windows en mac versie (30dgn full trial daarna full version 149,95)
linux versie Volledig gratis (nog wel)
Ik gebruik nu ruim een week de raw-converter LightZone onder linux en ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van dit stukje software.
In tegenstelling tot de meeste raw-converters werkt LightZone niet direct op de foto, maar met layers en masks, waardoor het orgineel ook tijdens de bewerking geheel ongemoeit blijft, wat handig is is ook dat er een backview optie inzit, waarmee je het orgineel makkelijk kunt terugkijken.
In tegenstelling tot de meeste raw converters maakt LightZone ook geen gebruik van levels en curves, maar van een optie die ik persoonlijk veel makkelijker en handiger in gebruik vind namelijk ZoneMapping en Zonefinder.

- helderheid
- contrast
- exposure
- blackpoint (zwart echt zwart zonder rest van foto te beinvloeden)
Je kan regio's selecteren met een vector-based selectie tool, als je een regio geselecteerd hebt werkt dat als een layer-mask en worden de wijzigingen die je toepast alleen binnen of (ingeval van inverted mask) buiten de selectie uitgevoerd. Dit geld voor alle tools die je tot je beschikking hebt en dat zijn er wel een aantal.
- Witbalance (geen presets alleen via temperatuurschuif, maar pakt automatisch de camera setting)
- Contrast-mask
- Saturation, hue
- ZoneMapper
- kleur balance
- Color Cast (hinderlijke kleur waas wegnemen)
- Channel mixer
- Noise Filter
- clone tool
en tot slot een blur tool
Ik vind het een heel mooi programma en misschien dat anderen die linux gebruiken en in raw schieten iets hebben aan deze tool, maar natuurlijk ook de windows en Mac gebruikers kunnen het proberen alleen voor linux is het progamma geheel kostenloos.
linux versie Volledig gratis (nog wel)
Ik gebruik nu ruim een week de raw-converter LightZone onder linux en ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van dit stukje software.
In tegenstelling tot de meeste raw-converters werkt LightZone niet direct op de foto, maar met layers en masks, waardoor het orgineel ook tijdens de bewerking geheel ongemoeit blijft, wat handig is is ook dat er een backview optie inzit, waarmee je het orgineel makkelijk kunt terugkijken.
In tegenstelling tot de meeste raw converters maakt LightZone ook geen gebruik van levels en curves, maar van een optie die ik persoonlijk veel makkelijker en handiger in gebruik vind namelijk ZoneMapping en Zonefinder.

By default, in the upper-left corner of the Photo Editor window is the ZoneFinder that shows a miniature version of your photo that has been segmented into 16 grayscale zones each differing by 50% brightness or half an F-stop from the next.
The ZoneFinder allows you to see where the highlights, midtones, and shadows in a photo are in order to make adjustments using the ZoneMapper tool.
The ZoneFinder is based on the zone system that was popularized by Ansel Adams.

Met die tools kun je een eental zaken makkelijk en snel oplossen of aanpassenThe ZoneMapper tool allows you to adjust the brightness and contrast of all or parts of your photo for any combination of the highlights, midtones, or shadows.
The ZoneMapper tool shows 16 grayscale zones each differing by 50% brightness or half an F-stop from the next. The ZoneMapper is based on the zone system that was popularized by Ansel Adams.
The ZoneMapper provides a user-interface that is far more intuitive (especially to photographers) than using either "levels" or "curves" tools found in other applications.
- helderheid
- contrast
- exposure
- blackpoint (zwart echt zwart zonder rest van foto te beinvloeden)
Je kan regio's selecteren met een vector-based selectie tool, als je een regio geselecteerd hebt werkt dat als een layer-mask en worden de wijzigingen die je toepast alleen binnen of (ingeval van inverted mask) buiten de selectie uitgevoerd. Dit geld voor alle tools die je tot je beschikking hebt en dat zijn er wel een aantal.
- Witbalance (geen presets alleen via temperatuurschuif, maar pakt automatisch de camera setting)
- Contrast-mask
- Saturation, hue
- ZoneMapper
- kleur balance
- Color Cast (hinderlijke kleur waas wegnemen)
- Channel mixer
- Noise Filter
- clone tool
en tot slot een blur tool
Ik vind het een heel mooi programma en misschien dat anderen die linux gebruiken en in raw schieten iets hebben aan deze tool, maar natuurlijk ook de windows en Mac gebruikers kunnen het proberen alleen voor linux is het progamma geheel kostenloos.