[Advies] DTS Receiver

Pagina: 1
Acties:
  • 3.797 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-02 09:40

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

Topicstarter
Zoals mijn topic titel al aangeeft twijfel ik tussen een aantal receivers. Nadat ik in een vorig topic advies vroeg aangaande luidsprekers ben ik, nadat de receiver die ik in eerste instantie op het oog had afviel, op zoek naar een receiver. Ik heb me verdiept in de verschillende merken en types en ik ben, kijkende naar mijn budget (max ong 375 euro), tot de volgende opties gekomen:

- Denon avr1906 (http://www.denon.co.uk/si...art&ver=&p=ansicht&jump=#)
- Marantz sr4600 (de sr5500 / sr5600 liggen net wat boven mijn budget) (http://www.marantz.com/ne...3511&series=comp&type=avr)
- Onkyo TX-SR503E (http://www.eu.onkyo.com/products/product_en_101456.html)

Wat voor mij op dit moment het belangrijkste is is muziek. Ik ga namelijk, naast de aanschaf van de receiver, slechts een set goede boekenplankluidsprekers kopen die ik uiteraard in combinatie met de te kopen receiver ga beluisteren. Het is de bedoeling dat deze luidsprekers in een later stadium zullen gaan dienen als rear speakers.

Ik hoop een dezer dagen de receivers eens goed te kunnen vergelijken in een zaak die al 3 de merken verkoopt. Helaas heb ik daar niet zeer binnenkort tijd voor waarschijnlijk. Daarom vraag ik me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met een of meerdere van deze receivers en daardoor een bepaalde receiver kunnen aan- dan wel afraden?

Of is het wellicht een beter idee om eens op zoek te gaan naar een tweedehands receiver?

Specs | Audioscrobbler

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:07

voodooless

Sound is no voodoo!

Hier nog een berg mogelijke keuzes: http://www.kieskeurig.nl/...375&pcode=receiver&sort=2 :P

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Tsja, al die dingen zijn goed. Het is meer persoonlijk qua geluid en looks. Ik heb zelf ook gekozen uit Onkyo, Marantz en Denon, en ook nog Yamaha, bij mij is het toen de SR5400 geworden, vond ik qua looks en geluid het mooist. :)

Maar welke je ook koopt, er is er geen een die niet goed is, dat scheelt weer ;)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Sappie

Sappie

Topicstarter
Ik heb me niet voor niets verdiept en de keuzemogelijkheden beperkt tot 3 stuks. Hier heb ik dus nix aan :) Verder hecht ik ook niet veel waarde aan de 'reviews' die op kieskeurig staan.
kamstra schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 16:21:
Tsja, al die dingen zijn goed. Het is meer persoonlijk qua geluid en looks. Ik heb zelf ook gekozen uit Onkyo, Marantz en Denon, en ook nog Yamaha, bij mij is het toen de SR5400 geworden, vond ik qua looks en geluid het mooist. :)

Maar welke je ook koopt, er is er geen een die niet goed is, dat scheelt weer ;)
Ik denk ook niet dat er echt slechte receivers tussen zitten. Wat ik verder wel belangrijk vind is de stereo weergave van de versterker. Zoals ik al zei heb ik nog niet de mogelijkheid gehad de verschillende receivers naast elkaar te beluisteren. Ik hoopte eigenlijk dat er hier mensen zijn die wel met een van deze receivers ervaring hebben.

Specs | Audioscrobbler

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:15
Sappie schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 15:38:
..Daarom vraag ik me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met een of meerdere van deze receivers en daardoor een bepaalde receiver kunnen aan- dan wel afraden?

Of is het wellicht een beter idee om eens op zoek te gaan naar een tweedehands receiver?
Niemand die, binnen dit budget, ook maar één van deze drie receivers af zal raden, daarvoor zijn ze allemaal gewoonweg goed genoeg. Je moet ook niet verwachten dat er grote verschillen tussen zitten qua geluid; imo gaat het hooguit om nuances. Het beste wat je kunt doen is die nemen welke jou het meeste aanspreekt qua beleving (looks, geluid, merk).

Tweedehands is an sich geen slecht idee, voor hetzelfde geld kun je dan iets nemen van een of meerdere klassen hoger. Maar je hebt dan wel de nadelen van tweedehands (garantie, service), een afweging die jezelf zult moeten maken.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Sappie schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 16:33:
Ik heb me niet voor niets verdiept en de keuzemogelijkheden beperkt tot 3 stuks. Hier heb ik dus nix aan :) Verder hecht ik ook niet veel waarde aan de 'reviews' die op kieskeurig staan.
Toch mis ik een aantal merken in je lijstje, zoals bijvoorbeeld Yamaha. Ik zie daar in jou prijsklasse een erg leuk ding staan. Heeft zelfs een microfoon om de hele set automagisch in te regelen :)

• jotheman
  • Laatst online: 18-02 21:58

jotheman

Was like that when I got here!

Velen zullen me voor gek uitmaken, maar binnen deze budgetklasse zou ik toch de Sony STR-DB795 overwegen. Veel functies en mooi geluidje voor 't geld. Je raadt 't nooit maar ik heb 'm zelf ook. Echter heb ik bij een vriend ook de Denon gehoord en zou ik deze toch de voorkeur geven. Maar 't is altijd persoonlijk, ik hoop voor je dat je een luisterruimte ergens kunnen bezetten, dat scheelt stukken :)

edit:

De Onkyo werd mij *afgeraden* door mijn verkoper (zij het een Mediamarkt mannetje... echter had deze er zeker wel verstand van), schijnt toch een iets minder snel zwemmende vis in de vijver te zijn... Ik weet niet of je er iets mee kunt, maar heb ik 't in ieder geval gezegd :)

[ Voor 30% gewijzigd door jotheman op 12-05-2006 23:17 ]

I see dead pixels...

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-02 11:27

JT

VETAK y0

Ik zou zelf nooit aan Sony beginnen. Heb van de goedkopere series reviews gelezen en die komen in surround allemaal niet boven de 20w ofzo per kanaal (hadden ze getest ja) :/

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Cougar
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 20:59
ik heb de marantz sr-5500 en kan zeggen dat hij nog steeds erg goed bevalt (half jaar in bezit) . Hoop dat je er wat aan hebt! :)

• Tele
  • Niet online
Een hele intressante reciever is de Panasonic SA-XR55

http://www.kieskeurig.nl/...5C986C125707A003F8841.htm

http://www.panasonic.nl/Products_Sub_Category.asp?M=2001|632|601|4|1

http://www.av-magazin.de/...asonic_SA-XR55.243.0.html

Zomaar een zijstraat, naast de merkjes marantz, denon en onkyo bestaat er nog zoveel meer moois ;)

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-02 18:17
Ik heb zelf een Jamo AVR-693 en hij bevalt me zeer goed! Ik heb em aantal maanden terug gekocht bij Correct in Rotterdam voor 299 euro! Op kieskeurig etc is ie 500+

Ik gebruik em samen met 2x JBL E90 en een JBL E250P sub + center etc en geluid wat eruit komt vind ik uitstekend.

Voor specs als deze Jamo betaal je gauw stuk meer!

http://www.jamo.com/Defau...PID=12493&ProductID=16996

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:00
deepspace schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 23:06:
[...]

Toch mis ik een aantal merken in je lijstje, zoals bijvoorbeeld Yamaha. Ik zie daar in jou prijsklasse een erg leuk ding staan. Heeft zelfs een microfoon om de hele set automagisch in te regelen :)
beetje onzinnig.. dat betekent dus dat je geld in een optie steekt die je maar 1 keer gebruikt terwijl dat zelfde geld dan beter had kunnen worden besteed aan betere dacs of wat dan ook.

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Ik sluit me volledig aan bij Tele. Dit is wat ik eergisteren heb gepost:
Als je echt waar voor je geld wilt hebben, dan is de Panasonic SA-XR55 één die hier perfect aan voldoet (Panasonic staat bekend om de degelijkheid van zijn componenten). Hier heb je tevens een test, waar hij ontzettend goed uitkomt.
Afbeeldingslocatie: http://www.panasonic.nl/_images_fromlwe/A13097/saxr55kopie.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.panasonic.nl/_images_fromlwe/A13097/saxr55%20kopie.jpg

Volledig digitaal en bi-amp aan te sturen. Geweldig vermogen komt hier uit. Ik heb hem zelf aangesloten op Canton speakers CD200 + CD250 met subwoofer AS100

http://www.canton.de/index.php?pg_id=15,30,cd200
http://www.canton.de/index.php?pg_id=18,30,as100sc

Heel zuiver en voldoet ruim aan je specificaties.

Prijs zit op € 350,- (Ik heb hem bij koopjeskampioen gekocht in Hoogeveen. Je kunt in kieskeurig de goedkoopste opzoeken en bij koopjeskampioen willen ze vrijwel altijd wel met die prijs mee gaan.)

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-02 06:29
ik denk dat je ook zeker eens moet kijken naar een tweedehands receiver. zeker de vorige serie (of 2 series eerder) zijn nog perfect te gebruiken. Ik neem aan dat je een 5.1 opstelling gaat bouwen en zeker geen 7.1. dat is waar het voornamelijk in is veranderd.
kijk bijv. eens naar een oudere denon 28xx/38xx serie of een marantz 5400ose/7xxx. deze receivers presteren zeker niet minder in surround geluid en stukken beter in stereo dan de "instap"receivers van marantz/onkyo/denon/yamaha etc.

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
jotheman schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 23:15:
Velen zullen me voor gek uitmaken, maar binnen deze budgetklasse zou ik toch de Sony STR-DB795 overwegen. Veel functies en mooi geluidje voor 't geld. Je raadt 't nooit maar ik heb 'm zelf ook. Echter heb ik bij een vriend ook de Denon gehoord en zou ik deze toch de voorkeur geven. Maar 't is altijd persoonlijk, ik hoop voor je dat je een luisterruimte ergens kunnen bezetten, dat scheelt stukken :)
Ik heb ook de bovenstaande Sony en na beluisteren van anderen uit dezelfde prijsklasse vond ik deze het meest vol klinken. Ook na een jaar geen dag spijt van gehad, al hadden de buren misschien gewild dat ik wat kleiners had gekocht :)

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 21:12

silitek

Tubes Only

Wat zijn je eisen wat betreft de reciever??..Als je een reciever wilt die ook in stereo lekker sound dan de MARANTZ. Ben nu een jaar in bezit van de sr4600. Superbak, genoeg vermogen anhoewel een sub wel aan te raden is. Wat belangrijk is genoeg digitale inputs b.v 3xcoax 3x optisch...

Tubes....It's what make music music!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:40
Denon en Yamaha zijn ook prima in stereo. Alles naar verhouding, want geen van deze apparaten komt in stereo in de buurt van een gewone stereoversterker van hetzelfde budget.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Sappie

Sappie

Topicstarter
Bedankt voor al jullie reacties / adviezen. Alhoewel ik op zich niet zo'n voorstander ben van 2e hands kopen, denk ik dat voorlopig eens even de verschillende 2e hands sites in de gaten ga houden. Zouden jullie het belangrijk vinden als er nog garantie op de te kopen receiver zit?

Voor wat betreft nieuwe receivers, waarop ik misschien toch uit ga komen mocht ik 2e hands niets vinden, ben ik het spoor nog verder bijster :) Naast de receivers die ik had uitgezocht zijn er inderdaad nog een hoop andere keuzes. Echter heb ik deze voornamelijk uitgekozen omdat deze merken mij wel 'aanstaan'. Sony en fatsoenlijke hifi producten gaan op een of andere manier bij mij (nog) niet echt door een deur. Dit is natuurlijk gestoeld op onzin, want na het lezen van een aantal reviews blijkt de sony ook een serieuze kandidaat. Wat verder meespeelt is het uiterlijk van de apparaten. En dat spreekt me niet echt aan in oa de panasonic en de yamaha.

Specs | Audioscrobbler

• Tele
  • Niet online
Sappie schreef op maandag 15 mei 2006 @ 09:36:
Naast de receivers die ik had uitgezocht zijn er inderdaad nog een hoop andere keuzes. Echter heb ik deze voornamelijk uitgekozen omdat deze merken mij wel 'aanstaan'.
Ik heb zelf een Marantz (zo'n merkje ;) ) SR-7200 gehad, maar m'n huidige Pioneer VSX-1014 speelt de Marantz toch helemaal weg.. :) Het gaat om de prestaties en uiterlijk, en niet om het merkje.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:42

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik geen ervaringen met de receivers uit je TS maar ik ben érg tevreden met mij Yamaha RX-V440rds (al wat ouder en wat onder je budget) maar hij klinkt érg goed en levert iig voor mij ruim genoeg vermogen. Dus sluit yamaha zeker niet uit, misschien bevalt het "natural sound" je wel.

Life is not about specs, it is about joy!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:14
deepspace schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 23:06:
[...]

De Denon 1906 die hij in z'n lijstje heeft staan heeft ook een microfoon, die ook nog eens heel behoorlijk zijn werk schijnt te doen :)

Heb zelf op dit moment z'n grotere broer in bestelling staan, namelijk de 2106. Ervaringen volgen binnenkort :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

InZane schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 09:48:
De Denon 1906 die hij in z'n lijstje heeft staan heeft ook een microfoon, die ook nog eens heel behoorlijk zijn werk schijnt te doen :)
Inderdaad. Echter wordt ik niet blij van de het plaatje van de achterkant van dat ding. Ze hebben namelijk de power consumption weggesoept. Dat is niet netjes en wekt bij mij altijd arwaan over de kwaliteit van de voeding van dergelijke amps. Zowel van de Onkyo en Marantz kun je deze getallen netjes terugvinden.

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 16-05-2006 10:18 ]

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:14
deepspace schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 10:17:
[...]

Inderdaad. Echter wordt ik niet blij van de het plaatje van de achterkant van dat ding. Ze hebben namelijk de power consumption weggesoept. Dat is niet netjes en wekt bij mij altijd arwaan over de kwaliteit van de voeding van dergelijke amps. Zowel van de Onkyo en Marantz kun je deze getallen netjes terugvinden.
Voor de 2106 staat 450 Watt. Van de 1906 zou ik niet precies weten. Denon catalogus ligt thuis.

Verwijderd

Ik zou zowieso niet naar de vermogensopname bij Denon kijken. Volgens mij geven ze gemiddelde waarden i.p.v. maximale waarden op, want ze zuipen vaak meer en leveren meer dan er acherop staat. Zo staat er op de AVR-3805 360 watt, maar getest zuipt hij meer dan 500 en levert hij 5*110 in 8 Ohm. ( zie http://www.homecinemachoi...yreview.php?reviewid=4488 ).

Voor enkele testen (voor zover die waarde hebben) kun je op www.testberichte.de kijken. Van de receivers die jij noemt wint de 1906 het meestal, maar dat kan ook met de smaak van de Duitsers te maken hebben.
Ik heb zelf destijds de keuze gemaakt tussen de voorgangers van de receivers die jij noemt (o.a. de SR-4500, TX-SR502, AVR-1905) en ik heb toen voor de 1905 gekozen, maar dat heeft deels met mijn smaak te maken en persoonlijke goede ervaring me Denon producten.
Een groot voordeel (mits je speakers het ondersteunen) t.o.v. de voorganger (mijn 1905) is de mogelijkheid tot bi-amping. Dit zorgt voor een merkbaar beter geluid in stereo.

Maar zoals eerder gezegd: van bovengenoemde merken zul je geen slechte producten vinden en zal persoonlijke smaak meestal de doorslag geven.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2006 20:55 ]

Pagina: 1