Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LCD]Werkt wel met jaLCDs, niet met Smartie. BK knippert

Pagina: 1
Acties:

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:33
Hallo allemaal,

ik ben vandaag bezig geweest met het aansluiten van een LCD'tje (2x16) op de parallele poort. Ik heb het schema van de site van smartie gebruikt en de tutorial van htvision.

Nu komt het rare. Als ik Smartie start initialiseert het LCD (bovenste rij wordt blokjes), maar er komt geen tekst op het beeld. Ook knippert het backlight licht en veranderd het geregeld van intensiteit.

Na zoeken kwam ik uit op jaLCDs. Hiermee kan ik wel tekst op het beeld toveren, maar knippert het backlight als een gek.

Ik heb de bedrading al een paar keer doorgelopen, voor zover ik nu zie klopt deze met het schema. Alleen werd in de tutorial van htvision ader 15 niet besproken, dus deze heb ik aan de potmeter gehangen, samen met de +5vdc, zoals in het schema staat.

Ook heb ik dlportio geinstalleerd en de voorgestelde registerwijzigingen van Smartie doorgevoerd. Ook heb ik al met de BIOS instellingen gespeeld. Keuzes hier zijn "ECP+EPP", Normal, en Bi-Directional. Ik heb de eerste 2 geprobeerd, maar toch werkt smartie niet.

En waar kan het knipperen aan liggen? Ik vermoed iets met de voeding die uit de parallele poort komt. Voor zover ik zie wordt het bk gevoed door de poort. Deze zou ik natuurlijk aan de externe voeding kunnen hangen. Ik gebruik hier op dit moment een regelbare LM317 voeding voor, afgeregeld op 5v.

Iets anders wat ik kan verzinnen is de lengte van de kabel die ik gebruik. Ik gebruik hier een oude printerverlengkabel voor, die hard richting de 2 meter zal lopen.

Kortom, wie weet raad?

[ Voor 7% gewijzigd door RvL op 12-05-2006 01:24 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
De voeding MOET van een externe stroom bron komen. De parallele poort als voeding gebruiken is niet de bedoeling. Je trekt veel te veel stroom waardoor spanning op poort inzakt, de stroom omlaag gaat, voltage weer omhoog enz. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat je geen tekst ziet, het lcd krijgt niet genoeg stroom om goed te werken.

[ Voor 50% gewijzigd door lemming_nl op 12-05-2006 07:23 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• RvL
Dan zal ik dat eens aanpassen als ik weer tijd heb. Zit inderdaad wel iets in, in wat je zegt. Vond het al raar dat het BK, wat toch wel wat mA's trekt, door de poort gevoedt zou worden.

Nu de dekens nog...

• RvL
Goed, heb het BK van het LCD nu aan de externe voeding gehangen. Het knippert nu inderdaad niet meer.

Maar ik houd het probleem dat ik het LCD wel met jaLCDs aan kan sturen, maar niet met LCD Smartie. En dat terwijl ik Smartie een fijner programma vind dat jaLCDs.

LCD zelf wordt nu nog gevoed door de printerpoort, zal eens proberen om dit ook te laten voeden door de externe voeding. Al lijkt het me sterk dat het hier aan ligt, omdat het LCD met jaLCDs wel werkt.

Nu de dekens nog...

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

Voor de 5V kun je een USB poort gebruiken. Gewoon een goedkoop kabeltje kopen, de stekker (pak wel de juiste :)) er af knippen en de 5V en GND draadjes voor de voeding gebruiken. USB levert normaliter max. 500mA (wordt per hub gedeeld door alle apparaten).

Macbook Pro