Asus Q-Fan / thuis server mobo

Pagina: 1
Acties:

• Ruisbak
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-07-2025
Zelf heb ik de ervaring dat op een Asus K8N-VM bord Q-Fan niet werkt.
(De Q-Fan optie zat wel in het BIOS maar doet niets, bij de nieuwste BIOS versie is deze optie inmiddels verwijderd.)

Wie weet of er Asus (socket 754) borden zijn waarbij Q-Fan WEL werkt?
(Liefst eigen ervaring.) :)

Voor mijn thuis server ben ik op zoek naar zo'n bord voor mijn Sempron 64 zodat de herrie wordt beperkt.
Een goede tip voor een energie zuinig mobo is ook zeer welkom.

Thanx! :>

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:34
In mijn ervaring is dat hele QFan gebeuren een aanfluiting. Ik heb nou niet het idee dat het moederbord de fans werkelijk flink kan aanpassen.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Q-Fan laat de fans alleen langzamer lopen als de temeratuur dat toestaat, anders blijven de fans op 100% draaien.
Weet je zeker dat q-fan het niet deed, of was de CPU gewoon te heet?
Ik heb hier een hoop Asus mobo's in gebruik (geen 754) en het is me nog nooit opgevallen dat q-fan het niet deed.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

QFan en soortgelijk van MSI is idd perfect. Zeker voor een thuis-server.
Zit alleen met alle systemen op Socket 939, dus kan je zo geen Socket 754 aanbeveling doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2006 21:43 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:55
Gewoon uitzetten en speedfan gebruiken, nu kun je de fanspeed zelf instellen tav de temp van de cpu.

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:34
Dat is inderdaad een goe dalternatief. Helaas kan speedfan alleen mijn CPU fan instellen, niet de andere twee fans :( Maar ja ik heb dan ook een wat ouder moederbord (P4P800)

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Th3Eagle
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-05 17:56
Bij mij werkt qfan gewoon perfect op mijn a8n-sli.

Valt me trouwens wel op dat speedfan vaak niet goed samengaat met asus mobo's als het gaat om de fan settings.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:55
Zover als ik weet kan op moederborden alleen de fan geregeld worden van de cpu, indien dit niet klopt zou ik dit graag weten, zelf heb ik een oudere msi en een asus moederbord, hier kan ik alleen de cpu regelen.

Indien q-fan of cool en quit meer fans kan regelen had ik graag hier info over.

Zelf heb ik t-balancer gekocht om meer fans te regelen.

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:10
jan99999 schreef op zondag 14 mei 2006 @ 10:32:
Zover als ik weet kan op moederborden alleen de fan geregeld worden van de cpu, indien dit niet klopt zou ik dit graag weten, zelf heb ik een oudere msi en een asus moederbord, hier kan ik alleen de cpu regelen.

Indien q-fan of cool en quit meer fans kan regelen had ik graag hier info over.

Zelf heb ik t-balancer gekocht om meer fans te regelen.
Op mijn (voor zover ik weet) Dell custom mobo kan ik geen enkele fan regelen.

Verwijderd

Mijn Q-Fan kan er 2 regelen, casefan en cpu fan.
Verder werkt alles naar behoren, in de winter (kamertemperatuur van maar 20° meer en met C&Q) ligt gewoon mijn cpu-fan stil en is mijn standaardkoelblok voldoende om de boel fris te houden...

In de zomer laat ik mijn cpu oplopen tot 60°, dan moet mijn fan minder hard draaien, terwijl mijn cpu toch nog binnen de toegelaten specs blijft. Op zich kan je dan (als je je ermee bezig wilt houden) van die ene casefan die je kan aansluiten er zonder probleem zoveel maken als je wil, verbind de fanaansluiting met een spanningsvolger (klein beetje soldeerwerk, schema'tje van niets) en je kan er zoveel fan's op aansluiten als je wil die allemaal versnellen/vertragen.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

q fan werkt hier feilloos op mijn K8V-se-de luxe (socket 754 zoals je zoekt). Meestal staat de fan dan ook gewoon stil (99% vd tijd, ik ben geen gamer etc) en gaat enkel aan bij parren / rarrten. Daarnaast gebruik ik ook Q&C wat ook perfect werkt. Dit samen met een redelijk stille voeding (silentmax 480) geeft het een mooi rustig systeem. Er moet alleen nog een keer een silencer op mijn graka

[ Voor 5% gewijzigd door Ray op 14-05-2006 10:39 ]

• r5d
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

r5d

Read more, write less...

Persoonlijk vertrouw ik dat Q-Fan niet helemaal. Kwam er pas geleden achter dat ik het had uitgeschakeld in m'n BIOS. Maar ik ik wist niet meer waarom ik dat had gedaan, .... nou nu weet ik het weer :X

Op een gegeven moment viel de fan van m'n CPU gewoon stil terwijl m'n pc aanstond! Snel speedfan opgestart maar daar was niet echt een temeratuur stijging te merken. Heb het nog even afgewacht maar de fan bleef zeker ~5 minuten stil staan. Pas toen ik m'n pc afsloot begon 'ie weer even te draaien (misschien omdat de load toe nam?). Anyway ik vertrouw het niet helemaal, softwarematig je CPU fan stil zetten :?

edit:
Ok, stuiter heeft het een zelfde ervaring zie ik :|

[ Voor 8% gewijzigd door r5d op 14-05-2006 10:44 ]

Later betaal je meer, maar dan heb je wel een gratis datalimiet....

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Sowieso heel erg oppassen met Qfan icm Zalman cooling. Die regelaartjes die je bij je zalman cooling krijgt heb ik al paar keer zwart uit een kast zien komen door Qfan. Iets met aansturing via pulsjes of iets anders...

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50
PimpDiddy schreef op zondag 14 mei 2006 @ 10:42:
Persoonlijk vertrouw ik dat Q-Fan niet helemaal. Kwam er pas geleden achter dat ik het had uitgeschakeld in m'n BIOS. Maar ik ik wist niet meer waarom ik dat had gedaan, .... nou nu weet ik het weer :X

Op een gegeven moment viel de fan van m'n CPU gewoon stil terwijl m'n pc aanstond! Snel speedfan opgestart maar daar was niet echt een temeratuur stijging te merken. Heb het nog even afgewacht maar de fan bleef zeker ~5 minuten stil staan. Pas toen ik m'n pc afsloot begon 'ie weer even te draaien (misschien omdat de load toe nam?). Anyway ik vertrouw het niet helemaal, softwarematig je CPU fan stil zetten :?

edit:
Ok, stuiter heeft het een zelfde ervaring zie ik :|
Niets erg aan! Het geeft juist aan dat de processor koel genoeg is om enkel met een koelblok gekoeld te worden. Bij mij staat de CPU fan ook 99% van de tijd uit (dus ook op moment van typen, kan kijken via een window). En dat terwijl de temperatuur van de CPU momenteel op 46 grden gemeten wordt.

Ik heb een Asus K8V Deluxe, en heb Q-fan juist UIT staan. Ik heb in de bios CnQ aan staan, AMD processor driver geïnstalleerd, en energieinstelling op minimaal gezet. Dit zorgt er voor dat de CPU zichzelf terugklokt wanneer hij bijna niets te doen heeft. In mijn geval klokt hij van 2000 naar 800 terug. Niet alleen goed voor de wamrteafgifte, maar ook goed voor het stroomgebruik!

Het voordeel van CnQ is dus dat hij ook de CPU terugklokt, terwijl Q-fan enkel naar de termeratuur kijkt en de fan minder hard laat draaien indien nodig.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Toen ik overlaatst een computer bouwde voor iemand met een A8N-SLI Premium viel het me op dat als Q-Fan ingesteld stond op een te hoge temperatuur dat de ventilator van de processor inderdaad stil viel maar toch bleef proberen om rondjes te draaien. Als je hem dan met de hand aanzwengelde draaide hij heel zachtjes. Toen heb ik de temperatuur maar wat lager ingesteld zodat de fan alleen bij gamen wat hoorbaarder wordt.

Op zich is Q-Fan geen slechte vinding maar je moet er wat mee spelen eer je de juiste instellingen vindt. Voordeel is wel dat je de ventilators die door Q-Fan worden aangestuurd ook manueel kan regelen vanuit Speedfan oid. Dan schakel je Q-Fan gewoon uit en regel je het met dat programma zelf.

• gjs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 17:26

gjs

Scoobydoobydoo

StuiTeR schreef op zondag 14 mei 2006 @ 10:37:
q fan werkt hier feilloos op mijn K8V-se-de luxe (socket 754 zoals je zoekt). Meestal staat de fan dan ook gewoon stil (99% vd tijd, ik ben geen gamer etc) en gaat enkel aan bij parren / rarrten. Daarnaast gebruik ik ook Q&C wat ook perfect werkt. Dit samen met een redelijk stille voeding (silentmax 480) geeft het een mooi rustig systeem. Er moet alleen nog een keer een silencer op mijn graka
Same here, ik heb alleen gemerkt dat het met de laatste versie cpu driver van AMD niet meer werkt. Met 1.1.0.0 werkt het wel. Het verschil zit hem ook in de naam van de driver, amdcpu.exe of cpudriver.exe. Met deze werkt het alleen op mijn board: http://www.amd.com/us-en/...type/utilities/amdcpu.exe
Maar misschien komt dit ook omdat ik niet de laatste bios er op heb (1009).

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

GertjanO schreef op zondag 14 mei 2006 @ 11:09:
[...]

Niets erg aan! Het geeft juist aan dat de processor koel genoeg is om enkel met een koelblok gekoeld te worden. Bij mij staat de CPU fan ook 99% van de tijd uit (dus ook op moment van typen, kan kijken via een window). En dat terwijl de temperatuur van de CPU momenteel op 46 grden gemeten wordt.

Ik heb een Asus K8V Deluxe, en heb Q-fan juist UIT staan. Ik heb in de bios CnQ aan staan, AMD processor driver geïnstalleerd, en energieinstelling op minimaal gezet. Dit zorgt er voor dat de CPU zichzelf terugklokt wanneer hij bijna niets te doen heeft. In mijn geval klokt hij van 2000 naar 800 terug. Niet alleen goed voor de wamrteafgifte, maar ook goed voor het stroomgebruik!

Het voordeel van CnQ is dus dat hij ook de CPU terugklokt, terwijl Q-fan enkel naar de termeratuur kijkt en de fan minder hard laat draaien indien nodig.
je kan ze dus prima beiden gebruiken hoor. Ik heb ook c&q dus nu ook op 800 of 1000 mhz en q-fan. Dus en mijn cpu word niet warm dus draait ook de koeler niet. Werkt prima samen!
Pagina: 1