Oude versterker keeft bons bij aanzetten, schadelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 592 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DJFliX
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-02 15:26
Als ik mijn héle oude Philips versterker aan zet, dan hoor je een soort van knal (niet van iets wat ontploft, maar meer een harde bons...) en je ziet bij de boxen dat conus 4 cm naar binnen trekt voor 2 seconden.
Is dat schadelijk voor de boxen (lijkt me wel namelijk) en is dit te voorkomen?

Het is minder erg als ik eerst de versterker aanzet, en daarna de boxenstekkers in de gaatjes doe.

het is een verterker met een houten kast, een Philips "Hi-Fi Stereo NL 312 H"

[ Voor 10% gewijzigd door DJFliX op 13-05-2006 12:52 ]

2x 320Wp Ja-Solar / Z 10° / APS YC600Y PVOutput

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat deden ze vroeger allemaal, relais in de uitgangen die het ploppen tegen gaan
werden pas in de jaren 80 gangbaar.

De meeste boxen overleven het wel....

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-02 21:18

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

ik heb een hoop van die versterkers gehad, en ik heb nooit meegemaakt dat een speakerset eraan overleed.

volgens mij is het echter wel "slecht" voor de versterker als je hem niet de kans geeft die inschakelplop kwijt te kunnen (door de speakers eraf te halen). je zou een circuitje kunnen bouwen met een relais en een condensator die die knal opvangt, sla je twee vliegen in een klap: geen bezorgdheid meer en 100% zekerheid wbt de versterker en de speakers. ik kan niet zo snel een circuitje vinden, maar je kunt ze van velleman ook kant en klaar krijgen.

[ Voor 24% gewijzigd door powerflux op 13-05-2006 13:08 ]

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Verwijderd

Kan geen kwaad, doet mijn versterker ook, zitten gewoon geen inschakel en beveiligings relais in, niks aan het handje, kunnen de speakers goed tegen, maar let wel op, dat als je je versterker uit doet, wacht met aanzeten altijd een 2 minuten, want deze type versterkers vinden het niet prettig snel uit en aan te worden gezet.
Mijn versterker heeft een indicator, dat als je hem uitzet, het lampje langzaam zwakker gaat branden, daarmee worden de Elco's ontladen, als je tijdens het ontladen de versterker weer aanzet, kan je versterker wel een vervelende knal geven ;)

• DJFliX
Dus, maar gewoon zo laten zoals het is? BTW is het slimmer dat ding gewoon aan te laten staan ipv aan en uitzetten? hoe warm worden die dingen? ik heb namelijk een identieke opengeschroefd, en er zitten géén koelvinnen/andere warmtegeleidende dingen in...

[ Voor 74% gewijzigd door DJFliX op 13-05-2006 13:42 ]

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-02 21:18

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

jep. is het praktischt

die oudere versterkers worden niet warm, ze leveren nouwelijks vermogen (zoeen hele oude als jij beschrijft), en zijn heus wel ontworpen dat ze niet doorbranden *hoe kan het anders dat ze zo oud worden* zitten de eindtransistoren niet tegen de kast aangeschroeft? ze hebben namelijk wel een beetje koeling nodig.

gewoon aan en uitzetten hoor.

[ Voor 109% gewijzigd door powerflux op 13-05-2006 13:47 ]

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• J!M!B
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-02 18:41
Bij sommige versterkers helpt het (gedeeltelijk althans) als je eerst het volume op nul draait alvorens de versteker in te schakelen. Worth a try.

• DJFliX
volume op nul geeft het meeste lawaai... een beetje open geeft "gewoon" lawaai en hard geeft weer veel lawaai

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-02 19:50

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Ik heb een Pioneer SX-450 (een jaren 70 versterkertje) en die doet dat ook als ik 'm aanzet. Het gebeurt echter alleen als het geluid op 0 staat of als ik aan de volume knop ga draaien, vlak nadat 'ie is aangezet.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Pagina: 1