Toon posts:

Router doorlinken naar switch/hub?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag, ik kon er niks over vinden in de FAQ maar ik weet dus niet of het mogelijk is om een ADSL2+ router die naast 54mbps wireless ook 10/100 mbit ondersteunt door te linken naar een hubje om vanaf daar ongeveer 3 computers aan te sluiten.

1. is het mogelijk om het door te linken naar hub/switch
2. zo ja? delen de computers op de hub/switch de 100mbit of hebben ze allemaal een eigen 100mbit verbinding ondanks het via 1 kabel (tussen router en switch) gaat?
3. Zijn er alternatieven?
(de wireless router staat in de kelder en ik moet boven 3 computers aansturen, de draadloze verbinding word erg zwak en er loopt momenteel 1 UTP kabel naar boven toe.)

Alvast bedankt, Hidde!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-04 23:02
1 Ja.
2 Onderling hebben ze 100mbit, maar de pc's "knokken" om de snelheid in het netwerkkabeltje waarmee je router en hub/switch verbindt. Dit is niet erg, aangezien de doorvoersnelheid van een switch waarschijnlijk vele malen hoger ligt dan je internetsnelheid (zo niet: dikke vette mazzelaar :P)
3 Ik denk het niet, dit is waarschijnlijk de meest eenvoudige oplossing.
Zet de switch zo centraal mogelijk tussen de computers in, verbindt de switch dan met pc's en router.
Voordeel van dit alles is dat je een lekker snel, LAN hebt waarbij niet de verbindingen onderling zo nu en dan wegvalt (mijn ervaring met wireless tenminste)
Voor dit alles voldoet het meest el-cheapo 4 poorts switchje, te koop voor nog geen 15 euro.

Alternatief: zoiets, dat kun je -zo te zien, pin me er niet op vast!- met een netwerkkabel met je router verbinden. Op die manier hou je je draadloze setup, maar plaats je je accesspoint een verdieping hoger bijvoorbeeld. Persoonlijk vind ik de bedrade versie met router - switch - pc's mooier, maar dat is wel wat dradentrekkerij.

[ Voor 105% gewijzigd door 0siris op 13-05-2006 15:51 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

vraag2:
als je een hub gebruikt wordt de snelheid van de hub (100mbit) verdeelt over het aantal actieve lijnen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 15:39:
vraag2:
als je een hub gebruikt wordt de snelheid van de hub (100mbit) verdeelt over het aantal actieve lijnen.
De snelheid tussen de 2 computers die 'boven' staan, dus de computers die allebij aan de hub/switch hangen, hebben dan wel een 100mbit verbinding, maar naar de router die bijvoorbeeld ook met een computer 'beneden' in verbinding staat, hebben ze een gedeelde 100mbit verbinding?

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-04 19:29
Let op zou ik zeggen de meeste hubs zijn maar 10mbit/s dus als je een hub gaat gebruiken is de maximale snelheid daardoor 10mbit/s en wordt deze snelheid nog gedeeld over de computers die op dat moment gebruik maken van internet. Kun je een switch pakken pak die dan.
1. Ja dat moet kunnen in zo verre dat ik de vraag lees. Ik thuis heb hier een modem router en dan een router die als switch werkt met accesspoint en boven nog een switch met los accesspoint en de computers daarop aan gesloten.
2. Internet zal altijd gedeeld worden over de computers die er gebruik van maken alleen als je bij adsl2 meer dan 10mbit/s hebt en een hub van die snelheid dan krijg je onnodig verlies,en switches zijn beter te krijgen en minder schaars.
3. je kunt range extender pakken, alleen hebben die ook hun limieten, kijk evt. naar betere antennes en welk merk heb je? Misschien kun je er een betere antenne op zetten. En als geld geen rol speelt zet je boven aan die switch een accesspoint en dan heb je daar ook goed signaal alleen kost het wat meer.

verdwaalde ict'er op elektro!

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-04 19:29
Verwijderd schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 19:58:
[...]

De snelheid tussen de 2 computers die 'boven' staan, dus de computers die allebij aan de hub/switch hangen, hebben dan wel een 100mbit verbinding, maar naar de router die bijvoorbeeld ook met een computer 'beneden' in verbinding staat, hebben ze een gedeelde 100mbit verbinding?
Je kunt wel over de maximale snelheid praten van het netwerk, alleen je internet verbinding is toch veel langzamer daar kun je beter over praten. Je kunt gewoon stellen als je met een x aantal computers op internet bent de verbinding verdeelt wordt over de systemen, alleen als je aan het downloaden zou zijn verbruik je meer ten op zichte van surfen. Of je nu een switch hebt of een hub je internet snelheid zal altijd verdeelt worden. Stel je schrijft tussen twee computers bestanden over je netwerk en op een derde computer ben je aan het internetten dan heb je bij een (goede) switch bijna geen last van de andere twee computers bij een hub zou dat dus wel zo zijn. Zoals ik al zei als je nog geen hub hebt koop dan ook gewoon een switch deze zijn niet schaars en "ouderwets traag"

verdwaalde ict'er op elektro!

Pagina: 1