Arctic Silver 5

Pagina: 1
Acties:
  • 1.922 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 18:16
ik heb laats 2 spuitjes Arctic silver 5 gekocht maar ik vind dat spul niet echt prettig werken. het scheint beter te zijn dan arctic silver 3, maar de substantie van AS-5 vind ik wat dikker bijna het zelfde als dat rommel wat op een standaard koelblok zit (zo'n 4-kant plakje)

zit er ook een soort was in ofzo wat eerst in geburned moet worden?
en hoeveel moet je van deze jidde er op doen. want met AS-3 kon je het heel gelijkmatig uit smeren met een plastic zakje om je vinger. maar met AS-5 is het net kouwgom

ik heb gewoon dezelfde procedure gevolgt als wat ik normaal doe:

eerst koelblok en CPU schoonmaken met WC papier (waar ook eerder al AS is op gebruikt) niet te stijf schoonmaken zodat de micro groefjes gevult blijven. daarna bijde delen met een blobje koelpasta in smeren met een plastic zakje om je vinger (echt heel dun, allen met AS-5 gaat dat wat minder goed)

en dan het koelblok op de CPU plaatsen goed aandrukken (beetje heen en weer zodat het in elkaar smeert) en stevig aandraaien.

ik heb gelezen dat AS-5 een soort inbak periode moet ondergaan (ongeveer 100 uur, en binnen die periode pauses van verhitting zodat het pasta kan afkoelen) en dat het daarna pas op volledige cappaciteit werkt.

heeft iemand meer ervaring met arctic silver 5 en kan hij mij vertellen hoe ik het beste dat snotje kan appliceren?

en of ik beter het laagje pasta op het koelblok achterwege kan laten (omdat het opzich zelf al redelijk dik is.)

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
je moet het gewoon dunnetjes uitsmeren (is goed te doen). Er zitten deeltjes zilver in waardoor deze pasta veel beter warmte geleid.

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-01 08:33
2 tubes is wel veel, ik heb met 1 tube al 10 koelers op cpu's gezet en hij is nog lang niet leeg.

Ik doe altijd een klein dun lijntje wegleggen en dan met een bankpas uitsmeren dat het er flinter dun op zit, werkt perfect. Je moet er wel herhaaldelijk overgaan tot het dunnetjes uitgespreid is.

Suc6 ermee

[ Voor 7% gewijzigd door Moffin op 13-05-2006 21:55 ]

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

• Bulls
ja ik heb gewoon 2 tubes gekocht om een vooraad te hebben omdat ik ook mn waterkoeling ga veranderen.

hiervoor had ik AS3 en die beviel prima. maar AS5 blijkt beter te zijn,
ik probeer het idd ook papier dun aan te brengen, alleen vind ik AS5 wat taai en dikkig.

moet ik nou het laagje op het koelblok weg laten of niet?

[ Voor 31% gewijzigd door Bulls op 13-05-2006 22:04 ]

Verwijderd

ja anders is het dubbelop

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09-2025

Colan

sucks @ solderen

was het met as5 niet zo dat het na een tijdje (enkele weken/maanden) pas optimaal presteerde, of was dat een andere?

Simplicity is de bom...

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

WSaeNoTSoCK schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 22:02:
ja ik heb gewoon 2 tubes gekocht om een vooraad te hebben omdat ik ook mn waterkoeling ga veranderen.

hiervoor had ik AS3 en die beviel prima. maar AS5 blijkt beter te zijn,
ik probeer het idd ook papier dun aan te brengen, alleen vind ik AS5 wat taai en dikkig.

moet ik nou het laagje op het koelblok weg laten of niet?
Papierdun is te dik, zo dik als een vloeitje is beter, maar nog beter is gewoon uitsmeren, zo dik als een dun laagje verf.

[ Voor 13% gewijzigd door Resistor op 13-05-2006 22:32 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Avvd
  • Niet online
zo dik als niets eigenlijk :)
je moet er gewoon helemaal doorheen kunnen kijken. ik heb slecht een drupje ter grote van een rijst korrel voor de hele oppervlakte van een athlon 64, dat werkt het beste

Verwijderd

AS5 is idd wel at dikker maar ik vind het perfect werken. Bij het uitsmeren moet je gewoon wat langer en meer smeren en uiteindelijk kom je er. :)
Heb nu ook al de 2 methodes een aantal keer geprobeerd:
1) zelf zo dun mogelijk uitsmeren en dan pas de koeler erop klemmen
2) een half rijstkorreltje of zelfs minder erop zonder uit te smeren, en vervolgens de koeler erop monteren (en dus persen), nog eens losmonteren er er terug op monteren (2de maal persen)

In het begin was ik niet zo voor methode 2 omdat de koelpasta nogal stijf lijkt en je denkt dat de drup door gewoon te persen niet goed uitgespreid gaat worden. Uiteindelijk heb ik het toch eens geprobeerd en het is verbluffend (als je de stijfheid in achting neemt) hoe mooi, gelijkmatig en dun de pasta toch uitgespreid wordt bij het persen. Het kleine beetje dat ik had aangebracht (minde dan halve rijstkorrel) bleek na controle mooi uitgespreid te zijn naar de randen van de heatspreader, als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://img406.imageshack.us/img406/1433/as51dp.png

zwart is opp heatspreader en blauw is uitgespreide as5 door het persen van de sink, rood was het originele dropje dat ik erop had gedaan

• Bulls
zou het niet zo zijn dat het vloeibaarder wordt als je het warm maakt? misschien toch es proberen.

en morgen toch maar ff weer vervangen extra dun maken.

• bajaking
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:27
Het wordt idd iets vloeibaarder als het warmer is maar dat is helemaal niet nodig. Ik doe ook altijd een heel klein drupje op het midden van de core (CPU/VGA etc). Dan zet ik de koeler erop en druk hem daarna nog iets met de hand aan, krijg je altijd een mooi verdeelt vlak. (methode 2 van disco stu)

• Th3Eagle
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-01 17:11
Colan schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 22:13:
was het met as5 niet zo dat het na een tijdje (enkele weken/maanden) pas optimaal presteerde, of was dat een andere?
200 uur als ik mij niet vergis ;)

• master6464
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 11:35

master6464

Who's General Failure?

manier volgens arctic site:
-druppel ter groote van 1/1,5 rijstkorrel aanbrengen
-koelblok erop drukken en een beetje naar links en rechts om lucht er tussen uit te krijgen
-koelblok vastmaken

(\__/)
(='.'=)This is Bunny. Copy and paste Bunny into your
(")_(")signature to help him gain world domination.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
dat met een bankpas verspreiden over de core is mij nog niet gelukt... Er blijft meer aan de bankpas kleven, dan op de core |:(
Zal wel aan mij liggen hoor..
Maar de manier als hier boven werkt in elk geval altijd perfect!

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• NNF
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Blueone schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 22:35:
zo dik als niets eigenlijk :)
je moet er gewoon helemaal doorheen kunnen kijken. ik heb slecht een drupje ter grote van een rijst korrel voor de hele oppervlakte van een athlon 64, dat werkt het beste
Je hoeft natuurlijk ook niet de hele heatspreader te bedekken, dat is weinig zinvol. Het midden (de core) is voldoende. :)

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-01 16:13
Quacka schreef op zondag 17 december 2006 @ 14:54:
dat met een bankpas verspreiden over de core is mij nog niet gelukt... Er blijft meer aan de bankpas kleven, dan op de core |:(
Zal wel aan mij liggen hoor..
Maar de manier als hier boven werkt in elk geval altijd perfect!
Bij mij ook, alleen gewoon weer iets aan de CPU afstrijken tot je een mooi dun semi-transparant laagje hebt. De overtollige pasta zit dan aan je pasje wat natuurlijk niet erg is :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Verwijderd

dat komt omdat je de nieuwe arctic silver anders moet insmeren, je moet een soort lijntje op de cpu leggen

• Phrantic
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09-2022

Phrantic

booya!

Beetje off-topic maar in wat voor winkels zou ik de Arctic Silver 5 kunnen vinden? Online zijn de verzendkosten hoger dan het tubetje zelf...

hoi

• Quacka
  • Laatst online: 03-09-2020
Phrantic schreef op zondag 17 december 2006 @ 22:17:
Beetje off-topic maar in wat voor winkels zou ik de Arctic Silver 5 kunnen vinden? Online zijn de verzendkosten hoger dan het tubetje zelf...
wat dacht je van een webshop jou in de buurt?
Zo ben ik er ook aan gekomen.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Verwijderd

Phrantic schreef op zondag 17 december 2006 @ 22:17:
Kan me niet voorstellen dat er in Utrecht (of omstreken) geen winkel is die geen AS5 kan leveren. Ik zou zeggen: pak de Gouden Gids en zoek wat computer winkels en bekijk hun website. :) Utrecht lijkt me iig niet al te ver reizen voor jou. Misschien Nieuwegein anders ?

Verwijderd

Op de nagtegaalstraat zit paradigit die heeft ze wel :P

• Sparks.nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-01 00:17
Ik gebruik zelf liever Artc Ceramique dan AS5 (ivm gepolijst blok).

Mijn methode om AS5 of andere soorten over de processor uit te smeren is het volgende:
1. Zet een druppel van zo weinig mogelijk koelpasta op de heathsink (op midden proc).
2. Neem een (kleine) tyrip en buig het uiteinde (zo'n 2 cm max) in een hoek van 90 graden.
3. smeer met de tyrip de pasta uit over het koelblok.

Het teveel aan pasta wat op de tyrip blijft hangen verwijder ik met bv een stuk wc papier.
De bedoeling is dat de processor maar net bedekt is met pasta, geen dikke lagen smeren.
Met deze methode heb ik altijd een vlakke laag pasta kunnen smeren.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Grappig, ik lees overal 2 meningen over koelpasta plaatsen.

1. uitsmeren
2. rijstkorrel in het midden en koeler zijn werk laten doen

Wat is het nou eigenlijk :P

Verwijderd

Een korrel in het midden is goed. het uitsmeren met zon bankpasje is beter. Die heatspreader zit er niet voor niets op en het is natuurlijk beter als de koeler en de spreader geheel in contact met elkaar staan. Maar goed uiteindelijk zal het niet zo veel schelen. Is theorie. Voor de rest zou ik niet zo moeilijk doen en het spul met je vinger uitsmeren en verdelen. Of je plaatst op gevoel 5 kleine puntjes zoals bij een dobbelsteen. Heb je de kanten ook. Ben ook vaak bezig geweest maar gewoon lekker met je vinger uitsmeren. klaar! ;)

• PassieWassie
  • Laatst online: 30-03-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 12:25:
Een korrel in het midden is goed. het uitsmeren met zon bankpasje is beter. Die heatspreader zit er niet voor niets op en het is natuurlijk beter als de koeler en de spreader geheel in contact met elkaar staan. Maar goed uiteindelijk zal het niet zo veel schelen. Is theorie. Voor de rest zou ik niet zo moeilijk doen en het spul met je vinger uitsmeren en verdelen. Of je plaatst op gevoel 5 kleine puntjes zoals bij een dobbelsteen. Heb je de kanten ook. Ben ook vaak bezig geweest maar gewoon lekker met je vinger uitsmeren. klaar! ;)
Wel zorgen dat je later met een broodje kaas de koelpasta niet tegelijk op eet ! Dit is niet gezond !

Specs: http://specs.tweak.to/14936= Nieuwe Spekjes mensen !

Verwijderd

Als je het gaat uitsmeren: boterhamzakje strak om je vinger doen. Werkt perfect.

Ik doe tegenwoordig gewoon 1 mini druppel in het midden, druk de koeler goed aan en draai m vast (met vleugelmoeren :*))

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-01 20:30
PassieWassie schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 12:46:
[...]

Wel zorgen dat je later met een broodje kaas de koelpasta niet tegelijk op eet ! Dit is niet gezond !
:') _O- Hoezo droog.

En ja: ik geef voorkeur aan de bankpas methode :)

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-01 22:42

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Kun je het niet verwarmen dan die Arctic Silver in heet water
Als er iets wasachtigs inzit kun je het beter smeren als het warm is.
lijkt me als er dan zilver inzit niet handig om dit te doen in de magnetron, dat gaat bliksemen >:)

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 23:43
AS5 is inderdaad wat dikkig, maar het hangt van je CPU af hoe je het aanbrengt. Volg de guide/instructie voor jou CPU op de officiele website van AS.

Voor de Core2Duo's is een dun streepje over de 2 core's het efficients (zoals aangegeven in de guide). Dit heb ik zelf ook getest

• wols
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10-2024
Ik weet niet of je al op de site hebt gekeken van artic silver

http://www.arcticsilver.com/as5.htm

Maar daarop kun je instructies terugvinden over het juist aanbrengen van deze koelpasta

http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

Je kan zelf gaan selecteren op AMD en Intel en vervolgens op het soort processor.

Ik zelf heb artic silver 5 al een paar keer gebruikt. Je moet gewoon een beetje pasta ter grootte van een rijstkoreltje in het midden van je cpu plaatsen (althans voor een met zo'n heatspreader) Door het monteren van je CPU koeler, wordt de pasta onder de druk van diezelfde koeler uitgesmeerd. Zou je je CPU koeler er onmiddelijk opnieuw afhalen, dan zal je zien dat de pasta mooi egaal verdeeld is.

Dus gewoon een rijstkorreltje en je koeler monteren.

• Sparks.nl
  • Laatst online: 03-01 00:17
Persoonlijk heb ik betere ervaringen met het zelf verdelen, maar als het werkt (rijstkorreleffect) dan moet het het niet veranderen. Zelf heb ik zon'n paar 100x AS5 en Ceramique op het blokje gedaan.
Ik heb mijn processor in het verleden meerdere malen losgehaald en opnieuw geplaatst om een andere verdeling van de koelpasta te proberen (elke graad is er weer 1).

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-01 20:30
wols schreef op zondag 24 december 2006 @ 11:41:
Ik weet niet of je al op de site hebt gekeken van artic silver

http://www.arcticsilver.com/as5.htm

Maar daarop kun je instructies terugvinden over het juist aanbrengen van deze koelpasta

http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

Je kan zelf gaan selecteren op AMD en Intel en vervolgens op het soort processor.

Ik zelf heb artic silver 5 al een paar keer gebruikt. Je moet gewoon een beetje pasta ter grootte van een rijstkoreltje in het midden van je cpu plaatsen (althans voor een met zo'n heatspreader) Door het monteren van je CPU koeler, wordt de pasta onder de druk van diezelfde koeler uitgesmeerd. Zou je je CPU koeler er onmiddelijk opnieuw afhalen, dan zal je zien dat de pasta mooi egaal verdeeld is.

Dus gewoon een rijstkorreltje en je koeler monteren.
ben het er gedeeltelijk mee eens, een deel laten we zeggen.. 10% van de warmte blijft ook nog in de heatspreader zitten, boven de core werkt wel.. maar minder efficiënt.

Als de hele heatspreader contact maakt het met gehele koelblok krijg je betere resultaten.

Alleen omdat je een groter overdrachtsgebied hebt voor de warmte zal het ook beter werken.. al is het verschil wel klein..

• prutser001
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Wat ik doe voordat ik AS5 op een cpu aanbreng is de tube in heet water laten liggen, zorgt ervoor dat het wat meer "vloeibaar" is daarna echt een miniscuul "drupje" als je er maar net een beetje AS5 "uitsteekt" en dat druk je op de heatspreader en door de kracht die de koeler uitoefend op de cpu "smeert" het goed uit, ik weet dat het goed is als ik het moederbord kan optillen aan de cpukoeler (zonder deze vastgezet te hebben uiteraard)

Ik heb de "standaard" uitsmeer methode vergeleken, met mijn methode, en het scheelt wel, misschien 1 graden maar alle beetjes helpen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Bulls
die methode die ze beschrijven op de site, dat is voor AS3, deze is meer smeerbaar dan AS5.
Daar is het wel handig om ook het oppervlak van de koelblok even in te smeren, en lichtjes weer a te nemen. (zo zijn de oneffenheden in het koelblok opgevuld)
maar met AS5 kun je het beste gewoon alleen de CPU insmeren met een heel din laagje, met een plastik zakje om je vinger. (als je niet te stijf drukt tijdens het aanbrengen kun je het heel egaal verdelen)

• Jaapoes
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-01 09:58
Weet iemand toevallig waar je in regio Utrecht de Artic Silver 5 kan kopen :S? Paradigit heeft het niet (heb ik gebeld) en volgens de sites mycom, computerland en dynabyte ook niet :S .....heb de pasta namelijk hard nodig!! :)

[Gigabyte X670 gaming X][Ryzen 7800X3D][Kraken X62][32GB Corsair][Zotac 5080 Solid][Samsung 980 PRO][NZXT H7 FLOW][Evnia 34M2C8600]

• Jaapoes
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-01 09:58
Heb ook nog zo'n beetje alle computerwinkels van goudengids.nl afgebeld maar de helft is een niet bestaand nummer of ze hebben het niet!!!

[Gigabyte X670 gaming X][Ryzen 7800X3D][Kraken X62][32GB Corsair][Zotac 5080 Solid][Samsung 980 PRO][NZXT H7 FLOW][Evnia 34M2C8600]

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-01 08:33
Geen reclame: Maar mail bijvoorbeeld pcmegastore.nl en vraag of ze het onder jouw risico in een envelop op kunnen sturen dan ben je qua verzendkosten niks kwijt. Doen ze vast niet moeilijk over, hun kennende. Aan het bellen ben je nu al meer kwijt dan een envelop en een zegeltje ;).

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

Pagina: 1