[Akoestiek] Kurk als ondervloer voor eiken?

Pagina: 1
Acties:
  • 582 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-05 16:42
In mijn appartement ligt nu een rode kurk vloer (hoe die vorige eigenaar daar op kwam weet ik ook niet) en ik heb inmiddels een houten vloer binnen. Deze wil ik dit weekend gaan leggen.

Volgens de verkoper van de vloer kan ik de vloer gewoon direct op het kurk leggen (met een laag plastic dat wel ;). Maar omdat ik de boel akoestisch ook goed geregeld wil hebben, vraag ik me toch af of de akoestische eigenschappen van de vloer beter wroden als ik er toch een extra ondervloer er onder leg. Het is een eiken lamel vloer met een top laag van 4 mm, en dan 11 mm triplex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:00

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, een extra ondervloer kan nooit kwaat natuurlijk :) hoe meer demping, hoe beter! Het kost ook niet gigantisch veel, dus ik zou het zeker doen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:52

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Afgezien van het acoustische aspect, gaat je vloer niet te hoog worden als je dat doet? in verband met drempels en deuren die open draaien enzo?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhoneTech
deuren zijn hoog genoeg! met de nieuwe vloer heb ik zelfs nog een centimeter over!
Maar bedankt! ik weet nu zeker dat ik een extra ondervloer er op ga leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat misschien wel een issue kan zijn is dat het geheel nu te zacht wordt (dus teveel indeukt). Maar kurk is redelijk hard, dus dat zal wel loslopen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Ik zou lekker zonder ondervloer op het kurk leggen.
Ondervloer doet niets meer dan dempen. Volgens mijn is kurk een van de beste isolatiematerialen (voor hitte iig wel).
Je bent eerder klaar en van het geld wat je over hebt kun je een krat bier kopen en opdrinken in de tijd die je over houdt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhoneTech
Het is maar een kleine investering van 100 euro. De vloer koste me 2000 euro, dus ik wil er wel zeker van zijn dat het dalijk goed klinkt! Ik hoef niet aan de 10db norm te voldoen, omdat ik geen onderburen heb (appartement op de begaande vloer). Ook heb ik een hoge plafonds (3m20) en door even proef te lopen op een klein stukje, klonk het al een beetje holler dan dat ik op het kurk liep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

911GT2 schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 15:16:
Ondervloer doet niets meer dan dempen.
Het ging juist om de accoustische eigenschappen, weet je nog. Het is hier niet voor niks een AV subforum ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 23:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Orion84 schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 14:56:
Afgezien van het acoustische aspect, gaat je vloer niet te hoog worden als je dat doet? in verband met drempels en deuren die open draaien enzo?
Dat niet alleen, maar ik weet nit of en zoja hoevel plinten j hebt, maar als je die hebt en ze zitten tegen de muur geschroefd zou ik met wat speling toch wel even nadenken voor ik er een extra vloer in legde. Mijn vader kan zich dat nog goed herinneren met de parketvloer bij ons...pastte niet meer door een foutje van de parketteurs, gevolg is dat ie twee weken bezig is geweest plinten aan te passen en te monteren...

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134296

Is kurk niet beter als eiken als vloer ? voor audio ???
Denk dat een kurk vloer beter demp dat een eiken vloer..
Denk dat je meer last krijgt van reflexies

Dus als je je nieuwe vloer hebt gelegt zal waarschijnlijk je het geluid van je installatie anders ervaren.

weet het niet zeker maar ik heb het gevoel dat kruk beter is omdat ze dat ook gebruiken in studio's
maar ik kan het ook fout hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

deepspace schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 15:20:
[...]

Het ging juist om de accoustische eigenschappen, weet je nog. Het is hier niet voor niks een AV subforum ;)
Ja dat weet ik dus wel, maar omdat kurk dat dus ook doet is het nut van de ondervloer dus weg O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

911GT2 schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 15:36:
Ja dat weet ik dus wel, maar omdat kurk dat dus ook doet is het nut van de ondervloer dus weg O-)
Natuurlijk niet, want het telt natuurlijk gewoon bij elkaar op.
Anoniem: 134296 schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 15:29:
Is kurk niet beter als eiken als vloer ? voor audio ???
Denk dat een kurk vloer beter demp dat een eiken vloer..
Denk dat je meer last krijgt van reflexies
Leuk, maar het moet natuurlijk wel ergens naar uit zien he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhoneTech
De kurk vloer die er nu in ligt is neit echt mooi te noemen. Hij is wel mooi vlak. Ik heb bij de eiken vloer ook een rol plastic met een dun laagje schuimrubber gekregen als vocht werende laag. Deze lost oneffenheden van 1-2 mm goed op. Heb net hobo hifi aan de lijn gehad, en die zegt ook: hoe meer demping hoe beter. Zeker omdat ik hoge plafonds heb in de huiskamer/ht moet de demping ook maximaal zijn lijkt me.

Door Kurk als basis te hebben met daaron van die groene ondervloer panelen en daarop dan de eiken lamer planken, lijkt mij dit een winnende combinatie. en het is maar een kleine investering toch? dat krat bier zit er toch zoiezo al in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Tis jouw huis... en jij moet het doen :9

Maar als je na 1 reactie al gaat roepen ik ga het doen denk ikhmm misschien wist je het antwoord eigenlijk zel ook wel :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhoneTech
idd...heb natuurlijk wel een idee in mijn hoofd welke kant ik op wil, maar asl een goede tweakert probeer je natuurlijk zo veel mogelijk informatie te vergaren om dan een weloverwogen beslissing te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64859

De kurken vloer zal redelijk bruikbaar zijn om contactgeluiden te vermijden (klossende hakken etc)
Verwacht er echter niet te veel van voor de akoestiek van der ruimte
De eiken bovenvloer zal vrijwel al je geluid reflecteren ipv te absorberen.

Voor de akoestiek van de ruimte is hoogpolig tapijt wellicht veel beter.
Pagina: 1