Advies voor inter/extern verkeer

Pagina: 1
Acties:

• Frixel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-03 09:59
Hallo.

Ik zou graag wat advies willen over het onderstaande want ik zie na het zoeken op internet door de bomen het bos niet meer. (Routers,Modems,Storage,VPN,Accespoint etc.)

De situatie hier:
5 windows XP die nu draaien op een bekabeld thuisnetwerk dmv een alctel speedtouch modem die is "omgebouwd?!" naar een router.
Werkt perfect met internet en bestanden delen en printen >>Moet wel mijn pc aanstaan want daar staat de USB printer op aangesloten)

Wat willen we graag:

**Nu willen we graag iets van een "draadloos" modem en/of router zodat we ook beneden
op de televisie een verbinding hebben met mijn pc om films te kijken
en muziek af te spelen.

**We willen er de printer op aansluiten zodat niet altijd eerts mijn pc aan moet om ergens
in het netwerk wat te printen.

**We willen er ook graag een extra Harde Schijf op aansluiten zodat we vanuit het netwerk
als ook van buitenaf (FTP) bestanden kunnen benaderen.

Je ziet het, we weten wel wat we willen maar door de complexiteit en de zveel verschillende routers/modems e.d kom ik er niet meer uit.
Ik ben ook al in een PC winkel geweest maar ik moet zeggen dat ik daar ook niet echt overtuigd ben van wat men mij daar vertelde.
Ik hoop dat hier de netwerk "deskundigen" mij van advies kunne voorzien.

Bij voorbaat alvast bedankt en vol spanning wacht ik de reacties af.

Groet, Fr@nk.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Simpel gezegd; zet een kleine maar krachtige PC neer. Configureer die als internet-router met wat proggie's voor FTP-toegang en dergelijke. Deze PC staat vanaf heden dus altijd aan. Hang er een WLAN-router aan, USB-HDD (of intern IDE), printer en je hebt een mooi servertje...

*edit*
Of lees ik je vraag verkeerd; want ik zit ook te eten op dit moment... :9~

[ Voor 15% gewijzigd door MAX3400 op 12-05-2006 19:31 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-04 19:29
De meeste nas schijven ondersteunen tegenwoordig ook printserver spelen dus 2 en 3 heb je zo opgelost, zoek er dan een met ftp en toeters en bellen. Port forwarden en je kunt remote erbij, neem wel een andere port als extra veiligheid dan.

voor punt 1, ik heb wel eens nas gezien met een wlan antenne maar volgens mij was dat alleen maar als wireless client. Anders gewoon een goed accesspoint, blijven de taken gescheiden en min of meer de veiligheid ook.
een losse computer gaat al snel wat meer verbruiken en is wat lomper (desktop formaat dan) als je daar op wilt letten en wat meer crash gevoelig op windows. accesspoint is dan ook moeilijker. Je zult dan al snel op een via processor komen laag verbruik en snel genoeg.

verdwaalde ict'er op elektro!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

5mebibyte schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 19:41:
*knip*
een losse computer gaat al snel wat meer verbruiken en is wat lomper (desktop formaat dan) als je daar op wilt letten en wat meer crash gevoelig op windows. accesspoint is dan ook moeilijker. Je zult dan al snel op een via processor komen laag verbruik en snel genoeg.
Ik ben het gedeeltelijk wel eens met oplosingen zoals NAS maar ik weet niet of de TS daar nog veel wijzer van wordt. No offence, maar als een winkel de oortjes al doet duizelen, moet wel in het oog worden gehouden wat de kennis van de TS is en die beoordeel ik op dit moment nog niet als NAS-"kenner".

Voor wat betreft een aparte PC; volgens mij kan je met een low-power CPU best vooruit maar dan weet ik niet of Windows de ideale oplossing is. Heeft er anders iemand een soort van "plug and play server achtig"-OS zoals een Knoppix-CD die iets dergelijks kan of denk ik nu al iets te ver door?

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 12-05-2006 19:47 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Frixel
oeps, sorry per ongeluk op verzenden geklikt en krijg dit niet verwijderd.
8)7 8)7 8)7 8)7

Maar ik wel..;)

[ Voor 10% gewijzigd door Equator op 18-05-2006 12:49 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-04 22:02

Maasluip

Kabbelend watertje

Frixel schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 19:28:
Hallo.

**Nu willen we graag iets van een "draadloos" modem en/of router zodat we ook beneden
op de televisie een verbinding hebben met mijn pc om films te kijken
en muziek af te spelen.
Draadloos ADSL modem: bijvoorbeeld Speedtouch 585. Om die films op de TV af te spelen moet je een PC met video-out bij de TV zetten.
**We willen er de printer op aansluiten zodat niet altijd eerts mijn pc aan moet om ergens
in het netwerk wat te printen.
Printer op een USB printserver aansluiten. Dat kan ook eentje met een wireless aansluiting zijn zoals een D-Link 802.11g Draadloze USB-printserver.
**We willen er ook graag een extra Harde Schijf op aansluiten zodat we vanuit het netwerk
als ook van buitenaf (FTP) bestanden kunnen benaderen.
NAS of SAN. Google daar eens op en er gaat een wereld voor je open.

Signatures zijn voor boomers.

• Frixel
Als ik bijv. de Asus 500wl de luxe koop,
daar kan een externe usb schijf aan en usb printer dan ben ik er toch?

Ik vraag me alleen af hoe ik dan de video/muziek op mijn tv krijg.
Daarvoor heb ik dan ook zoiets als een pinnacle showcenter of hauppauge mediamvp voor nodig?
Kunnen die dan altijd naar zo`n HD communiceren en hoe kan ik dat evt. zien of dat wel of niet kan??

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Er zijn ook dvd spelers met WiFi van het merk KiSS
Daar hebben we hier zelf de DP-1504 van staan, met 40GB hdd, kun je dus ook je DivX films op opslaan.

Ik heb alleen wel wat problemen gehad met de WiFi omdat ik het ding in een kast heb staan waar dus het kaartje niet bepaald goed bereik had.

Die KiSS dingen zijn erg gebruiksvriendelijk imo.

Anders zijn er ook dingen als de Linksys WMCE54AG voor het laatste doel.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Frixel
Maar ik wil eigenlijk de films/muziek ko de externe HD kunnen bereiken zodat mijn pc niet altijd aan hoeft te staan!
Dit in verband met o.a het stroomverbruik.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-04 22:02

Maasluip

Kabbelend watertje

Frixel schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 12:35:
Maar ik wil eigenlijk de films/muziek ko de externe HD kunnen bereiken zodat mijn pc niet altijd aan hoeft te staan!
Dit in verband met o.a het stroomverbruik.
Dat is al een paar keer gezegd (vooral in je andere topics): dat gaat niet. Volgens mij is er geen enkele TV die iets van een HD kan lezen. Je zult je filmpjes op een DVD speler of een computer moeten zetten en die op je TV aansluiten.

Signatures zijn voor boomers.

• Frixel
Maasluip schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 13:02:
[...]

Dat is al een paar keer gezegd (vooral in je andere topics): dat gaat niet. Volgens mij is er geen enkele TV die iets van een HD kan lezen. Je zult je filmpjes op een DVD speler of een computer moeten zetten en die op je TV aansluiten.
Het gaat me ook niet om de tv die van de HD kan lezen, maar of zoiets als de
pinnacle showcenter of hauppauge mediamvp van een externe usb HD die aan een router hangt kan lezen.

Dit is de vraag waar ik graag antwoord op zoek en het via de verschillende toppics nog niet uit ben gekomen.
Neeem mij niet kwalijk als ik niet duidelijk genoeg ben geweest.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Misschien dan iets als showcenter icm een netwerk harddisk. Maar goed, met een simpele PC ben je dan volgens mij goedkoper klaar. En neem je er gewoon eentje die lekker zuinig is. Bedoel, je koelkast staat neem ik aan ook de hele dag aan en gezien de mix tussen pc/tv/digi tv/timeshifting etc zal het over wat jaren toch normaal zijn een pc dag en nacht aan te hebben.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Frixel schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 13:10:
[...]

pinnacle showcenter of hauppauge mediamvp van een externe usb HD die aan een router hangt kan lezen.

Dit is de vraag waar ik graag antwoord op zoek en het via de verschillende toppics nog niet uit ben gekomen.
Een KiSS DVD speler en een pentium 2 350 als servertje, daar debian linux met kissd, een ftpd bijv. het meegeleverde vsftpd dat met unix accounts werkt (de homedir van de unix user is meteen zijn ftp homedir) en Samba voor de bestands en printerdeling en dan ben je klaar.

Is redelijk zuinig, met een beetje handigheid nog wel passief te koelen ook.

Met de documentatie erbij is het mij ook gelukt om in +/- een weekje (naast school) mijn hele serverbende over te zetten op linux.

[ Voor 5% gewijzigd door Romke op 18-05-2006 22:22 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Een Pinnacle Showcenter kan wel bestanden vanaf een netwerkschijf lezen, maar de Pinnacle MediaServer service MOET op een PC draaien. Het kan (nog) niet anders. Een recente ontwikkeling hierin is opgezet door de DLNA (Digital Living Network Alliance). Bedrijven als IBM, Microsoft, Sony en Samsung zijn hiervan lid en trachten richtlijnen op te stellen, zodat het mogelijk is om rechtstreeks vanaf bijvoorbeeld een NAS films te kunnen streamen. Feitelijk komt het er dan op neer dat (in het voorbeeld van Pinnacle) de MediaServer service wordt verlegd van de PC naar de NAS. De huidige Pinnacle ShowCenters (heb er zelf twee in huis) conformeren zich aan de Windows regels om harddisks te benaderen (met een drive letter of als netwerkshare). Zelf zou ik het namelijk ook wel prettig vinden als de PC waar nu de MediaServer service van Pinnacle draait niet meer continu daarvoor aan hoeft te staan. Al die PC's die overal voor dit en dat maar aan moeten staan vreten aan je energierekening namelijk.
Frixel schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 13:10:
[...]

• Frixel
...... Al die PC's die overal voor dit en dat maar aan moeten staan vreten aan je energierekening namelijk.
[...]
Thanks pkievits voor je duidelijke uitleg.
Jammer idd dat er altijd een pc aan moet staan, had gehoopt dat het anders kon.
Ik dacht n.l dat ik ergens gelezen had dat het met één van deze twee wel kon,jammer hoor.
En kan het hier ook niet mee?
http://www.freecom.com/ec...2D3+Storage+Gateway+250GB
zeker van het stroomverbruik, er staan hier in dit gezien toch al 5 pc`s te draaien en dus al bijna grootverbruiker :X :X ...(9.250Kwh per jaar)

Weet je toevallig ook of er veel veschil is tussen beeld en streaming met één van bovengenoemde apparaten en bijv TV Anywhere http://www.elekhomica.nl/...=24_34_88&products_id=391
gaat natuurlijk via video out (heb ik) en moet ook je tv aanstaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Frixel op 18-05-2006 20:15 ]

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Frixel schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 18:01:zeker van het stroomverbruik, er staan hier in dit gezien toch al 5 pc`s te draaien en dus al bijna grootverbruiker :X :X ...(9.250Kwh per jaar)
Je hebt ook maar één pc nodig die continu aan staat, geen 5. Zie het dan maar vast als besparing.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Pagina: 1