Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 15:08:
Je komt zelf met de compleet subjectieve en ongegronde bewering dat het "anders allemaal niet eerlijk is" (wat opzich al vrij schamel is) en dan denk je nu werkelijk dat je een complete consistente en coherente filosofie zo makkelijk af kunt doen? Het is geen makkelijk gelul in de ruimte dat jij even simpeltjes weg kunt zetten onder termen als "onzinnig" en "nergens op gebaseerd", dat soort praatjes bewaar je maar voor op het voetbalveld of whatever je in je vrije tijd doet.
Als het westen er 70% van de grondstoffen op deze planeet doorheenjaagt terwijl er 15% van de wereldbevolking woont, terwijl mensen in afrika dood gaan van de honger, dan is er wat mij betreft maar 1 conclusie mogelijk: dat het inderdaad allemaal niet eerlijk is en dat er gestreefd moet worden naar een betere verdeling van de welvaart.
- Mijn lichaam is mijn bezit
- Handelingen met dit lichaam zijn dus van mij
Klopt maar dat is niet hetzelfde want een handeling is een geestelijk begrip, maar niet echt een bezit.
- Niet ontginde natuurlijke grondstoffen zijn van iedereen
niet ontginde grondstoffen zijn van niemand.
- Op het moment dat ik dan met mijn lichaam arbeid verricht vermeng ik inspanningen van mijn lichaam met natuurlijke grondstoffen.
inderdaad.
- Het product is de onscheidbare uitkomst van mijn arbeid + die grondstoffen
inderdaad.
- Omdat het vanaf dat punt onherroeppelijk met elkaar verbonden is, is het van mij en heb ik het alleenrecht om het te gebruiken: eigendom. Welk recht op dat product heb jij op dat punt meer dan ik? Helemaal niets, het is dan immers van mij.
Flauwekul. Het feit dat iemand grondstoffen heeft zitten te ontginnen en daarom bijv. puurder heeft gemaakt, betekent nog niet dat diegene daarom maar kan zeggen "het is van mij". Ten eerste zijn handelingen weliswaar van jou, maar niet in die zin dat het tastbaar is. Het gaat hier meer om een taalkundig iets. Het produkt van de natuurlijke bron vermengd met arbeid is gewoon een geraffineerde bron. Dat produkt is in principe nog steeds van niemand.
Wat snap je daar in hemelsnaam niet aan? Verder snap ik ook niet hoe je dit niet als een objectieve argumentatie wilt zien, behalve als je er van uit wilt gaan dat mijn lichaam niet van mij is. Dit is in ieder geval een stuk objectiever dan jouw subjectieve sociaal-democratische heilstaat die er enkel en alleen op gebaseerd is om te handelen naar een subjectief gevoel van eerlijkheid d.m.v. dwang door een dictatuur van de meerderheid. Daar ga je dan met je "objectieve argumentatie".
Ik streef geen eerlijkheid na maar functionaliteit. Of het systeem eerlijk is doet er niet toe. Het gaat niet om eerlijkheid en rechtvaardigheid om dat dat termen zijn die veel te subjectief zijn.
Na het ontkrachten van je eerste claim omtrent het 'ontbreken van een objectieve argumentatie' vervalt dit punt natuurlijk weer. Ik heb hierboven al laten zien dat bezit en eigendom wel degelijk duidelijk te definieren zijn in een heldere 'objectieve' beschrijving.
Het zal wel duidelijk te definiëren zijn, maar je kunt die definities naar believen veranderen. De definities staan niet vast.
Verder is je uitspraak dat bezit een 'puur menselijk concept' is natuurlijk compleet leeg; alles waar we hier over praten is immers menselijk, het gaat hier om filosofie.
In dat geval vraag ik me af waarom je denkt objectieve argumentaties te kunnen doen. De definities van begrippen zijn immers subjectief.
Conclusie: het is dus niet toegestaan iemands eigendom onder dwang te ontnemen.
Dat hangt er maar vanaf wat voor gevolgen dat heeft. Het doel kan de middelen rechtvaardigen.
Het libertarisme is een filosofische stroming die voortborduurd op honderden jaren politiek-denken en laat zich dan ook niet zo makkelijk in dat soort denigrerende vakjes stoppen. Er zit een uitgebreide en sluitende argumentatie achter en is dus niet zo zonder argumenten als jij keer op keer tracht te schetsen.
Veel van de mensen die vroeger de visie van de nachtwakersstaat aanhingen erkennen inmiddels dat dit een onrechtvaardige want scheve inkomensverdeling tot gevolg kan hebben en dat het kapitalisme niet zo robuust is als het lijkt omdat het in de vroege jaren van de 20e eeuw is ingestort.
Nu begin je het langzamerhand te snappen: de mate van scheefheid zegt werkelijk niets over de 'rechtvaardigheid' van de inkomensverdeling.
Dat hangt er maar vanaf wat de gevolgen van die scheefheid zijn. Als die scheefheid de overheersing van de hogeren van de lageren betekent, of dat het betekent dat mensen dood gaan van de honger, dan is het systeem dus wel onrechtvaardig.
De rechtvaardigheid spreekt uit de manier waarop die inkomensverdeling tot stand is gekomen en die kan alleen rechtvaardig zijn wanneer hij ontsprongen is vanuit vrije afspraken tussen individuen.
Vrije afspraken zijn in de praktijk niet haalbaar.
Wanneer je enkel gaat kijken naar het eindresultaat bezig je een filosofie waarin het doel de middelen heiligt, en ik denk dat de geschiedenis van de afgelopen 100 jaar wel uitwijst dat een dergelijke denkwijze tot enorme humanitaire rampen kan leiden.
Tsjah, de vrije markteconomie heeft tot de bio-industrie geleid en in de VS wordt onder het motto "hard werken en niet zielig doen" een hele bevolkingsgroep tot de bedelstaf geleid. Er zijn geen oneindige bronnen, als het ene individu teveel bronnen in zijn bezit heeft dan blijft er voor het andere individu niets meer over. Het is ironisch dat jouw visie van de vrijheid van het individu het tegenovergestelde tot gevolg heeft, namelijk de beperking van vrijheid van het individu.
[
Voor 4% gewijzigd door
Salvatron op 15-05-2006 16:02
]