Toon posts:

Apple iBook g4

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit enorm te twijfelen tussen een ibook g4 en een msi s270. Er zitten nogal wat verschil tussen windows en os x. Ik doe voornamelijk downloaden via grabit dmv ftd. Daarnaast brand ik dvdtjes, wat internet/msn, en dan de standaard dingen. Nu is mijn vraag, is het mogelijk om de volgende dingen op een ibook te doen:

* via ftd zoeken naar nieuwe bestanden
* via grabit download ik dan de bestanden
* msn ( mogelijk)
* internet (firefox of iets dergelijks)
* office ( mogelijk )

Nu zit er standaard in een ibook g4 geen dvd brander. Dit is wel noodzakelijk voor me. Is het mogelijk een dvd brander erin te laten zetten door apple of ?

Ik hoop dat iemand me kan helpen!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:17

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Volgens mij past je vraag prima in [rml][ Laptop] Apple Powerbook / iBook gebruikerservaringen deel 2[/rml]

Verder heeft de 14" versie wel een dvdbrander aan boord.

Je kan ook even wachten (aantal weekjes) op de nieuwe versie van de iBook, de MacBook

Fotonerd

Verwijderd

Topicstarter
Xilantof schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 08:34:
Volgens mij past je vraag prima in [rml][ Laptop] Apple Powerbook / iBook gebruikerservaringen deel 2[/rml]

Verder heeft de 14" versie wel een dvdbrander aan boord.

Je kan ook even wachten (aantal weekjes) op de nieuwe versie van de iBook, de MacBook
De 14 inch heeft het inderdaad, maar ik wil juist bij 12 inch blijven + ik zit aan een limiet van 1300 euro, voor de volgende dingen:

iBook, 12-inch, 1.33GHz 1000
Apple Wireless Keyboard 55
Apple Wireless Mouse 55
Griffin iCurve 40
LArobe Green voor 12-inch iBook 30
witte usb hub 30
externe hdd behuizing 30
externe dvd brander 65

Totaalprijs: 1305

Tevens las ik ergens dat apple geen ntfs kan schrijven maar wel lezen. Hoe zit het dan met iso bestanden van 4.9 GB ofzo? Hoe kan ik ze dan via mn ibook branden?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2006 09:14 ]

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:08
Een ISO is een ISO en dus geen ntfs. Dat die ISO uiteindelijk ntfs bevat staat daar buiten :)

Mac OS X kan van zichzelf geen ISO's branden. Je kan hier bijvoorbeeld Toast voor aanschaffen, of Mac OS X zelf uitbreiden met een plugin, waardoor Finder wel met ISO om kan gaan.

Wat betreft al die apparatuur die je aanschaft: kan je niet beter die externe brander laten zitten en de 12" uitbreiden met een combo drive? Wat betreft je externe harde schijf kan ik je sowieso aanraden om niet voor USB te gaan, maar voor Firewire.

Liege, liege, liegebeest!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor zover ik weet is het wel gewoon mogelijk een superdrive in die 12" te zetten. Die mogelijkheid had ik wel met mijn Ibook destijds (heb het wel niet gedaan omdat ik het zelf niet nodig vond). Ik vind het wel vreemd dat het nu niet meer kan (tenmninste, die optie staat er niet bij op de apple site). Mail ze anders eens of te vragen of het kan (want vind het wel vreemd dat het ineens niet meer kan).

• GR1221
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-02 19:39
Is het niet verstandiger te wachten op de nieuwe modellen van de iBook (of Macbook, zoals ze hem overal al noemen)? Hij komt er binnenkort zeker weten aan, en wie weet zit daar standaard een Superdrive in. Hij wordt wel 13,3" trouwens, als dat echt een probleem is dan moet je inderdaad maar een G4 kopen, maar ik denk dat je dan erg veel geld betaald voor iets met matige specs.

Verwijderd

Zou ook mijn advies zijn: paar weken wachten op de nieuwe MacBooks.

Verwijderd

Topicstarter
Jah, ik zit inderdaad te denken om te wachten. Maar dan word hij 13.3. zou dat veel schelen qua gewicht? en grote? Ik wil hem namelijk met een sleeve in mijn schooltas meenemen. En niet dat et een bakbeest word 8)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

13.3" is ook nog wel te doen hoor (als ik het vergelijk met de 13.3" notebook die we hebben bij ons op het werk). Maar er gaat imho niets boven een 12" ding als het gaat om mobiliteit. Ik heb daarom zelf een MSI s260 gekocht 12.1" notebook gekocht, omdat ik mijn 15.4" notebook niet echt handig was mee te slepen.

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-01 10:54
Terw_Dan schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 10:09:
Voor zover ik weet is het wel gewoon mogelijk een superdrive in die 12" te zetten. Die mogelijkheid had ik wel met mijn Ibook destijds (heb het wel niet gedaan omdat ik het zelf niet nodig vond). Ik vind het wel vreemd dat het nu niet meer kan (tenmninste, die optie staat er niet bij op de apple site). Mail ze anders eens of te vragen of het kan (want vind het wel vreemd dat het ineens niet meer kan).
Het is nooit mogelijk geweest om officieel, dus via Apple zelf, een SuperDrive in een 12" iBook te zetten. Sinds de laatste revisie zit deze echter wel in de 14" iBook. Je kunt echter wel zelf een dvdbrander in je iBook (laten) modden, zie o.a. http://www.mcetech.com/ibg4dvdr8dl.html

• uruviel359
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-12-2025
cailin_coilleach schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 10:00:
Mac OS X kan van zichzelf geen ISO's branden.
*kijkt na stapeltje cd's naast zich* ... ben er vrij zeker van dat het wel kan :p
ISO mounten door er op dubbel te klikken, dan Applicaties > Hulpprogrammas > Schijfhulpprogramma de gemounte image aanklikken en die zie je rechts boven iets wat op een 'radioactief' symbool lijkt met branden eronder lege cd/dvd erin en daarop klikken. In Tiger werkt dat

[ Voor 4% gewijzigd door uruviel359 op 12-05-2006 11:37 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

The Evil Brain schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 11:22:
[...]

Het is nooit mogelijk geweest om officieel, dus via Apple zelf, een SuperDrive in een 12" iBook te zetten. Sinds de laatste revisie zit deze echter wel in de 14" iBook. Je kunt echter wel zelf een dvdbrander in je iBook (laten) modden, zie o.a. http://www.mcetech.com/ibg4dvdr8dl.html
Dan heb ik me flink vergist, want ik dacht dat het wel mogelijk was om het te doen toen ik mijn 12" Ibook kocht.

• Type-R
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-02 10:52

Type-R

One Minute Shakin

En toch zou ik echt wachten op de nieuwe Macbook. Volgens mij ga je alleen maar balen dat je een G4 hebt gepakt als dan een week of 2 later de nieuwe er is.
die nieuwe zal zowiezo ook windows kunnen draaien, dus dan heb je toch nog best of both worlds.

Desnoods leen je wat van wat van iemand oid :P

Verwijderd

Topicstarter
Ammie schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 13:13:
En toch zou ik echt wachten op de nieuwe Macbook. Volgens mij ga je alleen maar balen dat je een G4 hebt gepakt als dan een week of 2 later de nieuwe er is.
die nieuwe zal zowiezo ook windows kunnen draaien, dus dan heb je toch nog best of both worlds.

Desnoods leen je wat van wat van iemand oid :P
Maar dan kom je automatisch weer op 13.3 inch uit. Weer een stap groter. Terwijl ik juist kleiner wil.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:08
uruviel schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 11:35:
[...]

*kijkt na stapeltje cd's naast zich* ... ben er vrij zeker van dat het wel kan :p
ISO mounten door er op dubbel te klikken, dan Applicaties > Hulpprogrammas > Schijfhulpprogramma de gemounte image aanklikken en die zie je rechts boven iets wat op een 'radioactief' symbool lijkt met branden eronder lege cd/dvd erin en daarop klikken. In Tiger werkt dat
Okay, goed punt.. Maar dan doe je het wel met een dikke omweg :)

Met die plugin waar ik naar linkte kan je in Finder met de RMB klikken op een ISO en kiezen om'm vanuit Finder te branden... Hoef je niet eerst de boel te mounten, opnieuw in te lezen en daarna te branden... Gaat wat sneller :)

Liege, liege, liegebeest!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 13:53:
[...]

Maar dan kom je automatisch weer op 13.3 inch uit. Weer een stap groter. Terwijl ik juist kleiner wil.
En je wilt per se een mac? of zou een windows pc ook goed zijn (omdat je het daar wel over hebt in je TS). Dan zou je zeker eens naar de S2xx serie kunnen kijken van MSI. Ik heb zelf een S260 en die is kwa formaat eigenlijk net zo groot als een 12" Ibook, alleen steekt een 8cell accu iets uit aan de achterkant.

Mocht je toch een mac willen zou ik wel wachten op de macbookpro, ook al is die een inch groter.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 15:41:
[...]

En je wilt per se een mac? of zou een windows pc ook goed zijn (omdat je het daar wel over hebt in je TS). Dan zou je zeker eens naar de S2xx serie kunnen kijken van MSI. Ik heb zelf een S260 en die is kwa formaat eigenlijk net zo groot als een 12" Ibook, alleen steekt een 8cell accu iets uit aan de achterkant.

Mocht je toch een mac willen zou ik wel wachten op de macbookpro, ook al is die een inch groter.
Ik heb zitten twijfelen tussen de msi en de apple. Aangezien mijn programma's het ook doen op apple stap ik over naar apple omdat dit grafisch gewoon 100x mooier is. En daarin tegen ben ik wel eens in voor een andere stap.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 13:53:
[...]

Vergeet niet dat die 13,3" breedbeeld is, en die 12,1" een traditioneel 4:3 scherm.
Dus in de diepte maakt het weinig uit, in de breedte een klein beetje.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Verwijderd

Topicstarter
Canaria schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 16:14:
[...]

Vergeet niet dat die 13,3" breedbeeld is, en die 12,1" een traditioneel 4:3 scherm.
Dus in de diepte maakt het weinig uit, in de breedte een klein beetje.
Hoeveel zal het dan ong in centimeters in de breedte schelen?

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:17
Volgens mij vergeten jullie nog wat belangrijks nieuwsgroepen en mac is vrij lastig. FTD is niet standaard op de mac te krijgen en een fatsoenlijke usenet client zoals newsleecher of grabit is er jammergenoeg nog niet. Dit is ook de reden waarom ik nog op mijn IBM zit te typen en niet op een Macbookje ;)

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 08:16:
Ik zit enorm te twijfelen tussen een ibook g4 en een msi s270. Er zitten nogal wat verschil tussen windows en os x. Ik doe voornamelijk downloaden via grabit dmv ftd. Daarnaast brand ik dvdtjes, wat internet/msn, en dan de standaard dingen. Nu is mijn vraag, is het mogelijk om de volgende dingen op een ibook te doen:

* via ftd zoeken naar nieuwe bestanden
* via grabit download ik dan de bestanden
* msn ( mogelijk)
* internet (firefox of iets dergelijks)
* office ( mogelijk )

Nu zit er standaard in een ibook g4 geen dvd brander. Dit is wel noodzakelijk voor me. Is het mogelijk een dvd brander erin te laten zetten door apple of ?

Ik hoop dat iemand me kan helpen!
Unison is een *geweldige* usenet client, vind ik zelf veel beter dan grabit, daarmee kun je ook gewoon nzb files aanklikken om alles te downloaden. Er zijn ook tools als MacPar om de PAR's te checken, rebuilden, uitpakken, etc..

Afbeeldingslocatie: http://img124.imageshack.us/img124/84/unisonscreen8of.th.png

FTP ken ik niet, kun je de NZB files ook via een website downloaden ofzo? Dan zou het uiteraard moeten werken.. Als je de Microsoft Office 2004 koopt en installeert heb je Word, Excel, PowerPoint, EvolutionEntourage (Outlook-achtig), Windows Media Player 9, Microsoft Messenger (MSN).

Safari, de default browser werkt prima, en Firefox doet het ook uitstekend..

edit: thnx DizzyWeb, was idd in de war, gebruik beiden :)

[ Voor 9% gewijzigd door axis op 12-05-2006 16:46 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Topicstarter
Natuurlijk kan je gewoon via de website de nzb bestanden naar je mac halen. Maar het voordeel van FTD is dat je de nieuwe posts ziet. En dan via bluefish kan je ze binnenhalen. Scheelt je zoekwerk zeg maar.

:D

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-02 10:51

DizzyWeb

Ondertiteld

Niet Evolution, da's een linux mailclient, je bedoelt Entourage ;)
Pagina: 1