Netwerk over TV kabel

Pagina: 1
Acties:

• robv2
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08 11:14
Experimentje: In mijn straat ligt nog steeds het kabelnet van het Centraal Antenne systeem niets te doen... tig Jaar geleden heeft multiweb nieuwe huisaansluitingen gemaakt, en het oude zootje laten liggen. Mijn maatje woont in het huis waar het oude kopstation heeft gestaan, en bij hem liggen ALLE kabels die naar de diverse huizen in de buurt gaan, DUS.. daar moet een netwerk van te maken zijn, nietwaar?! Nu weet ik dat de impedantie van een CAI 75 ohm is en van een COAX (RG58) netwerk 50 ohm. Is dit te doen door de afsluitweerstanden aan te passen of hoef ik hier niet eens aan te beginnen ? Hard boys, eat your heart out!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Daar hoef je niet aan te beginnen. Misschien is het wel leuk als je wat cablemodems te pakken kan krijgen, dan kun je er iets mee....

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-07 15:13

oXygeN

oftewel oxje...

Je kan gewoon netwerken over die TV-coax kabels, alleen zal het wat trager zijn door de inderdaad grotere weerstand van die kabels

\o/

Verwijderd

als je nou kabelmodems regelt en een vpn server opzet
kunnen ze vpnnen naar jou of zo :)

----
ik lul maar wat

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 13:30

WiD

kabelmodems:? Je kan toch gewoon ethernet gebruiken op een coaxkabel.

• teigetjuh
  • Niet online
Je kan geen 75 Ohm kabel gebruiken voor een netwerk. Het gaat wel over korte stukjes (tot een meter of 5) goed, maar daarna krijg je problemen met het verschil in kabels. Traagheid veel fouten enzo....

• EelCapone
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-07 09:00

EelCapone

Ik kom je halen!

Het is 75 ohm. Als je dat gebruikt met standaard 50 ohm coax kaartjes, krijg je reflecties in de kabel. m.a.w. als je heel veel mazzel hebt kun je 1 bestandje van 10 bytes ofzo overzenden. Technisch gezien zou het volgens mij niet mogelijk kunnen zijn om 75 ohm kabel te gebruiken.

Acorn BBC B [ 65C02@2MHz; 32k RAM; Solidisk Sideways 128k; Solidisk 1770 ADFS; Econet ]

• EelCapone

EelCapone

Ik kom je halen!

Het is 75 ohm. Als je dat gebruikt met standaard 50 ohm coax kaartjes, krijg je reflecties in de kabel. m.a.w. als je heel veel mazzel hebt kun je 1 bestandje van 10 bytes ofzo overzenden. Technisch gezien zou het volgens mij niet mogelijk kunnen zijn om 75 ohm kabel te gebruiken.

Acorn BBC B [ 65C02@2MHz; 32k RAM; Solidisk Sideways 128k; Solidisk 1770 ADFS; Econet ]

• EelCapone

EelCapone

Ik kom je halen!

Verwijderd

Ze hebben niet voor niks 50 Ohm kabel in het leven geroepen.

75 Ohm werkt niet, teveel reflectie, overspraak, dus teveel fouten.

Verwijderd

dit kan in principe heel goed. Je moet alleen met wat weerstandjes de impedanties aanpassen, anders krijg je veel reflecties door de mismatch van impedanties (je systeem ziet dan erg veel collisions en het lijkt rete traag). Een nadeel is wel dat door deze weerstandjes het signaal ook zwakker wordt.

Ook is de lengte van de kabel beperkt ivm de collisiondetection. ik dacht dat de max afstand ca 185 meter was

• EelCapone

EelCapone

Ik kom je halen!

oeps |:(

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
Op donderdag 25 januari 2001 16:05 schreef Dutcho het volgende:
Ze hebben niet voor niks 50 Ohm kabel in het leven geroepen.

75 Ohm werkt niet, teveel reflectie, overspraak, dus teveel fouten.
Da's dus helemaal onzin, je zou best een prima netwerk kunnen maken met 75 Ohm kabel, alleen moet je dan alles wel afstemmen op 75 Ohm.

Theoretisch zou je 75Ohms kabel en 50Ohms kabel niet door elkaar kunnen gebruiken, maar uit de praktijk weet ik dat het wel werkt. Bij mijn ouders ligt eerst 1,5 meter 50Ohms snoer, dan aan een TV-kabel koppelstukje 10 meter TV-coax, dan nog een koppelstukje, dan nog een meter of 5 TV-coax, en dan nog 1,5 meter coax-snoer (ja, we hadden nog wat restjes liggen :)). Ik moet er wel bij zeggen dat er slechts 2 computers aan zitten, dus aan beiden kanten wordt dit direct getermineerd.
Via de Windows netwerkomgeving (1 machine is Windows 95, de ander Windows 98), wat toch al niet erg efficient is, haal ik nog 750kb/s. Daar is nog best mee te werken.
In robv2's geval zal de prestatie ongeveer hetzelfde zijn, want eenmaal in een 75Ohms kabel zal het signaal niet meer verslechteren, dat gebeurd alleen bij koppelingen.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Zou moeten kunnen met kabel modemz.. maar die zijn best duur!

>:)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Je kunt niet met standaard 10Base-2 kaartjes over RG-59 coax (dat is de 75 Ohm TV), 2 metertje daarvan tussen 100 m coax-kabel trekt je hele net down (zelf ooit een hele kamer zo platgelegd, verdwaald kabeltje).

Het gaat niet langzamer werken door de hogere weerstand, want de kaarten hebben nou eenmaal kristallen die vrolijk 10 MHz produceren.

Het enige wat zou werken is als je hele antiek en zeldzaam spul te pakken weet te krijgen, 10Broad-36, dat i.t.t. de meeste Ethernet-technieken broadband gebruikt (gewoonlijk baseband). Het bereik is dan 3600 yards, ofwel zo'n 3.3 km.

Overigens, als je dat spul ergens ontmoet, zeg het me even, want ik heb dat nog niet in mijn collectie netwerk-segmenten.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Je knoop aan 1 kant van de kabel er een CAT5 UTP of een STP/FTP :? kabel aan en die snok je er zo doorheen :)

• Joto
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-08 07:09
Wat was ook al wwer de impedantie van een token ring netwerk ??

weet niet zeker maar beter iets dan niets

1+1+1 = 1

• robv2
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08 11:14
Samenvattend: toch maar even proberen, want je weet maar nooit. Ik heb twee terminators gesloopt, en inderdaad, daar zit een afsluitweerstand van 50 ohm in. 75 Ohm weerstandje d'r in geplakt (aan beide zijden) en ~meter coax (tv-kabel) er tussen. De resultaten zijn bemoedigend. Helaas ben ik niet in staat om de collision-detects te onderscheppen, maar het gaat redelijk snel op 10Mbit/s. Voor de zekerheid even met een scoopje en een toonfiets de kabel bekeken (uiteraard op 10 MHz) en dat ziet er zeer fruitig uit. Dus: Van het weekend gaan we maar dirt-diggen onder het huis om de kabels op te graven. Wordt vervolgd....

Overigens: Thanx voor alle reply. Dit werkt echt te gek.

Greetz, RobV2

• tita_tovenaar
  • Laatst online: 21-08 21:30
zoals sommigen al zeiden theoretisch moet het kunnen.De mismatch zoals je dat hier hebt wordt in de radio communicatie met oa baluns(aanpassingsspoel tussen de 2 verschillende impendanties )opgeheven.en ik denk dat dit ook wel kan werken via de ethernet.ik zal ff een paar links neer kwakken http://www.qsl.net/iz7ath/web/02_brew/11_balun/pag01_eng.htm
en bij bijde netwerk kaart moet natuurlijk zo'n spoel hangen

Soms weet ik het ook niet meer.........

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Oja, doe je buren een plezier: Graaf niet de verkeerde kabel op........ :P

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2025
Op vrijdag 26 januari 2001 10:46 schreef fkooman het volgende:
Je knoop aan 1 kant van de kabel er een CAT5 UTP of een STP/FTP :? kabel aan en die snok je er zo doorheen :)
Net jammer dat je daar niet veel verder dan 100 meter mee komt! :) Trek er dan thinnet coax (185m) of thicknet coax (500m) door. Of gelijk glasvezel. :)

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

Pagina: 1