Bouwrente vs. "Renteverlies tijdens de Bouw"

Pagina: 1
Acties:
  • 5.242 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-05 16:39

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Tijdens de aankoop bestaande woning, ben ik wel bekend met de kosten die gemoeid zijn in de K.K.
Bij een nieuwbouw woning is deze meestal vrij op naam (V.O.N), ook hier ben ik wel bekend mee, en is vrij gemakkelijk in begrippenlijstjes of opsommingslijstjes van bijvoorbeeld Vereniging Eigen Huis te vinden.

Echter wanneer je dus een nieuwbouw woning aankoopt krijg je te maken met bouwrente:
Bouwrente is de som van alle soorten rente die de koper van een nieuwbouwwoning tijdens de bouw moet betalen aan de bouwer en de geldverstrekker. Hieronder vallen b.v. uitstelrente, boeterente en hypotheekrente. De bouwrente wordt doorgaans in de financiering van de woning meegenomen.
Nu kwam ik ook weer het begrip "renteverlies tijdens de bouw" tegen, wat volgens een hoop mensen juist weer iets anders is:
Wat is "renteverlies tijdens de bouw"?
Gedurende de periode dat een nieuwe woning in aanbouw is kunt u er uiteraard niet wonen. De aannemer werkt meestal met een bouwtermijnen schema. Hij brengt naarmate de bouw vordert telkens een gedeelte van de koop- aanneemsom in rekening. Op het moment dat u de woning financiert met een hypotheek wordt het nog niet aan de aannemer betaalde gedeelte gereserveerd op een bouwdepot rekening. U ontvangt hierover een rentevergoeding. Naarmate u betalingen doet aan de aannemer neemt het saldo van het depot af en ontvangt u minder rente dan de hypotheekrente die u betaalt. Het verschil tussen ontvangen en betaalde rente vormt het renteverlies tijdens de bouw.
Echter wanneer ik weer op diverse site zoek (Funda, Hypotheker) lijkt bouwrente en "Renteverlies tijdens de bouw" weer hetzelfde te zijn:
Meestal koop je een nieuwbouwhuis van tekening. De bouwactiviteiten moeten dan nog gaan beginnen. Toch mag je niet wachten met betalen tot de oplevering van het huis.
Het betalen gaat in stappen. Allereerst koop je de grond. Vervolgens wordt de bouwer tijdens de bouw in termijnen betaald door de hypotheekverstrekker. Deze termijnen zijn afkomstig uit de hypotheek die je moet afsluiten. Over die hypotheek betaal je hypotheekrente aan de hypotheekverstrekker. Over het bedrag van je hypotheek dat nog niet is uitbetaald aan de bouwer, ontvang je zogenaamde "depotrente". De hoogte van de depotrente is gelijk aan de hoogte van je hypotheekrente. Effectief betaal je dus alleen hypotheekrente over het hypotheekdeel dat aan de bouwer is betaald. De hypotheekrente die je tijdens de bouw betaalt, wordt "bouwrente" genoemd.
Bij de bouw van een woning bent u telkens een bedrag verschuldigd als een deel van de bouw voltooid is. Doordat u telkens een stuk betaalt, hoeft de aannemer dit niet voor te schieten tot de hele bouw af is. Het kan voorkomen dat u een woning koopt die al voor een deel voltooid is. Tot u koopt heeft de aannemer dus voorgeschoten. Het renteverlies dat de aannemer hierdoor leidt wordt aan u doorberekend en wordt bouwrente genoemd. De bouwrente verhoogt dus de bouwsom die u aan de aannemer verschuldigd bent.
Wie kan me helpen met deze gedachtenkronkel? Zijn bouwrente en "renteverlies bij de bouw" nu afzonderlijke kosten of is het wel hetzelfde?

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

De bouwrente en depot rente kan wel gelijk zijn, maar stel je hebt 200.000 euro en je hebt al 180.000 betaald en er zit nog 20.000 is het depot.

Laten we 5% rente nemen. Je bouwrente is 5% van 180.000 en je depot rente is 5% van 20.000.

Je maakt dus verlies nu. Sucks don't it..

Volgens mij zit het zo..als iemand het beter weet hoor ik het graag ;)

Edit:

Als je trouwens je bouwrente mee financiert in je hypotheek dan mag je dat niet aftrekken van de belasting. Je leent zeg maar geld om de geldlening te betalen, volg je hem nog? De belastingdienst zegt dan; Ja meneer, dat is wel leuk, maar dat gaan wij niet betalen. Je hebt dan dus een deel van je hypotheek dat niet aftrekbaar is.

Dit kan het ook nog zijn.. dus zoals je ziet, ik weet het ook niet :+

Zoveel geld is het trouwens niet hoor.

[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 5897 op 13-05-2006 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Nee, zo zit het niet precies. ;)

Als je een woning VON koopt heb je te maken met twee bedragen. Bedrag A voor de grond, bedrag B voor het bouwen van je woning. Bedrag A moet je meteen betalen tijdens de leveringsakte bij de notaris. Bedrag B wordt gesplitst in een aantal delen, telkens wanneer een gedeelte van de bouw is afgerond moet je een X-aantal procent betalen.

Aan de hand van een voorbeeldje zal ik e.e.a proberen uit te leggen:
Stel nu dat de bouw is begonnen in juli 2005, maar dat jij nu pas in mei 2006 de woning koopt. In de koopakte staat vermeld dat de VON-prijs excl. bouwrente van 8% is vanaf 1 augustus 2005.

Jij komt op 1 juni bij de notaris voor de leveringsakte. Je moet dan via de notaris aan bouwrente betalen.
Over bedrag A: 10/12 (10 maanden) * 8 %.
Over bedrag B: 8% over de verstreken termijnen die je al betaald zou moeten hebben als je eerder gekocht zou hebben.

Deze bouwrente ofwel renteverlies tijdens de bouw zijn dus exakt dezelfde begrippen. Deze rente is trouwens aftrekbaar voor de belasting. :)

[ Voor 4% gewijzigd door TweakersOnly op 13-05-2006 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-05 16:39

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
TweakersOnly schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 21:56:
Deze bouwrente ofwel renteverlies tijdens de bouw zijn dus exakt dezelfde begrippen. Deze rente is trouwens aftrekbaar voor de belasting. :)
Er zijn echt 2 Hypotheekadviseurs die elkaar tegenspreken. De één spreekt alleen van bouwrente. De ander van bouwrente & "renteverlies tijdens de bouw". Wanneer ik dus met het laatste rekening moet houden, dan is dat het dubbele bedrag i.t.t alleen bouwrente.

Wat een moeilijk vraagstuk verdorie. Anyone?

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:19
het zijn volgens mij wel 2 verschillende zaken:

- bouwrente: dit is de rente die je betaalt over de koopsom over de tijd tussen "de ingangsdatum bouwrente" en het passeren van de akte bij de notaris

- renteverlies tijdens de bouw: dit is het rentelverlies dat je lijdt over je depot. In het begin is je depot vol, en aangezien je rente op het depot gelijk is aan je hyptheekrente kost dit dus niets.
Doordat je later telkens termijnen uit je depot betaalt zal het bedrag in het depot kleiner worden en vang je dus minder rente hierover dan je hyptoheekrente kost.....dit bedrag is het rente verlies tijdens de bouw.

But correct me if I am wrong