Toon posts:

Tone mapping met jpeg'jes

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een aantal afbeeldingen op internet gevonden die bewerkt waren met hdr/ tone mapping.

Ik vraag me af of ik deze bewerkingen ook kan toepassen op jpeg'jes afkomstig van een canon ixus 60?

Op internet zie ik namelijk afbeeldingen met meerdere exposure times van RAW bestanden. Deze gooien ze dan in een programma zoals photomatix.

Haal ik misschien twee dingen door elkaar hdr, tone mapping?

Is tone mapping bv wel mogelijk, maar hdr niet?

alvast bedankt voor de reacties!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:40
Eigenlijk heb je voor HDR (afbeeldingen met een hoger dynamisch bereik) JPG'tjes nodig. Daarvoor moet je dus meerdere foto's maken, met verschillende belichtingstijden (bijvoorbeeld 1/500 - 1/250 - 1/100 - 1/50 - 1/25 - 1/10) . Omdat raw (beschikbaar in veel Prosumers en DSLR's), de mogelijkheid biedt om enigzins de exposure (belichting) van een foto aan te passen, zetten veel mensen meerdere malen 1 raw-bestand om in meerdere JPG's (in plaats van meerdere foto's te maken). Dit levert een iets minder resultaat op, maar is vaak nog goed bruikbaar, en makkelijker te maken (je beeld verschuift niet( je hebt immers maar 1 foto), iets wat je al snel wel hebt met als je meerdere foto's maakt).

Ofterwijl: Je kan prima HDR's maken met je ixus 60, een statief is hierbij wel handig, want je moet meerdere foto's maken (al zit in photomatix wel een tool wat 't enigzins kan wegwerken, erg handig is het niet). met die HDR kun je weer een getonemapte foto maken. Dit alles kan in photomatix.

Voor het verschil tussen HDR en tonemapping:

HDR (High Dynamic Range als ik het goed heb): een foto (vaak samengesteld uit meerdere foto's/belichtingen), wat een hoger dynamisch bereik heeft dan het standaard 8bit per kleur
Tonemapping: een HDR wat teruggerekend wordt naar het standaard 8bit, waarbij het constrast op een dergelijke manier wordt teruggebracht dat je geen overbelichting meer hebt, of donkere delen, maar er nog wel een contrastrijke foto als resultaat krijgt

[ Voor 33% gewijzigd door inquestos op 11-05-2006 18:09 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-01 13:59
Zoals de vorige poster al zei, je kunt in princiepe wel van 1 RAW 3 verschillend geexposede images maken, en die omzetten naar HDR, maar dit zal altijd al een minder resultaat opleveren dan 3 apart genomen images. vanuit 1 JPG 3 JPGs gaan maken met verschillende brightnesses heeft geen zin, je hebt dan nog steeds geen groter dynamisch bereik.

https://niels.nu

• Stiegl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-01 19:59
Als ik met photoshop verschillende exposures van dezelfde RAW aanbied, gaat hij zeuren dat de foto's niet genoeg dynamisch bereik hebben voor HDR. Photomatix doet het geloof ik wel.
Ik ben trouwens wel geinteresseerd in een goed workflow voorbeeld voor HDR/tonemapping. Simpelweg een paar foto's aan Photomatrix aanbieden is mij wat te makkelijk, hoe hou je goed controle over het resultaat?

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

The Cheese schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 10:02:
Als ik met photoshop verschillende exposures van dezelfde RAW aanbied, gaat hij zeuren dat de foto's niet genoeg dynamisch bereik hebben voor HDR.
Tenzij je de EXIF verwijderd. :)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Haal ik misschien twee dingen door elkaar hdr, tone mapping?

Is tone mapping bv wel mogelijk, maar hdr niet?
Och, het hangt een beetje samen, zie ook hier :)

Een beschrijving van tone mapping:
Tone reproduction (also known as tone mapping) provides a method of scaling (or mapping) luminance values in the real world to a displayable range. Tone reproduction is necessary to ensure that the wide range of light in a real-world scene is conveyed on a display with limited capabilities. In addition to compressing the range of luminance, it can be used to mimic perceptual qualities, resulting in an image which provokes the same responses as someone would have when viewing the scene in the real world. For example, a tone reproduction operator may try to preserve aspects of an image such as contrast, brightness or fine detail --- aspects that might be lost through compression.
Voor HDR staat hier een hele mooie beschrijving.

jpegs zijn wat minder handelbaar/bruikbaar voor tonemapping/HDR, net als bv voor witbalans: het is wel mogelijk, maar lastiger dan RAW :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1