[LAN] ISDN sharen

Pagina: 1
Acties:

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:59
Geachte medetweakers,

Ik ben tegen de volgende situatie aangelopen:

situatieschets:

Bij een klant is een klein netwerk aanwezig. Dit netwerk wordt via een linksys router van internet voorzien via een ADSL verbinding. De linksys is de DHCP server in het netwerk.

Het netwerk bestaat uit 3 laptops met Windows XP Pro en 1 PC met Windows XP Pro. De PC heeft een gedeelde map waarop iedereen in het netwerk zijn of haar documenten plaatst.

Op alle PC's is een Citrix VPN client geïnstalleerd. Deze VPN client roept een inbelverbinding aan, die over ISDN loopt. In het gehele netwerk is maar 1 ISDN lijn beschikbaar.

De VPN verbinding wordt opgezet naar een 3e partij die via Citrix het salarispakket van Unit 4 aanbiedt.

Als iemand een VPN verbinding op wil zetten om te werken in het salarispakket, plugt men de USB modem in zijn of haar laptop of in de PC. Nu is het dus zo, dat op het moment dat één van de medewerkers aan het werk is via de VPN verbinding, de rest deze verbinding niet kan gebruiken, omdat er maar 1 USB modem en 1 ISDN lijn aanwezig is.

Nu is het dus al eens gebeurd dat één van de medewerkers de USB modem mee naar huis had genomen waardoor de andere medewerkers niet meer konden werken... :/

Vraag van de klant:

"NextWare, regel een oplossing waardoor iedereen tegelijkertijd via de ISDN verbinding een VPN verbinding kan opzetten !"

De volgende zaken zijn al geregeld:

- Men kan meerdere keren inloggen in de Citrix server ( is geregeld door hosting partij )
- Meerdere VPN verbinding kunnen tegelijkertijd opgezet worden ( is geregeld door hosting partij )
- Er zijn meerdere gebruikers aangemaakt voor het Unit 4 salaris pakket ( is geregeld door hosting partij )

BELANGRIJK

Bij de hostingpartij kan het niet ingesteld worden om de Citrix sessie via een ADSL verbinding te laten lopen. Waarschijnlijk wel ergens in de toekomst, maar precies wanneer was niet bekend..

Wat moet er nog geregeld worden ?

- Een situatie bedenken waarbij meerdere mensen tegelijkertijd via de ISDN modem in kunnen bellen !

Probleem:

HOE ?

Ik zit te denken om een ISDN router in te zetten. Deze zodanig te configuren dat deze inbelt op aanvraag ( dial on demand ). Zodra de verbinding inactief is voor 5 minuten, deze automatisch wordt verbroken ( oogpunt kostenbesparing ).

Deze ISDN router kan ik dan zodanig configureren met een IP-adres dat de rest van het netwerk er connectie / communicatie mee kan opzetten. En dat deze router geen DHCP server gaat spelen waardoor de rest van het netwerk problemen kan krijgen ivm IP-adres conflicten.

Realiseerbaar ?

Is de oplossing die ik heb bedacht te realiseren ? Ik kan het namelijk niet testen aangezien wij hier geen ISDN router op de plank hebben liggen en de aanschaf van die apparatuur redelijk kostbaar is.

Of hebben jullie een andere, meer eenvoudiger oplossing ?
Is het überhaupt mogelijk wat de klant wil ?

Ik heb ook al eens zitten denken om ICS aan te zetten op de vaste PC. Hier dan gewoon vast de USB modem op aan te sluiten en zo een connectie op kunnen zetten naar die Citrix server.. Is dit een oplossing die te realiseren is ?

[ Voor 4% gewijzigd door nextware op 12-05-2006 17:00 ]

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:03
Lijkt me dat het wel realiseerbaar is. Waarom koop je geen router waar je zowel ADSL als ISDN mee kan doen ?
Dus bijvoorbeeld een Cisco 1700 met een ADSL WIC en ISDN ?

Of je moet op marktplaats een ISDN inbelroutertje kopen.
2600 met ADSL en ISDN zal goedkoper zijn.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-04 16:09
Een ISDN routerjte kost niet zoveel meer, genoeg op marktplaats te vinden. (sinds ADSL worden die dingen bij bosjes gedumpt), dus om te proberen kun je prima een 2ehands ding gebruiken. (Cisco 800 serie zie ik op marktplaats voor 15-25 eur, zoek maar eens op "cisco isdn")

Wat jij zegt is in principe mogelijk. Als je de ips die voor dat pakket gebruikt worden routeerd via de ISDN inbellijn ben je klaar.

Heb je enig idee van de bandbreedte? als je 1 lijn gebruikt heb je 64k tot je beschikking. Is dit voldoende?

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:59
DJSmiley schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 22:00:
Heb je enig idee van de bandbreedte? als je 1 lijn gebruikt heb je 64k tot je beschikking. Is dit voldoende?
64k is voldoende. Dus daar zou het wel mee moeten lukken.

Als ik het dus goed begrijp kan ik met een Cisco 1700 serie het één en ander laten routeren ? ADSL via de WIC en ISDN via het BRI-0 kanaal ?

Ik zal mezelf daar eens in gaan verdiepen. Dank voor de tot nu toe gegeven tips ! _/-\o_