Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Werken bij de Landmacht. Ervaringen?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.470 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, ik sta op het punt een HBO opleiding Logistiek af te ronden. Nu is het zo dat ik een zeer interessante vacature bij de landmacht heb gezien die redelijk strookt met mijn opleiding.

In het kort is mijn vraag; zitten hier mensen die ook bij de Landmacht zitten, of wellicht hebben gezeten en die mij wat kunnen vertellen over zaken als; verdiensten, werkzaamheden, scholing/opleiding, arbeidsvoorwaarden, mentaliteit, uitzending en oefeningen in het buitenland?

Het gaat om een officiersopleiding. Ik heb volgende week woensdag een voorlichtingsdag, maar ik ben benieuwd naar andere ervaringen.

Alvast bedankt voor eventuele reacties!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Als ik het goed begrijp is het dus een funktie als militair en niet als burger. Tenminste dat blijkt uit je startpost. Het antwoord op je vragen zal sterk afhangen van de aard van de funktie en het onderdeel waar je wordt geplaatst.
Persoonlijk zou ik je met klem willen aanraden om goed na te denken over je beslissing. Als je kiest voor een militaire carrière kies je ervoor om de (soms dubieuze; Srebrenica, Afghanistan...) taken uit te gaan voeren die de politiek je zal opleggen. Die taken kunnen dus overal ter wereld zijn en niet in overeenstemming met je eigen mening over die conflcten. Obviously loop je een veel hoger risico dan in willekeurig welke burgerbaan. Aan het vak oorlog voeren zit namelijk geen romantiek, in tegenstelling tot wat wel eens wordt gesuggereerd.

Verwijderd

Topicstarter
@Henk007,

Dank voor je reply. Het betreft idd een functie als beroepsmilitair. Het gaat om de functie van logistiek-officier. De taken zullen voornamelijk bestaan uit het bevoorraden van troepen en het verzorgen van transporten.

Ik heb er zeer goed over nagedacht, maar heb gewoon het gevoel dat dit is wat ik wil. En dat heb ik in geen tijden bij vacatures gezien. Uit de 2 stages bij bedrijven, die ik tijdens mijn studie afgerond heb, heb ik 1 ding goed helder gekregen; ik ga niet 40 uur per week op kantoor achter een computertje zitten. Juist het avontuurlijke aan deze functie lijkt me een uitdaging.

Ik hoop op nog wat meer reacties hier!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 18:34

Robtimus

me Robtimus no like you

Ik ben zelf soldaat geweest in de logistieke sector, en ik kan je dit zeggen: dat was de saaiste periode uit mijn hele leven. Dagen bijna niks doen waren er vrij normaal. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat je zoiets langer dan 2 jaar wil doen, en als officier zit je er na een opleiding van zo'n 3 jaar toch wel een paar jaartjes aan vast.

Verder mijn ervaringen. Disclaimer: dit gold in 1996-1999 voor soldaten / korporaals. De exacte regelingen voor (onder)officiers ken ik niet.

Verdiensten: ik begon als 18 jarige met 1300 gulden, dat ging naar 1600 gulden toen ik 20 werd. Tot een bepaalde leeftijd kreeg je elk jaar standaard een loonsverhoging, per rang omhoog ook. Je zou beginnen als vaandrig / cadet om daarna tweede luitenant te worden zodra je opleiding afgelopen is. Hoe deze bedragen nu zijn en of het meer/minder is dan een burgerbaan kan ik je niet zeggen.

Werkzaamheden: ik ben geen officier geweest, maar het was vooral wachten op werk. Afhankelijk van de precieze afdeling (technische dienst, bevoorrading, etc) kun je als officier met allerlei dingen bezig zijn, maar reken er maar op dat het als (onder)officier veel papierwerk en planning is.

Scholing/opleiding: je kon op kosten van Defensie veel cursussen volgen, met 1 regel: zolang jij de diploma's haalde betaalde Def. vooruit. Anders moest je eerst zelf betalen. Dit ging zo door tot 1 jaar na het verlaten van het leger. Zo heeft Def. mijn eerste jaar universiteit volledig betaald :)
Reken er wel mee dat tijd een groot probleem kan zijn. Je mocht een halve dag per week studieverlof krijgen, maar dan moest het wel mogelijk zijn qua werkzaamheden. Voor sommigen werd dit soms nogal moeilijk en werd het dus vooral in eigen tijd werken.

Arbeidsvoorwaarden: je moet een goede conditie hebben, en je kreeg niet veel eigenlijk. Wel een collectieve ziekenfondsverzekering en vaak een tandarts en huisarts op de kazerne. Pensioen was wel vrij goed, maar op veel secundaire arbeidsvoorwaarden hoef je echt niet te rekenen. Een auto van de zaak, winstdeling, 13e maand: forget it. Tenzij je je MB (Mercedes Benz) meerekent, maar die mag je niet mee naar huis nemen ;)

Mentaliteit: ligt aan de afdeling. Bij de TD waar ik zat was het relaxt, 1x per week appel en de omgang met het kader (OO + O) was vrij losjes. Een sergeant bevoorrading Willem noemen, of een sergeant-majoor administratie Harrie was vrij gewoon bij ons. Bij de infanterie kun je zoiets meestal niet zo snel maken, maar algemeen is het: het is zo vrij en losjes als het kader het wil toestaan. Voordeel van de logistieke onderdelen (TD, BeVo, Geneeskundige Dienst) is dat het geen gevechtseenheden zijn maar ondersteunend, en daarom(?) vaak minder star.

Uitzending: geen ervaring mee.

Oefeningen in het buitenland: afhankelijk van je onderdeel is dit veel of weinig. Ikzelf heb na de eerste opleiding (niet extra betaald) 2 weken in Engeland gezeten, 1 week in Duitsland en 4 dagen in Ede. Je krijgt dan wel extra betaald, weet even niet meer hoeveel. Gevechtseenheden gaan vaker op oefening, logistiek is meer ter ondersteuning van anderen.

Als ex-militair geef ik je hetzelfde advies dat ik toen in de wind heb geslagen: DON"T DO IT!

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• jjwa
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-11 12:44

jjwa

CZ3 tentmuis

Vorig jaar stond ik ongeveer op dezelfde plek als jij nu staat. Wat voor werk/opleiding ga ik doen?
Het hele traject heb ik doorgelopen, gesprekje in de banenwinkel, voorlichtingen, inschrijven, medische test, conditie & kracht test, sollicitatie-gesprek (had geloof ik een speciale naam) bij een paar hoge lui van de KMA, tot en met het krijgen van een brief waarin staat wanneer je je uitrusting kan ophalen en wanneer ik me bij de KMA moest melden voor de aanvang van de opleiding. Dag ervoor had ik echter te horen gekregen dat het feest niet doorging omdat ik hooikoorts/astma heb. Dat was dus zo'n maand of 3 a 4 na het daadwerkelijke eerste inschrijving. Eerste indruk heb je nu dus al van me: het is een bureaucratie :P.

Ik wilde als officier bij de Genie aan de slag gaan. Ik had mijn VWO gedaan en dan kan je in ik geloof 4 jaar officier worden, tijdens dat traject haal je een Bachelor diploma. Dat was omdat officiers-werk toch leidinggevend is, dus je zit uiteindelijk toch achter een bureau met een telefoon en een PC, bij de genie is het nog aardig praktijk-gericht. Infanterie, artillery or cavalerie wilde ik niet heen omdat de bachelor die je daar krijgt heel erg gericht is op het leger en behalve je ervaring in leiding geven weinig meer zegt buiten het leger. Omdat ze bij de Genie weinig ruimte hadden vroegen ze me toch te gaan kijken bij de TD, Technische Dienst, om te proberen mij daarheen te krijgen. Ik ben toen bij een kazerne langs geweest, praatje gemaakt met geen kapitein, en later een vrouwelijke tweede luitenant, dus iemand die redelijk vers uit de KMA kwam.

Wat ik in dat hele traject heb gemerkt is dat het een heel specifiek wereldje is. Taal, houding, organisatie, etcetera. Heb je een schijt-hekel aan trage of rare bureaucratie en ga je het leger in? Dan ga je je er nog genoeg aan ergeren. En zie het maar te veranderen, als je je bedenkt hoeveel jaar het nu al zo loopt... Denk er ook bij na wat het betekend als je zo lang in zo'n specifiek wereldje hebt gewerkt en je gaat daarna buiten het leger weer aan de slag.

Ik heb gedurende dat traject met een aardig rijtje mensen in groene pakken gepraat en ze garandeerde mij er allemaal van dat ik op uitzending zou gaan, minimaal 1 keer in mijn diensttijd. Dat zal de eerste de beste persoon die je spreekt bij de Banenwinkel of welk info ding dan ook je vast ook wel vertellen. Kan naar Afghanistan wezen, kan ook naar een rustiger oord wezen om humanitair werk te doen. Kan een aantal weken wezen kan een half jaar wezen. Iedere militair is in de eerste plaats militair, daarna datgene van zijn functie, zo zeggen ze, dus ook al ben jij een manager van achter je bureau, je zult met je peleton bijvoorbeeld twee keer per jaar granaat-werpen gaan oefenen, etcetera, dat soort dingen worden allemaal wat op peil gehouden, dus een aantal lichamelijke/actieve dingen zul je er wel in houden.

Waar je als tweede luitenant (je eerste rank na de KMA) traditioneel in de infanterie bijvoorbeeld zou beginnen in een functie als peletons commandant (30 a 40 man). Direct onder jou waarsch. een onderofficier die je soms kan zien als je assistent en soms als degene die zorgt dat die 30 a 40 man de dingen die jij bedenkt daadwerkelijk gaat doen, degene die dus zijn bek tegen zo opentrekt.

In de meer ondersteunende eenheden zoals Logistiek heb je meer kans dat je samen met (onder) een bijvoorbeeld een kapitein zo'n peleton runt. Wat een peleton dan is is geen groep mensen met bepaalde wapen-functies (schutter zus en zo) maar chauffeurs, magazijnsmedewerkers, etcetera.

Een officiers-functie is dus eigenlijk gewoon een managers functie.

Algemeen carriere-verloop:
Dit komt van een Genie-praatje, zelfde zal ongeveer opgaan voor logistiek.
Er is een up-or-out systeem. Aan het einde van je contract ga je het leger uit, of als jij en ook het leger dat wilt, ga je een rank omhoog en krijgt een nieuwe (bij die rank passende) functie. Wat ik met mijn contract zou tekenen is 10 jaar in totaal, 4 jaar opleiding en twee functies van 3 jaar, tweede luitenant en eerste luitenant. Daarna komt Kapitein, een functie van 5 jaar. Elke keer aan het einde van een functie-duur kijkt men of jij en het leger verder willen met jou, en dan een stap hoger.

Elke steiging in rank kom je hoger in de organisatie, steeds verder weg van de werkvloer of de actie, steeds meer tussen de papieren, vergaderingen en planningen.

Oh nog kort over het lichamelijke deel: bij de medische test komen er bij veel mensen kleine dingen naar boven waar ze nooit veel last van hebben gehad, maar als militair niet kunnen. Problemen met je knie, een kleine hart-afwijking, dat soort dingetjes waar je anders weinig van merkt. Sommigen wisten het niet eens van zichzelf dat ze het hadden merkte ik om mijn heen op mijn keuringsdag. Zo had ik wat zwakke enkels bijvoorbeeld (geen probleem, wel iets aan proberen te doen, zeiden ze).

Qua conditie en kracht hoef je voor Logistiek niet bijzonder veel te presteren. Er zijn vier 'Clusters', indelingen van hoe goed iemand is qua kracht en conditie, tov zijn lengte, gewicht, leeftijd, geslacht, etcetera. 1 is het laagste, 4 het hoogste. Bijvoorbeeld 4 is nodig voor infanterie, 3 voor genie, ik denk 2 voor logistiek en 1 voor adminstratie.

Ben je echt serieus hier over, dan zal je het hele traject doorlopen en krijgt je echt nog wel genoeg informatie om een goeie keuze te maken. Voor je daadwerkelijk op de KMA terecht komt en voor een onderdeel kiest ga je bijvoorbeeld nog 1 of 2 bezoeken brengen aan kazernes waar jij met die functie terecht zou kunnen komen om te zien hoe het er daar aan toegaat en wat je eventuele toekomstige collega's nou eigenlijk doen.

Vorig jaar was er nog erg veel goeie informatie te halen op [url]www.hetleger.nl[/nl] alleen die lijkt het nu niet echt te doen. www.Defensieforum.nl is ook een aardig groot forum.

Laatste tip: praat met veel mensen die in het leger zitten of zaten, en probeer dan mensen te vinden die bij Logistiek zitten of die officier zijn, een soldaat in de Infanterie zal namelijk het leger heel anders ervaren dan een kapitein bij Administratie. Je lokale Banenwinkel (www.werkenbijdelandmacht.nl) kan je hier wel mee helpen, daar zijn ze voor.

Veel succes!

[ Voor 15% gewijzigd door jjwa op 13-05-2006 02:23 ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Goed verhaal jjwa.
Zelf kan ik helaas geen relevante ervaringsinformatie geven. Ik behoor tot de generatie die nog dienstplichtig onder de wapenen is geweest :Y)
Destijds was ik dienstplichtig onderofficier (wachtmeester) bij de artillerie. Bureaucratie kan ik inderdaad bevestigen. Formulieertje hier, voorschrift daar, VRA-tje, Nato-stocknummer, etc.
Enorm contrast ook tussen de tijd op de kazerne en de periodes dat je op oefening was, ook in het buitenland soms. Tijdens de zogenaame 'stille periodes' had je soms dagenlang helemaal niets te doen.
Edit:
Op de valreep:
Dit weekeinde (12 en 13 mei 2006) zijn de Open Dagen van de Koninklijke Landmacht in Havelte.

[ Voor 15% gewijzigd door Henk007 op 13-05-2006 19:42 ]

Verwijderd

IceManX schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 20:44:
Ik ben zelf soldaat geweest in de logistieke sector, en ik kan je dit zeggen: dat was de saaiste periode uit mijn hele leven. Dagen bijna niks doen waren er vrij normaal.
Ergens lijkt me dat ook wel een beetje voortvloeien uit de aard en doelstelling van het leger. Doel van het leger is vechten, dus als er niet gevochten wordt zijn er niet zoveel mogelijkheden: of je bent aan het oefenen om later te vechten, of er valt niks te vechten en je zit (belastinggeld en) tijd te verspillen.

• jjwa

jjwa

CZ3 tentmuis

Verwijderd schreef op zondag 14 mei 2006 @ 01:58:
[...]

Ergens lijkt me dat ook wel een beetje voortvloeien uit de aard en doelstelling van het leger. Doel van het leger is vechten, dus als er niet gevochten wordt zijn er niet zoveel mogelijkheden: of je bent aan het oefenen om later te vechten, of er valt niks te vechten en je zit (belastinggeld en) tijd te verspillen.
Ik ben het met je eens dat het te maken heeft met de aard en doelstelling van het leger, alleen is het doel van het tegenwoordige Nederlandse leger niet het vechten. Het is meer het niet vechten :P. Humanitaire hulp en vooral 'peace-keeping', dus wel bewapend rondlopen, maar dan puur om te proberen geweld te voorkomen. Oh en natuurlijk thee drinken met de lokale bevolking :P. Maar daaruit vloeit dat passieve eigenlijk wel :).

Verwijderd

Topicstarter
@jjwa en IceManX;

Bedankt voor jullie zeer uitgebreide verhalen over jullie ervaringen bij de Landmacht.

Ik wil er nog steeds voor gaan, alleen zitten een aantal dingen mij dwars. Eigenlijk staat alles me wel aan, enkel zit ik me echt af te vragen in wat voor wereldje je terecht komt. Dat is ook de reden dat ik vroeg om de mentaliteit binnen het leger. Aangezien je dusdanig veel tijd op een kazerne/basis doorbrengt, moet ik het daar gewoon naar mijn zin hebben. Ik heb dan weinig zin in kliekjesvorming, treiteren en dat soort ongein. Ik weet dat dit overal kan gebeuren, maar toch. Ik heb een aantal mensen in mijn omgeving die ook in het leger zitten en die zijn het er unaniem over eens dat er een 1 voor allen en allen voor 1 mentaliteit is en dat niet iets is waar ik me druk over moet maken. A.s. woensdag heb ik een afspraak in een banenwinkel, ik laat jullie weten hoe dit is afgelopen.

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 18:34

Robtimus

me Robtimus no like you

Je hoeft niet per se zoveel op de kazerne te zijn hoor. Na mijn opleiding ben ik na een paar maanden gewoon thuis gaan slapen, en elke dag heen en weer rijden. Als je functie het toelaat, waarom niet?

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• jjwa

jjwa

CZ3 tentmuis

Ik wil er nog steeds voor gaan, alleen zitten een aantal dingen mij dwars. Eigenlijk staat alles me wel aan, enkel zit ik me echt af te vragen in wat voor wereldje je terecht komt.
Daarom moet je zien te regelen dat je zo veel mogelijk rond kan kijken. Landmachtdagen afgelopen weekend, zet de open dagen voor de KMA in je agenda en vandaag bij de Banenwinkel weten ze misschien nog wel meer. Misschien kan je zelfs al kazernes bezoeken, dat is normaliter namelijk aardig achteraan in de hele sollicitatie en keurings procedure. Een van de laatste dingen die je doet voor je een handtekening zet onder een contract, of misschien zelfs er voor.
Pagina: 1