In ons studentenhuis hebben wij een werkend netwerk liggen en delen met 5 man daarover internet zonder enig probleem. Nou komt er een 6de persoon bij die een oud pc'tje op de kop heeft getikt waarop hij alleen maar een beetje tekstverwerking doet en internet wil hebben. Dat laatste is dus een probleempje. Nou weet ik voldoende van netwerken maar bij deze pc zit ik met een mysterie.
Het gaat om het volgende systeem:
DELL 350MHz pentium x? / 128 MB intern geheugen met een Realtek RTL8139 netwerkkaart
hierop draait windows 2000 die ik helemaal heb geupdated tot SP4 + de laatste beveiligingsupdates
Ons netwerk bestaat uit een glasvezelverbinding met modem, net nieuwe ASUS RX3041 router en daarachter een draadloze Linksys WRTG54G (versie 4) router die als hubje staat ingesteld. Dus op de ASUS router hebben wij de DHCP server draaien. Er zijn 2 mensen die bedraad rechtstreeks op de ASUS router zitten, 2 mensen bedraad op de Linksys router en verder nog 2 personen draadloos.
Zoals ik al zei werkt het netwerk perfect en hebben wij nergens problemen behalve bij deze laatste persoon. Ik krijg internet niet aan de gang en daarvoor heb ik al het volgende gedaan:
* Win2k zelf helemaal updaten,
* Drivers voor de netwerkkaart updaten,
* Verschillende netwerkkabels gebruiken,
* Netwerkkaart in een andere PCI slot doen,
* Static instelling gebruiken (zelf de TCP/IP instellingen invullen),
* Dynamische DHCP intstelling gebruiken (dus alles leeglaten bij de TCP/IP instellingen, gegevens automatisch toe laten wijzen door de DHCP server),
* Services van Win2k bekeken en alles dat hoort te draaien draait ook.
* Rondgesnuffeld in de BIOS
Nou komt het vreemde, al doende heb ik uiteraard met ipconfig de instellingen van het netwerk in de gaten gehouden. Internet heeft 1x zomaar gewerkt en werkt nu niet meer en het fysieke adres (MAC adres) was anders toen het wel werkte!!!
Dezelfde MAC adres voordat het werkte als nu dat het ook niet meer werkt, een ander MAC adres toen het wel werkte?!
Bij het verplaatsen naar een andere PCI slot is het MAC adres ook opeens anders. Voor zover ik weet is het MAC adres uniek voor de netwerkkaart en zou je met een speciaal proggie deze kunnen spoofen maar dat laatste is helemaal niet aan de orde hier. Dus het MAC adres zou altijd hetzelfde moeten zijn.
Verder is het zo dat het netwerkkaart een eigen prive IP nummer krijgt van windows en dus niet van de DHCP server krijgt (alle andere pc's op het netwerk wel). De enige keer dat het wel werkte kreeg het wel van de DHCP server een IP nummer toegewezen. Static instellingen werken zowiezo niet.
En het laatste vreemde is wat ik zag toen ik even in de router rondsnuffelde:
Release time van de DHCP server heb ik op forever staan (hoef ik tenminste de NAT tabel nooit meer aan te passen
). Mijn pc en anderen krijgen ook een IP nummer voor altijd toegewezen, ik zie echter dat het MAC adres van de betreffende 6de persoon wel te zien is in de router (zelfs zonder dat het een IP krijgt toegewezen van de DHCP server??) maar dat het niet op forever staat maar op maximaal 1 minuut (router geeft in de DHCP Client List de remaining time weer).
Beetje vreemd dat het geen IP krijgt van de DHCP server, wel genoemd is in de router DHCP Client List en een andere lease time krijgt dan alle andere gebruikers in het netwerk.
Iemand enige ideen wat dit is? Wat ik over het hoofd heb gezien? Mijn ideen houden hier helemaal op
, helaas heb ik geen andere netwerkkaart liggen zodat ik dat even kan testen (oude vervangen door een nieuwe).
Het gaat om het volgende systeem:
DELL 350MHz pentium x? / 128 MB intern geheugen met een Realtek RTL8139 netwerkkaart
hierop draait windows 2000 die ik helemaal heb geupdated tot SP4 + de laatste beveiligingsupdates
Ons netwerk bestaat uit een glasvezelverbinding met modem, net nieuwe ASUS RX3041 router en daarachter een draadloze Linksys WRTG54G (versie 4) router die als hubje staat ingesteld. Dus op de ASUS router hebben wij de DHCP server draaien. Er zijn 2 mensen die bedraad rechtstreeks op de ASUS router zitten, 2 mensen bedraad op de Linksys router en verder nog 2 personen draadloos.
Zoals ik al zei werkt het netwerk perfect en hebben wij nergens problemen behalve bij deze laatste persoon. Ik krijg internet niet aan de gang en daarvoor heb ik al het volgende gedaan:
* Win2k zelf helemaal updaten,
* Drivers voor de netwerkkaart updaten,
* Verschillende netwerkkabels gebruiken,
* Netwerkkaart in een andere PCI slot doen,
* Static instelling gebruiken (zelf de TCP/IP instellingen invullen),
* Dynamische DHCP intstelling gebruiken (dus alles leeglaten bij de TCP/IP instellingen, gegevens automatisch toe laten wijzen door de DHCP server),
* Services van Win2k bekeken en alles dat hoort te draaien draait ook.
* Rondgesnuffeld in de BIOS
Nou komt het vreemde, al doende heb ik uiteraard met ipconfig de instellingen van het netwerk in de gaten gehouden. Internet heeft 1x zomaar gewerkt en werkt nu niet meer en het fysieke adres (MAC adres) was anders toen het wel werkte!!!
Verder is het zo dat het netwerkkaart een eigen prive IP nummer krijgt van windows en dus niet van de DHCP server krijgt (alle andere pc's op het netwerk wel). De enige keer dat het wel werkte kreeg het wel van de DHCP server een IP nummer toegewezen. Static instellingen werken zowiezo niet.
En het laatste vreemde is wat ik zag toen ik even in de router rondsnuffelde:
Release time van de DHCP server heb ik op forever staan (hoef ik tenminste de NAT tabel nooit meer aan te passen
Beetje vreemd dat het geen IP krijgt van de DHCP server, wel genoemd is in de router DHCP Client List en een andere lease time krijgt dan alle andere gebruikers in het netwerk.
Iemand enige ideen wat dit is? Wat ik over het hoofd heb gezien? Mijn ideen houden hier helemaal op