Linux bootprobleem

Pagina: 1
Acties:

• thriller
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:42
Ik heb vandaag naast Windows XP linux fedora core 5 geinstalleerd, nu heb ik het probleem dat ik alleen de bootloader te zien krijg als ik mijn windows XP cd in mijn dvd drive heb zitten. Als ik deze er niet in doet blijft hij tijdens het opstarten hangen en gaat ie gewoon niet verder.

Ik heb niet veel (geen) verstand van linux en weet ook niet welke bootloader ik heb, maar zou graag weten of er hier een oplossing voor is.

Oja, ze staan beide op 1 harde schijf geinstalleerd.

Als jullie meer info nodig hebben, zeg er dan aub ook bij waar ik het kan vinden, ben al de hele dag bezig geweest zonder resultaat en zelf alles opzoeken gaat heel erg lang duren ben ik bang

Grtz, Eric

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Op welk punt blijft ie dan hangen? Is het scherm leeg of staat er een melding? En waarnaar start ie door als je je Windows cd erin hebt zitten? Moet je dan nog wat doen?

Ofwel meer info graag :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• thriller
Als je de windows xp cd erin doet vraagt ie om een bepaald punt of je wil installeren en dan moet je een knop indrukken. Zonder cd blijft ie daar zeg maar gangen en met cd gaat ie daarna gewoon door, het duurt dan wel iets langer, maar dat komt omdat hij wacht totdat ik een knop indruk

Hoop dat het zo duidelijk genoeg is.

• thriller
Oke ik heb nu wat meer info, hopelijk kan iemand helpen.

GNU Grub version 0.97 (639K lower / 1047488k upper memory)

grub append> ro root=/dec/VolGroup00/LogVol00 rhgb quiet

code fedora:
root (hd0,5)
kernel /vmlinuz-2.6.15-1.2054_FC5 ro root=/dev/VolGroup00/LogVol00 rh ->
initrd /initrd-2.6.15-1.2054_FC5.img

code other (dit is windows):
rootnoverify (hd0,0)
chainloader +1

Ik hoop dat dit alle info is die jullie nodig hebben.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Vertel eerst zelf hoe je het zou willen hebben.
Wat zijn je master/slave settings?
Je hebt dus 1 HDD? Je eerste partitie op die enige HDD die je hebt is voor (jouw bootloader) GRUB "(hd0,0)".
Voor linux is dat verder /dev/hda1
De eerste partitie op je hdd is voor linux /dev/hda1 (daarna /dev/hda2 etc.. )
In dit voorbeeld ga ik er wel vanuit dat je hdd als primary master draait.
hda = prim master.
hdb = prim slave
hdc = sec master
hdd = sec slave

Deze regel:
kernel /vmlinuz-2.6.15-1.2054_FC5 ro root=/dev/VolGroup00/LogVol00 rh

Is daarom ook mega vaag :P

Dit is bijv. wat mijn systeem heeft:
kernel /vmlinuz root=/dev/hda1

m.a.w: de kernel staat in de / (je C: zeg maar en in mijn geval is het niet de echte kernel maar een 'symlink' naar de echte kernel (snelkoppeling)) en de root (waar hij moet beginnen met zoeken naar van alles) is te vinden op de eerste HDD op de eerste partitie.

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• thriller
Oke ik snap het niet helemaal, maar ik heb 2 harddisk de ene met windows en linux erop is master en de andere slave.

Ik heb 3 partities, op mijn 1ste harddisk.
1 windows
2 documenten
3 linux

Wat ik wil is dat ie standaard voor windows gaat, nu start ie linux op als ik niets doe.

Maar dat vindt ik opzich niet zo erg, wat ik belangrijker vindt is dat ik nu de windows cd in mijn cd-speler moet hebben anders doet ie helemaal niets. Als dit opgelost is ben ik al heel blij.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

En op je 2e harddisk staat...?

Het 'mega vage' regeltje zou dan ook moeten zijn:

kernel /vmlinuz-2.6.15-1.2054_FC5 ro root=/dev/hda3/

en moet het niet dit zijn:
rootnoverify (hd0,0)
makeactive
chainloader +1

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

Om de default waarde te veranderen in grub, moet je linux booten en /etc/grub.conf, of /boot/grub/grub.conf editen. Daar staat een regeltje in met "default=fedora" oid. Kun je overigens ook de wachttijd aanpassen.
Je moet natuurlijk wel root zijn om dit te veranderen. Als root inloggen lijkt me in jouw geval het eenvoudigst.

Volgens mij is het overigens geen grub probleem, maar meer een Windows boot probleem. Windows heeft veel meer eisen aan partities, groottes van partities ed. dan Linux. Weet je bijvoorbeeld of Windows de active partitie is van die schijf? Anders boot windows ook niet. Controleer dit met Partition Magic.

Maar goed. Om verder te komen hebben we meer info nodig. Krijg je bv. wel Grub te zien zonder winxp cd. Of heb je de cd alleen nodig als je voor windows kiest in Grub, dat is me namelijk niet duidelijk.

Verwijderd

webfreakz.nl schreef op maandag 15 mei 2006 @ 15:42:
En op je 2e harddisk staat...?

Het 'mega vage' regeltje zou dan ook moeten zijn:

kernel /vmlinuz-2.6.15-1.2054_FC5 ro root=/dev/hda3/

en moet het niet dit zijn:

[...]
en als ie zn partities nou met lvm heeft?

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Dit had je allemaal tijdens de installatie van FC5 kunnen doen, het is mij gelukt om windows en linux te kunnen booten ook mbv grub. Als je geen zin hebt om alles uit te zoeken zou ik gewoon de dvd er nog een keer in gooien en dan ff goed doorlezen bij de setup met betreft grub. ;)

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 15:51:
Om de default waarde te veranderen in grub, moet je linux booten en /etc/grub.conf, of /boot/grub/grub.conf editen. Daar staat een regeltje in met "default=fedora" oid.
Neen, dit is niet zo met Grub, wel met lilo. Grub ziet de eerste entry in zijn configfile als default en anders kan je het regeltje 'savedefault' (uit mijn hoofd dan) gebruiken om de laatst gekozen optie uit je bootloader voortaan de standaard te laten zijn.
Volgens mij is het overigens geen grub probleem, maar meer een Windows boot probleem. Windows heeft veel meer eisen aan partities, groottes van partities ed. dan Linux. Weet je bijvoorbeeld of Windows de active partitie is van die schijf? Anders boot windows ook niet. Controleer dit met Partition Magic.
Windows wil alleen maar op de eerste partitie en eerste HDD staan.
Dit kan je omzeilen met GRUB. Je fopt je Windows install dan met GRUB door hem te laten denken dat hij als eerste staat maar in werkelijkheid staat hij wat meer achteraan.
http://www.linuxquestions...ws_on_second_HD_with_Grub

In het geval van de TS staat Windows wel vooraan dus het moet gewoon gaan werken.
Maar goed. Om verder te komen hebben we meer info nodig. Krijg je bv. wel Grub te zien zonder winxp cd. Of heb je de cd alleen nodig als je voor windows kiest in Grub, dat is me namelijk niet duidelijk.
Dat zou ik ook wel eens willen weten.

De TS moet zich gewoon even in grub gaan verdiepen:
http://www.google.nl/sear...&btnG=Google+zoeken&meta=

[ Voor 6% gewijzigd door DeMoN op 15-05-2006 16:05 ]

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

DeMoN schreef op maandag 15 mei 2006 @ 16:04:
[...]

Neen, dit is niet zo met Grub, wel met lilo. Grub ziet de eerste entry in zijn configfile als default en anders kan je het regeltje 'savedefault' (uit mijn hoofd dan) gebruiken om de laatst gekozen optie uit je bootloader voortaan de standaard te laten zijn.
Hmm, ik heb toch wel degelijk default=1 in mijn grub.conf staan. Kan goed zijn dat de eerste entry ook zonder default=1 default is trouwens.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 16:27:
[...]

Hmm, ik heb toch wel degelijk default=1 in mijn grub.conf staan. Kan goed zijn dat de eerste entry ook zonder default=1 default is trouwens.
Hmm, dan kan het waarschijnlijk gewoon allebei :P
Wat ik dan denk:
Lilo kan de default zetten a.d.h.v. een naam en grub aan de hand van een nummer (ID). :)

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:27

BoAC

Memento mori

quote uit 'info grub':
# By default, boot the first entry.
default 0

The first entry (here, counting starts with number zero, not one!)
will be the default choice.

Verwijderd

Ik had het kunnen weten :P. ^^

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2006 16:53 ]

• thriller
Allemaal heel erg bedankt voor jullie info, ga nog wat verder aanpassen.

Ik heb trouwens de windows cd nodig om in grub te komen, zonder cd doet ie niets.

Daarbij heb ik tijdens de installatie niets van grub gezien, ik heb ervoor gekozen om de default layout te gebruiken voor alle lege ruimte, aangezien ik er niet al te veel verstand van heb.

Hier is mijn config file, ben nu bezig in linux, maar kom er niet uit.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
# grub.conf generated by anaconda
#
# Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file
# NOTICE:  You have a /boot partition.  This means that
#          all kernel and initrd paths are relative to /boot/, eg.
#          root (hd0,5)
#          kernel /vmlinuz-version ro root=/dev/VolGroup00/LogVol00
#          initrd /initrd-version.img
#boot=/dev/hda
default=0
timeout=5
splashimage=(hd0,5)/grub/splash.xpm.gz
hiddenmenu
title Fedora Core (2.6.15-1.2054_FC5)
    root (hd0,5)
    kernel /vmlinuz-2.6.15-1.2054_FC5 ro root=/dev/VolGroup00/LogVol00 rhgb quiet
    initrd /initrd-2.6.15-1.2054_FC5.img
title Windows XP
    rootnoverify (hd0,0)
    chainloader +1

[ Voor 54% gewijzigd door thriller op 16-05-2006 14:49 ]

Verwijderd

Weet je zeker dat je hardisk in je boot volgorde komt? Oftewel heb je dat niet veranderd sinds je met linux bent begonnen. Misschien wacht hij wel heel lang op een andere boot device (cdrom/dvd drive).

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• thriller
Oke heb het geprobeerd maar het is dus niet het probleem, ik kreeg eerst een scherm met alleen de default keuze windows en kreeg pas het menu als ik op een knop klikte, maar krijg zonder deze optie gelijk het menu.

Maar het probleem is dus nog steeds hetzelfde.

Hier nog een bestandje dat met grub te maken heeft

code:
1
2
3
[i]etc/sysconfig/grub:[/i]
boot=/dev/hda
forcelba=0

Oja en ik heb mijn boot volgorde gewoon goed staan, heb alle opties trouwens gehad en het maakt niets uit.

[ Voor 54% gewijzigd door thriller op 16-05-2006 18:30 ]

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
je bent een beetje onduidelijk in wat er nou precies gebeurt en wat je precies wilt: blijft hij zonder die XP cd gewoon hangen zonder iets zinnigs te tonen, of na keuze van OS, of start linux wel, maar laat hij het bootmenu niet zien?
en wat gebeurt er nou precies als je de XP cd erin hebt zitten? boot ie dan van CD?

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• thriller
Dit heb ik echt al eerder gezegt hoor, maar zal het nog is doen.

Als ik de pc opstart zonder cd, blijft hij hangen op het punt waar als de cd erin zit hij je vraagt op een knop te drukken zodat de installatie begint.

Als ik de cd erin doe en nergens op druk start ie nadat hij vraagt of ik windows wil installeren (wat ik dus niet doe) grub op en werkt alles gewoon goed.

Dus zonder cd doet ie niets en blijft hij hangen en met cd werkt ie gewoon goed.

Ik heb de windows cd nodig om windows en/of linux op te starten.

Hoop dat dit duidelijk is.

Want het zou wel leuk zijn als ik het nu is kan oplossen ben nu al een paar dagen bezig zonder resultaat.

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Hmm, na dit verhaal toch eens goed gelezen te hebben gaat er bij mij een lampje branden dat ik ditzelfde probleem ook gehad zou kunnen hebben toen ik WinXP installeerde. Ik installeerde hem, startte opnieuw op, en er kwam niks? Ik ga even zoeken naar de BIOS optie die dit veranderd heeft :+

Heb je RAID aanstaan in je BIOS? Zoja zet dat allemaal uit. Tenzij je het wel nodig hebt dan sla je mijn post maar over...

[ Voor 20% gewijzigd door webfreakz.nl op 17-05-2006 10:27 ]

• thriller
webfreakz.nl schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 10:12:
Hmm, na dit verhaal toch eens goed gelezen te hebben gaat er bij mij een lampje branden dat ik ditzelfde probleem ook gehad zou kunnen hebben toen ik WinXP installeerde. Ik installeerde hem, startte opnieuw op, en er kwam niks? Ik ga even zoeken naar de BIOS optie die dit veranderd heeft :+

Heb je RAID aanstaan in je BIOS? Zoja zet dat allemaal uit. Tenzij je het wel nodig hebt dan sla je mijn post maar over...
RAID heb ik niet nodig en staat uit, heb het probleem ook pas sinds ik linux heb geinstalleerd, met alleen windows heb ik dit probleem niet.

• Lex_brugman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-01 14:59
|Ik denk dat je partitie waar grub op staat niet als boot is gemarkeerd

• thriller
Lex_brugman schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 12:00:
|Ik denk dat je partitie waar grub op staat niet als boot is gemarkeerd
Oke en hoe weet ik op welke partitie grub staat en hoe ik deze wel als boot krijg?

Ik heb linux alles zelf laten bepalen en zou niet weten hoe ik dit zelf anders kan instellen.

• Lex_brugman
thriller schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 15:44:
[...]

Oke en hoe weet ik op welke partitie grub staat en hoe ik deze wel als boot krijg?

Ik heb linux alles zelf laten bepalen en zou niet weten hoe ik dit zelf anders kan instellen.
Met fdisk onder linux kan je de bootflag zetten, waarschijnlijk staat grub op een aparte partitie of anders op je linux partitie.

Verwijderd

Klinkt mij eerlijk gezegt alsof Grub niet (of niet goed) in de MBR staat ofdat je de bootflag verkeerd heb gezet. Lees dit http://www.bartendavid.be...nfig/booten/grub_mbr.html eens door om te kijken of je alles wel goed heb staan? Voer evt ook de setup (hd0) optie uit om grub goed in de mbr te zetten en verwijder de hiddenmenu-optie eens.

• Lex_brugman
Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 16:19:
Klinkt mij eerlijk gezegt alsof Grub niet (of niet goed) in de MBR staat ofdat je de bootflag verkeerd heb gezet. Lees dit http://www.bartendavid.be...nfig/booten/grub_mbr.html eens door om te kijken of je alles wel goed heb staan? Voer evt ook de setup (hd0) optie uit om grub goed in de mbr te zetten en verwijder de hiddenmenu-optie eens.
Zijn MBR is wel goed denk ik, via de windows cd gaat het goed, dus ik denk zoals ik al zei de bootflag.

• thriller
Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 16:19:
Hiddenmenu heeft er niets mee te maken, is hierboven al besproken en het lijkt mij niet dat er iets verkeerd staat aangezien linux deze instellingen zelf heeft gekozen.

En idd zoals hierboven gezegt wordt, grub werkt wel alleen start ie niet normaal op. Dus ik ga is kijken wat ik met die bootflag moet doen. Hoop dat ik daar wat wijzer van wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door thriller op 17-05-2006 16:40 ]

Pagina: 1