+ - draden bij boxen, hoe controleren of ze goed zitten?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.729 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114746

Topicstarter
Ik heb een 5.1 setje met 5 boxen. Nu zit er op mijn versterker voor elke box een aansluiting. Nu waren de kabeltjes tekort en moest ik ze verlengen door een stuk kabel ertussen te zetten. Alleen weet ik nu niet welk kabeltje de plus en de min is, dat kun je nl niet in de kabel zien. Ik heb ze nu op goed geluk aangesloten maar vind het toch vervelend. Zover ik weet moeten de plus en min goed zitten, omdat anders het geluid word gedempt (antigeluid ofzo?).

Mijn vraag is nu, hoe kan ik uitzoeken of de kabeltjes goed zitten? Kun je dat als leek makkelijk horen? En waar moet je dan op letten? Of zijn er andere manieren om dit te doen? Met een multimeter gaan meten is geen optie, want dan moet ik de boxen open slopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Doormeten :)

Zodra je een werkend kabeltje hebt mark je die als plus (+) en de ander vanzelfsprekend als min (-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afterburner79
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Als het niet goed zit heb je in feite alleen de fase omgedraaid. Dit is verder niet schadelijk.
Maar het klinkt wel vreemd. Zeker als de andere speakers wel goed zijn aangesloten.
Je krijgt dan (ff simpel) een + en een - fase = 0 (bij 2 speakers)
Dus idd een soort van antigeluid.

Koop gewoon normale el-cheapo rood/zwart speaker kabel, soldeer die eraan, klaar. :7

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >
Whatever happens, be a Buddha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Mijn ervaring is met verkeerd aansluiten van speakers en vooral bij 3wegs, is dat de 2 woofers de verkeerde kant op "wooferen" waardoor het geluid niet meer klinkt zoals dat moet klinken. Ook met bijv een Bose subwoofer als je daarop de draden ook verkeerd aansluit klopt het geluid ook al helemaal niet meer.. De bas ontstaat zelfs niet eens. Dit komt gewoon puur door verkeerd aansluiten hoewel veel mensen binnen mijn vriendenkring zeggen dat het niks uitmaakt. Bullshit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:26

Illusion

(the art of)

kijk goed naar de bekabeling,
vaak zit er in een van de 2 aders een touwtje, of zit er aan de buitenkant een ribbeltje aan 1 kant.

anyhow, waarschijnlijk ga je het verschil niet horen bij een klein setje. Pas als je meerdere laagspeakers bij elkaar in de buurt hebt, waarvan enkelen uit fase staan merk je volumeverschil.
Heb je bij het hoog het gevoel dat het geluid raar klinkt (of ergens in je voorhoofd zit en pijn doet) dan heb je waarschijnlijk een of meerdere speakers verkeerd om

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114746

Topicstarter
Het is echt heel zeker niet aan de bekabeling te zien, de bekabeling zit ook in de box aangesloten, dus weet ook niet welk kabeltje die uit de box komt nou de + of - is. Doormeten is dan ook niet mogelijk zonder de box open te slopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:57

kraats

Ik rol

test die goed werkt: met een batterij op de gestripte aders tikken en kijken welke kant de conus op beweegt. Naar voren? Dan is de ader bij de plus van de batterij dus ook de plus van de speaker.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:34

voodooless

Sound is no voodoo!

+ en - omdraaien maakt niet uit, zolang het maar links en rechts hetzelfde is.

Gewoon rood op rood, en zwart op zwart, en je zit altijd goed :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

deepspace schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 10:15:
hahahah.. zullen we daar maar geen discussie over starten?? ken genoeg mensen die daar héél anders over denken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 18:56

lier

MikroTik nerd

kraats schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 10:00:
test die goed werkt: met een batterij op de gestripte aders tikken en kijken welke kant de conus op beweegt. Naar voren? Dan is de ader bij de plus van de batterij dus ook de plus van de speaker.
Beste oplossing, maar pak een klein (bijvoorbeeld zo'n 1,5 V gehoorapparaat) batterijtje zodat niet je conusjes 1-malig uitslaan.

Kan je de luidspreker zien ?

Btw, 5.1 = 6 luidsprekers: 5 satteliet en 1 subwoofer. In de praktijk zal je (zoals hierbovern ook genoemd) geen verschil horen, omdat de fase in eerste instantie alleen invloed heeft op de lage tonen (kleine kans op fasedoving bij hogere tonen).

[ Voor 22% gewijzigd door lier op 12-05-2006 10:36 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

kraats schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 10:30:
hahahah.. zullen we daar maar geen discussie over starten?? ken genoeg mensen die daar héél anders over denken ;)
Er zijn ook mensen die denken dat schoelschijfjes op je speaker plakken zinvol is... laten we daar dus maar inderdaad niet op in gaan :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

deepspace schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 10:35:
Er zijn ook mensen die denken dat schoelschijfjes op je speaker plakken zinvol is... laten we daar dus maar inderdaad niet op in gaan :O
Hahaha.. dat blijft het mooiste voorbeeld, of niet?? :)

maarre.. met 9Volt batterij werkt ook prima hoor.. zeker als er een filter in je speakers zit.. je moet 'm alleen wel maar even kort aantikken en er niet lang vast ophouden.

En over fases.. als je faseverschil hebt in je frontspeakers hoor je het juist vaak beter bij andere dingen dan basweergave, omdat die ook erg afhankelijk is van plaatsing van de speakers en materiaal van de ruimte.. ik word eerder gek van stemmen die niet uit het midden komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 18:56

lier

MikroTik nerd

kraats schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 10:54:
[...]
Hahaha.. dat blijft het mooiste voorbeeld, of niet?? :)

maarre.. met 9Volt batterij werkt ook prima hoor.. zeker als er een filter in je speakers zit.. je moet 'm alleen wel maar even kort aantikken en er niet lang vast ophouden.

En over fases.. als je faseverschil hebt in je frontspeakers hoor je het juist vaak beter bij andere dingen dan basweergave, omdat die ook erg afhankelijk is van plaatsing van de speakers en materiaal van de ruimte.. ik word eerder gek van stemmen die niet uit het midden komen ;)
Kraats, Bedankt voor de "correctie". Maar je hebt het dan wel over een ideale opstelling...oftewel de afstand van je (front)speakers moet dan ook gelijk zijn (wat resulteert in een hot-spot). Hoe vaak kom je dit bij familie/kenissen/whatever tegen ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

kraats schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 10:54:
Juist niet. Door de lange afstanden zijn fase verschillen juist niet waarneembaar bij hogere frequenties. De interferenties zijn sowiso al aanwezig, en faseverschillen tussen de speakers zullen die hoogstens verschuiven, maar zeker niet minder of meer maken. Kweste van je hooft een beetje bewegen.. same difference ;) De ruimte heeft daar ook niks mee te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 12-05-2006 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

lier schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 11:00:
Kraats, Bedankt voor de "correctie". Maar je hebt het dan wel over een ideale opstelling...oftewel de afstand van je (front)speakers moet dan ook gelijk zijn (wat resulteert in een hot-spot). Hoe vaak kom je dit bij familie/kenissen/whatever tegen ?
Alleen bij de familie/kennissen/whatever die ik ook zo gek heb gekregen echt te gaan luisteren... hihi... Van die mensen die ik duidelijk maak dat goed stereo meer surroundbeleving geeft is dan een slecht surroundsetje.
deepspace schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 11:02:
Juist niet. Door de lange afstanden zijn fase verschillen juist niet waarneembaar bij hogere frequenties. De interferenties zijn sowiso al aanwezig, en faseverschillen tussen de speakers zullen die hoogstens verschuiven, maar zeker niet minder of meer maken. Kweste van je hooft een beetje bewegen.. same difference ;) De ruimte heeft daar ook niks mee te maken.
Zeker heeft je hoofd bewegen veel invloed, maar alle stemmen komen in een stereo-opstelling met de speakers in tegenfase toch echt niet uit het midden, maar eerder van buiten de speakers (net als een virtualiser). En dat merk ik (laat ik het bij mezelf houden) eerder dan het verschil in basweergave.

Maarre.. genoeg offtopic... TS? staan je speakers al in fase?? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

kraats schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 11:11:
Zeker heeft je hoofd bewegen veel invloed, maar alle stemmen komen in een stereo-opstelling met de speakers in tegenfase toch echt niet uit het midden, maar eerder van buiten de speakers (net als een virtualiser). En dat merk ik (laat ik het bij mezelf houden) eerder dan het verschil in basweergave.
Misschien als er een speaker uit fase staat, maar zeker niet als ze beiden in fase zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

deepspace schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 11:16:
Misschien als er een speaker uit fase staat, maar zeker niet als ze beiden in fase zijn.
Ow ja.. ik bedoel ook zeker een faseverschil tussen de speakers!! Als beide speakers wel dezelfde fase hebben, maar in een andere fase staan dan voorgeschreven, dan hoor ik het ook niet.. gelukkig, zou ik zeggen.. ik ben nu al een te grote mierenneuker, wat dat betreft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

kraats schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 11:19:
Ow ja.. ik bedoel ook zeker een faseverschil tussen de speakers!!
Ik zei dan ook in het begin al:
deepspace schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 10:15:
:z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

deepspace schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 11:22:
Ik zei dan ook in het begin al:
:z
En daar ben ik het ook wel mee eens, maar sommige andere mensen niet.. Probleem van de TS is volgens mij dat aan de kabel niet te zien is wat plus en min is, dus kan er wel een faseverschil tussen speakers ontstaan.. en dat is vervelender..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:25

Exirion

Gadgetfetisjist

kraats schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 10:30:
Iemand die absolute fase kan horen kan waarschijnlijk ook vliegen en de toekomst voorspellen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Kwestie van twee kleurige kabel kopen, zoals vrijwel iedere speakerkabel wel is.

Lastiger is het als er op de speaker geen +/- of kleurtjes staan. Dan helpt de truck met de batterij prima (wel niet lang doen, kan schade aan speaker veroorzaken).

Pagina: 1