Toon posts:

Snel vraagje: is 1 partitie van 250gb in fat32 verstandig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu eindelijk gevonden hoe ik mijn hd kan formateren in fat32 zonder aan die 32gb limiet te zitten.... (dr stond nog een oude computer hier met windows 2000).

Ok, dus dat gaat nu dus lukken. Maargoed, is het verstandig/handig de hele schijf in fat32 te zetten (iets minder dan 250gb) en 1 grote partitie. Of kan ik beter meerdere partities maken (2 of 3) en er minstens eentje van met ntfs?

Het gaat om een external harddisk die ik gebruik om bestanden op te slaan. Spellen of andere programma's hoeven er (voorlopig) niet vanaf gespeeld kunnen worden. Het gaat echt om mijn muziekverzameling, en bestanden voor school (protools bestanden, dus daar is veel ruimte voor nodig).
Op school staan (bijna) alleen maar Macs en thuis werk ik met PC en ik moet op allebei de locaties te kunnen lezen en schrijven.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Snel antwoord... OM FAQ / Beleid

Mijn mening? Nee.

ARME AOW’er

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:55
Ik heb hier een externe harddisk van 250GB die toen ik hem kocht ook geformateerd was als één FAT32 partitie. Het zal dus niet heel ongebruikelijk zijn denk ik.

omniscale.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ja, heb ik al gekeken, leuk/handig tabelletje, maar zegt weinig over ervaringen....

@posttoast: heb je hem nog steeds in gebruik als 1 grote fat32, of heb je hem toch maar op een andere manier ingedeeld? waarom (en op wat voor andere manier)?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op zondag 14 mei 2006 @ 12:53:
[...]
Ja, heb ik al gekeken, leuk/handig tabelletje, maar zegt weinig over ervaringen....
Daarom is jouw vraag dus onmogelijk te beantwoorden. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren. :)

ARME AOW’er

• kiddyl
  • Niet online
Bij zulke grote FAT32 partities wordt hij vrij onbetrouwbaar. De FAT tabel is snel corrupt ralatief gezien dan en dan wordt een recovery ook nog eens een ramp. Als er geen belangrijke data op komt te staan is dat geen probleem.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• Haan
  • Registratie: Februari 2004

Haan

dotnetter

Krijg je bij een 250 GB fat32 partitie niet een enorme fat tabel in je ram?

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Attixx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-01 15:31
Waar je wel rekening mee moet houden is FAT32 maar een maximum grote van bestanden tot 4GB ondersteund alsje bv DVD films of jer schijf wilt zetten of grote gezipte bestanden kan dit wel een probleem geven.

Voor de rest heb ik snel ff op google gezocht naar de verschillen, hopelijk heb je er wat aan:
  1. NTFS is verder aanzienlijk minder foutgevoelig dan FAT32.
  2. NTFS heeft ook de mogelijkheid voor bestandsencryptie (Encrypted File System of EFS). Door deze versleuteling is het voor indringers aanzienlijk moeilijker om het bestand te lezen of te kopiëren. Ook bij diefstal van je laptop bijvoorbeeld maak je het de dief moeilijker deze bestanden te lezen.
  3. NTFS is niet per definitie sneller dan FAT32. Algemeen wordt gesteld dat volumes die groter zijn dan 32MB NTFS efficiënter, dus sneller, is dan FAT32.
http://www.planet.nl/plan...ontentid=532556/sc=a3ed17

[ Voor 8% gewijzigd door Attixx op 14-05-2006 13:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het grote nadeel is dat ik niet kan schrijven op ntfs vanaf een mac...
Ik denk dat ik dan maar gewoon een partitie ntfs aanmaak (voor alle muziek) van circa 100gb en dan de rest (+/- 130gb) fat32 maak om daarop alle bestanden voor school te zetten. Dan kan ik op school toch de muziek lezen en de opdrachten/opnames op die fat32 partitie zetten.

• posttoast
Verwijderd schreef op zondag 14 mei 2006 @ 12:53:
[...]
@posttoast: heb je hem nog steeds in gebruik als 1 grote fat32, of heb je hem toch maar op een andere manier ingedeeld? waarom (en op wat voor andere manier)?
Ik gebruik hem alleen op NT machines dus het is nu één grote NTFS partitie.

omniscale.nl

Pagina: 1