Toon posts:

[XP] geen vasteschijfstations bij windows setup - SATA

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen.

Eerst maar even sys specs voordat ik het vergeet:
asus k8v se deluxe
2 SATA Diamond10 schijven van 200GB
amd 3400+
1gb
6600GT 256mb

Verder heb ik nog 1 cd brander/speler aangesloten en een floppy disk.

Mij maakt het niet echt uit of ik RAID of niet heb, maar de dingen die ik geprobeerd heb werken voor beide niet.

Het verhaal:
Ik heb recent een SATA 200GB 6V200EO - Diamond10 aangeschaft. Hiervoor had ik 1 IDE en 1 SATA schijf. Ik had detijds al problemen om windows op mijn SATA schijf te zetten, daarom deed ik het maar op mijn IDE. Dit werkte prima voor een jaar. Nu mijn IDE overleden is moet ik hem dus toch op de sata zetten, maar dan kom ik bij een veel voorkomend probleem bij mijn windows setup, hij herkent 2 sata schijven niet:

code:
1
2
3
4
5
Setup kan geen vasteschijfstations in uw computer vinden.

Zorg ervoor dat de schijven zijn ingeschakeld, op de juiste wijze op de computer zijn aangesloten en dat de hardwareconfiguratie voor de schijven correct is. U dient mogelijk een door een fabrikant geleverd diagnostisch programma of installatieprogramma uit te voeren.

Setup kan niet doorgaan. Druk F3 om Setup af te sluiten.

Voor zover ik weet heb ik alle topics bekeken waarin hetzelfde probleem werd vermeld. Opties werkten niet of ik kon ze niet in mijn Bios vinden.

Mijn Sata schijven worden beide herkend in een array menu, de arrays laten zichzelf beide zien in Bios

De Pogingen:
Het eerste is de drivers van de raid controller. (via f6 in setup etc...)
- Ik heb verschillende drivers geprobeerd, van de asus website en van mijn mobo cd. Het lijkt me allemaal wat te snel gaan, ik druk op e, selecteer de drivers, druk op enter, nog een keer op enter en dan begint hij met het weer verder laden van windows setup. Geen bevestiging?

Mount SATA 0 als IDE 1? Dit zou ik moeten vinden onder advanced opties, maar deze kan ik daar nergens vinden.

PNP naar ON zetten, is dit dezelfde als die onder PCIPnP?
Slipstream DriverPack MassStorage in je Windows XP CD
is dit zo goed als hetzelfde als dat hele f6 gebeuren?

Jumper verzetten. Voor iemand werkte het om de jumper te verzetten naar 5-6.
http://www.64bits.se/guider/pcbyggarskola/sata.jpg Als je naar dit plaatje kijkt dan zie je 2 sata disks, hij had de onderste, ik heb dus de bovenste. Die pins zijn dus niet hetzelfde.

Heb ik hier nog wat over het hoofd gezien? Ik heb de topics zeer aandachtig gelezen, maar ik ben er nog steeds niet uit.
Ik ben nu nogal slaperig :O dus het zou goed kunnen dat ik wat over het hoofd heb gezien

iig alvast bedankt!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Heb je wel een array aangemaakt en in het BIOS deze als bootable ingesteld.

Staan ze op de VIA of Promisecontroller?

Houd er rekening mee dat je bij de configuratie de schijven elk als een aparte array maakt.

Enne, het staat uitstekend in de handleiding vermeld.

[ Voor 12% gewijzigd door Guardian Angel op 12-05-2006 23:13 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Array staat in bios ingesteld en ik gebruik de onboard promise.

Ik heb opzicht niet zo veel kennis over arrays, ik ben wel wat te weten gekomen erover maar ik ben nog steeds een newbie op dat gebied.

Ik heb nu 2 arrays gemaakt, 1 voor elke schijf. De gene waar ik windows op wil hebben staat nu als bootable, (ik kan er 1 van de 2 bootable maken). Eerst stond er iets van Fx array 0(iets in die richting), ik heb hem van de raid settings afgehaald en nu staat er SATA378 TX2plus D0 (en D1, maar dat is de andere)

Verwijderd

Topicstarter
Moet ik de onboard promise controller op IDE of op RAID zetten?
En ik heb nu de HDD's aangesloten op de SATA connecters en niet de RAID, zoals de handleiding zei: eerst op de SATA connecters, dan installatie en dan RAID maar op deze manier herkent hij maar 1 van de HDD's, ook als ik de kabels verwissel.

En wat kan ik nog met mijn jumper doen?

Hoe kan ik Mount SATA 0 als IDE 1 doen? Het staat er niet zo duidelijk als hier in mijn BIOS

Verwijderd

ik heb hetzelfde met mijn sata controller (promise). Hij pakte bij mij niet de drivers die op het floppy zaten die bij het moederbord kwam. Ik heb drivers zelf inelkaar moeten zetten dmv de driver CD die er bij zat. Pas na 10 keer verschillende drivers proberen pakte hij de SATA schijf in de Windows Setup. Je moet gewoon verschillende drivers blijven proberen. Let op: computer helemaal afsluiten wanneer je weer nieuwe sata drivers via floppy wil installeren, aangezien de oude sata f6 drivers worden opgeslagen in je ram. Dus setup opnieuw starten helpt niet aangezien hij dan automatisch de vorige drivers weergeeft (er is ook geen "floppy-denk-wachttijd" meer).
Dus, gewoon verschillende drivers blijven proberen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 11:06:
Hoe kan ik Mount SATA 0 als IDE 1 doen? Het staat er niet zo duidelijk als hier in mijn BIOS
Dat kan niet. Sata is geen IDE. Je bedoelt waarschijnlijk SATA 0 = HDD 0. Gewoon de bootpriority op sata zetten....

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 11:25:
[...]

Dat kan niet. Sata is geen IDE. Je bedoelt waarschijnlijk SATA 0 = HDD 0. Gewoon de bootpriority op sata zetten....
Hij bedoelt SATA te emuleren alszijnde IDE waarschijnlijk..

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 11:23:
ik heb hetzelfde met mijn sata controller (promise). Hij pakte bij mij niet de drivers die op het floppy zaten die bij het moederbord kwam. Ik heb drivers zelf inelkaar moeten zetten dmv de driver CD die er bij zat. Pas na 10 keer verschillende drivers proberen pakte hij de SATA schijf in de Windows Setup. Je moet gewoon verschillende drivers blijven proberen. Let op: computer helemaal afsluiten wanneer je weer nieuwe sata drivers via floppy wil installeren, aangezien de oude sata f6 drivers worden opgeslagen in je ram. Dus setup opnieuw starten helpt niet aangezien hij dan automatisch de vorige drivers weergeeft (er is ook geen "floppy-denk-wachttijd" meer).
Dus, gewoon verschillende drivers blijven proberen.
Rebooten van hele pc werkt dus niet? Dat is wat ik eerder al had gedaan bij alle drivers van de asus site.
En welke drivers deden bij jou de klus?
-VIA / Promise / raid

Volgens mij hoef ik niet alles te proberen omdat ik niet echt een raid configuratie wil hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2006 20:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Waar kan ik nog meer drivers vinden? heb ze nu allemaal van de asus webpage, geeneen werkte, heb die ook van mijn CD geprobeerd, geen resultaat, nog steeds dat vasteschijfstations probleem.

Ehmm, kan ik dit beter bij edit doen of gewoon een nieuwe reply?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 23:32:
Array staat in bios ingesteld en ik gebruik de onboard promise.

Ik heb opzicht niet zo veel kennis over arrays, ik ben wel wat te weten gekomen erover maar ik ben nog steeds een newbie op dat gebied.

Ik heb nu 2 arrays gemaakt, 1 voor elke schijf. De gene waar ik windows op wil hebben staat nu als bootable, (ik kan er 1 van de 2 bootable maken). Eerst stond er iets van Fx array 0(iets in die richting), ik heb hem van de raid settings afgehaald en nu staat er SATA378 TX2plus D0 (en D1, maar dat is de andere)
Misscien dat ik iets lees wat er niet staat - maar 2 arrays vereist minimaal 4 disken.
Een array met 1 disk bestaat niet.
Dus 2 arrays elk 1 disk?

Verwijderd

Topicstarter
Het was 1 array - 1 disk en ik had 2 arrays,
heb er nu 1 gemaakt van 2 disks, maar nog zonder resultaat.

Ik hoorde net van iemand dat je de jumpers moet verzetten, maar met deze hdd heb je maar 4 pins geloof ik. Ik ga niet klooien met de jumper, ik wil hem niet laten doorbranden.

Misschien tijd om naar norrod te brengen?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2006 13:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben erachter gekomen dat de HDD's wel in wind98 setup worden herkend, nu probeer ik dus win98 te installeren en dan in windows alles instellen en dan pas winxp. Ik laat wel weten of het werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Werkt niet, formateren van de HDD lukt niet door windows, ook al komt hij wel tot 100%, maar dan is hij nog niet goed genoeg en dan heb ik de keuze tussen setup afslutien en nog een keer formateren

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Uhmmmmm editknopje gebruiken als je de laatste post zelf hebt gemaakt. Wat je nu doet kan gezien worden als een kick en dat mag niet. :)

Zo, nu even je probleem oplossen.

Zorg ervoor dat je meerdere Floppies met Makedisk aanmaak vanaf de ASUS CD. De floppies hebben vaak kuren en ik had pas bij de 11e resultaat.

Start de PC en ga naar het fasttrakmenu Ctrl F uit mijn hoofd
Maak 2 arrays aan van elk 1 disk (misschien maar dat weet ik niet zeker moet je ze ook initialiseren)
Sluit de Promise BIOS af en reboot
Ga naar het normale BIOS (del)
Onder Advanncer vind je ergens de mogelijkheid om je On-Board Promisecontroller op enabled te zetten. Daaronder moet je als operating mode RAID kiezen, Dan bij Boot Kies je voor de FT TX Array als 2nd boot. Je CD/DVD zxet je als 1st boot. (naderhand kun je dit weer wijzigen)

XP CD in de lade en starten en doorgaan tot het F6 verhaal en dan wens ik je veel sterkte met je floppies. :)

Dit werkt zondermeer.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik iets van 4 floppies gesloopt, eindelijk lukte het om de Promise 378Raid drivers op floppy te zetten. Ik heb de stappen gevolgd van GuardianAngel...

En het WERKT!!!

GuardianAngel, you're my saviour _/-\o_ _/-\o_

En de rest van de tweakers ook bedankt voor jullie tijd. :*)

Het initializen was niet nodig.

Ik heb al deze stappen wel gevolgd, maar blijkbaar niet in deze combinatie (al dacht ik van wel).

Vanavond eindelijk tijd voor goede nachtrust dankzij de tweakers ^^

[ Voor 164% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2006 22:04 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ach ja..... engelen zijn altijd de redding :+

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Het is niet de bedoeling om deze weer omhoog te halen maar er is nog wat meer gebeurd:
Die volgende dag starte ik de computer op. Vrijwel meteen BSOD met veel verschillende errors:
ntfs.sys/smwdm.sys/portcls.sys/nv4_mini.sys. => volgens mij een gevolg van anti spyware/virus programmas die bestanden weg hadden gehaald. Na een middagje klooien heb ik mijn HDD met windows erop ontkabled, windows op de andere geinstalleerd, partition magic geinstalleerd. andere hdd weer aangesloten, arrays nog omwiselen in bios en geformateerd in partition magic. Nu loopt het als een zonnetje. Nouja, behalve mijn CoD ;)
Pagina: 1