Toon posts:

Probleem: Speedtouch+Linksys router

Pagina: 1
Acties:
  • 1.084 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet iedereen,

Sinds een tijdje heb ik een Linksys Etherfast® Cable/DSL Router 4 ports omdat er thuis een 2e computer bij is gekomen.
Internet doet het goed, downloaden/uploaden via browsers en ftp wil ook gewoon maximale snelheid, maar programma's die poorten of UPnP gebruiken om te downloaden/uploaden (bittorent, dc++) werken heel sloom of niet meer.

Internet komt binnen op een SpeedTouch 510, daarmee heb ik nooit problemen gehad en heb ik ook alle poorten die nodig zijn (5000-5005) geforward en UPnP ingeschakeld.

We hebben hier naast 2 computer met ZoneAlarm ook een netwerkdrive met rj45 aansluiting die ook op de Linksys Etherfast® Cable/DSL Router 4 ports moet worden aangesloten, deze moet beschikbaar zijn voor beide computers (het liefst als hardeschijf bij deze computer, en anders als netwerk locatie) maar moet verder afgeschermd zijn van internet.

Het probleem is, dat als ik in de Linksys Etherfast® Cable/DSL Router 4 ports dezelfde poorten openzet/forward (5000-5005) dat hij daar niks mee lijkt te doen.
Ik zoek dus een manier dat de SpeedTouch en de Linksys router samen kunnen werken. Ik heb wat rondgezocht voordat ik deze post maakte en daarbij heb ik iemand zien zeggen dat je de speedtouch moet doorverwijzen naar de Linksys router. Ik weet alleen niet hoe dit moet.
de instellingen op het moment zijn:

Speedtouch
DSL Statistics
Line Status Enabled
Bandwidth Up/Down (Kbit/sec) 512 / 3072
Uptime 5d 17:18
kBytes Tx/Rx 694883 / 4569501
Interface PPPoA_1
IP Addresses/Netmasks 83.116.37.182/32
Primary DNS 194.134.5.5
Secondary DNS 194.134.0.97

Product Name SpeedTouch 510
Physical Address 00-90-D0-C9-FA-3F
Software Release 4.2.3.0.0

Connections
Interface PPPoA_1
Destination PVC_1
Mode always-on
Link connected
State up

Local IP Address = 83.116.37.182
Remote IP Address = 195.190.249.60
Other IP Addresses = Not Configured
Primary DNS = 194.134.5.5
Secondary DNS = 194.134.0.97
MTU Size = 1500
Address Translation = pat
UnicastPackets Tx/Rx = 3821272 / 3390302
BroadcastPackets Tx/Rx = 0 / 0
Packets Dropped = 0

DHCP server running
Linksys Etherfast® Cable/DSL Router 4 ports
Internet connection type: Obtain an IP automatically
Hostname: 01-black
Domain name:
Local Ip Adress: 192.168.1.1
Subnet Mask: 255.255.255.0
Local DHCP Server: Enable
Start IP Address: 192.168.1.100
DHCP Address Range: 192.168.1.100 to 192.168.1.149
Client Lease Time: 0 minutes (0 means one day)
Static DNS1: 194.134.5.55
Static DNS2: 194.134.5.5
Static DNS3: 0.0.0.0
WINS: 0.0.0.0
NAT: Enable
Dynamic Routing: Enable
Transmit RIP Version: RIP1
Receive RIP Version: RIP1
PC:
Mobo: Asus k8n5x (Nforce 4)
Standaart XP firewall is uit
Zonealarm firewall versie: 6.1.744.001 (laatste versie)
Zonealarm:
Poorten 5000 t/m 5005 zijn opengezet
2 internetzones (vraag me af hoe dat kan 2 netwerk zones? Maybe doordat ik een 2e netwerk kaart in mijn pc heb?)

netwerk zone 1: 192.168.1.0 tot 255.255.255.0
Netwerk zone 2: 168.254.0.0 tot 255.255.255.0
Overige Info:
De speedtouch kan ik bereiken door te gaan naar: 10.0.0.138
De linksys router kan ik bereiken door te gaan naar: 192.168.1.1
De netwerk storage kan ik bereiken door te gaan naar: http://storage/

Wanadoo ADSL van KPN met Vast IP adres
Zoals jullie zien staat de Linksys router op: Obtain an IP automatically
die kan ook op een vast ip worden gezet (ik heb een vast IP adres) maar dan werkt internet niet meer.

De bedoeling is dus dat
• programma’s die gebruik maken van UPnP Forwarding weer goed werken en
• dat ik met beide pc op internet kan en
• dat beide pc’s elkaar kunnen bereiken via het netwerk en
• dat beide pc’s bij de netwerk storage kunnen en dat deze NIET via internet bereikbaar is
• en als laatste dat de poorten 5000-5005 openstaan.

Kunnen jullie mij met dit probleem helpen.
Alvast bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand? ;(

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 16:15

Cramthabam

Leef en laat leven

Naar welke PC heb je de poorten vanaf de linksys open gezet?
Als het goed is is de speedtouch ook al een router. Volgens mij het eneigste wat je nodig had was een switch. Je kunt proberen om de speedtouch op een lan poort van de linksys aan te sluiten. De Linksys zou dan moeten gaan werken als een switch.

Verwijderd

Topicstarter
Cramthabam schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 08:23:
Naar welke PC heb je de poorten vanaf de linksys open gezet?
Als het goed is is de speedtouch ook al een router. Volgens mij het eneigste wat je nodig had was een switch. Je kunt proberen om de speedtouch op een lan poort van de linksys aan te sluiten. De Linksys zou dan moeten gaan werken als een switch.
Uhm zover ik weet gewoon naar alle pc's op het netwerk, maar elke keer als ik een poot openzet lijkt het wel of de linksys dat negeerd want ik zie de opengezette poorten maar niet terug in de lijst. Maar ik zal het eens proberen om de speedtouch in de lanpoort te doen

Verwijderd

Topicstarter
Cramthabam schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 08:23:
Als het goed is is de speedtouch ook al een router.
ja klopt
Je kunt proberen om de speedtouch op een lan poort van de linksys aan te sluiten. De Linksys zou dan moeten gaan werken als een switch.
geprobeerd maar dan krijg ik geen internet verbinding. Ik heb de optie 'verbinding herstellen' ook geprobeerd maar tervergeefs.

• Cramthabam

Cramthabam

Leef en laat leven

geprobeerd maar dan krijg ik geen internet verbinding. Ik heb de optie 'verbinding herstellen' ook geprobeerd maar tervergeefs.
Krijg je nu wel een ip adres toegewezen of komt deze in het 169.xxx ip te zitten. Je modem zou je kunnen doorspelen naar de linksys door deze in bridge mode te zetten. Volgens mij reageert de speedtouch dan alleen als modem en verwijst dan alles door naar de linksys.

Het is wel raar dat de linksys zich niet als switch gaat gedragen want ik heb op deze manier ook meerdere routers aangeloten en deze werken allemaal keurig als switch.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:09
Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 13:37:
[...]

ja klopt

[...]

Moet je wel DHCP uitzetten in je linksys & een ip toekennen binnen de range van je speedtouch.

Als je router bridging ondersteunt is dat t makkelijkst.

Verwijderd

Topicstarter
DJSmiley schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 13:45:
[...]

Moet je wel DHCP uitzetten in je linksys & een ip toekennen binnen de range van je speedtouch.

Als je router bridging ondersteunt is dat t makkelijkst.
Sorry maar ik ben compleet n00b hierin, maar ik heb gemerkt dat als ik DCHP uitzet in mijn linksys dat windows dan foutmeldingen geeft omtrent ip adressen verkrijgen. En waar moet dat ip invoeren?
ik neem aan ergens bij:

Local Ip Adress:
Subnet Mask:
Start IP Address:

en wat is de range van mijn speedtouch? (want dat kan ik nergens vinden)

• Cramthabam

Cramthabam

Leef en laat leven

Ik zou het als volgt eens proberen.

- Met de speedtouch werkte alles goed
- Zet op de linksys dhcp uit
- Sluit je speedtouch aan op een lan poort op de linksys
- Sluit een van je pc's aan

Als het goed is hoor je nu een ip te krijgen van je speedtouch.
Iets met 10.0.0.xxx dus.

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-04 23:04

The_Scarabial

MTB for life!

ik heb het zo gedaan:

ik heb op mijn speedtouch, een DHCPspoof ingeladen, daarna gewoon de linksys automatisch ip laten verkrijgen, als je dat eenmaal hebt, alle ip-adressen enz. opschrijven, daarna de router op statisch ip gezet, en dan gewoon bij forward menu poorten geforward en alles werkt perfect :D

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-04 19:29
Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 16:12:
[...]

Sorry maar ik ben compleet n00b hierin, maar ik heb gemerkt dat als ik DCHP uitzet in mijn linksys dat windows dan foutmeldingen geeft omtrent ip adressen verkrijgen. En waar moet dat ip invoeren?
ik neem aan ergens bij:

Local Ip Adress:
Subnet Mask:
Start IP Address:

en wat is de range van mijn speedtouch? (want dat kan ik nergens vinden)
Dat is volgens mij het makkelijkste om de router in een andere modus te zetten, Als je de internet kabel op de switch poort van de Linksys zet bestaat het risico dat hij zegt dat de gateway niet te vinden is (maar internet werkt gewoon wel omdat het doorgetsuurd word) dan had je eigenlijk net zo goed een switch met accesspoint kunnen hebben.
Maar op een andere modus te starten ga je via je webbrowser naar je Linksys apparraat toe zal 192.168.1.1 zijn, evt wachtwoord, dan moet je ergens in het menu mode zien staan klik daarop en kies je de modus bridge.

verdwaalde ict'er op elektro!

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:13
heb laatst ook een linksys router gehad pfff wist niet hoe snel ik dat ding moest omruilen, zodra je torrents gaat downloaden flipt dat ding en weg internet, heb nu een asus wl-530g heerlijk dingetje makkelijk in te stellen en zoveel downloaden als ik wil :9~

Verwijderd

Topicstarter
-Venom- schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 18:16:
heb laatst ook een linksys router gehad pfff wist niet hoe snel ik dat ding moest omruilen, zodra je torrents gaat downloaden flipt dat ding en weg internet, heb nu een asus wl-530g heerlijk dingetje makkelijk in te stellen en zoveel downloaden als ik wil :9~
ik heb juist een linksys gekocht omdat ik dacht en gelzen had dat het een 'a merk' is

weet iemand anders een goed alternatief?
(zelf dacht ik: http://www.asus.com/produ...3=90&model=68&modelmenu=1)

maar kan je met een switch wel een netwerk maken EN meerdere computers internetverbinding geven EN sommige apperaten alleen in het netwerk laten?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2006 19:06 ]

• 5mebibyte
Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 18:52:
[...]

ik heb juist een linksys gekocht omdat ik dacht en gelzen had dat het een 'a merk' is

weet iemand anders een goed alternatief?
(zelf dacht ik: http://www.asus.com/produ...3=90&model=68&modelmenu=1)

maar kan je met een switch wel een netwerk maken EN meerdere computers internetverbinding geven EN sommige apperaten alleen in het netwerk laten?
LinkSys is ook een zeer goed merk, onderdeel van Cisco. ik heb er altijd prima ervaring mee gehad nooit problemen werkt altijd goed. Maar je hebt mensen met een eigen mening en eigen (tegenvallende) ervaringen.
Maar waarom zou je een ander apparraat gaan kopen als je een goed werkend prodcut hebt :? de Asus zul je ook moeten gaan configureren voor portforwarding dus wat schiet je op?
Natuurlijk werkt een switch ook, die geeft alleen het signaal door je kunt niks instellen (tenzij je 3 nullen voor je switch over hebt).
De speedtoch mag dan een port hebben, maar het is gewoon een router voor meedere pc's alleen zitten er geen meerdere poorten op daar voor kun je een switch of iets dergelijks kopen.

Dus:
-Waarom zou je een nieuw apparraat kopen, je lost het probleem met portforwarden enzo niet op.
-Een switch kun je al het verkeer delen, internet en lan.
- LinkSys is voor mij een A-merk

Windows heeft er vandaag weer eens niet veel zin in, hij is nogal spontaan met eigen ideeen :(

Verwijderd

Topicstarter
5mebibyte schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 20:57:
[...]
Dus:
-Waarom zou je een nieuw apparraat kopen, je lost het probleem met portforwarden enzo niet op.
-Een switch kun je al het verkeer delen, internet en lan.
- LinkSys is voor mij een A-merk

Windows heeft er vandaag weer eens niet veel zin in, hij is nogal spontaan met eigen ideeen :(
Ik koop liever ook geen nieuw apparaat maar (kan ook aan de foute instellingen liggen) zodat ik bittorent gebruik (met de instellingen bovenaan in de startpost genoemt) vliegt internet eruit en dat ligt niet in mijn speedtouch modem dus denk ik dat de linksys het niet aankan of zie ik dat fout?
The_Scarabial schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 18:13:
ik heb het zo gedaan:

ik heb op mijn speedtouch, een DHCPspoof ingeladen, daarna gewoon de linksys automatisch ip laten verkrijgen, als je dat eenmaal hebt, alle ip-adressen enz. opschrijven, daarna de router op statisch ip gezet, en dan gewoon bij forward menu poorten geforward en alles werkt perfect :D
Ik wil graag je oplossing uitproberen, maar ik snap je oplossing niet ;(
zou iemand mij stap voor stap (en ook uitleggen waar ik alles moet invullen, en wat aan moet en uit) kunnen uitleggen? alvast bedankt

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2006 09:54 ]

• 5mebibyte
Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 21:42:

zou iemand mij stap voor stap (en ook uitleggen waar ik alles moet invullen, en wat aan moet en uit) kunnen uitleggen? alvast bedankt
Het is misschien niet de beste oplossing maar het werkt. zoals eerder vertelt kun je de router functie min of meer omzijlen. Ik zal het zo zo duidelijke mogelijk uitleggen. Wat ik me nog bedenkt is dat twee router achter elkaar niet altijd even goed wilt werken (bij ons heb ik daar nooit problemen mee gehad) Dus misschien los je het probleem niet eens op met op een andere router.

Verander je eigen ip adres op de computer naar een statisch adres als dat niet zo is. bijv ip 192.168.1.2
gateway is in dit geval nog de LinkSys router dus 192.168.1.1. Ga naar de router toe en zet de DHCP functie uit, stop nu de Wan kabel van de LinkSys (de kabel naar de Speedtouch) in een van de lan poorten. Verander nu weer de ip instellingen van je pc naar bijv ip 10.0.0.155, subnetmasker 255.255.255.0, gateway en dns 10.0.0.138 zorg dat alle instellingen goed opgeslagen blijven, controleer of je weer internet hebt en reset de Speedtouch en de LinkSys.
Als het goed is heb je nu weer internet test dit even door naar een webpagina te gaan, als dat lukt probeer dan eens wat te downloaden.

Ben ik vergeten erbij te zetten, nadat je de DHCP uit gezet hebt en de instellingen opgeslagen moet je het ip van de LinkSys veranderen, dit moet in dezelfde range als de van de Speedtoch zijn dus bijv 10.0.0.156. dan is je LinkSys ook nog te bereiken wel zo handig als je Wlan wilt gaan gebruiken.

@ Dinkelover: Het heeft bij mij nooit veel uitgemaakt of je nu een statisch ip of een dynanisch ip geeft aan de twee de router in dit geval de LinkSys

[ Voor 14% gewijzigd door 5mebibyte op 13-05-2006 15:28 . Reden: vergeten dingetje ]

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-04 22:15
In het laatste geval heb je niets aan de Linksys als het ware....

Zoals ik in de SP lees gaat alles goed maar maak je één fout. Je moet de Linksys wel een statisch IP geven maar uiteraard in de range van de DHCP van de SpeedTouch en niet van je provider (als ik het verhaal goed begrijp, beetje onduidelijk daarin). Bijvoorbeeld 10.0.0.150. Dan heb je wel internet. In je SpeedTouch forward je dan alles naar 10.0.0.150, als kan liever natuurlijk DMZ, maar weet niet of je SpeedTouch dat ondersteunt. In ieder geval, zodra je Statisch IP werkend krijgt ben je eigenlijk klaar. Rest ziet er goed uit namelijk.

Vervolgens als al het verkeer dus echt bij de WAN van de Linksys aankomt, kun je daarin gaan forwarden naar de specifieke PC's, die je neem ik aan ook vaste IP's geeft in de range van je Linksys (192.168.1.***) enz. Maar dat zag er allemaal al goed uit.

Ik heb exact zelfde probleem gehad met Davolink modem en een Linksys router. Daar kwam nog weer een extra probleem bij dat beide DHCP's op 192.168.1.*** range zaten dus heb ik die van de linksys moeten veranderen. Maar ik heb mét en zónder DMZ alles werkend gekregen. Makkelijkste is altijd even een schematje te maken. Belangrijkste is daarin dat je begrijpt dat je 2 DHCP servers hebt en dat de Linksys een IP krijgt (forceert) uit de range van de SpeedTouch z'n DHCP. Dat laatste gaat naar mijn idee fout bij jouw, in de vorm van geen internet.

edit: voor de duidelijkheid nogmaals, de WAN in de Linksys is bedoeld voor oudere modems zonder DHCP. De linksys gaat er niet vanuit dat er nog een router voor hem zit. In principe boeit dat dus niet, maar die WAN bracht mij toen in verwarring. WAN van de linksys heeft dus niets met je IP van de provider te maken.

[ Voor 13% gewijzigd door dinkelover op 13-05-2006 13:17 ]

pepernooot

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-04 23:04

The_Scarabial

MTB for life!

Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 21:42:
als het goed is heb je een cd gekregen bij jou speedtouch modem, daarop staan template files zoals: PPPoE, PPPoA en nog wat, 1 daar van is "B. Router-modem (Spoofing)". (Voor het, middels DHCP spoofing, transparant aansluiten van één computer.)

-Nu ga je naar je modem adres: http://10.0.0.138/index.htm
- naar de tabblad advanced.
- naar tabblad system.
- hier staat nu gegeven wat voor template je nu hebt ingeladen.
- in dat tabblad kan je een andere template inladen, daar moet je dus die DHCP spoofing inladen.
- dan het modem opnieuw starten.
- naar je router gaan
- bij "WAN connection type" stel je het in op: obtain an ip automatically.
- nu kijk je of alles werkt.
- is dit het geval schrijf je alle ip adressen, gateway adressen, subnetmask enz. op.
- dan stel je bij wan connection type in op: static ip, en vul je alle adressen in.

en dan moet het werken en heb je een systeem wat perfect werkt :D

• dinkelover
Probeer dit eens in je Linksys in te stellen gewoon bij Setup:

LAN IP adress: 192.168.1.1 (zoals er al staat nromaliter)
(255.255.255.0) Subnetmask (ook zoals er al staat)

WAN connection TYPE: Static IP
Specify WAN IP adress: 10.0.0.150
Default Gateway Address: 10.0.0.138
DNS 1: 10.0.0.138
DNS 2, 3 en meer eventueel gewoon leeg laten.

Ik neem dan aan dat je Speedtouch gereset is en geconfigureerd voor internet (dus niet dat je DHCP spoofing of andere ongein hebt gedaan met de DHCP van je SpeedTouch) Zet je computers gewoon op automatisch IP en als je modem online is en de computers netjes een IP krijgen uit de DHCP van de Linksys, heb je internet met Statisch IP :)

pepernooot

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:00
Heb je wel je default NAPT server ingesteld in je modem? Want zonder dit zal je uPnP functie niet veel doen :)

Dit is het IP waarmee je router de modem herkent, bij mij is dat 10.0.0.1 (ik heb dezelfde modem :) )

Als je naar de Web Interface van je modem gaat (normaal 10.0.0.138) Dan klik je in de menu eerst op "Advanced" en dan op "NAPT". Dan klik je op "default server". Daar kan je dan dat ip opgeven :)

Afbeeldingslocatie: http://i1.tinypic.com/zko6pz.jpg

Verwijderd

Topicstarter
dinkelover schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 13:28:

LAN IP adress: 192.168.1.1 (zoals er al staat nromaliter)

Ik neem dan aan dat je Speedtouch gereset is en geconfigureerd voor internet (dus niet dat je DHCP spoofing of andere ongein hebt gedaan met de DHCP van je SpeedTouch) Zet je computers gewoon op automatisch IP en als je modem online is en de computers netjes een IP krijgen uit de DHCP van de Linksys, heb je internet met Statisch IP :)
Moet ik dan de DCHP server van de speedtouch uitzetten?
Xwen schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 15:04:
Heb je wel je default NAPT server ingesteld in je modem? Want zonder dit zal je uPnP functie niet veel doen :)

Dit is het IP waarmee je router de modem herkent, bij mij is dat 10.0.0.1 (ik heb dezelfde modem :) )

Als je naar de Web Interface van je modem gaat (normaal 10.0.0.138) Dan klik je in de menu eerst op "Advanced" en dan op "NAPT". Dan klik je op "default server". Daar kan je dan dat ip opgeven :)

[afbeelding]
bedankt, dat staat nu ingesteld :) '10.0.0.1' is altijd het zelfde als je de zelfde modem hebt?

PS: iedereen bedankt voor de reply's :)

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 23:26
Xwen schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 15:04:
[..]
onzin.. napt server en upnp hebben niets met elkaar te maken, upnp maakt dynamische mappings aan voor elke computer in het netwerk die daarom vraagt.
napt server is gewoon een dmz functie.

een router is overbodig, maar aangezien je hem nu toch al hebt, zou ik in de speedtouch het pppt profile laden en zo de router functie van het modem uitschakelen, is genoeg over te vinden hier op GoT.

• dinkelover
Nee, DHCP aanlaten. Ik weet niet exact wat die NAPT entry betekent, maar ik hoefde hem niet aan te zetten hoor :?

Overigens half Nederland zit met dit modem. En afhankelijk van de versie (datum) deelt ie IP's uit vanaf 10.0.0.1 of 10.0.0.150... dus hoeft niet exact zelfde modem te zijn!! Pas dus op. Met 10.0.0.150 zit je sowieso goed want die zijn voor alle versies geldig :) Succes ermee!

pepernooot

Verwijderd

Topicstarter
dinkelover schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 16:08:
Nee, DHCP aanlaten. Ik weet niet exact wat die NAPT entry betekent, maar ik hoefde hem niet aan te zetten hoor :?

Overigens half Nederland zit met dit modem. En afhankelijk van de versie (datum) deelt ie IP's uit vanaf 10.0.0.1 of 10.0.0.150... dus hoeft niet exact zelfde modem te zijn!! Pas dus op. Met 10.0.0.150 zit je sowieso goed want die zijn voor alle versies geldig :) Succes ermee!
10.0.0.150 staat er nu (leek me op de 1 of andere manier ook beter, (ergens een keer gehoord)) maar als ik de DCHP server op de speedtouch aanlaat en ook op de linksys dan heb ik 2 DCHP servers kan/deugt dat wel?

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:00
Mitch schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 16:06:
[...]

onzin.. napt server en upnp hebben niets met elkaar te maken, upnp maakt dynamische mappings aan voor elke computer in het netwerk die daarom vraagt.
napt server is gewoon een dmz functie.

een router is overbodig, maar aangezien je hem nu toch al hebt, zou ik in de speedtouch het pppt profile laden en zo de router functie van het modem uitschakelen, is genoeg over te vinden hier op GoT.
hoe denk je dat je router zijn portmappings doorspeelt naar de modem?
die modem (510) is op zich een router, als het een gewone modem was dan had je gelijk, maar in dit geval niet :) (nofi :) )

[ Voor 10% gewijzigd door Wouter06 op 13-05-2006 16:35 ]

• 5mebibyte
Verwijderd schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 16:26:
[...]

10.0.0.150 staat er nu (leek me op de 1 of andere manier ook beter, (ergens een keer gehoord)) maar als ik de DCHP server op de speedtouch aanlaat en ook op de linksys dan heb ik 2 DCHP servers kan/deugt dat wel?
Ja in principe wel, als je de LinkSys router via de Wan poort aansluit op de Speedtouch moet dat gewoon kunnen zolang de LinkSys als router werkt en zijn aanvragen voor internet via zijn Wan poort verstuurd moet dat gewoon goed gaan.

Verwijderd

Topicstarter
5mebibyte schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 16:56:
[...]

Ja in principe wel, als je de LinkSys router via de Wan poort aansluit op de Speedtouch moet dat gewoon kunnen zolang de LinkSys als router werkt en zijn aanvragen voor internet via zijn Wan poort verstuurd moet dat gewoon goed gaan.
uhm mischien een hele domme vraag maar wat is een wan poort? ik heb 4 lan poorten en 1 poort voor internet op mijn linksys.

• 5mebibyte
Verwijderd schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 17:35:
[...]

uhm mischien een hele domme vraag maar wat is een wan poort? ik heb 4 lan poorten en 1 poort voor internet op mijn linksys.
Lan = Local area network
Wan = Wide area netwerk

Dan lijkt het me al duidelijk local is lokaal dus thuis en wan wide en het internet (een groot netwerk dus is heel groot) Dat is dus de internet poort. De Linksys stuurt dus alle internet aanvragen door naar de wan poort eigenlijk.

• dinkelover
5mebibyte schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 20:24:
[...]Lan = Local area network
Wan = Wide area netwerk

Dan lijkt het me al duidelijk local is lokaal dus thuis en wan wide en het internet (een groot netwerk dus is heel groot) Dat is dus de internet poort. De Linksys stuurt dus alle internet aanvragen door naar de wan poort eigenlijk.
Inderdaad en omdat op die WAN geen direct internet zit in dit geval, moet ie zijn data dat dus vanuit de Speedtouch halen net als een computer dat zou doen :) Daarom zit je met 10.0.0.150 in dit geval goed omdat de Speedtouch zijn data daarheen stuurt. Dus in de Speedtouch zul je dan alles moeten forwarden naar 10.0.0.150 (DMZ stuurt alles door, hoef je het niet los in te voeren) en in de Linksys zul je moeten forwarden naar 192.168.1.***, oftewel het IP van je PC. De meesten vinden dit dus onhandig omdat je alles dubbel moet doen (tenzij in geval van DMZ), maar het leert je wel beter begrijpen wat er nu eigenlijk gebeurd in die dingen. Belangrijk is dus dat je weet dat de Speedtouch een modem/router is en de Linksys alleen een router. Oftewel modem->router->router->PC's.

Als je uiteindelijk internet hebt, kun je het forwarden makkelijk testen met FTP. Even port 21 forwarden in SpeedTouch en Linksys en dan FTP servertje starten of via dit een poortscan uitvoeren :)

pepernooot

• 5mebibyte
dinkelover schreef op zondag 14 mei 2006 @ 01:56:

Als je uiteindelijk internet hebt, kun je het forwarden makkelijk testen met FTP. Even port 21 forwarden in SpeedTouch en Linksys en dan FTP servertje starten of via dit een poortscan uitvoeren :)
Wat je dan netzo goed kunt doen om te kijken of de ftp werkt is deze site gebruiken. Heel makkelijk als je geen ftp client hebt (en op school zit waar alles dicht zit, maar waar je wel een ftp server mag draaien maar geen client mag gebruiken }:O ).

Wat je dan netzo goed kun doen is naar [url=www.grc.com]https://www.grc.com//url] gaan en dan Hotsports > Shieldsup > proceed/accoord en dan een test naar All service ports doen.

[ Voor 16% gewijzigd door 5mebibyte op 14-05-2006 17:30 . Reden: handige link ]

Verwijderd

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Speedtouch default server = 10.0.0.150

LAN IP adress: 192.168.1.1 (zoals er al staat normaliter)

Ik neem dan aan dat je Speedtouch gereset is en geconfigureerd voor internet (dus niet dat je DHCP spoofing of andere ongein hebt gedaan met de DHCP van je SpeedTouch) Zet je computers gewoon op automatisch IP en als je modem online is en de computers netjes een IP krijgen uit de DHCP van de Linksys, heb je internet met Statisch IP

Dat heb ik uitgeprobeerd, ik heb nu op beide PC's internet, en ik kan bij de instellingen van de Linksys en de Speedtouch. Alleen heb ik nu het probleem dat bittorrent en andere download programma's die gebruik maken van poorten die open moeten staan erg erg sloom gaan ( 28 kb/sec maximaal i.p.v 350 kb/sec normaal). Bij de speedtouch heb ik de poorten 5000 / 5001 / 5002 openstaan naar 10.0.0.150. Moet ik in de linksys deze poorten ook nog opengooien? Dit heb ik geprobeerd, door het Linksys menu te openen -> Applications & Gaming -> en dan bij deze 3
Port Range Forwarding
Port Triggering
UPnP Forwarding
een poort invullen maar wat ik ook doe die poort verdwijnt steeds :?

even wat informatie:
Ik heb de internetkabel vanuit de modem in de internetpoort gestopt, dus niet in een wanpoort (dat werkte niet).
Instellingen linksys:
Afbeeldingslocatie: http://e-max.josti.nl/temp/instellingen.jpg

instellingen speedtouch:
Afbeeldingslocatie: http://e-max.josti.nl/temp/speedtouch.jpg

naar welk ip moet ik de poorten eigenlijk forwarden in de speedtouch?

Kan iemand mij verder helpen?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2006 17:05 ]

• 5mebibyte
Sla je de settings wel op in de Linksys, zit ergens nog een knop save settings als je dat niet goed doet gaat het niet goed. Als ik me de opstelling goed kan herinneren moet je vanaf de Speedtoch gaan forwarden naar je Linksys router, die is direct aangesloten op je modem/router. Wat je ook nog kunt doen is ipv port forwarden een dmz opstellen dan staan alle poorten intern open (misschien iets minder veilig wel makkelijker en de speedtoch heeft al nat.)

Verwijderd

Topicstarter
5mebibyte schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 17:10:
Sla je de settings wel op in de Linksys, zit ergens nog een knop save settings als je dat niet goed doet gaat het niet goed. Als ik me de opstelling goed kan herinneren moet je vanaf de Speedtoch gaan forwarden naar je Linksys router, die is direct aangesloten op je modem/router. Wat je ook nog kunt doen is ipv port forwarden een dmz opstellen dan staan alle poorten intern open (misschien iets minder veilig wel makkelijker en de speedtoch heeft al nat.)
En hoe doe je dat laaste :) ?

• 5mebibyte
Ik heb hier alleen een accesspoint staan, omdat twee routers dubbelop is. Nu ben ik alleen niet op "locaties" waar ik even snel kan kijken in de router waar dat staat. Dus iemand anders moet je even helpen of je moet even zoeken meestal staat het onder security of onder de speciale extra's. Als je het gevonden hebt moet je het ip-adres opgeven van je computer waarop je alle poorten wilt kunnen gebruiken, de pc waarop bittorent draait. dat moet je opslaan en dan zou het moeten werken.
Hint: anders zoek je even in de manual van Linksys hoe het moet, die zat dat hopelijk duidelijk danwel beter uitleggen hoe dat zit.

Verwijderd

Topicstarter
Na wat testen kom ik tot de volgende conclusie:
Op pc 1 online gamen en tegelijk downloaden (op volle snelheid) op pc 2 (gewoon via browser) wil. Tegelijk met beide pc's online gamen heeft als gevolg dat internet eruit knalt. Downloaden met bittorrent heeft het zelfde resultaat. Dit moet wel aan de linksys liggen want als ik direct de pc via de speedtouch aansluit dan heb ik dit probleem niet. Weet iemand een oplossing, of is de linksys gewoon een waardelose router/hub ?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-03 16:47

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt die faq is heel erg handig ! :)

• 5mebibyte
Verwijderd schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 11:52:
bedankt die faq is heel erg handig ! :)
Het is al eerder in het topic aangedragen om de Linksys als switch met accesspoint gebruiken. Dan ben je meteen van de config van de Linksys af.

Verwijderd

Topicstarter
5mebibyte schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 12:46:
[...]

Het is al eerder in het topic aangedragen om de Linksys als switch met accesspoint gebruiken. Dan ben je meteen van de config van de Linksys af.
klopt, heb ik ook geprobeerd maar dat werkte niet helemaal

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-03 16:47

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 15:28:
[...]

klopt, heb ik ook geprobeerd maar dat werkte niet helemaal
In feite was dat hetzelfde als dat in de wiki die ik linkte. Eigenlijk is het gewoon een regelmatig terugkerende faq vraag.

BTW, het is een wiki, dus als iemand hem wil updaten mag dat uiteraard.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Zet de modem in bridge/spoof modus zodat de router het internetadres krijgt en stuur de poorten vanaf de router door

Download de configuratietool op http://www.speedtouchsupport.nl/support.htm (even goed opletten welke versie van de 510 je hebt)

* Zorg ervoor dat de speedtouch direct op je PC is aangesloten, geen router ertussen dus!
* Start de tool
* Kies je netwerk operator (kpn, versatel etcetera)
* kies daarna voor expert mode. Daar kun je kiezen om een DHCP spoofing template te uploaden
* Volg de instructies en vul al je gegevens van je adsl abonnement in
* Na het voltooien van de tool wordt de modem automatisch opnieuw gestart
* Start nu je PC opnieuw op. Laat de 510 nog steeds direct aan je PC verbonden!

Na het opstarten heeft je PC een IP adres van de speedtouch gekregen. draai ipconfig /all en schrijf alle waarden op die je daar ziet. Dus: ipadres, subnetmask, alle dns adressen etcetera

* Zet nu de PC uit, verbind de 510 met je router en je router met je PC
* Start je PC opnieuw op en open het configuratiescherm van je router (bij mij is dat 192.168.1.1)
* Stel nu je router in op Static IP adress en vul hier verder alle waarden in die je hebt opgeschreven na het draaien van ipconfig /all. Bij mij was het wat lastig om het subnetmask 255.0.0.0 in te voeren, maar na een aantal malen de foutmeldingen van mijn router te negeren heb ik het toch kunnen invullen
* Bewaar de gemaakte veranderingen en sluit het configuratiescherm van je router
Dit heb ik gedaan, maar ik krijg een fout melding bij de instellingen van de Linksys router. Zie de volgende afbeeldingen:

Afbeeldingslocatie: http://www.e-max.josti.nl/wtf/1.jpg

de ipconfig /all instellingen zijn:

Afbeeldingslocatie: http://www.e-max.josti.nl/wtf/2.jpg

weet iemand wat ik fout doe? Alvast bedankt ! :)

• 5mebibyte
Hoe kan je internte ip dat door de dhcp gegeven zijn een internet ip zijn. Of moet ik de andere netwerk adpater zien? Die subnetmaskter zitten helemaal niet bij elkaar dan.

Verwijderd

Topicstarter
5mebibyte schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 15:43:
Hoe kan je internte ip dat door de dhcp gegeven zijn een internet ip zijn. Of moet ik de andere netwerk adpater zien? Die subnetmaskter zitten helemaal niet bij elkaar dan.
ik heb 2 netwerk kaarten onboard en realtech (die onderste) je moet de eerste hebben als je dat bedoelt

• 5mebibyte
Verwijderd schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 15:49:
[...]

ik heb 2 netwerk kaarten onboard en realtech (die onderste) je moet de eerste hebben als je dat bedoelt
Er klopt gewoon iets dan niet in de subnetmaskers, je Linksys geeft werkt in de 255.255.255.0 range en je netwerkkaart ergens anders in dat kan niet kloppen :? Dus er moeten eerst degelijke instellingen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
5mebibyte schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 22:54:
[...]

Er klopt gewoon iets dan niet in de subnetmaskers, je Linksys geeft werkt in de 255.255.255.0 range en je netwerkkaart ergens anders in dat kan niet kloppen :? Dus er moeten eerst degelijke instellingen zijn.
Ik ben vanmiddag (najah iemand anders en ik via VNC) zoon 1.5 uur bezig geweest maar die router wil maar niet mee werken. We hadden um goed ingesteld (volgend de faq http://gotwiki.spider007....uters_koppelen#Beginnetje) maar iedereen als ik de router gebruik heb ik geen internet. Ik neem wel een goedkope sweex switch 8)7

• Cramthabam

Cramthabam

Leef en laat leven

Verwijderd schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 23:08:
[...]

Ik ben vanmiddag (najah iemand anders en ik via VNC) zoon 1.5 uur bezig geweest maar die router wil maar niet mee werken. We hadden um goed ingesteld (volgend de faq http://gotwiki.spider007....uters_koppelen#Beginnetje) maar iedereen als ik de router gebruik heb ik geen internet. Ik neem wel een goedkope sweex switch 8)7
Als je nu gewoon je linksys als switch inzet heb je nergens geen problemen mee. Ik draai nu al tijden deze setup zonder problemen.

Verwijderd

Topicstarter
Cramthabam schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 08:24:
[...]

Als je nu gewoon je linksys als switch inzet heb je nergens geen problemen mee. Ik draai nu al tijden deze setup zonder problemen.
geprobeerd maar dan ehb ik geen internet, hij kan het ip adres dan niet vernieuwen

• Cramthabam

Cramthabam

Leef en laat leven

Cramthabam schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 18:07:
Ik zou het als volgt eens proberen.

- Met de speedtouch werkte alles goed
- Zet op de linksys dhcp uit
- Sluit je speedtouch aan op een lan poort op de linksys
- Sluit een van je pc's aan

Als het goed is hoor je nu een ip te krijgen van je speedtouch.
Iets met 10.0.0.xxx dus.
Wat heb je met deze aanwijzigingen gedaan dan? Ik kan nergens iets van terug lezen wat er nu niet aan werkt. Waar loopt het vast als je dit probeert?

Verwijderd

Topicstarter
Cramthabam schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 10:05:
[...]

Wat heb je met deze aanwijzigingen gedaan dan? Ik kan nergens iets van terug lezen wat er nu niet aan werkt. Waar loopt het vast als je dit probeert?
gewoon opgevolgd maar zodra ik de linksys als router of switch wil gebruiken heb ik geen internet want hij kan het ip niet vernieuwen. Ik post binnenkort wel screenie van de instellingen.
Pagina: 1