[Excel] onderlegger gebruiken

Pagina: 1
Acties:
  • 234 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Magic6399
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik ben op mijn werk bezig met het aanpassen van leslijsten die we hier in excel hebben.
Dit zijn er nogal aardig wat (ongeveer 40 stuks) en alles wordt hier nu werkblad voor werkblad aangepast en volgens mij moet dit een heel stuk sneller kunnen.

Mijn vraag is dan ook: is het mogelijk om 1 standaard excel bestand aan te maken die als onderlegger wordt gebruikt voor andere excel bestanden? (en de daarbij behorende tabbladen)
Kort gezegd: 1x aanpassen en een hele hoop keren doorvoeren :*) (gemak dient tenslotte de mensch)

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-07 19:32
In combinatie met VBA is alles mogelijk, dus ook dit. Maar je probleem is niet duidelijk genoeg beschreven, ik denk dat we hier weinig over kunnen zeggen als je niet met een voorbeeld komt.

edit: welkom trouwens. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Arnout op 12-05-2006 08:08 ]

• Magic6399
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Wat we nu hebben is een gewoon excel tabblad met daarin een lijst met namen en data. De lijst wordt uitgedraaid voor de instructeur zodat deze in de les op papier kan bijhouden hoeveel mensen er in zijn les zijn (zodat we weten of de les goed loopt of niet ;) )
In het werkblad staan geen forumules in die naar andere bestanden verwijzen. Het gaat puur om de lay-out van de lijsten.
De lijsten worden regelmatig veranderd (andere lessen e.d.) en nu wordt dus elk tabblad handmatig veranderd. Volgens mij moet er wel iets zijn waarmee je 1 bestand als voorbeeldbestand kan gebuiken en deze als onderlegger/master gebruiken voor de rest.
Als er dan weer een verandering is, alleen de onderlegger aanpassen en voila! :)

Thnx 4 welcome, iieek een cloontje :X

[ Voor 7% gewijzigd door Lustucru op 12-05-2006 11:44 ]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:46

Reptile209

- gers -

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat je dit met templates kunt bereiken. :)

Zo scherp als een voetbal!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-07 19:32
Als ik dit zo lees krijg ik de indruk dat je Excel gebruikt als een soort opmaakprogramma. Kan wel, maar daar is het niet voor bedoeld. Wat jij wil kan wel maar dan zal je met VBA moeten gaan werken.

Sowieso had ik serieus gekeken naar een database (access bijv.), daar alle data in stoppen, en dan dynamische lijsten genereren, het liefst in Word ofzo. Excel is namelijk een spreadsheet programma, niet echt bedoeld om te gebruiken als makkelijke tabel layout tool ofzo (dat de helft van de wereld Excel misbruikt, tsjah).

Owja als je je accountgegevens kwijt bent moet je dat oplossen en niet een nieuw account aanmaken.