Toon posts:

Wireless bridge afstand overbruggen

Pagina: 1
Acties:
  • 422 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Over 3 weken ga ik in mn nieuwe appartement intrekken. Omdat dit niet ver van m'n ouderlijk huis is ben ik benieuwd of het mogelijk is hier een wireless verbinding tussen op te zetten.
De afstand is hemelsbreed 130m. Het zicht is 'redelijk vrij'. Tussen het appartement en m'n ouderlijk huis staan rijtjeshuizen met daartussen een brandpad (ca 8m breed). Vanuit het appartement zie ik door het brandpad heen net de rand van mn ouderlijk huis. Ik heb dus net vrij zicht op de schoorsteen.
Is het mogelijk hier een wireless verbinding tussen op te zetten? Eventueel met richtantenne's? Is dit te overbruggen met linksys apparatuur?

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:17
130 meter met gemak, misschien even 2 quadjes maken of 2x een sd15 richtantenne kopen samen met wat bridge materiaal en je bent klaar.

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Qui-Gon Jinn
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-07-2025
Ik overbrug een afstand van 350 meter met 2 richtantenne's met linksys apparatuur en het werkt perfect. :)

Het enige wat ik wel vaak als probleem ervaar, maar ik weet dus niet of dat normaal is, is dat de verbinding soms om onverklaarbare redenen weg valt. Dan ben ik soms echt een halve dag aan het stoeien om de verbinding weer terug te krijgen. En het vage is dan meestal dat het soms ook zo ineens weer werkt terwijl ik uiteindelijk niets verandert heb. Ik heb het wel eens geprobeerd om van kanaal te veranderen maar ook dat hielp niets. Maar dit heeft niets te maken met datgene wat de TS'er vraagt.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-04 16:09
is prima mogelijk.

Ik heb het zelf ook in gebruik, iets kortere afstand (120m)
Ene kant een 54mbit AP, andere kant een Belkin wireless bridge. (Wordt komend jaar geupgraded naar 802.11n spul)

Beide met standaard antennes in een waterdichte-tupperware doos. Beide kanten staan op het dak op zo'n 1.5m hoogte (oude droogmolem op de kop en stenen op de poten is een perfecte stabiele mast). Er zitten een rij enorme grote bomen tussen. Ondanks dat, en de standaard antennes, halen we zo'n 1.5Mb/sec over netwerk

Als je 2 APs koopt die WDS ondersteunen is dat imho de voorkeur: Goedkoper dan losse bridges, functioneel gelijk, en tevens is ie meteen repeater voor je wlan om het bereik zo nog verder uit te breiden.

Als je ze, ivm weersomstandigheden, binnen plaatst dan moet je wel met antennes gaan werken denk ik. Buiten, in dichte behuizing heb ik zelf: denk ook aan voldoende koeling en/of verwarming (vriezen, condens ed) en leg je utp kabel afgeschermd neer (kan niet tegen UV zonlicht tenzij je outdoor UTP gebruikt)

[ Voor 35% gewijzigd door DJSmiley op 12-05-2006 14:13 ]

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Je kan als AP bijvoorbeeld een Asus WL550gE nemen met signalbooster.
Eventueel een eigen antenne in elkaar fröbelen als richtantenne en je bent klaar.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-04 22:44

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Gewoon 2 (of 1) richtantenne(s). Op internet staat best veel over de afstanden. Kwa kosten hoeft het ook niet echt gek te worden. Ik geloof dat 1 antenne rond de 65 € ligt. Wel even opletten hoeveel watt je gaat verzenden, want dat is niet onbeperkt.
Zo'n antenne is eigenlijk gewoon een sterkere antenne, dus redelijk makkelijk te installeren.

[ Voor 14% gewijzigd door DDemolition op 12-05-2006 14:15 ]

Specs: Server, WS boven, WS beneden

Verwijderd

Het is inderdaad zoals al geschreven is belangrijk om richtantennes te nemen. Je hebt line of sight, dus da's mooi.
Bij o.a. kok onderdelen kan je goed terecht (ik heb daar mijn spullen destijds in 2003 gekocht en ben tevreden over de service) voor een paneelantenne, afhankelijk van de kabeldemping kan je dan je gain van je antenne bepalen. De wet zegt dat je mag niet meer dan 100mW ERP uitstralen.
Hier vind je een berekening: http://www.part-15.org/calculations.htm
http://gathering.tweakers.net/global/smileys/smile.gif

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag een gebruikte SD15 richtantenne gekocht. Ik wil eerst proberen met deze richtantenne en een een Symbol pipebomb (buitenantenne, geen richtantenne) de verbinding op te zetten.
Nu nog opzoek naar 2 mooie accesponts.

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:03
Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 01:38:
Ik heb vandaag een gebruikte SD15 richtantenne gekocht. Ik wil eerst proberen met deze richtantenne en een een Symbol pipebomb (buitenantenne, geen richtantenne) de verbinding op te zetten.
Nu nog opzoek naar 2 mooie accesponts.
Linksys WAP54G.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-04 11:03

M14

Ik ben ook van plan om mijn netwerk en dat van mijn overbuurman met elkaar te verbinden via wireless. Ik zit te kijken naar 2 WRT55AG routers. Dit is een dual-band apparaat. Is het mogelijk om hier zowel via 802.11a als via 802.11g een verbinding te maken, zodat je dus een 108Mbit (2x 54mBit) hebt (via de 2.4 en de 5Ghz band)? De handleiding van dit ding is daar niet echt duidelijk over.

Ik heb totaal geen ervaring met dual-band apparaten, dus vandaar de vraag. Ik gebruik hier het linksys apparaat als voorbeeld, maar een ander merk is in princiepe geen probleem, zolang het betaalbaar blijft ;).

[ Voor 8% gewijzigd door M14 op 16-05-2006 01:28 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag een WAP54G geleend om wat mee te testen. Ik heb de richtantenne aangesloten en uit zolderraam gehangen (gericht op mijn nieuwe woning). Ik heb in het configuratiescherm van de accespoint één antenne geselecteerd (en de juiste aangesloten natuurlijk). Vervolgends ben ik met een MC9060 gaan meten.

Afbeeldingslocatie: http://www.wdsinc.com/hand9000.jpg
Dit is de MC9060, een handterminal met barcode scanner en wlan.

Ik ben met de handterminal voor mijn nieuwe woning gaan staan, en heb daar het bereik bekeken. De ping test ging prima, alle paketten kwamen aan, geen retrys. De handterminal heeft een 11mbit netwerkkaart (de accespoint 54mbit). De datasnelheid versprong tussen de 2, 5.5 en 11bit. 40% van de tijd op 5.5mbit, 30% 11mbit en 30% op 2mbit.
Nu heeft de handterminal een ingebouwde antenne, dus met een goede buiten antenne die hoog aan de nieuwe woning gemonteerd zit verwacht ik een wat snellere data overdracht te hebben.
Pagina: 1