Sensor Beschadigd??

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-01 09:27
Beste FG'ers,

Ik zit met het volgende. Mijn D50 doet de laatste tijd niet precies wat ik wil. Als het maar een klein beetje donker is heeft hij al een halve seconde nodig voor de sluitertijd.. En dat op F4 ISO 200. Nu heb ik zelf al een vermoeden. Ik heb buiten een keer lensen verwisseld zonder m'n toestel uit te zetten ( :X :X :X dom dom dom, ik zag het pas toen de lens er al weer op zat ) nu denk ik dus dat m'n sensor door het licht is beschadigd.. Ik stond onder een boom en dus wel in de schaduw. Is deze theorie mogelijk of is het niet erg logisch dat het daardoor zou komen? Ik heb er die dag trouwens geen last van gehad met fotograveren.

-Heaget

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Nee, dat lijkt me toch echt niet dat je sensor daar door beschadigt, ik denk dat er iets anders aan de hand is. Je lichtmeter lijkt dan gewoon niet optimaal te functioneren. Ik zou es ff er naar laten kijken door een pro. :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
je hebt altijd nog het sluitergordijn die je sensor beschermt tegen overvloedig licht. hoe zijn de foto's als je op een halve seconde sluitertijd fotografeert? zijn die dan ook overbelicht of zijn ze wel goed belicht?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-01 15:00
Heaget schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 13:04:
Beste FG'ers,

Ik zit met het volgende. Mijn D50 doet de laatste tijd niet precies wat ik wil. Als het maar een klein beetje donker is heeft hij al een halve seconde nodig voor de sluitertijd.. En dat op F4 ISO 200. Nu heb ik zelf al een vermoeden. Ik heb buiten een keer lensen verwisseld zonder m'n toestel uit te zetten ( :X :X :X dom dom dom, ik zag het pas toen de lens er al weer op zat ) nu denk ik dus dat m'n sensor door het licht is beschadigd.. Ik stond onder een boom en dus wel in de schaduw. Is deze theorie mogelijk of is het niet erg logisch dat het daardoor zou komen? Ik heb er die dag trouwens geen last van gehad met fotograveren.

-Heaget
Hoe donker is donker.......
Opzich heb je met F4 ISO 200 zeker binnen al veel licht nodig, anders sprint ´ie al snel richting 0,5s sluitertijd.
Als je nu eens buiten staat en je AF´t op een rij bomen of iets dergelijks, welke waarde geeft ´ie nu aan?

• Heaget
Magic schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 13:09:
je hebt altijd nog het sluitergordijn die je sensor beschermt tegen overvloedig licht. hoe zijn de foto's als je op een halve seconde sluitertijd fotografeert? zijn die dan ook overbelicht of zijn ze wel goed belicht?
Foto's zijn nog wel steeds oke belicht, niet onder of overbelicht.
Nielsracing schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 13:12:
[...]

Hoe donker is donker.......
Opzich heb je met F4 ISO 200 zeker binnen al veel licht nodig, anders sprint ´ie al snel richting 0,5s sluitertijd.
Als je nu eens buiten staat en je AF´t op een rij bomen of iets dergelijks, welke waarde geeft ´ie nu aan?
Buiten ( vooral met dit weer ) geeft ie gewoon de snelste ( 800 / 1000 / 1600 ) sluitertijd aan.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-01 19:14
Als je sluitertijd buiten heel kort is, dan is er niks mis met je camera. Misschien dat je je een beetje hebt vergist hoe donker het binnen vaak (ook overdag) is.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Heaget
Ik denk dat dat het is, net zit ik nog even te klooien en als ik al m'n ramen open gooi dan is er niets aan de hand. Volgende week een party-shoot, kijken hoe het daar gaat lukken in het donker enzo.

• Nielsracing
Heaget schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 15:22:
Ik denk dat dat het is, net zit ik nog even te klooien en als ik al m'n ramen open gooi dan is er niets aan de hand. Volgende week een party-shoot, kijken hoe het daar gaat lukken in het donker enzo.
Ik denk dat je inderdaad niet helemaal de werking snapt van een dslr i.c.m. de hoeveelheid licht (no offence)
Binnen fotograferen is vrij moeilijk. Statief biedt natuurlijk uitkomst maar is niet altijd handig. Een goede flitser daarentegen is eigenlijk onmisbaar. Een mooie bounce-flits kan wonderen doen.
Ik zit net ff te testen met mijn camera. Een halve seconde, daar zit je zo op. Denk dus niet dat het aan je D50 ligt, dus dat is wel weer een lichtpuntje :)
Anyway, een flitser zal uitkomst bieden.

Verwijderd

Beste FG'ers,

. Nu heb ik zelf al een vermoeden. Ik heb buiten een keer lensen verwisseld zonder m'n toestel uit te zetten ( :X :X :X dom dom dom, ik zag het pas toen de lens er al weer op zat ) nu denk ik dus dat m'n sensor door het licht is beschadigd..
Heb ik ook zo vaak gedaan, heeft bij mij nog nooit tot problemen geleid. Dus dat het hem daar inzit lijkt me zwaar onwaarschijnlijk.

Misschien dat je lichtmeter niet goed is. Maar de door jou beschreven omstandigheden kan ik weinig mee. Meten is weten, dus check je camera lichtmeter een keer met een externe lichtmeter of. Zoek iemand met een andere dslr.

suc6

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

E-ratic: lees anders ff de thread voor je tot reageren overgaat ;)

Het wisselen van een lens terwijl de camera aanstaat is niet handig, want de sensor zal meer stof aantrekken op dat moment. Maar dat is dan ook wel zo ongeveer het enige nadeel dat ik zo noemen kan. :)

Bericht hierboven

Verwijderd

@ Floris: Verek ja :) sorry. :X

• Heaget
Ik denk dat je inderdaad niet helemaal de werking snapt van een dslr i.c.m. de hoeveelheid licht (no offence)
Ik denk dat het eraan ligt dat ik normaal altijd foto's maak met bakken ( zon ) licht. Maargoed toch iedereen bedankt voor het wegnemen van mijn zorgen :)

Verwijderd

Ik heb buiten een keer lensen verwisseld zonder m'n toestel uit te zetten ( :X :X :X dom dom dom, ik zag het pas toen de lens er al weer op zat )
Ik neem nooit de moeite om hem uit te zetten en dat gaat al meer dan een jaar erg goed. Dus maak je daar maar geen zorgen om :)

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Floris schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 16:06:
Het wisselen van een lens terwijl de camera aanstaat is niet handig, want de sensor zal meer stof aantrekken op dat moment.
Hoezo dan, leg eens uit?

Ik wissel trouwens altijd lenzen als de camera aanstaat. Met een spiegel en een sluitergordijn tussen de sensor en de buitenwereld is er weinig gevaar.

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
koraks schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 19:10:
[...]

Hoezo dan, leg eens uit?

Ik wissel trouwens altijd lenzen als de camera aanstaat. Met een spiegel en een sluitergordijn tussen de sensor en de buitenwereld is er weinig gevaar.
ik denk dat dit vooral voor ccd sensors telt, hier staat continu stroom op als de camera aan staat en hierdoor is de sensor statisch. wat betreft je sluitergordijn heb je gelijk, maar de spiegel sluit natuurlijk niet stofvrij af ;)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Er is altijd een beetje reststroom of hoe wil je dat noemen. Dat geld voor CCD's en CMOS-en, die dingen worden niet voor niks warm als je ze gebruikt. ;) Dat komt niet omdat ze alleen maar signalen opvangen zegmaar. :Y)

Bericht hierboven

• Heaget
Over stofjes op m'n sensor maak ik me niet heel erg druk, ik heb er nog geen kunnen waarnemen :)

• Nielsracing
Heaget schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 22:12:
Over stofjes op m'n sensor maak ik me niet heel erg druk, ik heb er nog geen kunnen waarnemen :)
Fotografeer eens een witte egale muur op f35. Schrik niet 8)

• fotojunk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-01 18:03
Nielsracing schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 23:30:
[...]

Fotografeer eens een witte egale muur op f35. Schrik niet 8)
Of een grauwe lucht met WB op gloeilamp..krijg je een strak blauwe lucht.
Kun je perfect de stippen zien..

• Heaget
Als je foto's speciaal daarvoor gaat maken kun je het natuurlijk wel zien. Laat ik het zo zeggen, op de foto's die ik maak zie ik geen stofjes.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
fotojunk schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 23:39:
[...]

Of een grauwe lucht met WB op gloeilamp..krijg je een strak blauwe lucht.
Kun je perfect de stippen zien..
ja, maar wie fotografeert er nu grauwe luchten met WB op blauwe lucht, op f/35... Die stippen zul je alleeeen zien als je diafragma klein genoeg is. Heeft weinig met WB te maken.

Overigens, inhouse fotograferen vraagt veel licht. Je kan het totaal niet vergelijken met je ogen. Dat zul je moeten leren. Een camera heeft gewoon veel licht nodig, je ogen passen zich snel aan, maar die camera niet.

|>

• fotojunk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-01 18:03
Simon schreef op zondag 14 mei 2006 @ 09:20:
[...]

ja, maar wie fotografeert er nu grauwe luchten met WB op blauwe lucht, op f/35... Die stippen zul je alleeeen zien als je diafragma klein genoeg is. Heeft weinig met WB te maken.
Simon
Heb jij dan een WB stand blauwe lucht, want dat schreef ik niet eens :? ?

8)7 LoL
Dit doe je alleen als je wilt weten of er stof op de sensor zit..

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
fotojunk schreef op zondag 14 mei 2006 @ 10:30:
[...]

Simon
Heb jij dan een WB stand blauwe lucht, want dat schreef ik niet eens :? ?

8)7 LoL
Dit doe je alleen als je wilt weten of er stof op de sensor zit..
ik heb een WB stand blauwe lucht, jaaahaaa, dat is dat geval met 'zonnig'... :P
8)7

|>

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-01 16:47

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Simon schreef op zondag 14 mei 2006 @ 09:20:
[...]
Een camera heeft gewoon veel licht nodig, je ogen passen zich snel aan, maar die camera niet.
Off-topc: hoe meer foto's ik maak, hoe meer respect ik krijg voor de uitvinder van de (menselijke) ogen. Vaak zien mijn ogen een mooi plaatje maar denkt mijn camera daar toch echt het zijne van.

Edit:
Als reactie op hieronder. Met Photoshop e.d. kun je dan wel een boel "redden". Maar bv het kleurenspel dat je ogen zien en je hersenen verwerken, is toch slecht te evenaren door wat glas en een chippie die aan de hand van wat parameters wat probeert te doen.

[ Voor 26% gewijzigd door ajhaverkamp op 15-05-2006 11:43 ]

This footer is intentionally left blank

• Nielsracing
ajhaverkamp schreef op maandag 15 mei 2006 @ 09:51:
[...]

Off-topc: hoe meer foto's ik maak, hoe meer respect ik krijg voor de uitvinder van de (menselijke) ogen. Vaak zien mijn ogen een mooi plaatje maar denkt mijn camera daar toch echt het zijne van.
Dat is nou de kunst van het fotograferen :)

• MartijnGizmo
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

ajhaverkamp schreef op maandag 15 mei 2006 @ 09:51:
[...]

Dat zegt dan misschien ook iets over jouw foto-kunsten, het is juist mijn streven om plaatjes mooier te maken dan m'n ogen kunnen zien. :)

Verwijderd

Ik wil nou toch even de Tweaker uithangen :P
MartijnGizmo schreef op maandag 15 mei 2006 @ 12:28:
...mijn streven om plaatjes mooier te maken dan m'n ogen kunnen zien. :)
Da's niet zo moeilijk. Je oog is feitelijk gewoon een 22mm één-element lens met een holle gevoelige laag met op strategische plekken de juiste resolutie en type sensors (referentie).

Wat je hersenen er van maken is een heel ander verhaal. Oftewel: mooi is subjectief...

Ik zou zeggen: "mijn streven om met de camera plaatjes mooier te maken dan ik ze zelf ervaar"

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2006 14:55 ]

Pagina: 1