[win2k] Geen internet, een vreemd gevalletje

Pagina: 1
Acties:

• Eagle666
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-03 17:55
In ons studentenhuis hebben wij een werkend netwerk liggen en delen met 5 man daarover internet zonder enig probleem. Nou komt er een 6de persoon bij die een oud pc'tje op de kop heeft getikt waarop hij alleen maar een beetje tekstverwerking doet en internet wil hebben. Dat laatste is dus een probleempje. Nou weet ik voldoende van netwerken maar bij deze pc zit ik met een mysterie. :?

Het gaat om het volgende systeem:
DELL 350MHz pentium x? / 128 MB intern geheugen met een Realtek RTL8139 netwerkkaart
hierop draait windows 2000 die ik helemaal heb geupdated tot SP4 + de laatste beveiligingsupdates

Ons netwerk bestaat uit een glasvezelverbinding met modem, net nieuwe ASUS RX3041 router en daarachter een draadloze Linksys WRTG54G (versie 4) router die als hubje staat ingesteld. Dus op de ASUS router hebben wij de DHCP server draaien. Er zijn 2 mensen die bedraad rechtstreeks op de ASUS router zitten, 2 mensen bedraad op de Linksys router en verder nog 2 personen draadloos.

Zoals ik al zei werkt het netwerk perfect en hebben wij nergens problemen behalve bij deze laatste persoon. Ik krijg internet niet aan de gang en daarvoor heb ik al het volgende gedaan:
* Win2k zelf helemaal updaten,
* Drivers voor de netwerkkaart updaten,
* Verschillende netwerkkabels gebruiken,
* Netwerkkaart in een andere PCI slot doen,
* Static instelling gebruiken (zelf de TCP/IP instellingen invullen),
* Dynamische DHCP intstelling gebruiken (dus alles leeglaten bij de TCP/IP instellingen, gegevens automatisch toe laten wijzen door de DHCP server),
* Services van Win2k bekeken en alles dat hoort te draaien draait ook.
* Rondgesnuffeld in de BIOS

Nou komt het vreemde, al doende heb ik uiteraard met ipconfig de instellingen van het netwerk in de gaten gehouden. Internet heeft 1x zomaar gewerkt en werkt nu niet meer en het fysieke adres (MAC adres) was anders toen het wel werkte!!! :? Dezelfde MAC adres voordat het werkte als nu dat het ook niet meer werkt, een ander MAC adres toen het wel werkte?! 8)7 Bij het verplaatsen naar een andere PCI slot is het MAC adres ook opeens anders. Voor zover ik weet is het MAC adres uniek voor de netwerkkaart en zou je met een speciaal proggie deze kunnen spoofen maar dat laatste is helemaal niet aan de orde hier. Dus het MAC adres zou altijd hetzelfde moeten zijn.

Verder is het zo dat het netwerkkaart een eigen prive IP nummer krijgt van windows en dus niet van de DHCP server krijgt (alle andere pc's op het netwerk wel). De enige keer dat het wel werkte kreeg het wel van de DHCP server een IP nummer toegewezen. Static instellingen werken zowiezo niet.

En het laatste vreemde is wat ik zag toen ik even in de router rondsnuffelde:
Release time van de DHCP server heb ik op forever staan (hoef ik tenminste de NAT tabel nooit meer aan te passen 8) ). Mijn pc en anderen krijgen ook een IP nummer voor altijd toegewezen, ik zie echter dat het MAC adres van de betreffende 6de persoon wel te zien is in de router (zelfs zonder dat het een IP krijgt toegewezen van de DHCP server??) maar dat het niet op forever staat maar op maximaal 1 minuut (router geeft in de DHCP Client List de remaining time weer).

Beetje vreemd dat het geen IP krijgt van de DHCP server, wel genoemd is in de router DHCP Client List en een andere lease time krijgt dan alle andere gebruikers in het netwerk. :?

Iemand enige ideen wat dit is? Wat ik over het hoofd heb gezien? Mijn ideen houden hier helemaal op |:( , helaas heb ik geen andere netwerkkaart liggen zodat ik dat even kan testen (oude vervangen door een nieuwe). :'(

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:21
Misschien een domme vraag maarreh,
heb je misschien iets van MAC-control aanstaan?

makes it run like clockwork

Verwijderd

Kun je misschien testen of de NIC het in een andere pc doet? Daarmee kun je uitsluiten of hij stuk is want dit is echt bizar !

Verwijderd

Probeer hem eens op 10mbit in te stellen en kijk wat hij dan doet. Ik heb het zelf verscheidene keren meegemaakt dat die realtek 8139 kaarten alleen nog maar goed op 10 draaiden.

• Eagle666
Ik zou niet weten waar iets van MAC-control aan zou kunnen staan. Waaraan zat je te denken?

NIC in een andere pc testen zou ik kunnen doen, helaas moet ik dan wachten tot er andere huisgenoten thuis zijn aangezien ik alleen een laptop heb staan (bijna iedereen hier trouwens). Ik hoopte echter een snellere oplossing te vinden aangezien ik er ook niet zoveel tijd voor heb om zijn internet problemen elke keer op te lossen.

Op 10Mbit/s heb ik het nog niet getest, zou ik eens doen dan. Hoe zit het met full-duplex en half-duplex? Welke optie is aan te raden. Ik weet wat het inhoud maar niet wat nou echt fatsoenlijk werkt.

• Eagle666
Ow nog 1 klein dingetje, het kan aan Win2k liggen, daar weet ik te weinig van maar op Win XP heb je bij de LAN status scherm het tabblad support met het overzicht van de toegewezen IP, mask en gateway. Dit scherm bestaat bij Win2k blijkbaar niet. Alleen het tabblad General (maar dan in het NL aangezien het een NL win2k versie is). Ik moet dus telkens met ipconfig de boel checken.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:30

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Full duplex is sneller als half duplex. Zie ook: http://www.experts-exchange.com/Networking/Q_20973732.html
Dus je zou sneller kunnen werken over het netwerk ;)

Wauw, een sig!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-04 10:46
MAC control kan op zowel de router gebeuren waar de client op aangesloten zit, als op de uitdelende router (dhcp).

Wat mij echter op valt in jouw verhaal is dat het ip maximaal 1 minuut afgegeven word, kan het zijn dat je de pool (bereik van ip adressen waaruit de dhcp server mag uitdelen) te klein hebt staan ?

Tis maar gewoon een wilde gedachte, maar heb zelf ervaring met een dhcp die dan inderdaad nog 1 reserve adres had wat ie uitdeelde, maar meteen weer terug wou hebben.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Verwijderd

klinkt inderdaad als een corrupte netwerkkaart.
Ik heb een soortgelijke situatie wel eens gehad toen één van de pennetjes van de nic was verbogen. Even met een paperclipje voorzichtig teruggebogen en toen deed hj het weer!

succes!

• Eagle666
Op geen van de routers staat MAC control aan en de pool heb ik op x.x.x.100 tot x.x.x.150 staan dus dat is groot genoeg. Plus toen ik aan het testen was, stond er verder maar 1 pc aan in huis en in de client list van de router werd ook alleen deze ene pc + de te testen pc genoemd. Dus er waren meer dan genoeg IP's vrij.

Ik zal die NIC deze week maar eens gaan testen dan. 1 van mijn huisgenoot heeft een desktop staan, die komt na het weekend wel thuis. Ondertussen zal ik die NIC eens op 10Mb/s zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Eagle666 op 14-05-2006 14:21 ]

Verwijderd

Eagle666 schreef op zondag 14 mei 2006 @ 14:19:
Op geen van de routers staat MAC control aan en de pool heb ik op x.x.x.100 tot x.x.x.150 staan dus dat is groot genoeg. Plus toen ik aan het testen was, stond er verder maar 1 pc aan in huis en in de client list van de router werd ook alleen deze ene pc + de te testen pc genoemd. Dus er waren meer dan genoeg IP's vrij.

Ik zal die NIC deze week maar eens gaan testen dan. 1 van mijn huisgenoot heeft een desktop staan, die komt na het weekend wel thuis. Ondertussen zal ik die NIC eens op 10Mb/s zetten.
En dan 10 mbps / half duplex - dit is het minimale wat goed moet werken.
Kontroleer voor de zekerheid ook dingen als:
- flow control: uit
- WOL e.d.: uit
- QoS: uit
- APM: uit

• Eagle666
Hee, ik kwam niet aan het testen toe maar heb maar meteen een nieuwe NIC gekocht en erin gedaan. Draait nu perfect!

Thanx
Pagina: 1