Toon posts:

PC te warm door hoge kamertemperatuur.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.309 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Dit klinkt misschien een beetje vreemd maar ik heb een probleem met mijn kamer :P
Ik heb een schuin dakraam waar de zon de hele dag op schijnt. Het wordt dus ongeloofelijk warm in mijn kamer. Het gevolg hiervan is dat de temperatuur van mijn computer ook stijgt, maar ik vind hem dus no al zodanig hoog liggen dat ik bang ben dat zodra het zomer is hij gaat crashen van overhitting.

In de winter is er nooit een probleem. Dan draait mijn processor namelijk rond de 25 a 28 graden idle en 35 a 37 onder stress gaming.

Maar op dit moment wordt de
Chipset (Asus A8N-E Mobo, tijdens het gamen raakt deze nForce 4 chipset al 45 graden, extra zalman koelblok erop kan niet, videokaart, 7800GT blokkeert dat.)
En vooral de HD al flink warmer (Tijdens het gamen komt de HD al rond de 50 Graden raken!, het gaat hier om een IDE Seagate Barracuda 7200.7 200Gb) en ik zoek dus een manier om mijn kamer koeler te houden zodat mijn pc en server niet crashen.

De processor is een AMD Athlon 64 3700 (San Diego)
De koeler die erop zit is een Zalman CNPS 7700 Al-Cu
Verder heb ik een Thermaltake Shark Full Tower kast van alluminium en hangen er 2 120mm Case Fans in.
Daarnaast nog de standaard Asus Fan op de chipset en een fan in mijn Tagan TG 480 Watt voeding.

Aan de volgende oplossingen heb ik al gedacht, maar geen daarvan is echt realiseerbaar of helpt echt:

Aircoditioning: Belast de stoppen te zwaar waardoor de stoppen springen, kost teveel energie.
Rolluik: Zit ervoor maar helpt niet veel, de warmte blijft binnen.
Ventilator: Heb er eentje staan, dit hielp laatste zomer een beetje, maar ook niet bijzonder veel.

Iemand nog ideeën om deze problemen op te lossen?

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:43

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Kan je er niet betere/meer casefans in stoppen?

Of misschien waterkoeling :D

[ Voor 91% gewijzigd door Gonadan op 12-05-2006 12:46 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:39

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die warmte komt niet allen door de zon op het raam hoor, maar ook door de rest van de isolatie van het huis. Ik had op mijn slaapkamer bij mijn ouders thuis (zolder, ook onder schuin dak) ook een warmte probleem. Je voorkomt het eigenlijk alleen door gewoon lekker door te tochten.
Wat je wel zou kunnen proberen om het raam niet zoveel licht / warmte door te laten, is er aluminiumfolie tegenaan te plakken. Dan worden de zonnestralen weerkaatst. Of het ook scheelt qua warmte weet ik niet echt zeker, maar proberen kun je het iig :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• nixan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12 12:29

nixan

and then?

de lowtech oplossing: kast open, kamerventilator richten op de pc

die paar dagen dat het nodig is, kom je prima door met deze oplossing.

where is my car?

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-12 19:00
Hmm, 50 graden voor een HD en 45 voor een mobo is echt wel niet zo hoog lijkt me...

• Gonadan

Gonadan

Mayco schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 12:48:
Hmm, 50 graden voor een HD en 45 voor een mobo is echt wel niet zo hoog lijkt me...
50 graden voor een HD zit toch wel richting het maximum dat geaccepteerd wordt :)

Is er geen andere kamer vlak in de buurt die wel koel is?
Dan kan je misschien je pc's tijdelijk verhuizen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Graham
  • Laatst online: 10-12 17:36
CPU temp van 45 is iig niet veel maar de temp van je HD is niet zo goed.

Zou iig je lucht circulatie in je kamer verbeteren door een deur en een raam open te zetten. Meer fans in je pc kan ook of gewoon kast open.

• Gonadan

Gonadan

Graham schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 12:52:
CPU temp van 45 is iig niet veel maar de temp van je HD is niet zo goed.

Zou iig je lucht circulatie in je kamer verbeteren door een deur en een raam open te zetten. Meer fans in je pc kan ook of gewoon kast open.
Als je de kast openzet haal je de airflow van de casefans weg en zal hij dus nog warmer worden.
Je moet er dan echt een ventilator recht op zetten wil het helpen.

Heb je de HD vlak naast een ander apparaat geschroefd?
Misschien kan je hem dan in een slot hangen waar hij meer ruimte heeft zodat hij beter afkoelt.
Probeer zoveel mogelijk ruimte om je schijf te creëren. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
vergeet niet dat een zolder altijd al warmer is dan de rest van het huis, warmte stijgt op, dus is het sowieso altijd al warmer. Je zou eens kunnen kijken of je het dak van het huis aan de buitenkant wat lichter kan maken :X al zullen je ouders dat niet echt kunnen waarderen.

Je zou een airco kunnen nemen, of je zet gewoon een raam aan de schaduwkant open.

Je kunt ook extra fans plaatsen. Dat scheelt zeker tien graden. Om je nForce chip hoef je je niet zo druk te maken, en een extra koelblok erop kan wel, maar dan moet je dat ding wel bijvijlen.

Heb je zelf ook last van de warmte?

PSN: djmurcielago

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:55
Heel vaak zitten er in huizen ook ventilatiekanalen. Deze gaan meestal via de zolder naar buiten, wat je zou kunnen doen is de koele lucht (misschien wel een beetje stinkend, zeker als er iemand naar de wc is gegaan)uit een kanaal te zuiigen door er een aftapping op te maken en die je case in te lijden...

De temps benden, waar de lucht vandaan komt liggen toch een paar graden lagen dan op jouw zolderkamer, dus dat zou net wat kunnen schelen.

Probeer verder overdag de boel zo donker/ en dicht mogelijk te houden en 's nachts af te laten koelen.

Ik heb ook altijd op de zolderkamer geslapen, ik heb zeld eens ooit een comprssor uit een koelkast gehaald, en die lucht laten blazen direct in mijn pc... een hoop herrie maar wel effectief :P

Verwijderd

.

[ Voor 113% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2006 15:04 . Reden: Had niet goed gekeken naar voorgaande posts.... Spuit elf idee ]

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:20
ik zit ook op een zoldertje met die heerlijke warmte :r
maarjah ik heb airo 8)

maar wat je zou kunnen doen is een cooler voor de hd kopen dit scheelt heel veel.

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-12 16:50
Ik zou inderdaad ook zo'n verplaatsbare airco aanschaffen. Daar heeft niet alleen je computer baat bij, maar jijzelf ook.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-12 18:49

BoAC

Memento mori

nixan schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 12:48:
de lowtech oplossing: kast open, kamerventilator richten op de pc

die paar dagen dat het nodig is, kom je prima door met deze oplossing.
En die kan ik echt aanraden :)
* BoAC had daar de vorige zomer ook last van bij zijn hdd (47 graden) na er een tafel ventilator op te zetten werd hij ongeveer 40 - 44. De omgevings-temp was rond de 30 graden :/ op een zolder-kamer met klein dakraam...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips allemaal.

Het is geen zolder maar gewoon een kamer op de 2e verdieping.
Verhuizen is geen optie want alle kamers in het huis zijn bezet (2 zusjes en m'n ouders de zolder)

De hardeschijf zit in een losse HD cage in de kast. Er zitten daar verder geen andere apparaten in de buurt.

Een waterkoelingssysteem kan een oplossing zijn, dan zit ik alleen met een ruimte probleem, ik heb namelijk bijna geen ruimte op m'n kamer...is namelijk een nogal kleine kamer :P

Een extra fan voor de HD zou inderdaad misschien wel een oplossing zijn ja, maar ik zou graag heel het systeem koel willen houden, maar toch ik denk dat ik dan deze maar ga bestellen.

Wat betreft de tip over de ventilator, dat is in principe wel een optie, maar dan wordt ik zelf niet meer gekoeld, en het 2e bijkomende probleem is dat ik geen stopcontacten meer over heb voor een nieuwe, en alles zit al met extra verlengsnoeren aangesloten...

Ik heb zelf ook last van de warmte ja, nu valt het nog wel mee, maar in de zomer druipt het zweet echt van m'n lichaam af en is het tegen de avond net of ik in een zwembad heb gelegen met kleren aan.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2006 13:36 ]

• 911GT2
Bart_NL schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 13:29:
Ik zou inderdaad ook zo'n verplaatsbare airco aanschaffen. Daar heeft niet alleen je computer baat bij, maar jijzelf ook.
euh heb je zijn openingspost niet gelezen :?
Aircoditioning: Belast de stoppen te zwaar waardoor de stoppen springen, kost teveel energie.
Daarnaast zijn er een hoop (passieve) HD koelers te kopen.
met een temp van 40 graden in je kamer is het gewoon zorg om de flow in je kast te optimalizeren!

[ Voor 19% gewijzigd door 911GT2 op 12-05-2006 13:36 ]

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03 11:55
Ik werk ook vaak op mijn kamer en dat is ook op zolder.
Het werd hier met gemak 40 graden in de zomer, dat was gewoon niet te doen.

GOUDEN TIP: koop een airco :) ik was 280,- kwijt bij EPC in Eindhoven voor zo`n mobile airco.
Klein handig ding en effeciente niveau van A dus goed kwaliteit.

Als het echt warm is laat ik hem flink blazen en als m`n kamer dan op temp is gaat hij op de laagste stand, nu is het hier 20 graden (kan kouder, maar dan vind ik het weer te cool).

Weinig geluid en weinig energie verbruik (relatief dan).

Oja en gooi WC in je PC, heb ik ook en m`n PC is idle 19, stress 22 (Oblivion)

Nadeel, kost allemaal wel geld.. maar ik had het nergens anders liever aan uitgegeven.

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 13:32:
Bedankt voor de tips allemaal.

Het is geen zolder maar gewoon een kamer op de 2e verdieping.
Verhuizen is geen optie want alle kamers in het huis zijn bezet (2 zusjes en m'n ouders de zolder)
De hardeschijf zit in een losse HD cage in de kast. Er zitten daar verder geen andere apparaten in de buurt.

Een extra fan voor de HD zou inderdaad misschien wel een oplossing zijn ja, maar ik zou graag heel het systeem koel willen houden, maar toch ik denk dat ik dan deze maar ga bestellen.

Wat betreft de tip over de ventilator, dat is in principe wel een optie, maar dan wordt ik zelf niet meer gekoeld, en het 2e bijkomende probleem is dat ik geen stopcontacten meer over heb, en alles zit al met verlengsnoeren aangesloten...

Ik heb zelf ook last van de warmte ja, nu valt het nog wel mee, maar in de zomer druipt het zweet echt van m'n lichaam af en is het tegen de avond net of ik in een zwembad heb gelegen met kleren aan.
Ga in de zomer eens lekker buiten zitten ofzo, met twee pc's aan op je kamer.
Spoor je niet? ;)

Ik zou dan gewoon een ventilator en een contactdoos extra kopen.
Weinig investering en het werkt vast :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Predje
trouwens je kunt alleen maar een airco gebruiken op dit op te lossen, met fans verplaats je alleen maar warme lucht...

Zo`n airco van goede kwaliteit verbruikt noujuist niet zoveel energie..

• 911GT2
Predje schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 13:36:
trouwens je kunt alleen maar een airco gebruiken op dit op te lossen, met fans verplaats je alleen maar warme lucht...

Hmm ik dacht dat je door lucht te laten stromen, hem afkoelde...

Ik snap het soms niet hiet op GOT hij zegt ik wil geen airco want; vervolgens gaan er een paar bij de hante wijzneuzen zitten roepen koop een airco! Dat wil hij toch juist niet? :? |:(

[ Voor 23% gewijzigd door 911GT2 op 12-05-2006 13:40 ]

• Gonadan

Gonadan

911GT2 schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 13:38:
[...]

Nee de gevoelstemperatuur gaat omlaag, dat geldt dus ook voor de schijf. :)
In principe warm je de lucht zelfs op, omdat je via de ventilator bewegingsenergie in de lucht stopt ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• VernL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-02 20:01
Gonadan schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 13:40:
[...]

In principe warm je de lucht zelfs op, omdat je via de ventilator bewegingsenergie in de lucht stopt ;)
Een computer geeft zijn warmte af aan de lucht, dus hoe meer lucht er langs blaast, hoe meer warmte word afgegeven. als je dus geen ventilator hebt ofzo, blijft de loucht "hangen" en kan de computer minder warmte kwijt (natuurlijk niet helemaal waar omdat warme lucht stijgt en daardoor een luchtstroom ontstaat waarmee koele lucht word aangevoert)

• Gonadan

Gonadan

VernL schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 13:47:
[...]

Een computer geeft zijn warmte af aan de lucht, dus hoe meer lucht er langs blaast, hoe meer warmte word afgegeven. als je dus geen ventilator hebt ofzo, blijft de loucht "hangen" en kan de computer minder warmte kwijt (natuurlijk niet helemaal waar omdat warme lucht stijgt en daardoor een luchtstroom ontstaat waarmee koele lucht word aangevoert)
Inderdaad, je haalt de warme(re) lucht weg bij de pc zelf.
Maar de lucht koelt niet af :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• BoAC

BoAC

Memento mori

[...]

Zolang de omgevings-temp lager is dan de temp van de disk kun je prima met verplaatsende lucht koelen. Wanneer dit niet meer zo is heb je een probleem :P
Hoe harder je de lucht verplaatst hoe beter je koelt :)

• Predje
911GT2 schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 13:38:
[...]

Ik snap het soms niet hiet op GOT hij zegt ik wil geen airco want; vervolgens gaan er een paar bij de hante wijzneuzen zitten roepen koop een airco! Dat wil hij toch juist niet? :? |:(
Wij geven alleen een oplossing.. als hij opgeeft niet die oplossing te willen mogen wij hem er toch wel alsnog op wijzen dat dat echt DE oplossingen is?

Ik wil zwemmen, maar geen vloeistof aanraken... krijg ik dan ook het advies om maar in zand te gaan zwemmen? Zou toch niet werken?

iig zal je enige oplossing zijn je PC te watercoolen (kost ook stroom extra) of extra fans; helpen echt maar een paar graden.. plus je zit met een hoop herrie..

Trek anders een verlangsnoer vanuit een andere groep naar je kamer en sluit daar je mobile airco op aan, dan kun je WEL airco hebben ;)

• Twynn
  • Laatst online: 16-12 15:29
Predje schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 13:36:
Als de kamertemperatuur ongeveer 45 graden zou zijn zou je antwoord ongeveer kloppen. Zolang dit niet het geval is kun je met fans wel degelijk de temperatuur verlagen. De truuk is namelijk om een groter koeloppervlak te maken zodat componenten hun warmte beter kwijt kunnen. Hoe groter het koeloppervlak, hoe dichter je bij de echte kamertemperatuur kunt komen..
Het is maar wat je niet zoveel energie noemt. Een airco van 9000 BTU gebruikt toch al snel zo'n 1,5 tot 2 KW.
Als je de topicstart beter had gelezen had je gezien dat een airco geen optie is.

Voor de topicstarter: Begin eens met die harddisk uit z'n cage te halen. Als je een schijf in de kast hebt zitten waar een fan overheen blaast dan zal het ding normale temperaturen aannemen.

Voor waterkoeling heb je eigenlijk niet eens zoveel extra ruimte nodig. Het ligt er een beetje aan hoe die kast precies in elkaar zit, maar gezien het een full-tower is moet het wel mogelijk zijn om de waterkoeling helemaal intern te krijgen. Pomp, blokken, slangen en reservoir moeten sowieso geen probleem zijn. Alleen de radiator ergens wegwerken kan soms nog een beetje lastig zijn maar met een beetje goed uitkienen kom je er ook wel mee.

Maargoed, zelfs zonder waterkoeling moet je nog tot betere resultaten komen zolang je componenten maar de ruimte kunt geven om hun warmte af te staan.

Verwijderd

Topicstarter
Predje schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 13:50:
[...]

Wij geven alleen een oplossing.. als hij opgeeft niet die oplossing te willen mogen wij hem er toch wel alsnog op wijzen dat dat echt DE oplossingen is?

Ik wil zwemmen, maar geen vloeistof aanraken... krijg ik dan ook het advies om maar in zand te gaan zwemmen? Zou toch niet werken?

iig zal je enige oplossing zijn je PC te watercoolen (kost ook stroom extra) of extra fans; helpen echt maar een paar graden.. plus je zit met een hoop herrie..

Trek anders een verlangsnoer vanuit een andere groep naar je kamer en sluit daar je mobile airco op aan, dan kun je WEL airco hebben ;)
Mja oke maar dan is er nog een ander probleem ik mag dus echt geen airco van m'n ouders op mijn kamer, dat mag dus absoluut niet ivm de stroomrekening, zelfs als ik zeg dat ik dan wel een gedeelte wil betalen mag het nog niet want ze vinden dat het teveel stroom verbruikt en daardoor de stoppen te snel springen dusja...een airco is gewoon echt geen optie helaas, anders had ik er namelijk al lang een aangeschaft.

• Predje
Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 13:58:
[...]

Mja oke maar dan is er nog een ander probleem ik mag dus echt geen airco van m'n ouders op mijn kamer, dat mag dus absoluut niet ivm de stroomrekening, zelfs als ik zeg dat ik dan wel een gedeelte wil betalen mag het nog niet want ze vinden dat het teveel stroom verbruikt en daardoor de stoppen te snel springen dusja...een airco is gewoon echt geen optie helaas, anders had ik er namelijk al lang een aangeschaft.
Dat klink iig duidelijker, maar het is echt kut voor je...
Mag je wel watercooling? Dat zou een goede 2e optie zijn hoor; betere temps, minder geluid.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik zou zeggen, ga voor geforceerde ventilatie: een flinke Gamma-fan (vreet 50 W of zo) in het raam, en goed naar binnen laten blazen.

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:08

Apie!

Newer, better & confusinger

Ik zat tot vorig jaar met hetzelfde probleem: twee schuine dakramen op het westen. Het werd soms wel warmer dan 50 graden als ik de pc aan had staan (en die staat dagelijks aan). Mijn vriendin kon met die temps niet slapen (eczeem en zweet is geen fijne combi) en dus hebben we een airco gekocht (915 euro 8)7). Het zal de Nuon rekening flink hebben gespekt (en dit jaar weer), maar we slapen en computeren nu wel een stuk koeler.

Maar goed, een airco is voor jou geen optie. Voor de airco er was heb ik het zo opgelost: Ik had mijn pc watergekoeld, zowel de CPU als de GPU. Ik moest ze in de zomer wel terugklokken naar stock speeds. Daarnaast hangen de harde schjiven niet in het HD rekje, maar in de 3,5" bays en heb ik een extra 80mm fan op de harde schijven en de achterkant van m'n grafische kaart geplaatst zodat ze redelijk koel bleven.

De onderdelen werden warmer dan bij normaal weer, maar niet schadelijk. De exacte temps weet ik niet meer, maar ik weet nog wel dat ik na het plaatsen van de extra fan weer gerust ademhaalde en vrolijk ben gaan farcryen :)

kan je niet een mini-airco kopen en zeggen dat het externe luchtkoeling van je pc is? :+

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Verwijderd

Het enige probleem wat je hebt is je harde schijf de temperatuur van je cpu is geen enkel probleem.
Koop koeling voor je harde schijf of koop een nieuwe harde schijf, maar verder is er niks aan de hand.

En zoals de andere al voor mij zijden zorg voor wat aluminum folie of iets anders zilvers achtig om de zonstralen te weerkaatsen dit zal zeker schelen.

Verder tja je woont boven in het huis en we weten allemaal dat warme lucht stijgt.

• Apie!

Apie!

oh en dat idee met aluminiumfolie is hartstikke leuk....om je overburen te verblinden :/ Het zal vast helpen hoor, maar kijk wel even waar de het licht naartoe kaatst.

[ Voor 31% gewijzigd door Apie! op 12-05-2006 14:23 ]

Blown past falling sands

• 911GT2
Je hebt van die vierkante tafelventielatoren, of van die zuilventilatoren richt die gewoon op je pc en je bent al een heel stuk verder.

Keyword blijft gewoon airflow!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

dit doet mij denken aan zomer 2004 (of 2005).

Temps van cpu (athlon xp 1800+er) hing toen zo boven de 60 graadjes en de chipset richting de 45. maar was te verwachten, geen case met fans. (kon geen fan van 5 bij 5 cm vinden) De oplossing: nieuw kassie, een thermaltake tsunami. Gelijk een stille psu met 12cm fan derin derbij gehaald.

resultaat: cpu 15 graden koeler, heb em op zijn laagst op 38 graden zien staan. chipset 25 graadjes op zijn laagst.

temps nu: cpu 51 graden, chipset: 36 graadjes. kan beter, maar kast is een beetje erg vol....
kamer temp: denk 26 graden of sow.

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 12-05-2006 14:45 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Topicstarter
Heb net gevraagd of waterkoeling mocht, maar dat mag dus ook al absoluut niet. :(
Dus de beste optie lijkt me dan inderdaad maar ene extra fan te kopen en die tegen de kast aan te zetten, kast kan dicht blijven aangezien er een honing rooster inzit, hoop ik alleen wel dat de fan daar goed doorblaast

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2006 14:51 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 14:50:
Heb net gevraagd of waterkoeling mocht, maar dat mag dus ook al absoluut niet...:(
zeker omdat hun denken dat water en electronica niet samen gaan, of niet?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Topicstarter
bartgrefte schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 14:50:
[...]

zeker omdat hun denken dat water en electronica niet samen gaan, of niet?
Ja zo ongeveer ja, en omdat ze het onnodig vinden dat ik m'n pc met water ga koelen :(

Verwijderd

koop een tweede hands koelkast en zet je hele pc daarin werkt ook prima en is niet eens zo duur!!

• yohan
  • Laatst online: 07-12 15:08
Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 14:52:
[...]

Ja zo ongeveer ja, en omdat ze het onnodig vinden dat ik m'n pc met water ga koelen :(
Waarom moet je je ouders toestemming vragen voor het kopen van een waterkoelsetje? Schroeven ze jouw PC open om te controleren hoe jij de boel koelt? :P

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Verwijderd

Topicstarter
Yohan schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 14:55:
[...]

Waarom moet je je ouders toestemming vragen voor het kopen van een waterkoelsetje? Schroeven ze jouw PC open om te controleren hoe jij de boel koelt? :P
Dat zouden ze niet direct doe, maar m'n pa weet meer dan genoeg van pc's en kan dus vrij snel zien dat ik met waterkoeling bezig ben, btw waterkoeling moet je toch ook wel op een slang aansluiten want dat water gaat toch ook niet eeuwig mee?

• BoAC

BoAC

Memento mori

Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 14:57:
[...]

Dat zouden ze niet direct doe, maar m'n pa weet meer dan genoeg van pc's en kan dus vrij snel zien dat ik met waterkoeling bezig ben, btw waterkoeling moet je toch ook wel op een slang aansluiten want dat water gaat toch ook niet eeuwig mee?
Leesvoer: [rml][ WC] Het Grote Waterkoelingstopic Deel XVI[/rml] ;)

Verwijderd

Misschien een stomme vraag hoor, maar ben jij een ICT-er (of hoe je het ook maar wilt benoemen)?
Want als ik bijvoorbeeld waterkoeling wil hebben in mijn kast, dan ga ik dat echt niet aan mijn ouders vragen hoor. Die zouden me echt glazig zitten aan te kijken, aangezien zij geen flauw idee hebben wat dat is.
Nouja, ze hebben er wel een voorstelling bij (die over het algemeen verkeerd is) bij, maargoed.
Waterkoeling klinkt best wel, uhm, uhm, groots/eng/gevaarlijk, terwijl dat eigenlijk helemaal niet zo is.

Weet je wat ook goed schijnt te werken en geen extra energie kost, maar wel behoorlijk ingrijpend is? Koop een waterdichte box (groot), haal alle fans uit je kast en de behuizing erom heen.
Vul de box met zonnebloem olie en zet je computer hierin.
Klaarrrrrrr.... PC-tje wordt prima gekoeld. (schijnt).
Foto en/of link heb ik niet zo 1 2 3 bij de hand, maar schijnt super te werken.
Nadeel is wel dat uitbreidingen aan je computer wat lastig gaat en doorverkopen van je comp wordt ook een stukje lastiger.

Brander e.d. allemaal extern maken uiteraard. :P
Oja, het schijnt dat je de hd wel apart moet verpakken, anders gaat dat nie goed.

Verwijderd

alleen die HD temps vind ik hoog, mijn cpu (amd x2) draait nu al op 61° en chipset op 46° en vga 70°. Zolang de temperatuur van je schijven (38,39 en 42) niet te hoog oploopt, lijkt er me niet echt een probleem te zijn. Die cpu van je kan echt wel 60a70° hebben, en zal daar wel niet kapot van gaan. Ik snap niet waarom iedereen zijn cpu altijd zo fris wil hebben (ok, ze leven wat langer als ze vb 45° zijn ipv als ze 65° zijn) maar ik heb toch al de ervaring dat je cpu fan veel minder lawaai maakt als je je cpu tot 65° laat gaan (elke kubieke centimeter lucht die door je koeler passeert voert meer warmte af, de warmteproductie blijft hetzelfde, dus minder kubiekjes door je koeler, is minder lawaai).
Mijn fan maakt nu dus totaal geen lawaai, en draait dan ook nog maar aan 1480 rpm...

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Als je dak geissoleerd is maar je raam het probleem dan kan je spiegelplakfolie kopen dat hebben wij ook op de ramen van de serverruimte en het opslag hok en dat scheelt enorm :-)

Ik weet alleen niet waar je het kan vinden bij ons komt het bij een reclame en beletterings bedrijf vandaan. Maar mischien dat een bouwmarkt het ook wel heeft ?

En voor je pc tja mijn schijven zijn 42 / 43 / 48 graden maar dat is zonder koeling en in mn MediaCenter. Mn eigen pc heeft 2 keer een 80*80 fan erop zitten (Aopen HX08 oud beestje)en deze is maar 30 graden. En tje een airco kost redelijk wat stroom en waterkoeling tja kost redelijjk wat geld en koelt alleen bepaalde plekken ( CPU/HDD/GPU ) maar niet de rest binnen de kast

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 14:54:
koop een tweede hands koelkast en zet je hele pc daarin werkt ook prima en is niet eens zo duur!!
Euhm ooit wel eens van condens gehoord?! :?

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-10 19:55
Ik heb ook een shuin dak met 2 ramen *HITTE*
Deze ramen hebben beide 2 vrij dikke, witte rolgordijnen.
Persoonlijk vind ik ze erg prettig want het absorbeert warmte minimaal en er komt ook nog voldoende licht in mijn kamer.

Ik heb mijn kast gewoon helemaal open. Geen zijpanelen e.d.
Ik heb ook 3 80mm fans op 5V draaien, lekker stil en waait luchtjes door.
Wat ik ook doe is de deuren open zetten en de deuren en ramen van de andere kamer
en m.b.v. 2 500mm fans :9 airflow maken zodat er steeds frissen lucht door waait.

Zo blijft het binnen vrij koel en heb de pc geen hitte problemen 8)

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-10 19:55
Mishmash schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 15:11:
[...]

_/-\o_

• Twynn
  • Laatst online: 16-12 15:29
Toch even wat onzinverhalen rechtzetten...
Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 14:54:
Onzin. Een koelkast kan het vermogen wat een pc uitstoot niet wegwerken. Gaat dus simpelweg niet werken.
Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 14:57:
Je weet duidelijk niet waar je het over hebt. Ik zou me eerst eens een beetje verdiepen in de principes van waterkoeling voordat je dit soort uitspraken doet :)
Het is niet zo dat je continu water moet bijvullen/verversen o.i.d.
Ook is het niet zo dat het extra stroom gebruikt.
Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 15:01:
Weet je wat ook goed schijnt te werken en geen extra energie kost, maar wel behoorlijk ingrijpend is? Koop een waterdichte box (groot), haal alle fans uit je kast en de behuizing erom heen.
Vul de box met zonnebloem olie en zet je computer hierin.
Klaarrrrrrr.... PC-tje wordt prima gekoeld. (schijnt).
Foto en/of link heb ik niet zo 1 2 3 bij de hand, maar schijnt super te werken.
Nadeel is wel dat uitbreidingen aan je computer wat lastig gaat en doorverkopen van je comp wordt ook een stukje lastiger.
Dat werkt een aantal dagen. Daarna beginnen er allerlei reacties met de olie plaats te vinden waardoor je geleidende vloeistof krijgt. Einde pc dus. (Ook dit is hier op GoT al een aantal maal geprobeerd en de resultaten kun je wel terugvinden via de search).
Verder moet je ook je hdd buiten zo'n kast houden anders is het ook meteen over.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Bij ons hier in huis is het nu 24 granden celcius, en ik schat dat het buiten gauw 5 graden warmer is.. Wat (mijn ouders) en ik doen: In de ochtend, zodra je wakker wordt (vroeg dus, voor school) alle ramen aan de schaduwkant van het huis open, en allee binnendeuren open. De gordijnen aan de zon-kant blijven allemaal dicht. Zodra het buiten warmer wordt dan het binnen is, gaat alles dicht, en de meeste gordijnen ook. Om een uur of 8/9 's avonds, als het weer wat koeler wordt, gaan wederom aan de schaduwkant alle ramen open, en om een uur of 11 gaat echt alles open. Op de dag staan alle tussendeuren dicht, en in de avond ook weer open.

Dat houdt ons huis dezer dagen koel, dus als jij dat zou doen zou het ook wel werken.

Mijn nieuwe pc komt trouwens aan mijn bureau te hangen, met een steun, zodat er ook gewoon lucht onderlangs kan, hij hangt zo, dat er eigenlijk nooit zonlicht bij kan ;)

• 911GT2
Mishmash schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 15:11:
[...]

In theorie als je een luchtdichte ruimte hebt (wat een koelkast volgens mij probeert te doen) veranderd de luchtvochtigheid nauwelijks en zou je dus met wat siliconen vochtvreters volgens mij de lucht droog genoeg kunnen houden om er voo r zorgen dat condens geen probleem is...

... in theorie :+
Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 14:50:
Heb net gevraagd of waterkoeling mocht, maar dat mag dus ook al absoluut niet. :(
Dus de beste optie lijkt me dan inderdaad maar ene extra fan te kopen en die tegen de kast aan te zetten, kast kan dicht blijven aangezien er een honing rooster inzit, hoop ik alleen wel dat de fan daar goed doorblaast
Als ik iets wilde vroeger (ik neem aan dat je toestemming vraag aan je ouders omdat zei degene waren die het betalen) vroeg ik altijd waarom niet. Die argumenten die zei dan aangaven schreef ik dan op en ging op onderzoek uit om de argumenten te weerleggen.

Resultaat als je alles goed hebt voorbereid en je volledig hebt ingelezen in de materie zul jij je ouders uit kunnen leggen waarom wel en waarom niet. Ook kun je hun argumenten ontkrachten. Als ze het dan niet wilde betalen ging ik er voor werken of sparen.

Je kan niet zomaar verwachten van je ouders dat ze het ok vinden dat jij met waten in je PC aan de slag gaat. En logisch ook omdat ik wel vind dat je moet weten waar je mee bezig bent. Dat toon je dus aan voorbereid te zijn.

Daar heb ik nu nog voordeel van. Als ik nu iets wil en mijn vriendin niet, zelfde tactiek. :P

[ Voor 16% gewijzigd door 911GT2 op 12-05-2006 15:29 ]

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Niet zo zijken, het is je moeder niet.

Ik heb hier een pctje, hd wordt 's zomers warmer dan 60 graden. Dit al 4 jaar lang. Nou hij draait nog als een tierelier. Moet ie tegen kunnen.

Btw, 50 graden is zo warm nog niet hoor? Meer een normale stress temp van je hd.

Goedkoop bellen via VoIP

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-12 15:42

Archimond

Lopende Helpdesk

Als je ouders beslissen over wat er uiteindelijk mag gebeuren, kan je ze deze topic laten lezen en daaruit een goede oplossing kiezen.

Wat ik zou aanraden is: extra 8cm fan vlakbij de harde schijf zetten om te koelen, misschien kan je het ergens aan vast schroeven of plakken.

Als je zusjes of ouders op dezelfde vloer ook last hebben van hitte, kan je het beste 2 tot 4 grote tafelventilatoren nemen en die in laten blazen bij de ramen met schaduw en in de kamer ook nog 1 voor jezelf en de pc. De ramen waar de zon in schuint kan je rolluiken of folie ervoor plakken.

Ik had voordat ik naar een lanparty ging mijn pc 4 maanden buiten de kast laten draaien, moederbord op een kartonnen doos gezet met een fan tegen de harde schijf gericht. (neemt wel evenveel ruimte in als 2 computerkasten) Het wordt wel koeler dan onderdelen in de kast laten zitten.
Als je een veilige plaats hebt in de schaduw kan je dat doen met de 12cm fans op de harde schijf en grafische kaart gericht, dan ziet je vader ook dat je door hem geen andere oplossingen meer kan vinden dan uit elkaar halen en zo koeler laten draaien.

• TheZeroorez
  • Niet online
Uit de signature van MensionXL

Ik houd niet van standaard

[ Voor 11% gewijzigd door TheZeroorez op 12-05-2006 15:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Archimond schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 15:40:
Als je ouders beslissen over wat er uiteindelijk mag gebeuren, kan je ze deze topic laten lezen en daaruit een goede oplossing kiezen.

Wat ik zou aanraden is: extra 8cm fan vlakbij de harde schijf zetten om te koelen, misschien kan je het ergens aan vast schroeven of plakken.

Als je zusjes of ouders op dezelfde vloer ook last hebben van hitte, kan je het beste 2 tot 4 grote tafelventilatoren nemen en die in laten blazen bij de ramen met schaduw en in de kamer ook nog 1 voor jezelf en de pc. De ramen waar de zon in schuint kan je rolluiken of folie ervoor plakken.

Ik had voordat ik naar een lanparty ging mijn pc 4 maanden buiten de kast laten draaien, moederbord op een kartonnen doos gezet met een fan tegen de harde schijf gericht. (neemt wel evenveel ruimte in als 2 computerkasten) Het wordt wel koeler dan onderdelen in de kast laten zitten.
Als je een veilige plaats hebt in de schaduw kan je dat doen met de 12cm fans op de harde schijf en grafische kaart gericht, dan ziet je vader ook dat je door hem geen andere oplossingen meer kan vinden dan uit elkaar halen en zo koeler laten draaien.
vinden dan uit elkaar halen en zo koeler laten draaien.[/quote]

Mja, Ik ben 20, als ik echt wil kan ik gewoon zo'n ding aanschaffen en hebben ze er niets over te zeggen, het probleem is dat ik dan weer een paar weken knallende ruzie met m'n ouders heb en daar geen zin in heb. Verder hebben m'n ouders er wel last van in de zomer, maarja die zitten dan bijna nooit achter de pc, op de kamers van m'n zusjes is het nooit zo super warm, dat is vooral op mijn kamer, de kamer waar de zon langs naar binnen komt plus vaak 2 soms zelfs 3 pc's draaien.

Verder denk ik inderdaad gewoon dat het het beste is om een nieuwe ventilator aan te schaffen en deze tegen de pc te zetten en daarnaast er een extra fan voor de HD in te zetten.

• 911GT2
No offence hoor maar als je 20 bent denk ik toch dat je zelf toch wel moet kunnen beslissen wat het beste voor je PC is... anders zou ik een lekker gaan zoeken naar een koele kamer ergens buiten huis :P

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Hm... bekend probleem. Mijn normale PC heb ik niet zo'n probleem mee, die staat op mijn slaapkamer waar het nog niet warmer is geworden dan 29 graden. Maar ik heb op zolder vlak onder het schuine dak ook 2 servertjes weggefrot staan...
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/04534e568dacc4299b86d002f6447186/full.jpg

Het is iig lekker benauwd daar. :X Maar een goede airflow scheelt wel. De omgevingstemperatuur (gewoon temp op zolder dus) was net 32 graden. Mobotemp 33, hdd-temp ook... Dus valt opzich nog wel mee. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• TheZeroorez
  • Niet online
911GT2 schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 15:51:
No offence hoor maar als je 20 bent denk ik toch dat je zelf toch wel moet kunnen beslissen wat het beste voor je PC is... anders zou ik een lekker gaan zoeken naar een koele kamer ergens buiten huis :P
Volgens mij is het dus niet zijn eigen pc ;)

Als je er extra fans bij plaatst, let dan wel goed op het feit dat je niet probeert je kast aan twee kanten leeg te zuigen, maar dat je bijvoorbeeld vooraan een intake hebt, en achteraan gewoon outtake. Als je aan de zijkant honingraatgaas hebt, is dat waarschijnlijk voor een 80mm die de hete lucht van je processor afzuigt (als hij daarboven hangt)

Verwijderd

Topicstarter
TheZeroorez schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 16:00:
[...]

Volgens mij is het dus niet zijn eigen pc ;)

Als je er extra fans bij plaatst, let dan wel goed op het feit dat je niet probeert je kast aan twee kanten leeg te zuigen, maar dat je bijvoorbeeld vooraan een intake hebt, en achteraan gewoon outtake. Als je aan de zijkant honingraatgaas hebt, is dat waarschijnlijk voor een 80mm die de hete lucht van je processor afzuigt (als hij daarboven hangt)
ehh is wel m'n eigen pc, zelf samen gesteld, zelf gebouwd en zelf betaald. Er zitten 2 fans in, in de kast, 1 die blaast aan de voorkant, 1 die zuigt aan de achterkant. Ik ga er nu nog een inzetten die blaast tegen de hardeschijf en 1 aan het raster die naar binnenblaast... hopelijk helpt dat wat.

• 911GT2
Volgens mij heb je meer aan een goede pasieve koeler op je had dan een extra fan er op. Ook MBT geluid

• Apie!

Apie!

Als de omgeveingstemp in je kast57+ graden is wordt geluid opeens een stuk minder belangrijk en met een passieve koeler ga je dat hoge temp probleem echt niet oplossen, want de passieve koeler kan z'n warmte ook neit goed kwijt.

Blown past falling sands

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 16:14:
[...]

ehh is wel m'n eigen pc, zelf samen gesteld, zelf gebouwd en zelf betaald. Er zitten 2 fans in, in de kast, 1 die blaast aan de voorkant, 1 die zuigt aan de achterkant. Ik ga er nu nog een inzetten die blaast tegen de hardeschijf en 1 aan het raster die naar binnenblaast... hopelijk helpt dat wat.
als je nog aan mammie moet vragen wat wel of niet op die leeftijd..
volgens mij heb je nog geen pubertijd gehad... daar moet je dus eens aan werken
in het andere geval: liegen over je leeftijd is nu niet direct clever, mor goed

ontopic: mij ga je niet vertellen dat in een normale kamer je je computer niet kan koelhouden

over je kamer:
ik had een zolderkamer met twee gigantische velux ramen.... ik kan je garanderen dat dat niet heel fris is. mijn oplossing was krante papier aan de binnenkant of de buitenkant van het raam plakken met plakband. werkt erg goed. een bijkomend voordeel is dat je ruiten open kunnen overdag zonder dat er zon binnenvalt. het blijft bovendien relatief licht.
je probleem met gordijnen is: de warmte is al binnen... je moet de warmte tegenhouden voordat het in je kamer binnen is... dus bij voorkeur aan de buitenkant van je raam. de rolluiken werken niet goed omdat je ruit dan niet open kan... wat je ook kan: rolluiken op verluchtstand + ruiten open.

over je computer:
je hd zal echt wel koel genoeg blijven als je er een vent op richt. als je cpu cooler niet verstoft is/ genoeg capaciteit heeft kan hij ook je cpu koel houden met een kamertemp van 35 graden.
indien je een ventilator op je harde schijf gericht hebt kan je ook je kast gewoon open zetten: zal je kast temperatuur van dalen. (die winst van airflow is enkel voor goede kasten, en dan nog... het komt niet veel voor dat een computer koeler werd door de kast te sluiten. (stiller wel natuurlijk)

in extremis: kast open en tafelventilater eropgericht.

• SilentWings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-12 16:07
[...]
gevoelstemperatuur heeft te maken met vochtigheid en verdamping.
dat is bij een pc niet echt aan de orde B)

• TheZeroorez
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 16:14:
[...]

Sorry, maar wat een ouders heb jij zeg.. Ik ben 15, en heb nu van mijn eigen verdiende geld een pc van €1200,- besteld. Als ik daar waterkoeling in had gewild, had ik dat gedaan, ongeacht de mening van mijn ouders. Ten eerste weet ik beter of het wel/niet veilig is dan zij, en ten tweede is het simpelweg mijn pc. Ik snap al helemaal niet dat je je zoiets laat vertellen als je 20 bent.. pfff...

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

offtopic:
Tja, Rotterdams he :7

Goedkoop bellen via VoIP

• TheZeroorez
  • Niet online
?

Tja, ouders blijven ouders wat dat betreft.., denk dat je er dan weinig aan kan doen en inderdaad extra fans moet aanschaffen/je kamer koeler moet houden...

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-12 08:25
ik zou gewoon 2 120 mm fans halen met een max toerental van 3500 rpm , dat zijn beestjes . zorg wel dat je de fans stiller kan laten draaien wanneer ze niet nodig zijn , 3500rpm op een 120 mm fan is namelijk een serieus lawaai

Out of the box? What box? There is no box.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-12 13:50
Gewoon overdag als het warm is raam dichthouden, komt de warmte niet binnen. Ook een goed zonwerend dakgordijn aanschaffen helpt een heel stuk. Als je dan nog een beetje fatsoenlijke cooling in je PC hebt komt alles goed :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Verwijderd

Of een airco aanschaffen. De mijne bevalt me prima en ik heb hem al een paar keer écht nodig gehad. Hier ligt de airco centraal in mijn huis.
In mijn huis is het ook altijd 5 graden warmer dan buiten en aangezien ik snel zweet zet ik hem al aan als mijn thermostaat 24 graden of hoger aanwijst. Nu is dat 23 graden, dus vandaag zal het wel weer koelen worden :)

Mijn PC is hier dus ontzettend blij mee :P

Edit: Daarbij is het frontje van mijn PC verwijderd zodat er een enorme wereld bestaat aan gaten en dat met 2 goede casefans zorgt voor een ware bries in mijn PC.

Idle bij kamertemperatuur van 23 graden: Harddisk 27 graden: GPU 31 graden: CPU 48,5 graden, stressed 54,5 graden: Moederbord temp 23 graden: GPU omgeving 24 graden.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2006 13:05 ]

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Lees eerst iets voor je blaat :) De TS heeft al een paar keer gezegd dat een airco geen optie is.
Verwijderd schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 12:59:

Edit: Daarbij is het frontje van mijn PC verwijderd zodat er een enorme wereld bestaat aan gaten en dat met 2 goede casefans zorgt voor een ware bries in mijn PC.
Daar hebben we dan wel weer wat aan :) Ik zou idd, de voorkant eraf halen maar de rest van de panelen laten zitten zodat je wel airflow houdt.

• TheZeroorez
  • Niet online
TS-en lezen is ook een kunst...

edit:
En F5-en |:( Die tweede optie is inderdaad wel goed, alleen ik had ook al iets gezegd van intake voor, outtake achter, lezen blijft een kunst :)

[ Voor 73% gewijzigd door TheZeroorez op 13-05-2006 14:02 ]

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
TheZeroorez schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 14:01:
TS-en lezen is ook een kunst...

edit:
En F5-en |:( Die tweede optie is inderdaad wel goed, alleen ik had ook al iets gezegd van intake voor, outtake achter, lezen blijft een kunst :)
Mee eens :)

• yohan
  • Laatst online: 07-12 15:08
Verwijderd schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 12:59:
Of een airco aanschaffen. De mijne bevalt me prima en ik heb hem al een paar keer écht nodig gehad. Hier ligt de airco centraal in mijn huis.
In mijn huis is het ook altijd 5 graden warmer dan buiten en aangezien ik snel zweet zet ik hem al aan als mijn thermostaat 24 graden of hoger aanwijst. Nu is dat 23 graden, dus vandaag zal het wel weer koelen worden :)
Hoe werkt dat dan precies? Heb je op 1 plek in je huis een airco staan, en dan roosters overal in de muur ofzo?

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Verwijderd

Nee, triple unit airoco slaapkamer/woonkamer.
1. unit buiten
2. unit huiskamer 4000 watt/koelvermogen
3. unit slaapkamer 2000 watt/koelvermogen

Dan is je zolder niet volgens de NEN1010 waarden en mag je bezwaar maken bij de woningbouw.
Een groep moet je zeker met 3500 watt continue kunnen belasten. Normale zekeringen zijn 16 ampere maal 230 volt in watts. Een airco consumeert niet extreem veel. De mijne doet 1400 watt bij vol gebruik en hier klapt er niets uit.

Dus 3500-1400 is nog 2100 watt over en ik ken geen huiskamerinterieur die dat nodig heeft.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2006 17:50 ]

Pagina: 1