[XP] Geforce 6600 en Realtek AC '97 - geluid werkt niet*

Pagina: 1
Acties:

• Mirage010
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-01-2023
Hi,

ik heb gisteren windows opnieuw geinstalleerd en nu krijg ik foutmeldingen met mijn geluidskaart. Ik heb een onboard Realtek AC '97 geluidskaart en sinds een week of 2 een Geforce 6600 videokaart. Hij heeft het vorige week wel gewoon gedaan

Ik heb de laatste drivers gedownload, (WDM_187), maar ik krijg toch steeds de foutmelding dat mijn geluidskaart niet is geconfigureerd.

Kan deze geluidskaart wel samenwerken met mijn videokaart? Of is er nog een bepaalde instelling die ik nog zou moeten doen?

Heeft iemand een idee?

bedankt!

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat voor foutmeldingen? :?

[ Voor 6% gewijzigd door Jckx op 13-05-2006 14:37 ]

• Mirage010
De foutmelding is"Het lijkt erop dat je geluidskaart niet goed is geconfigureerd". Die melding krijg ik pas als ik mijn geluidsbestanden af wil spelen. Windows Media player zegt
"Kan het bestand niet afspelen omdat er een probleem met het geluidsapparaat is opgetreden. Misschien is er geen geluidsapparaat op de computer geïnstalleerd, wordt het geluidsapparaat gebruikt door een ander programma of functioneert het niet naar behoren.",

Realplayer komt met 'A general error has occured'.

Kan het zijn dat je bv eerst de drivers van je geluidskaart moet installeren en pas daarna de drivers van je videokaart, of maakt die volgorde niets uit?

Ik krijg trouwens ook niet het bekende equaliser icoontje rechtsonder in de vernsterbalk na de installatie... Ik heb het ook met een eerdere versie van de driver geprobeerd, maar ook dat lukt niet. :? :?

[ Voor 45% gewijzigd door Mirage010 op 15-05-2006 03:21 ]

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Probeer eens in apparaatbeheer je geluidskaart helemaal te verwijderen. Na reboot kan windows de boel dan opnieuw herkennen en configureren. Aangezien je probleem pas is ontstaan na installatie van windows denk ik dat het daar fout is gegaan. Je hardware werkt goed samen want het deed het hiervoor wel.

• Mirage010
Misschien een stomme vraag, maar waar zou je geluidskaart dan onder vallen bij apparaatbeheer? Ik kan hem nergens vinden (misschien is dat het probleem?)
Ik neem aan onder systeemapparaten en daar is het volgende lijstje te zien:

http://img116.imageshack....=systeemapparaten26ur.png

Valt het onder systeemkaart? Of moederboardbronnen?
Bij beide staat er "Er zijn geen stuurprogramma's voor dit apparaat geïnstalleerd."

Zal ik systeemkaart uitschakelen? Zoals je ziet staat er verder niet iets bij wat op geluidskaart lijkt. of wel?

Of valt de geluidskaart onder besturing voor geluid video en spelletjes. Automatisch hardware toevoegen vind-ie niet. Handmatig toevoegen vraagt de pc om de fabrikant. Maar daar staat Realtek niet bij.

Als ik op mijn geluidskaart kijk staat er in het ijzeren vierkantje de tekst "foxcomm" gedrukt. Misschien zegt jullie dat iets? Tevens zit (nu zat) er een stickertje op met het nummer :
"MB 20011774"

Onder configuratiescherm/Eigenschappen voor geluiden en audioapparaten staat: "Geen audioapparaat." en daar bij hardware staan - mijn DVD en CD rom drives,
-Met MPU-401 compatibel midi apparaat
-standaardspelport
-mediabeheerapparaten
-audiocodecs
-legacy-audiostuurprogramma's
-mediabeheerapparaten
-legacy videovastlegapparaten en
-videocodecs

de statussen van al die apparaten zijn "dit apparaat werkt correct"

PS. De exacte foutmelding onder Windows Media player was:
Kan het bestand niet afspelen omdat er een probleem met het geluidsapparaat is opgetreden. Misschien is er geen geluidsapparaat op de computer geïnstalleerd, wordt het geluidsapparaat gebruikt door een ander programma of functioneert het niet naar behoren.

[ Voor 71% gewijzigd door Mirage010 op 15-05-2006 03:38 ]

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Of valt de geluidskaart onder besturing voor geluid video en spelletjes.
Wat denk je zelf 8)7
geluid <<-->> Geluidskaart..
zou het bij mekaar horen?

Beetje jammer dat je precies de geluidsonderdelen niet meegepakt hebt in je screenshot.... |:(

Ik weet niet of je nog ergens drivers van je geluidskaart hebt liggen maar installeer die eens, dat kan wonderen doen. En installeer dan gelijk de drivers van je moederbord als je toch bezig bent, het kan dat er dan weer andere dingen herkent worden.

Die WDM drivers klinken meer als NVidia drivers namelijk en dat heeft dus niets met je geluidskaart te maken.

[ Voor 35% gewijzigd door xzenor op 15-05-2006 14:10 ]

• Mirage010
Volgens mij zijn die WDM_A387.exe drivers wel van de geluidskaart. Als ik even rondgoogle op drivers voor Realtek ac 97 krijg ik overal die WDM driver.

Hierbij een screenshot van mijn geluidsbesturing onder apparaatbeheer.
http://img48.imageshack.u...6/geluidsbesturing3ox.png
[edit: grotere screenshot]

Waar kan ik de drivers voor mijn moederbord vinden (hoe kan ik sowieso vinden welke type ik heb?).
Als ik bij 'eigenschappen voor moederbordbronnen kijk staat er wel 'Er zijn geen stuurprogramma's voor dit apparaat geïnstalleerd.' Maar ik weet niet waar ik zo'n dat stuurprogramma kan downloaden?

Maar onder het tabje stuurprogramma staat daar wel:
Leverancier: Microsoft
Datum: 1-7-2001
Stuurprogrammaversie: 5.1.2600.2180
digitaal ondertekent door: Microsoft Windows Publisher

[ Voor 8% gewijzigd door Mirage010 op 15-05-2006 15:25 ]

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Als ik je apparaatbeheer bekijk klopt er iets toch niet. Ik zie alleen een midi device en codec's enzo, niks over je AC' 97 en dat hoort er wel te zijn. Je geluidskaart is dus niet goed geinstalleerd. Dit zou heel goed kunnen komen omdat je geen moederplank drivers hebt. Deze kan je vinden op de site van de fabrikant.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Dit is sowieso geen CSA probleem; maar meer iets voor WOS; dus ik verplaats je topic even. Over welk OS gaat het hier?

CSA > WOS

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Mirage010
Win XP...

Ik denk dat ik een moederbord heb van SIS. en dan het type:

SIS 963
(c) SIS '02
PMA5389
0244 IA

Bij driverdownloads op de site van SIS kan ik nergens dit typenummer vinden.
Wel een mooie Sales Kit gevonden met alle informatie erover (http://www.sis.com/products/sis963.htm) , maar nergens een driver te downloaden...
Weet iemand welke ik moet hebben?
Ik heb de SIS 7012 en de SIS 7018 audio drivers geprobeerd, die werken ook niet.
Ook de SIS IDE driver werkt niet...

Hierbij nog wat info over mijn moederbord
Afbeeldingslocatie: http://img517.imageshack.us/img517/5708/cpuinfo29nw.th.png

Ok. Uit het plaatje en ook volgens mijn pc wizard 2006 system info blijkt dus dat het moederbord een SiS Chipset 648 is. Dus dan ook maar die chipset driver gedownload van http://www.dfi.com.tw/Sup...=null&STATUS_FLAG=A&SITE=
en tevens ook de 648 audio driver daarvandaan: Nog niets. :? :?

Via het programma Unknown Device Identifier wordt het volgende wel gevonden:

Afbeeldingslocatie: http://img470.imageshack.us/img470/1276/deviceidentifier0jc.th.png

[ Voor 255% gewijzigd door Mirage010 op 16-05-2006 00:37 ]

• Mirage010
Het is gelukt. De onboard sound was disabled in de BIOS. Dat heb ik aangezet. Kreeg daarna ik nog wat 'standaard' foutmeldingen, het uitroeptekentje in apparaatbeheer etc., maar die heb ik gewoon weg kunnen werken met de opties die hier gepost zijn en met de juiste drivers uiteraard!

In ieder geval, bedankt allemaal!
Pagina: 1