Toon posts:

Meerdere IPSec VPN clienst

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In een test wil ik dat meerdere bedrijven over een veilige verbinding contact kunnen maken met een server. Om het geheel zo klantvriendelijk mogelijk te houden wil ik een oplossing waarbij de drempel voor de klant om te participeren zo laag mogelijk is. Hierom wil ik een oplossing voor het feit dat bedrijven verschillende VPN clients gebruiken.

Zelf zat ik te denken om verschillende gateway's met verschillende VPNclients tussen de testserver en de klant in te zetten, voorbeeld;

- gateway cisco vpn client
bedrijven - gateway nortel vpn client - testserver
- gateway lucent vpn client

Of is zoiets veel makkelijker op te lossen?

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

nou volgens mij is een vpn-server gewoon een vpn-server
De client boeit niet.
Is een beetje kort door de bocht; maar vpn gebruikt gewoon een protocol wat de client ook gebruikt.
Het verschil is over het algemeen de encrypty, en de authenticatie.
Als je als server zo veel mogelijk ondersteund hebben de klanten de minste problemen, maar aan de andere kant is het raadzaam om hogere encryptie en veilige authenticatie af te dwingen om de beveiliging hoog te houden.
Alles toe laten zorgt er tenslotte ook voor dat inbraak makkelijker is dus het is niet alleen de klant die een meer beveiligde verbinding heeft maar ook je server die veiliger is als je hogere beveiliging afdwingt.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm.. maar voor zover ik weet kan het wel zo zijn dat bijvoorbeeld een cisco client op een PIX of andersoortig Cisco VPN concentrator met een andersoort passphrase achtige variant kan werken dan iets van een andere fabrikant, of niet?

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

ja 'kan' ja.... Daar zit'm dus dat verschil :)
Vandaar dat je serverbased dus misschien wat meer moet ondersteunen dan alleen 1 soort client zodat verschillende clients kunnen connecten. Over het algemeen hebben die clients ook wel keus uit meerdere soorten autenticatie en security dus misschien kan je iets vinden wat beide clients ondersteunen.