Toon posts:

5 tot 30 sec en dan kapt hij er mee

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hello het was een wonder toen 3 dagen voor me garantie verstrijking me moederbord het begaf.

Nu heb ik een nieuwe aangeschaft (ASUS P5GD1 PRO) en daarbij ook meteen een nieuwe grafische kaart vanwege PCI Express. Nu heb ik mijn nieuwe moederbord er goed ingeschroeft en me ram, CPU en voeding ook goed aangesloten (99% zeker ;))

Me pc gaat gewoon weer aan en dan soms al meteen en soms waneer hij bijna door zijn windows laad scherm is, knalt hij gewoon in een keer uit. (Heb getest met de grafische kaart er uit maar dan doet hij hetzelfde) Heb geen idee waar het aan kan liggen en die handleidingen van ASUS zijn ook nooit zo uitgebreid. Iemand een idee wat het kan zijn...?

• Phreak
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-05 15:18

Phreak

KTM SuperDuke

Dit klinkt als een voeding probleem of een temperatuur probleem.
Heb je je processorkoeler goed gemonteerd?

Wat zijn de temperaturen/voltages in je bios?

-edit

Je kan ook even met je vinger aan het koelblok van je processor voelen.
Is het lauw/warm dan zal het niet de temperatuur zijn.
Brandt je je vingers eraan dan is dat ook een mogelijke oorzaak.

[ Voor 40% gewijzigd door Phreak op 12-05-2006 11:35 ]

Blyatifull

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-05 07:07

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Zou je voeding nog wel goed zijn. Zou meteen een reden zijn dat je oude kapot is gegaan, of omdat ie voor je huidige board gewoon te zwak is.
Hoeveel watt en welk merk voeding heb je trouwens?

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Voeding of ram is m'n eerste ingeving. Kan je de rest van de specs even opnoemen? :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-05 15:49

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Is je voeding dan nog wel voldoende? Een nieuwe videokaart kan nogal wat extra stroom trekken...

edit:
Oeps met z'n allen tegelijk erop :P
En allemaal de voeding ook nog :)

[ Voor 32% gewijzigd door Dirk op 12-05-2006 11:07 ]

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Verwijderd

Topicstarter
Me voeding heb ik laten doormeten en die scheen helemaal top te zijn, (doorlaten meten omdat ik toen me board was doorgebrand ik de voeding ook eerst verdacht). Ik heb wel maar een 350W voeding maar deze schijnt volgens de verkoper wel van goed merk te zijn :/

verder heb ik een intell p4 3Ghz HT
2x 512MB ram
een dvd speler en een cd-rom brander

meer zit er ook niet in, als de voeding het dan begeeft zonder dat de grafische kaart er inzit vind ik vreemd :?

Al me fans draaien gewoon goed dus daar kan het ook niet aan liggen.

Me ram kan ik nu niet testen maar die deden het eerst perfect en neem aan dat als het daar aan lag dat hij nooit bij het windows opstartscherm zou komen.

Verwijderd

Topicstarter
me nieuwe videokaart : MSI RX1300PRO 256MB DDR2 PCI-E

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-05 16:02
Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 11:13:
Me voeding heb ik laten doormeten en die scheen helemaal top te zijn, (doorlaten meten omdat ik toen me board was doorgebrand ik de voeding ook eerst verdacht). Ik heb wel maar een 350W voeding maar deze schijnt volgens de verkoper wel van goed merk te zijn :/

verder heb ik een intell p4 3Ghz HT
2x 512MB ram
een dvd speler en een cd-rom brander

meer zit er ook niet in, als de voeding het dan begeeft zonder dat de grafische kaart er inzit vind ik vreemd :?

Al me fans draaien gewoon goed dus daar kan het ook niet aan liggen.

Me ram kan ik nu niet testen maar die deden het eerst perfect en neem aan dat als het daar aan lag dat hij nooit bij het windows opstartscherm zou komen.
dat met je ram hoeft niet maar test het ff met memtest
verder probeer speedfan te installeren dan kan je naar je temperaturen en voltages kijken

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
-Je hebt toch je moederbord wel goed in je kast geschroefd he? Dus met de afstandhoudertjes, anders maakt ie kortsluiting en krijg je van dit soort problemen. Haal anders alles eens los en leg het open en bloot te draaien op je buro...

-Probeer eens een andere voeding...

-Haal alle hardware die niet nodig is er uit en kijk of je pc dan nog binnen 30sec uitvalt.

Verwijderd

Topicstarter
Alle schroefjes zitten met afstands boutjes minus een tje daar zit helemaal geen schroefje in, de rest kan ik pas testen als ik thuis zit na me werk maar dan heb ik geen internet meer :'(

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
ik denk hier eerder aan een fout bij het monteren van het CPU blok en dat de CPU oververhit geraakt en dan het systeem uitvalt.

je zou dus je cpu blok opnieuw kunnen proberen te monteren , als je de cpu blok opnieuw monteert zorg dan wel dat je de oude koelpasta helemaal verwijdert en een nieuw drupje koelpasta in het midden aanbrengt

[ Voor 46% gewijzigd door successor op 12-05-2006 13:53 ]

Out of the box? What box? There is no box.

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-05 07:07

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

successor schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 13:52:
ik denk hier eerder aan een fout bij het monteren van het CPU blok en dat de CPU oververhit geraakt en dan het systeem uitvalt.

je zou dus je cpu blok opnieuw kunnen proberen te monteren , als je de cpu blok opnieuw monteert zorg dan wel dat je de oude koelpasta helemaal verwijdert en een nieuw drupje koelpasta in het midden aanbrengt
Dat kan idd heel goed zijn. Ik ben ooit vergeten de 2 hendels dicht te klappen. Had toen die dag al 4 systemen in elkaar geknutseld maar was het stom genoeg vergeten. Tijdens het starten sprong de pc na 2 sec meteen uit. Goede beveiliging dus.

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-05 14:26
Je kan het trouwens niet altijd controleren aan je koelblok van je cpu dat ie te warm word. Als je hem zo scheef gemonteerd zou hebben dat het koelblok de cpu heatspreader of core niet eens aanraakt, dan word het blok niet warm, maar de cpu wel ;)

Je kan ook proberen toch je mobo even los neer te leggen en dan aan te sluiten, soms zit er bij die schroefjes toch ergens kortsluiting zonder dat je het meteen kan zien. Ik heb het zelf 1 keer meegemaakt dat ik echt nergens de kortsluiting heb kunnen vinden.. :S (maar het zat toen dus toch niet goed ergens)

Verwijderd

Topicstarter
koelpasta :) nog nooit aangedacht, zou het idd kunnen zijn. Ga vanavond zeker als eerste doen!

daarna me Board los neer leggen.

tnx alvast _/-\o_

Verwijderd

Of je processor word te warm, of je hebt je cpu beschadigt bij het overplaatsen naar het oude mobo..

Of je hebt de koeler er idd niet goed op. wat me sterk lijkt als je de clipjes normaal dicht krijgt dan zit ie altijd goed :)

of je hebt dubbele pech en word je chipset misschien te warm...

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:12
Is het altijd na dat hij gaat booten, probeer dos dan anders eerst ff met een opstartdisk en anders een formatje, je hebt namelijk wel een ander mobo en dat slikt windows misschien niet.

Verwijderd

maar dat heeft niks te maken dat hij binnen 5 seconde ermee kapt :) want hij zou er anders mee moeten kappen zodra windows geladen word en dan altijd op hetzelfde moment :) en dit is dus tussen d 5 en 30 seconde zoals de ts zegt... :)

Verwijderd

Topicstarter
idd ik denk dat de prcessor zo i zo niet overhit want de fan draaitt er boven goed dus zou hij het niet zo snel kunnen begeven. CPU is niet beschadigt want dan zou hij nooit in windows komen en aan win boot ligt het ook niet want hij knalde ook weg in me bios

Verwijderd

Dat de fan goed draait betekent niet dat de processor goed gekoelt wordt.
Als het contact tussen processor en koelblok namelijk niet goed is kan de fan draaien wat ie wil.

Mijn eerste gedachte is toch temperatuur door slechte koeling. Je zegt 5 tot 30 seconden?
Is het bij eerste startup 30 seconden? en daarna bij herstart steeds korter? Dan weet je bijna zeker dat
het idd een koelingsprobleem is, de restwarmte van de vorige bootattempt jaagt hem dan steeds sneller over kritisch (waarna de processor zichzelf uitschakelt om doorbranden te voorkomen).

Is dit inderdaad het geval koeler opnieuw op processor monteren. Vergeet niet goed alle oude koelmeuk weg te halen.

Ik heb net even zitten rekenen, met wat je opgegeven hebt aan onderdelen kom ik toch al gauw aan 280 watt. ALs je er verder idd niks extras in hebt hangen moet 350 watt kunnen ook al is het dan geen overkill (zoals ook blijkt uit de doc, MSI raad tenminste 350 aan).
Kijk ook eens voor je voeding wat de "continuous power" is die geleverd kan worden, goedkopere merken willen nog wel eens smokkelen door het piekvermogen te vermelden.

Succes

edit: typos

Verwijderd

Voel eens aan je chipset hoe warm die word...misschien heb je wel een brakke chipset....

Ik hed destijds ook een bordje gehad waarvan de chipset te warm werd... echt ik zette hem aan( hij was helemaal koud) hield me vinger erop voor 5 a 6 seconde, en er zat brandplek op mn vinger...
Pagina: 1