Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klomp
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-07 17:01
Ik heb voor mijn vriendin vorig weekend een nieuw systeem in elkaar gezet. Geen super de super spul maar genoeg om wat games te spelen en om haar werk wat makkelijker te maken.

Nu wil het geval dat haar muis, die ook nieuw is, regelmatig over het beeld loopt te springen en hapert.

Het is me opgevallen dat het alleen gebeurd als de HDD iets aan het doen is. Bijvoorbeeld bij het opstarten van windows, als ik de pointer in rondjes laat bewegen en windows is op dat moment de systeembalk incoontjes aan het laden, dan begint de muis spontaan te happen en te schokken, zelfde verhaal als ik een webbrowsertje open, of bijvoorbeeld halflife2 speel op d'r nieuwe bak.

Ik ben geen geniaal iemand als het aankomt op systemen in elkaar zetten qua hardware. Samenstellen lukt goed maar het letterlijke in elkaar zetten duurt even bij mij. kan het zijn dat er intern in de computer iets verkeerd is aangesloten? Hoewel dit mij sterk lijkt omdat de ervaring me zegt dat de computer dan helemaal niet zou moeten werken.

Ter verduidelijking de config van het systeem:

AMD Sempron 3000+ op een Asus K8N-VM mobo
1024MB aan DDR
ATI Saphire 1300 PRO grafische kaart
160GB SATA van Wester Digital
En als muis een Logitech MX 610 cordless Laser muis

Het ligt niet aan de muis, want als ik een muis met staart in de computer duw dan heb ik precies hetzelfde probleem..

Heb zelf het idee dat het aan de HDD ligt, mede omdat het alleen speelt als die aan het werk is. Heb in de search al dingen gelezen als IRQ's die in conflict liggen, of DMA en dergelijk maar dat is het gewoon niet.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik bij de install van XP die Sata drivers niet geinstalleerd heb omdat ik niet wist dat het daar moest... Kan dit er mee te maken hebben? En is het mogelijk om die drivers nog te installeren terwijl windows al geinstalleerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijgnuwat
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-09 20:38
probeer eens de chipset drivers te installen, zit idd ook de s-ata en ide drivers bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klomp
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-07 17:01
De nieuwste Nforce drivers zijn al geinstalleerd, maar dat haalde niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijgnuwat
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-09 20:38
Doe eens ctrl+alt+del en kijk eens of er iets 100% cpu gebruikt.. anders is dat de oorzaak..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:29

breinonline

Are you afraid to be known?

^ Inderdaad even goed nakijken of het wel de hdd is die zoveel CPU vraagt.

Zit de muis op USB? Zo ja: probeer eens PS/2 of andersom? En probeer eens een andere USB poort.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 10:21

Barrycade

Through the...

Je hebt een ATi VGA kaart op dit moederbord geprikt terwijl er reeds een nVidea VGA-onboard zit.

Welke VGA drivers heb je geïnstalleerd? Wel die van ATi? En de onboard VGA netjes uitgeschakeld?

Als bovenstaande niet helpt zou ik het eens even proberen door de ATi er uit te halen en het eens te proberen met alleen de onboard VGA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 07:39
breinonline schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 07:14:
Zit de muis op USB? Zo ja: probeer eens PS/2 of andersom? En probeer eens een andere USB poort.
Dit is waarschijnlijk de kern van het probleem. Ook precies -de- reden waarom ik heel lang m'n muis op PS/2 heb laten hangen vroeger. Vooral oudere apparatuur had nog wel eens last van een haperende USB bus als de HDD aan het laden was.

Het enige wat ik voor kan stellen om het te verhelpen is (simpel) over te schakelen naar PS/2 of (ingewikkeld) kijken of je (S)ATA controller en de USB controller resources delen (bijvoorbeeld een DMA kanaal of IRQ lijn). Als dit het geval is zul je deze anders in moeten stellen.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem, dit heeft volgens mij een virus oorzaak maar ik kan niets vinden. Ik heb gewoon een muis mét draad. Als ik rondjes draai op het scherm hapert ie en als er iets, een proces, uitgevoerd wordt hapert die ook. Lijkt mij dus echt een actief proces die de boel verstoord. Maar welke en wat. Ik kan niet vinden in Taakbeheer processen. Ik heb hierdoor net mijn computer maar opnieuw geinstalled met een Hunter Windows XP Maart 2009. In het begin doet ie het ok. Maar naar 5min....haper de haper. Erg storend! Help! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 22:35
ShadowLord schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 09:58:
[...]
Dit is waarschijnlijk de kern van het probleem. Ook precies -de- reden waarom ik heel lang m'n muis op PS/2 heb laten hangen vroeger. Vooral oudere apparatuur had nog wel eens last van een haperende USB bus als de HDD aan het laden was.

Het enige wat ik voor kan stellen om het te verhelpen is (simpel) over te schakelen naar PS/2 of (ingewikkeld) kijken of je (S)ATA controller en de USB controller resources delen (bijvoorbeeld een DMA kanaal of IRQ lijn). Als dit het geval is zul je deze anders in moeten stellen.
Ik heb eenzeflde probleem gehad met een USB muis die via een USB KVM switch liep. Bleek dus te liggen aan de KVM switch (ergens gaat er dan signaal verloren of zo). Rechtstreeks aansluiten van de muis loste dit probleem op.

Niet dat de TS een KVM switch heeft, maar het kan heel goed aan de fysieke aansluiting liggen dus :9

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik hier ook nog even op in mag haken, ik heb sinds kort ook een splinternieuw systeem en heb ook een haperende muis.
Dit is natuurlijk vreselijk irritant, ik heb de tekst hiervoor grondig doorgelezen maar geen van deze oplossingen blijkt te werken.

Al weet ik wel dat ik nog geen drivers heb geinstaleerd voor mijn moederbord, de cd die ik namelijk heb gekregen van MSI staat niks op... en van de website kan ik ook al bar weinig vinden.
Het gaat hier om een MSI 770-G45.

Ik hoop dat jullie nog wat oplossingen weten hiervoor want ik sta vast op dit moment

Groetjes Sjoerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 22:30

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 1.2 Hybrid 136 Max bjr 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had deze inderdaad ook gevonden maar weet niet precies welke ik moet hebben om het probleem te verhelpen.

Groetjes Sjoerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Voor SjoerdSluis.
ATI System Drivers for RD780/RD790/RX780/RX780/SB600/SB7xx
Denk dat je deze moet installeren, dit is denk ik videokaart en chipset drivers..

[ Voor 6% gewijzigd door jan99999 op 17-02-2010 06:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
Ik zou opnieuw beginnen en kijken wanneer het probleem begint.

Windows installeren.
Chipset drivers installeren.
Videokaart installeren.
Dan rest van drivers installeren.

Kontrole of alles werkt.

Firewall en virusscanner installeren. En weer testen.

Windows update, en weer testen.

Etc.

Je kan nog tussendoor een backup maken die je terug kunt zetten.

Je kan ook nog eerst 1 voor 1 alle software gaan verwijderen, en testen.
Bios kontroleren, of op optimized zetten(meest snelle). Kontrollers kontroleren of ze op AHCI of Enhanced Mode staan dit is het snelste. (Kontroller van ide naar ahci, dan moet je windows opnieuw installeren).
Ook usb op Enhanced Mode.

[ Voor 29% gewijzigd door jan99999 op 17-02-2010 06:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Jan99999

De driver ATI System Drivers for RD780/RD790/RX780/RX780/SB600/SB7xx is niet de gene die ik nodig heb dit is namelijk een driver voor de grafische ondersteuning als je een ATI kaart heb en ik draai met een NVDIA.
er staat op de website niet echt een directe link voor de chipset driver van mijn moederbord iig niet op de manier hoe ik het gewend ben.

Denk als ik de chipset drivers heb dat het probleem wel opgelost is maar nogmaals ik kan ze niet vinden want ze staat niet op de website van MSI.
Weet niet of je nog andere oplossingen weet want zonder die drivers heeft het opnieuw beginnen ook weinig nut ben ik bang.

maar iig alvast bedankt.

Groetjes Sjoerd

• BinaryRun
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-08 23:21
Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 10:10:
Beste Jan99999

De driver ATI System Drivers for RD780/RD790/RX780/RX780/SB600/SB7xx is niet de gene die ik nodig heb dit is namelijk een driver voor de grafische ondersteuning als je een ATI kaart heb en ik draai met een NVDIA.
er staat op de website niet echt een directe link voor de chipset driver van mijn moederbord iig niet op de manier hoe ik het gewend ben.

Denk als ik de chipset drivers heb dat het probleem wel opgelost is maar nogmaals ik kan ze niet vinden want ze staat niet op de website van MSI.
Weet niet of je nog andere oplossingen weet want zonder die drivers heeft het opnieuw beginnen ook weinig nut ben ik bang.

maar iig alvast bedankt.

Groetjes Sjoerd
Lees anders met een programma zoals everest uit wat voor chipset je hebt, of ga even bij de winkel langs.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ter info Sjoerd

Je naam staat bij je posts, in jouw geval SjoerdSluis, daarbij kan je ook nog eens een standaard signature instellen, zie de grijze lijn met daaronder tekst. Het is dus niet nodig om elke keer groetjes te vermelden.

verder
I have the 790 chipset and am pretty sure what is on the install disc is the only drivers available right now. I have done a pretty through search and can't find drivers on the net anywhere.

These boards and chipsets are brand new.
Dus toch de drivers installeren van de cd

of probeer deze

- VIA HD Audio Codec
- Atheros 8131 LAN Drivers
- ATI SB7xx RAID Driver
- AMD AMDAway Driver

Verder kan je ook AMD Overdrive installeren: http://game.amd.com/us-en/drivers_overdrive.aspx

AMD OverDrive™ utility supports the following chipset models:
AMD 790FX
AMD 790GX
AMD 790X
AMD 785G
AMD 780G
AMD 770

[ Voor 63% gewijzigd door Viper® op 18-02-2010 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
Op de msi site staat:
ATI System Drivers for RD780/RD790/RX780/RX780/SB600/SB7xx
Dus wel de chipset drivers.

Chipset AMD® 770+SB710

[ Voor 11% gewijzigd door jan99999 op 19-02-2010 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn excuus voor de wat late reactie ben een week op vakantie geweest daarom,

Jan99999 bedankt voor je reactie en heb de driver alsnog geinstaleerd maar nog steeds hapert mijn muis zo nu en dan, als je nog meer suggesties heb hoor ik ze graag.
Pagina: 1