Toon posts:

Goede camera voor binnenfoto's?

Pagina: 1
Acties:
  • 354 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi; ik wil een andere kamera, een kleinere. Ik heb nu een fuji finepix S304 welke uitstekend bevalt, maar in praktijk te groot is; je neemt hem gewoon niet snel mee.
Nu zijn er best kleine fototoestelletjes te koop tegenwoordig kom ik achter nu ik me er een beetje in verdiep. Voorbeeld van grootte; Olympus U700. Die wil ik echter niet want die staat er niet zo best voor in reviews.
Wat mij echter in reviews en in winkels niet duidelijk wordt of kan worden gemaakt, is welk toestel minimaal net zo goed is als de S304 en vooral; welke ook binnen goede foto's neemt!
Dat schijnt nogal moeilijk te zijn.......
Ik ben me ervan bewust dat de kwalitiet van een 6Mp klein, net zo goed of slecht kan zijn als een 3Mp welke ik nu heb, maar ik weet niet hoe dan verder.

Mijn budget is tussen de 250 en 300 euro en ik wil er niet op achteruit, vooral qua binnenfotografie niet. Ik heb mijn oog ook een beetje laten vallen op een finepix V10 bijvoorbeeld.

Heeft iemand hier meer verstand van en kan mij een paar tips geven waar ik op moet letten bijvoorbeeld?

Verwijderd

Wat voor binnenfotografie bedoel je?

met ingebouwde flits: Hoe kleiner het toestel, hoe dichter (over het algemeen) het flitsertje bij de lens staat. Prima garantie voor bv. rode ogen en een vreselijk vlak uitgelichte foto.

met hoge ISO waarden: Hoe hoger het aantal MP's, hoe moeilijker het is om bij hoge ISO's de ruis in de hand te houden. Een nieuwe camera met bv. 6 of 7 MP's zal 't in slecht licht situaties waarschijnlijk slechter doen dan je S304 't doet, doodgewoon vanwege het aantal MP's.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:40

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Sowieso is binnen fotograferen vrij moeilijk.vIk zeg niet onmogelijk, maar je zit eigenlijk altijd met te weinig licht bij een compacte camera. En met een gewone flits verknal je over het algemeen elke foto. (ik tenminste :P)

Life is not about specs, it is about joy!

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 20:07:
Mijn budget is tussen de 250 en 300 euro en ik wil er niet op achteruit, vooral qua binnenfotografie niet. Ik heb mijn oog ook een beetje laten vallen op een finepix V10 bijvoorbeeld.
Een Finepix F10 of 11 zou bij mij ook het eerste opkomen. Met goede hoge-iso prestaties en f/2.8 op wide lijkt me dat je er ook binnen wel wat mee kan.

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Binnenfotografie is erg lastig en wordt alleen maar lastiger als je een klein toestel wil (zoals gezegd, kleine flits, dicht bij lens)

Mijn vorige camera was een Canon S30, voor binnen fotografie nog zowat ongeevenaard (3mpix, op een sensor waar nu 8mpix op wordt gepropt), met een flinke flits en goede lichtgevoeligheid.

De enige van de kleine toestellen die in de reviews er nog redelijk uitkomt, qua binnenfotografie, is de Casie Z850. Zonder flits is de Z750 beter, maar de flits op de Z850 is zeer uitgebreid en heeft zelfs een optie voor 'soft flash', om huidtinten mooi uit de flits te laten komen. (max 2-4 meter ver)

Voor een review: http://www.dpreview.com/reviews/casioz850/

De camera heeft wel alles in zich om mooie foto's te maken (ook binnen) (bij de beste in z'n klasse), alleen automatisch is 'ie niet de beste (maar wel bijna), de automatische functie voor flits schijnt wel vaak naar 400 iso te grijpen (of zelfs hoger), om het bereik te vergroten, wat niet echt mooi meer is.

[ Voor 5% gewijzigd door floduR op 12-05-2006 22:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tja, het gaat om het fotograveren binnenshuis, gewoon in de woonkamer. Ik heb twee dochters die heel wat aan de kamera moeten geloven; moeten het ook maar niet zulke dotjes zijn ;).
Ik ga mezelf met deze hulp wat verder oriënteren, alvast bedankt!

Edit; qua prijsstelling ben ik nu ook gecharmeerd van een Sony Cybershot DSC-W40.......
Die is toch een stukje goedkoper of is dat in dit geval juist niet zo best?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2006 22:14 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Camera is met een C en Fotograferen is met een F... Daarom even een titelfix, zodat het ook met de search terug te vinden is :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
Okee, bedankt. Maar "binnenfoto's" had ik toch echt niet met een "V" geschreven hoor :?
Voordat men hier zo over mij gaat denken...... 8)7

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Verwijderd schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 07:26:
Okee, bedankt. Maar "binnenfoto's" had ik toch echt niet met een "V" geschreven hoor :?
Voordat men hier zo over mij gaat denken...... 8)7
Nee, maar euh:
Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 21:43:
Tja, het gaat om het fotograveren binnenshuis, gewoon in de woonkamer. Ik heb twee dochters die heel wat aan de kamera moeten geloven; moeten het ook maar niet zulke dotjes zijn ;).
Kijk als je je foto's compleet wilt laten graveren vind ik dat prima, maar ik denk dat het nogal een tijdrovend klusje is, zeker bij 3-4-5-6-7Mega pixel graveerwerkjes. Nu heb ik geen verstand van kamera's, maar misschien kan je het daarmee wel heel snel. ;)

Eigenlijk wilde ik in deze thread enkel een kleine toevoeging doen door te zeggen dat je niet moet verwachten dat een compactcamera echt mooie plaatjes zal schieten binnen. Met een grote lompe SLR met een mega-sensor is dat ook nog vreselijk moeilijk en dan heb je toch echt 5-7x de oppervlakte aan sensor...

Bericht hierboven

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-01 19:14
Floris schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 09:33:

Eigenlijk wilde ik in deze thread enkel een kleine toevoeging doen door te zeggen dat je niet moet verwachten dat een compactcamera echt mooie plaatjes zal schieten binnen. Met een grote lompe SLR met een mega-sensor is dat ook nog vreselijk moeilijk en dan heb je toch echt 5-7x de oppervlakte aan sensor...
En lichtsterkere lenzen, en veel betere flitsers

Niet dat je bijvoorbeeld met een eenvoudige Canon S45 geen aardige resultaten kan halen, maar je zal merken dat je heel erg de beperkingen van de camera tegen komt. Binnen moet je zo ie zo flitsen omdat hoge iso waarde (meestal) niet werken. De flits voluit laten blazen wordt ook heel lelijk dus je moet een afweging maken tussen flitskracht, iso en sluitertijd. Je diafragma hoef je eigenlijk niet over na te denken als het niet heel erg licht is: wijd open (bij een compact is de scherpte diepte toch al enorm groot).

Hoe ik vaak schoot was:
sluitertijd tussen 1/10 en 1/20
ISO 100
Diafragma op 2.8
Flits op 2/3

Dus zo ie zo lijkt het me handig een camera te nemen die op (relatief) hoge iso waarden goed presteerd, en waar de flitskrach van instelbaar is. Bijvoorbeeld een Fuji finepix F10 / F11

[ Voor 3% gewijzigd door martijn_tje op 13-05-2006 15:51 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• pvdplanet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08-2023
Effe wachten op de Fujifilm F30 die in juni komt.

Verwijderd

Ik heb het opgegeven, en een Canon 30D gekocht, want ik was die vele mislukte/niet mooie foto's binnenshuis doodmoe. Vaak net te laat, dan weer te weinig licht, om vervolgens een slechte flitsfoto te krijgen enz.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Floris schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 09:33:
Met een grote lompe SLR met een mega-sensor is dat ook nog vreselijk moeilijk en dan heb je toch echt 5-7x de oppervlakte aan sensor...
Tsja, maar met een budget van ca. € 300 is dat gewoon geen optie. Natuurlijk is een dSLR technisch een betere oplossing, moet dat nu echt _elke_ keer _overal_ gemeld worden? En vergeet niet dat de compacts kwalitatief enorm vooruitgaan, kijk bijvoorbeeld naar de betere prestaties op hoge ISO's en drastisch gereduceerde shutterlag.

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:07
Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 20:07:
Hoi; ik wil een andere kamera, een kleinere. Ik heb nu een fuji finepix S304 welke uitstekend bevalt, maar in praktijk te groot is; je neemt hem gewoon niet snel mee.
Nu zijn er best kleine fototoestelletjes te koop tegenwoordig kom ik achter nu ik me er een beetje in verdiep. Voorbeeld van grootte; Olympus U700. Die wil ik echter niet want die staat er niet zo best voor in reviews.
Wat mij echter in reviews en in winkels niet duidelijk wordt of kan worden gemaakt, is welk toestel minimaal net zo goed is als de S304 en vooral; welke ook binnen goede foto's neemt!
Dat schijnt nogal moeilijk te zijn.......
Ik ben me ervan bewust dat de kwalitiet van een 6Mp klein, net zo goed of slecht kan zijn als een 3Mp welke ik nu heb, maar ik weet niet hoe dan verder.

Heeft iemand hier meer verstand van en kan mij een paar tips geven waar ik op moet letten bijvoorbeeld?
Sorry, maar ik zou zeker voor een Olympus gaan. Thuis hier een 10 x zoom en een vriend een Mju versie ..heerlijk elke week tijdens het feesten 150 fotos die er aardig uitzien ..

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

koraks schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 19:12:
[...]

Tsja, maar met een budget van ca. € 300 is dat gewoon geen optie. Natuurlijk is een dSLR technisch een betere oplossing, moet dat nu echt _elke_ keer _overal_ gemeld worden? En vergeet niet dat de compacts kwalitatief enorm vooruitgaan, kijk bijvoorbeeld naar de betere prestaties op hoge ISO's en drastisch gereduceerde shutterlag.
Ik bedoel juist aan te geven dat met een camera van 10 keer het budget het ook een moeilijke klus is om een mooie en technisch goede plaat te schieten binnenshuis.. Ook al heb je de lichtsterke lenzen, de grote sensor en de mogelijkheid om prima foto's te schieten op 1600 ISO, zelfs dan kan het lastig zijn om genoeg licht binnen te krijgen. :)

Bericht hierboven

Verwijderd

Floris schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 22:06:
[...]

Ik bedoel juist aan te geven dat met een camera van 10 keer het budget het ook een moeilijke klus is om een mooie en technisch goede plaat te schieten binnenshuis.. Ook al heb je de lichtsterke lenzen, de grote sensor en de mogelijkheid om prima foto's te schieten op 1600 ISO, zelfs dan kan het lastig zijn om genoeg licht binnen te krijgen. :)
yep, ik heb de canon 350d met de 1.8 28mm lens (lens kost alleen al 500 pleuro) en zelfs op 1600 iso is het soms verrekte lastig om binnen goede fotos te kunnen maken. binnen fotografie (zonder flits) is echt investeren in een goede lichtsterke lens en dslr. heb nog nooit een compact camera een goeie foto zien produceren in het donker. op de display ziet het er meestal wel goed uit maar op de pc is het waardeloos :/
Pagina: 1