waterkoeling in serie of paralel?

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• matthijsbos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-01 23:12
hey,

ik ben van plan om een zelf samengestelde waterkoeling set te kopen om daarmee mijn cpu, nb, gpu en hdd te koelen. daarnaast wil ik nog een watergekoelde voeding van 500 watt kopen. mijn vraag is: kan ik dit zo serieel aan elkaar zetten, of moet ik paralel gaan werken (dat ik mijn voeding bijvoorbeeld op een apart circuit zet)? het lijkt mij dat als je als je me al voorgewarmd water ook nog 500 watt moet koelen het een beetje warm word.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Het water warmt je voeding niet op ;) Moelijk uit te leggen maar kijk anders eens in: Het grote waterkoelingstopic. Het zou mogenlijk moeten zijn maar de temps. zullen wel redelijk hoog liggen. Dit hangt wel af van je rad,pomp,blokken,fans enz.
Als je voor stilte gaat zou ik 1 loop doen en als je voor prestatie gaat zou ik er 2 maken.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als het water door een blok gaat warmt het maar een heel klein beetje op omdat het water zo snel stroomt. De watertemp voor een CPU blok en er na zal minder dan 0.5 graden verschillen.

Het is dus best te doen om het gewoon allemaal achter elkaar te zetten.

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
het lijkt mij dat als je als je me al voorgewarmd water ook nog 500 watt moet koelen het een beetje warm word.
Een voeding van 500 watt, hoef je niet met 500 watt te koelen ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Shuisman op 13-05-2006 17:05 ]

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Als je voeding een rendement van 0% heeft dan produceert ie idd 500watt warmte, maar dan koop je wel een erg slechte voeding ;)

Interessante vraag, dat wel, vooral als je je bedenkt dat die klein beetje opgewarmde vloeistof daarna direct doorstroomt naar je processor, je videokaart, je hdd, etc. Ik zou het in ieder geval zo opstellen dat het component wat jij het belangrijkste vindt het eerste het koele water ontvangt.

Parallel lijkt mij idd wel het beste als oplossing, maar dan moet je dus 2 of 3 circuits bouwen. Dit is natuurlijk wel te doen maar je hebt er wel een goede pomp voor nodig. Je kan dan de CPU op 1 circuit zetten, je GPU op een ander en al het overige op het laatste circuit. Het overige hoef je namelijk niet over te clocken en dan maakt het niet uit of het ietsjes warmer wordt dan optimaal. Ik zou dan wel je nb als eerste het koele water laten ontvangen ivm overclock aspiraties :)

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

op aqua-computer.de staat een silentmaxx watergekoelde voeding, dat is denk ik een goeie keus voor je. aqua heeft ook goeie GPUblokjes, en CPU zou ik asetek antarctica doen.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Een voeding zal met een efficiency van 85% (watergekoelde voedingen zijn meestal highend exemplaren met kwaliteitsonderdelen) bij een moderne game PC ongeveer 300x100/85 = 352 - 300 = 52 Watt aan warmte genereren. Indien de voeding bovenin de kast hangt zal hij ook nog opstijgende warmte moeten verwerken, waardoor je ongeveer op 70 watt aan warmteproductie uitkomt.

Goud is geen geld

Verwijderd

Het is een erg interessante vraag die je stelt.

Want als je alles achter elkaar (in serie) zet, wordt het koelwater dus steeds warmer. En zal het op het laatst weinig koelen. Hier moet je dus rekening mee houden bij het samenstellen, eerst de cpu, dan de videokaart en dan pas de voeding lijkt me.

Maar als je het parallel zet, dan zal het water de weg van de minste weerstand kiezen en zal er dus door het ene blok veel meer water gaan stromen dan door het andere blok.
Je kunt je natuurlijk voorstellen dat de koeleigenschappen ook weer niet ten goede komt.

Ik zou toch alles maar achter elkaar zetten, ook i.v.m. het aantal slangen e.d. die je in je systeemkast krijgt.
En volgens mij is in serie de meest gebruikte methode, en dan is vast niet zonder reden.

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Het beste lijkt me om 2 aparte installaties te gebruiken. Dus 2 pompen. Maar dat kost natuurlijk geld en je levert wat in qua stilte.

Ik snap eigenlijk niet waarom je een watergekoelde voeding wilt, er zijn ook passief gekoelde voedingen.
Lijkt me niet dat een voeding een superkoeling nodig heeft.

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Twee aparte loops, of zelfs drie zoals hiervoor iemand opert is nergens voor nodig.
Even ter vergelijking een processor kan al 100W - of als die overgeklokt is - 150W aan warmte uitspuwen. Dus 70W valt nog best mee. :)
Ik zou gewoon een goede radiator nemen die al die warmte kan wegwerken, dan denk ik aan een Black Ice Extreme Tripe Fan. Neem een goede pomp erbij - Eheim 1048 of vergelijkbaar - en je zit wel snor :)

Ik heb zelf een gedeeltelijke parallelle loop, alle blokjes (in totaal 4 stuks) staan met elkaar in serie. Alleen twee radiatoren die identiek zijn (twee Black Ice Xtreme's) staan parallel. Omdat de flow toch wel wat lager wordt door het parallelle gedeelte, staan m'n twee Eheims ook in serie.

[ Voor 4% gewijzigd door Demon_Eyez op 17-05-2006 11:19 ]

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Pagina: 1