[XP] Installatie op Raptor mislukt

Pagina: 1
Acties:

• Marientjuh
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-03 18:27

Marientjuh

Fullstack developer

Topicstarter
Ik wil mijn nieuwe windows XP installatie op mijn 10000 toeren schijf installeren. Dus ik ben bezig met installeren, alles gekopieerd opnieuw opstarten: fout tijdens laden besturingssysteem.

Ik heb alleen de Raptor schijf draaien. Ik start op met de XP cd. Ik installeer windows, alles perfect. Totdat setup opnieuw opstart om te beginnen met installeren. Dan moet die van hardeschijf op starten en dan geeft hij deze melding. Direct bij het opstarten.

Ik heb het eerst met images van mijn andere schijf geprobeerd en dat gaf hetzelfde resultaat.

Ik heb al met andere driver geprobeerd. Maar ik dat is het probleem niet zo volgens mij omdat Setup de schijf wel herkend.

Moederbord: Asus A8N SLI Premium

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. (als het het verkeerde forum is hoor ik het graag :) )

Respect begint waar eigen kunnen ophoudt! - Kinderkleding webshop van vrouwlief: coz-adore.nl

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:50
Bootvolgorde goed staan?

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-03 11:41

Xof

Je zult idd nog zoiets moeten instellen dat hij gaat booten van de sata controller :)

Verwijderd

ik heb dit ook gehad.. het is een bekend probleem..

Je start op van je xp.cd.. je drukt f6 in zodat je de sata drivers in kunt laden..dat doe je dan..
Als je dan de files gekopieerd zijn doe je een FULL format geen snelle...
Daarna kopieerd hij de setup files..en laad hij de windows xp setup..laat diegewoon runne..en nu moet het gewoon werken..

• Marientjuh

Marientjuh

Fullstack developer

Topicstarter
Ik heb het geprobeerd maar ik blijf de melding krijgen: Fout tijdens het laden van besturingssysteem.

Ik gebruik de XP Windows 2003 Sata drivers van mijn moederbord. Ook met de normale drivers van XP met full format werkt het niet.

Respect begint waar eigen kunnen ophoudt! - Kinderkleding webshop van vrouwlief: coz-adore.nl

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Marientjuh schreef op maandag 15 mei 2006 @ 15:09:
Ik heb het geprobeerd maar ik blijf de melding krijgen: Fout tijdens het laden van besturingssysteem.

Ik gebruik de XP Windows 2003 Sata drivers van mijn moederbord. Ook met de normale drivers van XP met full format werkt het niet.
Je voegt de drivers wel toe via F6 tijdens de setup? Hiervoor dien je de drivers op diskette te hebben staan. Daarnaast moet je er voorzorgen dat je bootvolgorde in het BIOS goed ingesteld staat. Op deze manier zou het goed moeten gaan.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• winter200
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-08-2021
Dit kan kloppen, ik heb dit ook gehad. Nu heb ik twee dingen gedaan om dit op te lossen

1. sata disk naar poort 1 verwisseld. btw als je geen raid draait heb je ook geen drivers nodig voor je sata disk (althans voor winxp pro sp2 ben ik daar wel zeker van).

2. een andere cd gepakt en in een adere cdrom speler geinstalleerd.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Athlon64 X2 3800+@2200MHz (11x200) / Asus A8N-SLI Deluxe / 1x XFX 7900GT / 2x512MB TwinMOS (1-2.5-3-3-7)/19" 451 Pro Iiyama

• Marientjuh

Marientjuh

Fullstack developer

Topicstarter
Ik voeg drivers toe met F6 bij de setup. Ik heb geen raid omdat xp op de raptor gaat en dan de rest data ipv xp op een 'data' schijf. Waarom zou het aan mijn cd/dvd speler liggen? Het installeren gaat toch perfect?

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Marientjuh schreef op maandag 15 mei 2006 @ 15:36:
Ik voeg drivers toe met F6 bij de setup. Ik heb geen raid omdat xp op de raptor gaat en dan de rest data ipv xp op een 'data' schijf. Waarom zou het aan mijn cd/dvd speler liggen? Het installeren gaat toch perfect?
winter200 schreef op maandag 15 mei 2006 @ 15:16:
btw als je geen raid draait heb je ook geen drivers nodig voor je sata disk (althans voor winxp pro sp2 ben ik daar wel zeker van).
of terwijl je hebt die driver niet nodig. Heb je het dus al zonder driver geprobeerd ?

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-03 12:37

Neus

www.zenaconsult.com

Is je boot-partitie wel actief ?

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

• Marientjuh

Marientjuh

Fullstack developer

Topicstarter
Ja ik heb het ook zonder de drivers geprobeerd. Dus gewoon de drivers van XP en dan full format, zelfde resultaat.

Bootpartitie? Ik heb bij het installeren maar 1 partitie en 1 schijf... (op sata 1)

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-03 11:41

Xof

Ik kan uit alle berichten nog niet echt opmaken of je ook daadwerkelijk de sata controller in de bios als bootdevice hebt staan. (zal er wel als scsi instaan). Ik zie niet in dat dit een driver probleem moet zijn als windows gewoon netjes geinstalleerd is. :)

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als je meerdere hardeschijven in je computer hebt zitten alles loskoppelen op de hardeschijf na waarop je Windows installeerd. Je hebt geen drivers nodig als je de schijf op een SATA poort klikt van de nForce chipset. Dit is altijd bij mij goed gegaan.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• Trekkerkearl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08-2025

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

oke, oke, even voor iedereen die de TS niet begrepen heeft, de windows installatie start wel op (zwarte scherm met logo) maar hierna loopt het systeem vast met de melding "fout bij het laden van het os"

- De schijf is dus de bootschijf
- De Bootpartitie is actief.
- En de master boot sector is ook in orde, ander geeft ie gelijk, een ntfs of ntfl.. missing error.
- en dat de bootvolg orde goed is.

ik denk dat je in ieder geval de schijf op de 1e controller of poort moet hangen, dat je de drivers moet installeren, en dat je een goede windows xp installatie-CD moet hebben.

Tip, als je dat nog niet gedaan heb, zou ik even een service pack 2 cd maken, dit betekent dat je sp2 slipstreamed bij op de schijf, en dat er dus standaard windows xp sp2 op staat na de eerste setup van de CD

aangezien xp sp2 meer onderteuning heeft voor sata dan xp sp1 of standaard xp, heb je meer kans van slagen.
Ik kan me zelf herinneren dat de standaard windows niet opstarten wou van sata en dat microsoft, daar een patch voor heeft gemaakt (zit in sp2).

[ Voor 11% gewijzigd door Trekkerkearl op 16-05-2006 14:32 ]

Ik heb d’r nich veur keuzn Tukker te wean, ik heb gewoon onmeunig mazzel had!

• Marientjuh

Marientjuh

Fullstack developer

Topicstarter
@dbeekman
Dank voor je samenvatting. Er is alleen 1 ding fout: Ik krijg helemaal geen bootscreen. Setup is als volgt opgebouwd:

Starten van cd
Alles laden
Instellingen doen
Formatteren
Bestanden kopieren voor setup
Opnieuw opstarten
Aan de setup beginnen (met die leuke teksten ;) )
enz. enz.

Hij geeft de melding bij het opnieuw opstarten. Dus als hij echt van de schijf moet opstarten.

Ik heb dus een onboard SATA controller en bij de setup is dit de enige schijf met maar 1 partitie. Tevens is de schijf aangesloten op SATA 1 In de bootvolgorde staat eerst cdrom en daarna de harde schijf. Ik heb ook al een geprobeerd om bij de herstart dus de schijf gelijk als eerste te zetten maar dat werkt ook niet.

Ik heb tevens een SP2 cd geslipstreamed. Dus de installatie is al met SP2. Ik denk dat ik nog de optie ga proberen met een andere cd. Misschien is dat de oplossing. (ik zelf denk dat de schijf nooit meer werkend komt :'( )

Pagina: 1