Nieuwe PC met te kleine C-schijf partitie.

Pagina: 1
Acties:
  • 87 views sinds 30-01-2008

• Meeloow
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-01-2022
Hallo,
Twee dagen geleden heb ik mijn nieuwe PC opgehaald bij NoRRoD (in Emmen). Ik had hem twee weken van tevoren besteld. Ik had hem zelf samengesteld bij NoRRoD, op advies van een kameraad. Het was mijn verjaardags cadeau (Maandag was ik jarig) en is dus een PC waar ik voornamelijk flink op kan gamen.
Een kopietje van de offerte:

Omschrijving Aantal Stukprijs Totaal
Papst systeemcooler 90 x 90mm 2 € 17.05 € 34.10
Systemen
Omschrijving Aantal Stukprijs Totaal
SYSTEEM AMD 64 S939 PC, 1 STUK 1 € 1993.84 € 1993.84
Behuizing NoRRoD Midi ATX zwar
Fortron 600 watt ATX voeding
Asus MBA A8N-SLI Deluxe S939
AMD Athlon64 X2 4400+ S939 Box
FDD Diskettestation ZWART
DDRAM 1Gb PC3200 400MHz
DDRAM 1Gb PC3200 400MHz
HDD 40Gb 7200rpm IDE
HDD 250Gb 7200rpm SATA II 8Mb
DVD ROM 16x Speler ZWART
NEC 3550 DVD +/- Rewr 16x ZW
Asus VGA 7900GTX 512Mb PCI-E
Systeemassemblage
MS Windows MCE 2005 NL NoRRoD
Installatie van OS software
Mc Afee Antivirus 2006 NoRRoD

Totaal excl. BTW: € 1704.15
Totaal incl. BTW: € 2027.94

Toen ik hem aan het samenstellen was in de winkel drong die gast er al op door om Windows MCE te nemen omdat dat Windows Professional met extra opties ofzo zou zijn en nog goedkoper was ook, dus dat heb ik maar gedaan. Toen ik hem eergisteren ophaalde zei de kerel die de PC aan me gaf dat de Windows opstartcode op de doos stond. Eenmaal thuisgekomen stond ie dus niet op de doos maar op een sticker achterop de PC. Dat was niet zo'n probleem behalve dan dat ik de PC eerst weer moest uitpluggen en hem omdraaien, de code opschrijven, hem weer omdraaien, weer inpluggen en toen pas de code kon invoeren, maargoed.
Bij die offerte staat dus HDD 40GB 7200rpm IDE en HDD 250GB 7200rpm SATA II 8MB, dus ik ging ervanuit dat ik dus een C schijf van 40 GB zou hebben waar windows op staat, en een D schijf van 250 GB voor opslagruimte enzo. Nou kwam ik erachter dat ik een C schijf van 10GB heb, waar Windows op staat, een D schijf van 28GB waar een mapje genaamd Drivers in zit en nog een of ander installatie bestand, en een E schijf van 250GB. Ik wou dus C en D samenvoegen zodat ik een C schijf van 40GB zou hebben. Nu heb ik hier zelf niet zo veel verstand van maar een kameraad van me wist wel hoe je dat zou moeten doen zei die. Dus ik zijn instructies volgen (dynamische schijf van C en D maken), en nu zijn ze bij Computerbeheer donkergeel. Ik kreeg al zo'n gevoel dat dit niet goed was, aangezien ze nog steeds niet tot 1 schijf gevoegd waren. Nu weet ik dus niet hoe ik ze terug zet naar normale partities inplaats van dynamische schijven, en ik weet ook nog steeds niet hoe ik er gewoon één normale C schijf van 40 GB van maak. Ik heb ook al geprobeert om naar de NoRRod Helpdesk te bellen, maar die was bezet. Ik hoop dat ik hier een goed advies kan krijgen. Alvast bedankt!

(Oh ja. Volgens mijn kameraad zou er ook iets mis zijn met de compabiliteit van MCE en andere programma's, wat weer tot vervelende dingen kon leiden. Achteraf gezien heb ik het gevoel dat ik eigenlijk beter geen Windows MCE had kunnen nemen.)

[ Voor 5% gewijzigd door Meeloow op 13-05-2006 17:43 ]

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-02 20:32
Ik weet niet of het tegenwoordig ook al in Windows zit.. maar met een programma zoals Partition Magic is dit eenvoudig te realiseren.

Verwijderd

Partition Magic* kopen. Hiermee kun je de partities samenvoegen.
* of een ander vergelijkbaar programma
Partitioneren en formatteren: je kunt je schijf/schijven met verschillende soorten software partitioneren en formatteren: 'ouderwets' met fdisk.exe en format.com, duur met PartitionMagic, gratis met Ranish Partition Manager, handig met Schijfbeheer (alleen in WinNT/2K/XP: configuratiescherm > systeembeheer > computerbeheer óf start > uitvoeren > diskmgmt.msc). Met PartitionMagic en Schijfbeheer kun je ook de schijfletters toewijzen en aanpassen en tenslotte kun je met Schijfbeheer ook nog SoftwareRAID volumes aanmaken, zie voor meer details de RAID FAQ. Hieronder bij Een paar handige freeware tooltjes kun je freeware programma's vinden om je schijf te partitioneren en formatteren. Voor geavanceerde bewerkingen als resizen en mergen van partities kun je het beste kijken naar PartitionMagic, Paragon Partition Manager of de freeware the Partition Resizer.

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2006 17:53 ]

• Meeloow
Ja, dat is een stap die ik hierna kan doen. Eerst moeten die dynamische schijven weer normaal worden toch? Ook heb ik lichtelijk het vermoeden dat mijn PC trager aan het worden is, sinds dat gedoe met die dynamische schijven?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

1. Waarom smeren ze je MCE aan als je dat helemaal niet wil?
2. Kijk uit met Partition Magic. Het gebeurt heel vaak dat je data gewoon pleite is door een fout van het programma. Backup wel al je belangrijke data.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Als je al Partition Magic gebruikt, gebruik dan niet de windows versie. Maak een opstartflop in Partition Magic en boot daarvan. De Windows versie loopt om de een of andere reden veel vaker vast dan de DR-Dos versie. Vastlopers kan je met dat programma echt niet gebruiken.

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:11

Krizzie

Progressive Music \o/

Waarom heb je een 40GB schijf genomen? Die zijn meestal erg traag (inverhouding met de 250GB schijven)

een Western Digital Raptor 74GB of 36GB had beter volstaan als windows schijf. :)

Ontopic:

Als je nog niks hebt geinstalleerd dan formateerd je toch gewoon beide partities? En instal je windows opnieuw alleen dan met 40GB :)

Geluidswolk

Verwijderd

dynamic partitions zou het ook moeten kunnen, echter als je partition magic wil gebruiken moet je eerst weer dynamic partitions uitzetten.

er is slechts 1 optie om dit te doen(zelf ook meegemaakt) alle partities weggooien, dan dynamic uitzetten, en opnieuw partities aanmaken.
als je dit hebt gedaan mag je beginnen windows te instaleren.

probeer het via dynamische partities te doen.

diskpart kan het standaard in windows doen, (ook bij standaard volume's blijkt), ik heb het zelf nooit gebruikt, en kennis over de prompt is noodzakelijk.
heb je die nog nooit gebruikt laat iemand je dan even helpen, diskpart kun je opzoeken in de helpfunctie.
"partitie uitbreiden diskpart" zijn je zoekwoorden.
@krizzie, een "echte" tweaker die vantevoren weet wat hij wil zou dat doen, echter een 40gb hdd voor windows kan crashen terwijl je de 250Gb die bijna nooit word beschreven een vele langere levensduur heeft daarna kan overzetten in je nieuwe systeem.
voor huis en tuin gebruik zijn 2 hdd's niet zo vreemd, de kans dat deze pc binnen drie jaar word vervangen is niet zo groot. bij echte tweakers is de opvolger alweer aan vervanging toe.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2006 18:13 . Reden: diskpart gedeelte ]

• Meeloow
Ik heb al heel wat dingen geinstalleerd (Spellen/programma's), en zelfs al wat dingen die ik in de netwerkmap had staan zodat ik ze vanuit mijn oude computer naar deze computer kon transferen. Opnieuw Windows installeren is dus eigenlijk best wel een probleem?

En ik heb zelf niet gekozen voor een 40GB schijf? Dat deed die gast waarbij ik de PC opstelde. Hij vroeg me helemaal niets over de harde schijf en koos dat zelf. Ik had opzich ook geen enkel bezwaar tegen hoe de indeling van mijn schijven was. Alleen het feit dat op de C schijf waar window sop staat maar 10 GB zit heb ik last van, want soms als ik iets installeer vergeet ik de C wel eens in de E te veranderen dan, en dan is er weer iets geinstalleerd op C. Waardoor de schijf dus snel zijn limiet bereikt. en sowieso, alle Temp. internet files enzo worden op C opgeslagen, hij loopt langzaam maar zeker wel vol, en 10GB is dan echt niet voldoende voor de C schijf IMO. Minstens 20 is wel vereist. Alhoewel ik gewoon 40 GB op C en een D schijf met 250 het beste zal vinden. Maar bij een Windows reinstallatie raak ik alles kwijt toch? De PC waar de netwerkmap zich op bevindt is al helemaal vol. Dus ik kan niets meer in het netwerk zetten om over te zetten, Maar hoe ik het zo lees is Windows reinstalleren wel de enige optie. Wat houdt dat dynamische schijf gedoe nou in eigenlijk? Zou ik gewoon door kunnen gaan zoals het nu staat ingesteld zonder problemen? Wat zijn de voor/na delen van de dynamische schijven?

[ Voor 81% gewijzigd door Meeloow op 13-05-2006 18:37 ]

Verwijderd

Kan je dan niet alle belangrijke data op de 250gig schijf zetten, dan de 40gig schijf opnieuw formatteren en daar dan windows opzetten? dan staan al je files nog gewoon op de grote schijf :)

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Zoizo zou ik mijn c op de 250 Gb partitie maken.
Met zulke hardware is IDE zware bottleneck!!!!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

_AuToMaTiC_ schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 19:50:
Zoizo zou ik mijn c op de 250 Gb partitie maken.
Met zulke hardware is IDE zware bottleneck!!!!
Waar heb jij het nou weer over? Een 250GB IDE schijf van hetzelfde type in vergelijking met dezelfde type maar dan in SATA uitvoering heeft dezelfde resultaten!

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

MCE = XPSP2 Pro alleen dan met die Media Center functie erbij.
Dus drivers die niet werken ofzo is de grootste onzin.

Verwijderd

webfreakz.nl schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 20:00:
[...]

Waar heb jij het nou weer over? Een 250GB IDE schijf van hetzelfde type in vergelijking met dezelfde type maar dan in SATA uitvoering heeft dezelfde resultaten!
HDD 40Gb 7200rpm IDE

Volgens mij heeft die 250 GB'er 8 Mb cache wat tot snellere resultaten kan leiden en door die sata aansluiting dus een doorvoel snelheid van max 150 mb/s ipv 133 mb/s. Die van 250 gb zal dus beter presteren.

• jacg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-12-2025
Ik kan me vergissen hoor, maar het lijkt me dat op die 28Gb schijf een image bestand van je installatie staat, dan kun je met en crash m.b.v. een floppy of cd zo windows weer terug zetten.

• THX
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

THX

Verwijderd schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 20:07:
MCE = XPSP2 Pro alleen dan met die Media Center functie erbij.
Dus drivers die niet werken ofzo is de grootste onzin.
Dat met de drivers = akkoord.

Ik zou overigens Acronis installeren en de boel wijzigen naar wat je wilt. Is veel beter en betrouwbaarder dan Partition Magic uit het jaar kruik. Dynamic disks moet je niet gebruiken.

[off-topic]
MCE is helaas niet volledig XP Pro meer na de tweede cd. Je kunt volgens mij MCE niet opnemen in een Windows Server domein bijvoorbeeld.

[ Voor 19% gewijzigd door THX op 13-05-2006 20:18 ]

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Verwijderd schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 20:10:
[...]

HDD 40Gb 7200rpm IDE

Volgens mij heeft die 250 GB'er 8 Mb cache wat tot snellere resultaten kan leiden en door die sata aansluiting dus een doorvoel snelheid van max 150 mb/s ipv 133 mb/s. Die van 250 gb zal dus beter presteren.
Weet ik, maar hij had het niet over bovenstaande IDE hardeschijf. Meer over IDE vs SATA in het algemeen?

En over 133 vs 150MB/s zou ik me niet druk maken vooralsnog. Er is nog geen hardeschijf die 100MB+/s haalt :)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Krizzie schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 18:00:
Waarom heb je een 40GB schijf genomen? Die zijn meestal erg traag (inverhouding met de 250GB schijven)

een Western Digital Raptor 74GB of 36GB had beter volstaan als windows schijf. :)

Ontopic:

Als je nog niks hebt geinstalleerd dan formateerd je toch gewoon beide partities? En instal je windows opnieuw alleen dan met 40GB :)
Idd, maar waarom niet gewoon windows setup draaien, de partities verwijderen, 1 40gb partitie aanmaken van je ide hd en dan gelijk windows erop installeren? Dan heb je alles in 1x gedaan. :)

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

Van dynamic disks terug naar basic disks kan iig niet zonder data verlies. Dus dan kom je snel uit bij een herinstalatie..

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07-2025
Merkloos ofzo :S

Waarom heb je in godsnaam een IDE schijf van 40 GB besteld..

Maja, gewoon Norton Partition Magic *kopen (Tsja als je hem illegaal wilt moet je ergens anders zoeken dan in winkels)

Maar als je daar geen zin in hebt, is het gewoon verstandig om windows opnieuw te installeren (via boot) en dan kan je de huidige partities wijzigen.

Laurens

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
ff herinstallatie ben je ook binnen half uur klaar en weet je zeker dat alles goed zit.

• Meeloow
Oke, maar stel dat ik Norton Partition Magic koop, zou het dan niet meer uitmaken of die schijven dynamisch zijn of niet om ze tot één C schijf van 40 GB te mergen? Een herinstallatie is toch om de een of andere reden het laatste wat ik zou willen doen.
En Ivrijn, ik zei toch, ik heb die 40 GB disk zelf niet besteld, dat heeft die gast van de winkel er gewoon op gedaan. :|

[ Voor 42% gewijzigd door Meeloow op 14-05-2006 20:26 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Dit heeft niets te zoeken in CSL maar in OM en daar staat voldoende informatie om je probleem mogelijk gratis op te lossen en je HD zonder Parttion Magic naar jouw wens te krijgen. :)

OM FAQ / Beleid Harddisk Softwarematig

[ Voor 30% gewijzigd door Guardian Angel op 14-05-2006 20:49 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Ik vind 10 Gieg voor een C schijf ideaal. Je zet Windows erop en verder niks. Loopt je Windows vast na zoveel keer dingen geinstalleerd en weer geuninstalled te hebben, tief je je 10 gb partitie weg, maakt hem opnieuw aan, zet ghost terug en klaar.

Ik vraag me af waarom je moeite zou doen. Schijfruimte is schijfruimte, hoe je de indeling doet is verder niet echt van belang. Al je 'temp' files kan je ook op andere partities zetten. Persoonlijk zou ik het gewoon zo gelaten hebben (aangezien ik waarschijnlijk precies hetzelfde zou hebben gedaan als de leverancier).

Verder zou ik niet voor Partition Magic gaan. Er zijn legio voorbeelden wanneer het fout ging. Zoek maar eens op google.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Met boven mij.

Waarom is 10GB te klein?
Je gaat me toch niet vertellen dat je daar shit op installeert he?
Software zet je op D of E, afhankelijk van hoeveel partities je hebt.
C hoor je zo schoon mogelijk te houden. Die is alleen voor je besturingssysteem en drivers.
Andere software gaat gewoon op je andere partities.

Das ook nog eens netjes volgens Microsofts eigen advies.
Stel dat windows in de soep loopt, dan heb je iig nog het grootste deel van je data nog. Hooguit dat je je MyDocuments kwijt bent en je email (zit in je userprofile enzo).

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Enkel maar Windows en drivers op C? Stel dat Windows dan opnieuw erop moet, dan moet je alsnog alles opnieuw instaleren (ivm register dingen enzo) dus waarom niet alle software op C, data op D (en eventueel E). (tenzij je natuurlijk een ghost hebt gemaakt van de C nadat alle programma's er al op stonden, dan mss niet maar dan nog). Soit, ieder zijn / haar voorkeur ;)
In verband met de TS: windows opnieuw instaleren zal het eenvoudigste (en snelste?) zijn om 1 grotere C partitie te krijgen...

Partition Magic raad ik ten zeerste AF om te gebruiken... (ik heb namelijk al eens een vern***te partitie tabel gehad daardoor, toen ik het absoluut niet kon gebruiken)

(wat hierboven staat over eventueel verloren my documents: die map kan worden verplaatst, dus niks verloren met een reinstall)

Verwijderd

Schijfjes omdraaien :? Ik bedoel om die 250 Gb schijf als opstartschijf te gebruiken en die 40 Gb schijf als back-up van belangrijke data?

250 Gb = C:\ 28 Gb D:\ derest van de ruimte Data-games-bigapps-downloads
40 Gb = E:\ back-up van belangrijke data van D schijf.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Tja dit is niet moeilijk zelf uit te vinden, zie alle replies hierboven :)

dicht dus

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.