laptop tobo schoonmaken

Pagina: 1
Acties:
  • 1.867 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoi

Dit gaat btw over een iBook, maar het lijkt me niet dat het echt apple-specifiek is.
Er is van de week wat chocomel over mijn laptop-tobo gegaan (het hoekje met de pijltjes) en wat toetsen plakken nu vrij irritant.

Ik heb al eens eerder een tobo vernaggeld door hem te wassen (wel de stroom erafgehaald etc), dus ik wil graagweten hoe ik het het veiligste kan doen.

Ik zal zelf te denken aan een klein bakje met warm water, en daar het tobo-hoekje inhangen (alleen de pijltjes zijn plakkend).

Is dit slim of juist link (en dan : wat is er slimmer)

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Een toetsenbord werkt doorgaans met twee plastic velletjes met daarop contactpuntjes.

Als hier vocht tussen komt, kan het dat er permanent contact is.

In water houden lijkt me sowieso dus geen goed idee ;)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-02 23:54
Bedoel je nou je laptop erin hangen? Of de toetsen losmaken?just to be sure

Ik denk dat het wel kan zo ja, als het water maar niet te heet is want dan zou je plastique kunnen smelten :)

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 14:07

PcDealer

HP ftw \o/

Demi water overheen spoelen zodat choco weg is en een paar dagen laten drogen.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
okay.

Ja natuurllijk haal ik het tobo los; dat is met een iBook vrij simpel (2 knopjes ;) ).
Maar goed, hoe zit dat met die permanente contacten voorkomen?

Als er tussen die 2 sheets plastic water (ook al is het demi) blijft hangen... dan heb je al vrij snel stront aan de knikker (demi raakt wss. vervuild door chocomel etc).

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Is het niet mogelijk om die sheets plastic los te maken van de toetsen?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Ik heb om die reden eens een toetsenbord volledig gedemonteerd, maar na montage deed één van de pijltjestoetsen het niet meer.

Geen aanradertje, zeker niet bij een laptop waar een toetsenbord-unit toch al gauw enkele tientjes kost...

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Geen aanradertje, zeker niet bij een laptop waar een toetsenbord-unit toch al gauw enkele tientjes kost...
Apple kennende wel duurder ;)

Maar inderdaad: slopen van tobo's is niet echt handig kan ik uit eigen ervaring vertellen (weet vrij veel van hardware en ben redelijk handig, maar ze overlijden vrij vaak).

Iemand nog tips?

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:03
Klein beetje vochtig doekje lijkt me het slimst. Misschien wel met de tissues die een beetje klef zijn zoals die van Kleenex bijvoorbeeld. Hiermee dan proberen zoveel mogelijk hoekjes te bereiken zonder het toetsenbord zelf uit elkaar te halen, want zoals eerder gezegd is dat meestal funest.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Gr0wLiThE schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 01:26:
Klein beetje vochtig doekje lijkt me het slimst. Misschien wel met de tissues die een beetje klef zijn zoals die van Kleenex bijvoorbeeld. Hiermee dan proberen zoveel mogelijk hoekjes te bereiken zonder het toetsenbord zelf uit elkaar te halen, want zoals eerder gezegd is dat meestal funest.
klopt maar het zit onder de keys... in de veertjes waardoor ze niet goed weer omhoog komen (en meer kracht kosten bij het naar beneden gaan)

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 13:26

neanderthaler

Are friends electric?

In ieder geval lijkt mij een overdaad aan water niet slim. Kan je tussen de toetsen komen met een wattenstaafje met alcohol ofzo? Als je toch met water/vloeistof op waterbasis gaat werken, hou dan het tobo op z'n kop, zodat de kans op naar binnen sijpelen van water zo klein mogelijk is. Föhnen na alfoop?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
hmm ja op zijn kop erin houden is een idee... maar het is een HEEL dun tobo :(

wattenstaafje: heb je de ruimte niet voor :(
Kan ik het niet beter in de alcohol gooien, of vreet dat mijn tobo op?

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 13:26

neanderthaler

Are friends electric?

Boudewijn schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 09:57:
hmm ja op zijn kop erin houden is een idee... maar het is een HEEL dun tobo :(

wattenstaafje: heb je de ruimte niet voor :(
Kan ik het niet beter in de alcohol gooien, of vreet dat mijn tobo op?
Ik bedoelde dus NIET het tobo op z'n kop in het water!

Maar wat het wattenstaafje betreft; als je de toets ernaast ingedrukt houdt, maak je zo toch schuin ruimte om tussen de toetsen te komen?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
nou de toetsen zijn een beetje conisch (als in: onderaan breder dan bovenaan) en ik heb imo erg weinig ruimte.
Weet iemand wat een nieuw tobo kost?

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

http://geektechnique.org/index.php?id=274

Hem kostte het 10 euro ;) Ik zou Apple even mailen/bellen, of naar de winkel gaan. Voor 10 euro kun je je de moeite besparen lijkt me!

Verwijderd

CodeCaster schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 10:47:
http://geektechnique.org/index.php?id=274

Hem kostte het 10 euro ;) Ik zou Apple even mailen/bellen, of naar de winkel gaan. Voor 10 euro kun je je de moeite besparen lijkt me!
Ja, okee, maar dat was niet 10 euro bij de Apple-store, maar 10 euro vanwege het feit dat het een Azerty-keyboard was die compleet onverkoopbaar was. Ik meen dat een ibook-keyboard 69 euro kost.

Anyways, hier heb ik nog staan hoe je een ibook-keyboard uit elkaar haalt. Het is wel te doen om alles te demonteren en uiteindelijk de filmlaag los te krijgen en alles weer terug te zetten, maar je moet wel van een beetje monnikenwerk houden :-) (en je geduld niet verliezen want dan ga je geheid iig 1 van die plastic scharniertjes verprutsen tijdens het loshalen en weer terug zetten).

http://geektechnique.org/...fibookkeyboardmaintenance

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2006 13:33 ]

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

PcDealer schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 23:17:
Demi water overheen spoelen zodat choco weg is en een paar dagen laten drogen.
Mij lijkt deze oplossing het beste. Het kan zelfs met normaal water, maar dan heb je kans dat er kalk en andere mineralen ertussen blijven steken.
Als je met gedestileerd water schoonspoeld en goed laat drogen zou het gewoon moeten werken denk ik.

☻/
/▌
/ \

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:12

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Een bus met perslucht? Als die choco opgedroogd is blaas je het er wellicht zo tussenuit...Dep er desnoods wat alcohol tussen als dit niet lukt, en vervolgens de lucht er langs spuiten.

Edit: als je geen busje perslucht hebt, heeft de betere pc-zaak wel een aantal van die dingen op de TD liggen. Die mag je vast wel even lenen ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Nyarlathotep op 12-05-2006 12:11 ]

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
jup maar het is de plak van de choco ;)

Ik ga denk ik van de week voor demi-water en dan op laten drogen met perslucht oid.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
ik kreeg net de tip dat ammonia ook zou werken, om het vet op te lossen.
Echter zou dat wel opletten zijn omdat het spul vrij agressief is... op zich los ik het plakken dan op maar het is balen als je die ook meteen oplost :+

Weet iemand of dit slim is of pure stupiditeit?

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-12-2022
Naar mijn idee(en ervaring) hoef je alleen de desbetreffende toetsen (voorzichtig) los te trekken en het druksysteem een beetje schoon te maken, dus niet je toetsenbord ergens hangen :X . Nadat je een toets los hebt getrokken kun je vrijwel meteen zien wat het probleem is ( dus waar je chocomel zit |:( ), waarschijnlijk moet je ook de plastic plaatjes los halen waar op de toets is vastgeklikt, om deze dan schoon te maken(waarschijnlijk zit hier het probleem).
Tip:
Ben wel voorzichtig, kapot is kapot :9~
Pagina: 1