[Cobalt RAQ 550] FreeBSD op RAQ 550 Hardware

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:01

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Topicstarter
Heren,

Ik ben nu al ruim 2 dagen bezig om erachter te komen of het mogelijk is op de 1 of andere manier om FreeBSD op CObalt Raq hardware te draaien.

Na ongeveer 150 google "antwoorden" kwam ik steeds uit op RAQDevil een port van de Sun naar een FreeBSD platform, kortom daar had ik niks aan.

Misschien kunnen de Sun guru's hier een lichtje opschijnen ?

De Cobalt heeft een i386 structuur

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

You don't need eyes to see, you need vision

• mph_rbi
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

mph_rbi

dus ...

de RAQ550 heeft gewoon i386 hardware, dus in theorie is het gewoon mogelijk..
Interessant idee trouwens... Toetsenbord in het USB slot, VGA kaart er in (PCI), CD speler aan de ATA bus en boot die 6.1-RELEASE CD..
Ik ben benieuwd..

dus ...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zelfde verhaal als Debian-on-a-RAQ denk ik, netbooten met een chrooted NFSmount werkt daar perfect mee.
Alleen moet je wel rekening houden dat de bootROM een 2.4.16 Linux kernel heeft om z'n bootstrap te doen.

PS:
Die RAQs hoef je niet voor bij Sun liefhebbers mee aan te kloppen, Sun heeft destijds Cobalt overgenomen om de low-end markt over te kunnen pakken (waar ze voorheen niks te bieden hadden).

[ Voor 68% gewijzigd door alt-92 op 11-05-2006 21:47 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:01

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Topicstarter
BackSlash32 schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 21:45:
Zelfde verhaal als Debian-on-a-RAQ denk ik, netbooten met een chrooted NFSmount werkt daar perfect mee.
Alleen moet je wel rekening houden dat de bootROM een 2.4.16 Linux kernel heeft om z'n bootstrap te doen.

PS:
Die RAQs hoef je niet voor bij Sun liefhebbers mee aan te kloppen, Sun heeft destijds Cobalt overgenomen om de low-end markt over te kunnen pakken (waar ze voorheen niks te bieden hadden).
True maar als dat gedeelte van de rom alleen gebruikt word om de bootstrap te laden zou het mogelijk moeten zijn om in die bootloader je HDD aan te spreken als "first boot device". Op het moment dat dit princiepe ook in werkelijkheid werkt kan je gaan kijken inderdaad naar de mogelijkheden om via een cdrom speler op de IDE kabel de hardeschijf te preppen met een bootiso van bsd.

Hierna desnoods via ssh remote inloggen en de installatie afmaken.

Leuke uitdaging we gaan testen.

:D Iemand die mee wil doen aan het project zullen vast nog wel meer mensen zijn met een cobalt die dit willen testen.
Q: How do I change the boot/root device?
A: Either use the 'cmos' tool or the LCD boot menu. To use the 'cmos' tool:
cmos -c bootdev [dev] (e.g. hda1 or md1)
To use the LCD boot menu, navigate to the "Config boot disk" option, then
select the device you want. If the device you want is not listed, you
will have to use the serial console ROM interface, or the 'cmos' tool.

Q: How do I change the default boot method?
A: Either use the 'cmos' tool or the LCD boot menu. To use the 'cmos' tool:
cmos -c defboot [d|r|n] (disk, rom, or network)
To use the LCD boot menu, navigate to the "Configure boot" option, then
select the method you want.
Hiermee zou je dus in eerste instantie de cd speler als boot kunnen gebruiken en daarna de default boot op disk zetten, dit zou inhouden dat alleen deze instellingen in de rom worden opgeslagen.

[ Voor 29% gewijzigd door ShadowBumble op 11-05-2006 23:22 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."