Toon posts:

[gentoo] kan niet meer inloggen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben gisteren begonnen met het installeren van Gentoo. Het is eens stage3 install, dus vanaf een tarball (de installer deed het niet). Ik heb het handboek aangehouden en ik kreeg hem gewoon goed werkend opgestart. Toen ik daarna mijn software ging emergen ging het mis.

Ik gaf het standaard commando

emerge xorg-x11, na een paar errors te hebben voorkomen installeerde die ook fijn gewoon x11, maar toen ik daarna de atidrivers emergede liep hij vast. Nou ja, ik ctrl-alt-del en hij rebootten, maar daarna kon ik niet meer inloggen. er staat login: Als ik dan root tik dan gaat mijn cursor een regel naar beneden , blijft daar een tijdje staan en dan krijg ik weer login:

Kortom, ik kan er dus niet meer in. Weet iemand of dit op te lossen is? Of is dit gewoon twee dagen werk weg ;(

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik mis eigenlijk een beetje wat je al geprobeerd hebt, dus misschien ga ik nu iets zeggen wat je dus al geprobeerd hebt:

Waarschijnlijk kun je de root wel opnieuw ingeven als je de installatie CD gebruikt.
Dus het booten van de CD, vervolgens het mounten van je discs en het chrooten naar de omgeving op de harde schijf. Als ik me niet vergis zou je dan je root passwd op moeten kunnen geven.
Alle stappen die ik hierboven overigens noem zijn gewoon stappen uit het handboek :)

[ Voor 16% gewijzigd door Ultraman op 14-05-2006 00:06 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
cybersteef schreef op zondag 14 mei 2006 @ 00:05:
Ik mis eigenlijk een beetje wat je al geprobeerd hebt, dus misschien ga ik nu iets zeggen wat je dus al geprobeerd hebt:

Waarschijnlijk kun je de root wel opnieuw ingeven als je de installatie CD gebruikt.
Dus het booten van de CD, vervolgens het mounten van je discs en het chrooten naar de omgeving op de harde schijf. Als ik me niet vergis zou je dan je root passwd op moeten kunnen geven.
Alle stappen die ik hierboven overigens noem zijn gewoon stappen uit het handboek :)
Hij vraagt me uberhaupt niet om het wachtwoord, ik geloof ook vast dat ik er in kan chrooten, maar het is meer de vraag wat ik daar dan moet doen om het inlogsysteem van die installatie te fixen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2006 00:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
ben inmiddels iets verder, chrooten lukt nog wel, maar inloggen lukt vanaf boot dus nog steeds niet, ben er wel achter dat XDM zegt bij zijn installatie: install x11-apps/sessreg, or you wont be able to log in. Die is echter geinstalleerd, maar ik kan nog steeds niet inloggen.

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-02 21:05

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Er schieten nu snel twee zaken door mijn hoofd hierover.
Allereerst je moet nooit crtl-alt-del gebruiken onder Linux. Dat is vragen om problemen met je filesysteem en daarbij komt dat ook emerge niet echt blij wordt van een reboot. Beter kan je het commando killen.
code:
1
$ killall -9 emerge
of
code:
1
2
$ ps ax
$ kill -9 programma

Daarnaast heeft de ati-driver onder Gentoo de nare gewoonte om lang te blijven staan op een punt, maar uiteindelijk zal emerge gewoon doorgaan. Ati-driver wordt dan alsnog ge-emerge-d.
Succes!

Koffie werkt echt!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:05
koffiedrinker schreef op zondag 14 mei 2006 @ 10:05:
Allereerst je moet nooit crtl-alt-del gebruiken onder Linux. Dat is vragen om problemen met je filesysteem
Hoezo? Dat wordt dan gewoon geunmount hoor.
en daarbij komt dat ook emerge niet echt blij wordt van een reboot.
Omdat, als je reboot terwijl emerge in de portage database aan het schrijven is, deze misschien corrupt raakt. Echter, een manier om er vrijwel _zeker_ van te zijn dat dit het geval is, is door kill -9 te gebruiken. Kill -9 is sowieso nooit een goed idee, tenzij er geen enkele andere manier is om een proces dood te krijgen.

Vraag me wel af, hoe bedoelt topicstarter "toen liep 'ie vast" - emerge pakt alleen bestanden uit en zet ze op een bepaalde plek etc., het zou vrij apart zijn als je systeem daarbij vastloopt. Was het probleem niet gewoon dat hij geen verbinding kon maken ofzo (met FTP)? Ctrl-C werkt niet om af te breken?

• freggy
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Inlogproblemen doen mij aan pam denken, misschien is er een probleem in /etc/pam.d. Kan je je /etc/pam.d/ vergelijken met die van een ander werkend Gentoosysteem?

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op zondag 14 mei 2006 @ 10:32:

Vraag me wel af, hoe bedoelt topicstarter "toen liep 'ie vast" - emerge pakt alleen bestanden uit en zet ze op een bepaalde plek etc., het zou vrij apart zijn als je systeem daarbij vastloopt. Was het probleem niet gewoon dat hij geen verbinding kon maken ofzo (met FTP)? Ctrl-C werkt niet om af te breken?
Hij liep echt vast, niets deed het meer, ook geen ctrl-C of alt-F2 ofzo. Hij liep vast op het moment dat hij de man-pages van de ati-driver wilde installen.

Maar goed, mijn eigenlijke probleem is al wel opgelost; beginnersfoutje is natuurlijk om alles in de manual letterlijk over te tikken en er dan pas de volgende dag na 6 uur kloten achter te komen dat ik niet XDM had ingesteld maar GDM omdat die in de manual stond.

Natuurlijk had ik gdm nog niet geinstalleerd 8)7

Die ati-drivers ga ik nog wel een keer proberen te installeren als mijn systeem helemaal bruikbaar is. (goede desktopmanager, browser, openoffice etc.)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik zou juist aanraden om de low-level spullen als drivers enzo als eerste te doen na het bootable krijgen van het systeem - anders heb je straks uren gestoken in het werken krijgen van allerlei app software en blijkt dat je door een fout ergens de boel opnieuw mag gaan doen :o

* dion_b emerget zijn nvidia drivers zodra hij een kernel gebakken heeft...

Oslik blyat! Oslik!

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-02 11:22

GieltjE

Niks te zien...

Ik heb dit ook meegemaakt, gewoon livecd starten chrooten en pam-login en shadow remergen.

Als dat niet helpt ook alle andere pakketten die login gerelateert zijn remergen.

Hell / 0

Pagina: 1