Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lichtkrant in fietswiel project.

Pagina: 1
Acties:
  • 2.706 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Al langere tijd heb ik in mijn fietswiel een apparaatje zitten bestaande uit 7xrode en 7x blauwe leds. Hier kan ik texten en figuren zetten welke dan tijdens het rijden zichtbaar worden.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/46152/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/46316/thumb.jpg
Op de foto zie je nog wat bugs, die zijn er tegenwoordig gelukkig wel uit :P

Het was een heel simpel ontwerp, geen snelheidscontrole/aanpassing en slechts 2 kleuren. Daarnaast heb ik geen AVR programmer thuis, dus moest ik hem op mijn stage programmeren. Een ander nadeel was dat hij 1 zijdig was en slechts 1 "lichtspaak". Waardoor het beeld niet echt stabiel is.

Nu ik dus meer bekend aan het worden ben op het gebied van microcontrollers wil ik een nieuwe versie bouwen. Ik heb al 40 RGB leds besteld, PIC 16F628 etc. heb ik ook liggen en ik heb al wat ideeen bedacht.

Het idee:

Als 1e wil ik nu registreren wanneer het wiel op een bepaald punt is, en dan de text schrijven. Op zich lijkt mij snelheidsaanpassing overbodig, de text zal dus wel langer of korter zijn als je harder of zachter rijd, maar ik heb met de gebouwde versie al gemerkt dat dat niet zoveel uitmaakt. Scheelt weer een hoop programmeer werk, je hoeft nu namelijk alleen op een schakelpulsje te wachten, en geen berekeningen uit te voeren, en toch zal de text stilstaan (tenzij je remt/optrekt)

Daarnaast wil ik dit keer 2 modules maken, daardoor hoef je maar 50% van je wiel te bestrijken, en zal het beeld dus 2x hogere refresh rate hebben.

En als laatste dus dubbelzijdig. Text staat dan dus aan de ene kant gespiegeld, maar dat maakt op zich niet zoveel uit, je wiel loopt rond, en als het dan dus aan de voor/achterkant van het wiel staat is de text 90 graden gedraaid ten opzichte van de grond, en dan valt het van beide kanten te lezen. Daarnaast kun je het ook nog laten scrollen, dan loopt het zeg maar rondjes in je wiel.

De aansturing van de led's wil ik dus DMV een pic16f628 doen. Deze heeft uiteraard niet genoeg uitgangen voor 40 RGB led's. Daarom wilde ik er 74hc595's achter hangen. Dat zijn schuifregisters met latch, je stuurt serieel data in, en het komt er parallel uit als je een latch puls geeft. Hierdoor kun je met 3 pinnetjes talloze uitgangen creeéren.

Voor elke kleur is dus 1 schuifregister nodig, dus met 3 van die IC's kun je 8 led's onafhankelijk aansturen, verder gaan er nog 3 draadjes naar de andere kant van je wiel waar ook 3 schuifregister zitten om zo de andere helft van je wiel ook aan te sturen. Zo kom je dus op 4x8=32 led's in totaal uit. Kun je met de laatste 8 nog wat anders maken ;)

Allereerst nog wat voorbeelden om een idee te krijgen hoe het er uit ziet:
http://www.drewish.com/bl...03/17/2sided_pov_toy.html
http://www.ladyada.net/make/spokepov/index.html
http://home.planet.nl/~heuv0283/scandisplay.html
http://www.ianpaterson.or...pokepov20050704/index.htm

En dan nu verder met het technische deel :P

Ik heb een opstelling gemaakt met een PIC en 595, dat werkt, alleen kan ik nog niet op een eenvoudige en snelle manier, ik stuur stuk voor stuk bitjes uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
MOVLW   B'00000100' ; bit 1 op pin 14/DS
MOVWF   PORTB
CALL    DELAY_ROUTINE
MOVLW   B'00000101' ; store bit 1 op pin 11/sh_cp
MOVWF   PORTB
CALL    DELAY_ROUTINE
MOVLW   B'00000000' ; bit 2
MOVWF   PORTB
CALL    DELAY_ROUTINE
MOVLW   B'00000001' ; store bit 2
MOVWF   PORTB
CALL    DELAY_ROUTINE
MOVLW   B'00000100' ; etc

Dat werkt, en dat is al mooi, maar zo kun je natuurlijk nooit complete texten erin zetten. Wat dus uitgevogeld moet worden is hoe je met zo min mogelijk regels serieel de data eruit gooit. Er is 1 datalijn, daarop stuur je dus elke kleur/led aan of uit, en na het ingeven van die bit moet er een clockpuls gegeven worden. Nadat je de byte, (3x byte in ons geval) hebt verzonden geef je een latch waarmee de waardes richting de leds worden geschoven.

Daarnaast zijn er 2 mogelijkheden voor het programmeren van de texten als ik het goed heb: programmeren in de PIC (zoals hierboven), of schrijven in de EEPROM. Nu heb ik met dat laaste al helemaal geen ervaring, al zal het dan denk ik makkelijker zijn om via rs323 nieuwe gegevens te laden.

Hoe zit het qua snelheidsaanpassing? Zoals ik al eerder schreef leek het mij overbodig om een berekening erop los te laten waarbij het plaatje meer "uitgerekt" wordt naarmate het wiel langzamer draait. Maar in hoevere zou dit daadwerkelijk uit maken? Als je een leuk partoon in je wiel zet, zoals pijltjes, \\\\\\\\ of een soort van golfvorm zal het al helemaal weinig uitmaken.

Wat ik met dit topic wil bereiken is IIG wat hulp bij het programmeren :P ik vroeg het al op CO, en daar wezen ze me op de USART aansluiting, die spuugt makkelijk serieel uit schijnt. Maar daarvoor is mijn ervaring blijkbaar niet toereikend, ik had gewoon verwacht dat ik net zo makkelijk als bij het stukje code hierboven een complete byte kan versturen, maar dat viel even tegen :P De code van bovenstaande websites is best aardig gedocumenteerd, maar ik begrijp nog steeds niet helemaal hoe het werkt. Daarnaast is het denk gewoon een heel leuk project om samen uit te werken, want een ander is bijv. weer heel goed in het maken van een programma'tje om snel texten/figuren om te zetten naar begrijpbare code voor de PIC. Net zoiets als het Blinkenled project dus :P

Verwijderd

Ik heb helaas te weinig ervaring met het programmeren van pic's om jou hierbij te helpen, maar ik heb wel een vraag.
Hoe regel rij de stroom naar de printplaat? Heb je ergens een batterij in je wiel zitten of heb je dat met een sleepcontact of iets dergelijks gemaakt?

ps. Wel een mooi project :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2006 16:59 ]

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Er zit een batterij in van 9V, aan de andere kant van het wiel. Zo is hij qua gewicht mooi in evenwicht. Op de print zelf zit een spanningsregelaar van 5v.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
leuk idee, supertof eigenlijk...

ik weet alleen niet of de politie hier zo blij mee is :X

U vraagt, wij antwoorden.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Voor de detectie van de plaats op je wiel, kan je een reedcontactje gebruiken (zoals een snelheidsmeter op je fiets werkt), maar nu zet je een magneetje op de vork van je wiel. Eenmaal daar gepasseerd, zal dat reedcontactje ff schakelen, en kan je tekst beginnen printen.

En ik weet niet of je PIC intern EEPROM geheugen heeft, maar dat is het gemakkelijkste. Hoe je het allemaal moet aansturen, das puur datasheet lezen, tis ff zwoegen, maar nadat je die datasheet 5 keer doorgelezen hebt vind je wel snel wat je nodig hebt.

Eventueel kan je kijken om een hogere programmeertaal te gebruiken, zolang je op dezelfde manier als in ASM je programma opbouwt zal de overhead meevallen, en je code is wel gemakkelijker. Ik ben wel fan van mikroBasic.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
MeMoRy schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 17:35:
leuk idee, supertof eigenlijk...

ik weet alleen niet of de politie hier zo blij mee is :X
Nee, officieel niet, maar ik ben een aantal keren de politie gepasseert, en gelukkig nog niet aangehouden :)
naftebakje schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 17:43:
Voor de detectie van de plaats op je wiel, kan je een reedcontactje gebruiken (zoals een snelheidsmeter op je fiets werkt), maar nu zet je een magneetje op de vork van je wiel. Eenmaal daar gepasseerd, zal dat reedcontactje ff schakelen, en kan je tekst beginnen printen.

En ik weet niet of je PIC intern EEPROM geheugen heeft, maar dat is het gemakkelijkste. Hoe je het allemaal moet aansturen, das puur datasheet lezen, tis ff zwoegen, maar nadat je die datasheet 5 keer doorgelezen hebt vind je wel snel wat je nodig hebt.

Eventueel kan je kijken om een hogere programmeertaal te gebruiken, zolang je op dezelfde manier als in ASM je programma opbouwt zal de overhead meevallen, en je code is wel gemakkelijker. Ik ben wel fan van mikroBasic.
Reedcontactjes genoeg, heb ik er ook voor gesereveerd, dus dat komt wel goed.

De 16f628 heeft een EEPROM geheugen, desnoods neem ik er 1 met een groter intern geheugen, maar als het met de 16f628 allemaak werkt kan er altijd nog een grotere/betere in ;) Deze is lekker goedkoop en heeft op zich de belangrijkste functies in huis.

Ik ga eens kijken naar dat MikroBasic, ik heb het idee dat dit gewoon erg lastig is met ASM, voor zover ik er bekend mee ben. maar ik kan geen snelle manier vinden om er serieel data mee uit te gooien, terwijl bijvoorbeeld Basic het commando SHiftOUT heeft waarmee een schuifregister eigenlijk met 1 regel al is aan te sturen. Punt van Proton (de compiler daarvoor) was dat je er maar 50 regels in kwijt kon. Niet genoeg IIG tenzij ik de text/afbeeldingen opsla in het EEPROM gedeelte.

Verwijderd

Ik heb een vraagje. Mag je met zo'n fiets wel de straat op? Omdat je niet de normale verlichting voert en je met dit soort dingen het overige wegverkeer afleid waardoor ongelukken onstaan.

• mimic
  • Niet online

mimic

O ja joh?

offtopic:
[hk style] Fietsnerd improved? ;)

• kluyze
  • Niet online
Ga je geen problemen krijgen met de 2 modules? Zoals ik het begrijp ga je (vb hallo) 'hal' door de ene module laten zien en 'lo' door de 2de module. Maar zonder snelheidsbepaling kan je de 2 toch niet op elkaar afstemmen? Als je te snel rijdt, en je hebt een wat lange tekst dan gaan de stukken over elkaar (bv als je er nederoverheenbeekbewonersvergadering wilt opzetten). Of als je te traag gaat, of je tekst is te kort ga je een gigantische spatie krijgen.

Voor de rest weet ik het nie echt zo direct. Voor dat seriele uitsturen, missch eens kijken naar een andere µC? ER zijn micropics die usb ondersteuning hebben, missch dat het je daarmee lukt.

[ Voor 10% gewijzigd door kluyze op 11-05-2006 20:02 ]

• naftebakje
Voor het serieel bits uitsturen naar een schuifregister zijn er dikwijls geen library's, omdat dat zo simpel is. Kan het zijn dat ik in je topic op CO al een stukje pseudo-basic heb gepost (daar sta ik te boek als videomodulator)?

Bij nader inzicht kan het TS niet zijn, TS geeft blijk van meer kennis dan TS in dat topic op CO. Hier is de code (hou je vast, tis erg ingewikkeld :+ ):
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
for i = 0 to 7 '7 bits verzenden
klok = 0
data = teverzenden(i)  'te verzenden bit op uitgang zetten
klok = 1 'klok hoog maken
next i 'tot hier gaat de for loop
latch = 1 'even de uitgang latchen
latch = 0

Edit: was idd een foutje, bedankt Memory

@kluyse: USB misbruiken om een schuifregister te vullen 8)7 Dat zal niet lukken, het heeft zelfs niet veel met elkaar te maken.

[ Voor 70% gewijzigd door naftebakje op 11-05-2006 23:52 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• MeMoRy
moet dat niet
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
klok = 0
klok = 1 'klok hoog maken
latch = 0

zijn?

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hmm die ene link van ladyada.net ziet er wel heel gaaf uit. Alleen het verkrijgen van een printplaat is zo te zien nogal lastig, iemand een mooi schematje om dat te etsen oid?

[ Voor 14% gewijzigd door DRaakje op 11-05-2006 20:58 ]

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
kluyze schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 20:01:
Ga je geen problemen krijgen met de 2 modules? Zoals ik het begrijp ga je (vb hallo) 'hal' door de ene module laten zien en 'lo' door de 2de module. Maar zonder snelheidsbepaling kan je de 2 toch niet op elkaar afstemmen? Als je te snel rijdt, en je hebt een wat lange tekst dan gaan de stukken over elkaar (bv als je er nederoverheenbeekbewonersvergadering wilt opzetten). Of als je te traag gaat, of je tekst is te kort ga je een gigantische spatie krijgen.

Voor de rest weet ik het nie echt zo direct. Voor dat seriele uitsturen, missch eens kijken naar een andere µC? ER zijn micropics die usb ondersteuning hebben, missch dat het je daarmee lukt.
Nee, beide modules doen hetzelfde, dus de ene doet hallo, en de andere ook. Qua lengte van woorden valt het mee, als ik gewoon fiets (bijv. 22km/uur of hard fiets (30km/uur, dan is dat enkele procenten verschil, waardoor woorden nog gewoon leesbaar blijven. De bedoeling is dus wel dat ze telkens op dezelfde plek verschijnen.
naftebakje schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 20:02:
Voor het serieel bits uitsturen naar een schuifregister zijn er dikwijls geen library's, omdat dat zo simpel is. Kan het zijn dat ik in je topic op CO al een stukje pseudo-basic heb gepost (daar sta ik te boek als videomodulator)?

Bij nader inzicht kan het TS niet zijn, TS geeft blijk van meer kennis dan TS in dat topic op CO. Hier is de code (hou je vast, tis erg ingewikkeld :+ ):
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
klok = 0
data = 1 'klok hoog maken
latch = 0

@kluyse: USB misbruiken om een schuifregister te vullen 8)7 Dat zal niet lukken, het heeft zelfs niet veel met elkaar te maken.
Dat was ik niet nee, het zal o zo simpel zijn, maar ik heb gewoon nog niets werkend gekregen buiten de code in de TS }:O Ik ben met dat Mikrobasic bezig geweest, daar op het forum stonden ook mensen die een hc595 wilde aansturen, en die code werkte ook niet. daarbij heb ik verder nog geen Basic ervaring, dus hoef ik al helemaal geen programma daarin te schrijven.

Achja, misschien is het gewoon te pittig voor mij, maar je leert door te doen. Klooien we gewoon verder :P

• virus.elektro
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

ik neem even aan dat je een minstens een acht pins uitgang hebt. kan je dan niet van uit het geheugen een byte laten inlezen en deze vervolgens via de schuif instructie op een pin zetten

beter idee
code:
1
2
3
4
5
6
7
Reg1= teverzenden(i) 'byte inlezen uit geheugen en in Register 1 zetten'
for i = 0 to 7 '8 bits verzenden
Reg2 = 11111110
uitgang= Reg1 +  Reg2
uitgang = 00000000
shiftR Reg1 'data in register 1 1 bit naar rechts verschuiven, volgende bit zit nu helemaal rechts

ik volg dit topic ook verder voor mijn lichtkrant, misschien komt er een goed idee uit

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
virus.elektro schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 21:52:
ik neem even aan dat je een minstens een acht pins uitgang hebt. kan je dan niet van uit het geheugen een byte laten inlezen en deze vervolgens via de schuif instructie op een pin zetten

beter idee
code:
1
2
3
4
5
6
7
Reg1= teverzenden(i) 'byte inlezen uit geheugen en in Register 1 zetten'
for i = 0 to 7 '8 bits verzenden
Reg2 = 11111110
uitgang= Reg1 +  Reg2
uitgang = 00000000
shiftR Reg1 'data in register 1 1 bit naar rechts verschuiven, volgende bit zit nu helemaal rechts

ik volg dit topic ook verder voor mijn lichtkrant, misschien komt er een goed idee uit
Daar zit het probleem nu juist, die byte in het EEPROM zetten en hem dan nog eens uitlezen (iwat me wel lukt) en dan verzenden. Als er 8 gewone led's op zaten IPV RGB met bijbehorende schuifregisters, dan had het nu wel gewerkt :P

Oh, ik kwam nog een ander handig IC tegen: STP16CL596 een 16voudig schuifregister met latch en stroomgestuurde uitgangen.

[ Voor 9% gewijzigd door _ferry_ op 11-05-2006 22:29 ]

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Miss is deze link ook wel handig ?

[rml][ HowTo] Ledbar met 64 leds[/rml]

Signature unavailable

• kluyze
  • Niet online
naftebakje schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 20:02:

Misschien gaat het niet met een usb (wss nie, met dat handshake gedoe en zo... 8)7 ), maar de ts zegt iets van dat een gewone IO van een µC niet serieel kan aangestuurd worden. Lijkt me toch dat er "andere" oplossingen bestaan die gewoon serieel zijn. Ik denk trouwens dat een IO van een µC wel serieel kan, gewoon verschillende bits na elkaar uitsturen op het ritme van een klok.

• Thijsch
  • Laatst online: 19-11 10:47
_lul_: ik kan je aanraden om tóch gebruik te maken van de UART. Het is heel eenvoudig en de timing geschied automatisch, je hebt dan je hele mainlus vrij om te bepalen wat de volgende byte is die je uit wilt sturen. De UART gebruik je als volgt:

Eerst moet je aangeven wat voor type, synchroon/asynchroon (asynchroon in jouw geval)
-snelheid. Dit is afhankelijk van de snelheid van de schuifregisters

Dat doe je door bepaalde bits te setten in hetTXSTA register. Hieronder een stukje voorbeeld code (een INIT lus):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
INIT

MOVLW   0x07            ;turn analog comparators off
    MOVWF   CMCON
    CLRF    PORTA
    CLRF    PORTB

BSF     STATUS,RP0      ;Select Bank1   

MOVLW   0FFh            ;ALL input
    MOVWF   TRISA
    MOVWF   TRISB
    BCF     TRISB,2

MOVLW   04h
    MOVWF   SPBRG           ;Set baud rate
    BSF     TXSTA,BRGH      ;high speed
    BCF     TXSTA,SYNC      ;Async connection
    CLRF    PIE1            ;clear other interrupts
    BSF     PIE1,TXIE       ;Set send interrupt
    BCF     STATUS,RP0      ;Return to bank0

BCF     RCSTA,TX9       ;Disable 9bit data

BSF     RCSTA,TXEN      ;Enable recieve
    BSF     RCSTA,SPEN      ;Enable UART
    BSF     INTCON,PEIE     ;Enable interrupts
    BSF     INTCON,GIE

GOTO    MAIN            ;Goto   Main Program

Dit geeft een seriele verbinding op 250 kbaud, vrij snel dus, maar met een 20 mhz kristal goed te doen. Lees de code op je gemak door en het moet wel duidelijk zijn.

Wat er nu gebeurd: Er is een buffer met data die verzonden wordt. Steeds als die buffer leeg is komt er een interrupt waardoor je programma springt naar adres 04h (dit is standaard!), hier plaats je de nieuwe byte in het register en klaar. In je main lus kan je vervolgends uit gaan vogelen wat de volgende byte moet zijn. Simpel en effectief. Een UART klinkt veel moeilijker dan dat het is!!!

• MeMoRy
offtopic:
"_lul_"?!?!?! :?

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 13:56

chromeeh

the Gnome

lang verhaal wil je niet weten :P

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
:P
IIG een mooi kort stukje code, ga het nog eens op mijn gemakje doornemen, maar de uitleg klinkt IIG eenvoudig :) Kan ik weer ff klooien.

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Kijk is ff naar die link ;)

2 strengen van 32 leds. PWM dimbaar. UART aangestuurd... Wat wil je nog meer ? Owja en de code is ook al klaar, je hoeft er alleen nog maar data in te stampen ;)

Signature unavailable

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Leuk begin voor de beginnende chipprogrammeurs
Een aantal chips zijn gratis als sample aan te vragen:
http://sample.microchip.com/Default.aspx
Je kunt er maximaal 4 per 'maand' aanvragen (niet alle zijn te samplen, maar toch leuk om te weten)

☻/
/▌
/ \

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Mr GAmba schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 18:46:
Kijk is ff naar die link ;)

2 strengen van 32 leds. PWM dimbaar. UART aangestuurd... Wat wil je nog meer ? Owja en de code is ook al klaar, je hoeft er alleen nog maar data in te stampen ;)
Die is niet RGB :P

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:29

Zerora

Ik Henk 'm!

Nog ff een offtopic feitje:

Niet bang dat je gemaakte systeempje gejat wordt als je je fiets ergens parkeerd??

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• MeMoRy
stealth-mod? ;)

Verwijderd

Weet je, hier kun je veel geld mee verdienen denk ik.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Dat wordt al lang gedaan hoor.Hokey Spokes

Verwijderd

Je hebt het ook al voor de wagen: led rims en nog een linkje
een filmpje ook

Het gebruikt meerdere kleuren en via Wi-Fi kun je je foto's en berichten er naartoe zenden.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2006 13:06 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 18:31:
Ik heb een vraagje. Mag je met zo'n fiets wel de straat op? Omdat je niet de normale verlichting voert en je met dit soort dingen het overige wegverkeer afleid waardoor ongelukken onstaan.
Ik kan me nog een reclame herinneren van VVV(/3VO) waarin ze allemaal fietsen voorzien hadden van lampen, volgens mij moest je van hun 'zorgen dat je opvalt', zou dit lijkt me een goede manier om op te vallen :P

edit:
Dit is natuurlijk wel wat anders dan fietsverlichting, en aangezien je in auto's en vrachtwagens ook haast niets mag hebben wat licht geeft zal het wel niet mogen :/ .
Maar het blijft wel zeer 1337 8)

[ Voor 19% gewijzigd door fsfikke op 13-05-2006 21:11 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:29

Zerora

Ik Henk 'm!

Waarom mag een auto dan geen neonlicht eronder hebben. Dan val je toch ook op :S

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-11 21:52
@topicstarter,

dat idd gaan uitzoeken + of je patenten kunt aanvragen of misschien juist schendt.
ik ken het idee ook al van autos, daarmee mag het niet in Nederland geloof ik, maar wellicht is men bij auto's strenger.

succes + stuur svp filmpje als het werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door arikkert op 13-05-2006 21:01 ]

• zerok
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:07

zerok

geen

Ik heb zelf al eens een 595 aangestuurd met een ATmega8. Dit is voor een rgb aansturing van 8 ledjes. Ik heb iedere kleur op 1 schuifregister aan gesloten. De r,g,b variable geeft aan welke van de ledjes aan moet. [01010101] zet dus een kleur om en om aan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
#define RED _BV(PC5)
#define GREEN _BV(PC4)
#define BLUE _BV(PC3)
#define LATCH _BV(PC2)
#define CLOCK _BV(PC1)
#define UV _BV(PC0)

void load595(unsigned short r, unsigned short g, unsigned short b)
{
// this function loads the 3 bytes in the shift registers
// a 1 in the bits supplied by r,g,b is ON a 0 is OFF

cli();              //Turn of interrupts to work relaxed
    int i = 0;
    int mask = 1;
    int out = 0;

// dip LATCH
    PORTC = 0x00+uvStatus;

for(i=0; i < 8 ; i++)
    {
        out = 0;

out += r & mask;    //get the first bit from red and add to out 0000 0001  1 in this case
        out <<= 1;      //shift out, 1 bit to the left 0000 0010 in this example
        out += g & mask;    //get the first bit from green and add to out 0000 0100 0 in this case
        out <<= 1;      //shift out, 1 bit to the left 0000 0100 in this example
        out += b & mask;    //get the first bit from blue and add to out 0000 0001 1 un this case
        out <<= 3;      //shift out, 3 bits to the left 0010 1000 in this example

PORTC = out + uvStatus;
        PORTC = out + CLOCK + uvStatus;
        PORTC = out + uvStatus;

r >>= 1;
        g >>= 1;
        b >>= 1;
    }
    PORTC = LATCH+uvStatus;
    PORTC = 0x00+uvStatus;
    sei();              //Turn interupts back on
}

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Zerora schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 01:55:
Nog ff een offtopic feitje:

Niet bang dat je gemaakte systeempje gejat wordt als je je fiets ergens parkeerd??
Die kans is er altijd, maar als ik het eenmaal werkend hebt, dan is het alleen de tijd+onderdelen die dan gepikt worden. De meeste mensen zullen niet eens beseffen wat het is als mijn fiets ergens staat met dat ding in de spaken. Dan zijn het 2 stukken printplaat met wat onderdelen en draadjes.
Verwijderd schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 12:00:
Weet je, hier kun je veel geld mee verdienen denk ik.
Denk dat dat tegenvalt, zoals al vermeld zijn er al commerciele versies, daarnaast zit de mijne niet in een mooi huisje met software etc. Ik kan dan ook gewoon zo'n standaard versie kopen, maar electro is mijn werk/hobby, dus dan zou ik gek zijn om het te kopen :P
fsfikke schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 20:52:
[...]

Ik kan me nog een reclame herinneren van VVV(/3VO) waarin ze allemaal fietsen voorzien hadden van lampen, volgens mij moest je van hun 'zorgen dat je opvalt', zou dit lijkt me een goede manier om op te vallen :P
edit:
Dit is natuurlijk wel wat anders dan fietsverlichting, en aangezien je in auto's en vrachtwagens ook haast niets mag hebben wat licht geeft zal het wel niet mogen :/ .
Maar het blijft wel zeer 1337 8)
Het mag niet nee, maar fietsen zonder reflectors voor+achter, witte strepen op je wielen en wielreflectors mag ook niet :z
zerok schreef op zondag 14 mei 2006 @ 09:45:
Ik heb zelf al eens een 595 aangestuurd met een ATmega8. Dit is voor een rgb aansturing van 8 ledjes. Ik heb iedere kleur op 1 schuifregister aan gesloten. De r,g,b variable geeft aan welke van de ledjes aan moet. [01010101] zet dus een kleur om en om aan.

code:
1
...
Mijn vorige was ook gebaseerd op een avr, maar ik kan daar dus echt geen wijs uit :P denk puur een voorkeur/ervaring/toepassing. Ik zit overigens te denken om een versie te maken welke rood+blauw+groen aanstuurt via een matrix. Daardoor kan ik dus geen blauwe letters op een rode achtergrond maken bijv. Tenzij ik heel snel eerst rood en dan blauw laat zien, maar ik denk dat de output dan te laag wordt.
Maar ik heb zo mijn twijfels bij de RGB led's of deze wel een mooie kleurmening geven. Toen ik er 1 aansloot kreeg je de 3 kleuren zeg maar naast elkaar te zien, afhankelijk van de inkijkhoek veranderde dus ook de kleur. Dat wil ik natuurlijk niet hebben. Opschuren hielp al iets. Maar hoeveel dat scheelt tijdens het rijden kan ik op deze manier makkelijk onderzoeken.

[ Voor 20% gewijzigd door _ferry_ op 14-05-2006 11:09 ]

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik denk dat meer dan twee kleuren de leesbaarheid ook niet ten goede komt.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
dat is zo, maar met "plaatjes" (voor zover dat gaat bij 8 pixels hoogte) kan het wel leuk zijn.

Ik heb IIG al wat experimentele code gemaakt waarbij ik dus de leds aanstuur waardoor er een beeld wordt weergegeven.
Dat doet hij 4x achter elkaar DMV een teller, maar wacht daarbij wel eerst tot de schakelaar wordt gesloten. Na de 4e keer begint hij aan de volgende zin, figuur, whatever. En dan begint het verhaal weer opnieuw. Dat werkt dus alvast :)

Verder wil ik er nog knopjes op maken zodat ik ook 1 vast beeld kan kiezen IPV dat hij langs verschillende plaatjes loopt etc. Het mooiste zou zijn als ik IPV een knopje een IR ledje of magneetje daarvoor gebruik zodat ik tijdens het rijden kan kiezen.

Als ik dat programma af heb ga ik denk eens een printje maken waarbij de leds dus DMV multiplexing worden aangestuurd. Met dan eerst even gewone knopjes, kan ik daarna kijken of IR te lezen valt (je zit immers met het ronddraaiende wiel)

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Zo, even jullie op de hoogte houden.

Ik heb het programma dus werkend, kan mijn naam in de lucht schrijven, al moet er natuurlijk nog wel wat aan getuned worden. Ik had ook even 16led's gemonteerd op een print, parallel op 1 weerstand, met in mijn achterhoofd wel de gedachte dat ze dan niet gelijk belast worden. Maar dat zou wel meevallen dacht ik zo. Niet echt. Als je alles aanstuurt hebben ze allemaal best wel verschillende kleuren, dus ga ik het toch maar opnieuw maken. (heb ik voor nix al die SMD weerstandjes etc. gesoldeerd :P) Alles aan trok IIG bijna 1A op 5v. wel veel want dat wordt dus 2x 1A en dat op batterijen... Maarja, dat R+G+B aanstaan komt niet zo vaak voor. De versie die ik nu gebruik heeft dus altijd 1 kleur en een 9v blokbatterij, en daar draait het spulletje wel iets van 50uur op.

Vanavond denk ik een nieuwe print maken, waar de led's elk een eigem (SMD) weerstand krijgen. Dan zal het wel wat groter worden, maar er is plek zat in mijn wiel. Verder moet ik ook nog wat FET's bestellen om de uitgangen van de PIC krachtig genoeg te maken.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
En dan nu een update met pics :P Laats een bestelling bij farnell gedaan, dus kon weer lekker klussen:

fietswiel lichtkrant
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6c877e2beaa5162dc36fdbfa7edabc51/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0f026a931b18e494074abb931689905e/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/d831bc7b39847b30e64cf1c036ba035a/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/258cf95deafa548196dac755b2176c3e/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/81d72f032092e8fd2ea5d8c8db13c42b/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ae51a135ad74519a38ca41e4dca17e48/thumb.jpg

Er zitten nog niet-werkende led's tussen, daardoor zijn sommige anders van kleur, maar die vervang ik dus nog.
Verder wist ik niet dat P-channel FET's aangaan als je ze naar ground trekt. (Of doe ik iets verkeerds? :P ) Niet dat zo'n ramp is, kan ik rekening mee houden, maar ik vond het zo gek dat ze eerst niet aan wilde gaan 8)7 Nu nog de andere 16 led's aansluiten en de laatste aansluitingen doen etc. Daarna kan ik wat dingen met het programma gaan testen :)

Er komt IIG een flinke bak licht vanaf :P Vooral met R+B+G aan, maar dat vreet dan ook wel batterijen. Dan is het verbruik namelijk zo'n 0,02mA x 96 led's x 5V = +/- 10Watt :o Maargoed, in de praktijk zullen niet alle led's tegelijk branden en meestal ook in 1 kleur, dus dan zal het op 0,5watt liggen ofzo :)

Op het printje komen knopjes om tussen programma's te kunnen schakelen. Als ik bijvoorbeeld een kilometer teller maak die de snelheid in het wiel schrijft kan ik die daarmee kiezen, gewoon 2 knopjes voor verder en terug bladeren. Als alles werkt doe ik de mainprint een dunne laag warme lijm geven rondom de FEt's. Die aansluitingen zijn gevoelig, daarna spuit ik alles in met printlaat protector. Dan zou het dus waterbestendig moeten zijn :)

[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 01-06-2006 19:17 ]

• naftebakje
Van je FET's, doorgaans worden N-channel fet's gebruikt, die stuur je gemakkelijker aan (met positieve spanning op de gate), P-channel FET's moeten eigenlijk een negatieve spanning op hun gate krijgen om in te schakelen.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Jep, maar ik moet de Cathode en Anode schakelen, om zo de RGB led's te multiplexen. De N-channel schakelen de 3 kleuren, de P channel de 8 led's.

• Thijsch
  • Laatst online: 19-11 10:47
_ferry_ schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 21:17:
Jep, maar ik moet de Cathode en Anode schakelen, om zo de RGB led's te multiplexen. De N-channel schakelen de 3 kleuren, de P channel de 8 led's.
Je P-fets schakelen waarschijnlijk 5 volt? Als je dan 5 volt op de gate zet is de drain niet of nauwlijks lager, zet je er 0 volt op wel.. het is begrijpelijk dus. De gate moet een laag potentiaal bezitten..

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-11 07:19
Wel waterdicht maken he, want we wonen tenslotte in REGENNEDERLAND! :P

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:27
Die N-channels zien er bekend uit O-)

Leuk project (8> Leuker dan wat ik er mee van plan ben :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
ParaDot schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 21:21:
[...]

Je P-fets schakelen waarschijnlijk 5 volt? Als je dan 5 volt op de gate zet is de drain niet of nauwlijks lager, zet je er 0 volt op wel.. het is begrijpelijk dus. De gate moet een laag potentiaal bezitten..
ja klopt IDD. Nouja, het is geen ramp. Maar ik wist het niet, dus dan sta je even te kijken zo van "huh?" :P
jozy schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 21:28:
Wel waterdicht maken he, want we wonen tenslotte in REGENNEDERLAND! :P
IDD :/ De vorige versie is wel iets geoxideerd rond het schakelaartje bijvoorbeeld, maar zolang je hem niet aan zet in de regen gaat het gewoon goed. Jammer dat ik geen kunstof mal kan maken ofzo. Kan wel van plexiglas, maar dat wordt te zwaar.
Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 21:34:
Die N-channels zien er bekend uit O-)

Leuk project (8> Leuker dan wat ik er mee van plan ben :P
Nou he O-)
Moest alle FET's nog omdraaien ook, want in de datasheet staat het IC in spiegelbeeld. |:( Dus ik keek niet naar welke nummertjes er bij de pootjes stonden, en had ze al helemaal gemonteerd totdat ik er achter kwam dat ze het niet deden :P Kon ik al die priegeldraadjes weer los gaan maken, IC's loshalen en weer de Gate voorzichtig omhoog buigen en opnieuw vastsolderen. Toen kwamen ze ook allemaal wat schever te zitten dan de 1e keer.

[ Voor 29% gewijzigd door _ferry_ op 01-06-2006 21:38 ]

Verwijderd

Patent op aanvragen man, super lachen

Verwijderd

Nee denk t niet, maar je kunt wel zeggen dat je zijwaartse verlichting voor je eigen veiligheid :+

• Nocturno
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11 13:55
die spokepov van ladyada is ook vet... pacman!

Afbeeldingslocatie: http://www.adafruit.com/images/pacanim.gif

http://www.instructables....FF42102880EC001143E7E506/

http://www.adafruit.com/i...ee5dc32bf3db901be536020e9

[ Voor 14% gewijzigd door Nocturno op 03-06-2006 16:41 ]

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Dat kan de mijne niet :P Maar hij werkt nu IIG wel :9

Moet nog 1 led module afmaken (weerstanden solderen) en nog een paar led's vervangen, want niet alle kleuren doen het. Verder zit het nu met wat tape in mijn wiel, en het evenwicht is ver te zoeken :P Maar uiteindelijk komt het allemaal netjes symetrisch ten opzichte van elkaar te zitten.
Uiteraard nog genoeg te knoeien met de software, leuke effecten maken, timing afstellen, etc. En wie weet wel een soort van snelheidsmeter :) Ik zal snel wat pics in het donker gaan maken, maar dan maak ik wel eerst de andere led bar af.

• MeMoRy
Nocturno schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 16:40:
die spokepov van ladyada is ook vet... pacman!
Valt me trouwens wel op dat alles op z'n kop zit ;)

Verwijderd

Ik ken iemand die dit soort spul importeerd voor op auto's, zal eens bij hem informeren enzo

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09 17:18

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

Ik wil best wel zo'n ding van je kopen hoor! (Voor op mijn racefiets)

Ici kann uw Werbung staan

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Valt over te praten ;) Vooral nu het werkt :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fe7f07f417f128306fe3d434e4d0e73f/full.jpg
:9 _o_
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/d96da42dc9ef492b2b73e20d3e130b88/full.jpg
Gaffa powerrrr :P

Het zit nog niet netjes gemonteerd enzo, dat komt allemaal nog wel. Maar zoals je ziet is het effect super. De foto is gemaakt met 2 sec. sluitertijd, daardoor zijn de lijntjes zeg maar allemaal wat langer, omdat de led's immers nooit 100% op dezelfde lek aangaan. En zoals je ziet zitten er nog steeds wat kapotte led's tussen.

Ik heb ook nog een filmpje, maar doordat sluiter en licht niet synchroon zijn is dat niet al te mooi:
Filmpje, 2MB
En de source, valt nog genoeg aan/mee te doen :P

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Leuk idee, maar illegaal! Foute verlichting op de openbare weg levert dezelfde boete op als geen verlichting...

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Klopt, en reeds eerder gemeld in dit topic :P
Maar ik gebruik het ook alleen maar op de slaapkamer zoals je ziet O-)

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 21:56

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

is dit serieus verboden als je ook gewone verlichting hebt? Of is het alleen in theorie, dat ze er toch nooit bonnen voor geven...

Next on MTV pimp my bike: newsflasher! :D

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:53
_/-\o_ Zeer Meesterlijk! _/-\o_

Als je zoiets gaat verkopen ben ik ook wel geinteresseert!

Nu nog wifi en een rss reader :-)

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Mr_gadget schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 21:11:
is dit serieus verboden als je ook gewone verlichting hebt? Of is het alleen in theorie, dat ze er toch nooit bonnen voor geven...

Next on MTV pimp my bike: newsflasher! :D
Ze mogen je er een boete voor geven. Blauw licht voeren mag sowieso niet omdat dat voorbehouden is aan alarmdiensten. Maar stel dat je gewoon rode of witte led's in je wiel zou hebben zonder bewegende figuren etc. denk ik niet dat ze er zo'n probleem van zullen maken. Dan is het net zoals reflectors in je wiel IMHO. Met de vorige versie heb ik nooit aanspraak van de politie gehad, terwijl ik wel iets van 10x politie ben tegengekomen. Maargoed, de kans is er altijd.....
martijnve schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 21:14:
_/-\o_ Zeer Meesterlijk! _/-\o_

Als je zoiets gaat verkopen ben ik ook wel geinteresseert!

Nu nog wifi en een rss reader :-)
Hehe, de tweakers.net headlines RSS feed via je GSM ophalen en dan met bluetooth verzenden ofzo :P Nou ik denk niet dat ik dat kan ;) wat ik nog wel wil doen is een aantal presets maken waar ik met 2 knopjes (up/down) doorheen kan bladeren. Het mooiste zou dan ook zijn als ik dat doe via IR led's+ontvangers, dan hoef ik niet telkens stil te gaan staan om op de knopjes te drukken. Moet te doen zijn.

Ik zal eens kijken of het ook verkoopbaar is. Dit is een experimenteerprint, en om dat nu meerdere malen te gaan maken zie ik niet echt zitten. En printen etsen kan ik thuis niet. Op zich gaan er geen dure onderdelen in zitten, maar om alles netjes te bedraden kost wel heel wat tijd.

Binnenkort ga ik ook nog een sleutelhanger versie maken. Ik heb een SMD pic 16f628A, en daar komen dan 8 blauwe 3mm led's op en 3 knoopcellen. Dan moet het prima in een stukje PVC elektro buis van 5cm passen. Als je het dan aan een lanyard hangt en rondzwaait maak je wel de blits in de discotheek etc. :P

[ Voor 20% gewijzigd door _ferry_ op 07-06-2006 21:29 ]

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:53
_ferry_ schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 21:23:
Ik zal eens kijken of het ook verkoopbaar is. Dit is een experimenteerprint, en om dat nu meerdere malen te gaan maken zie ik niet echt zitten. En printen etsen kan ik thuis niet. Op zich gaan er geen dure onderdelen in zitten, maar om alles netjes te bedraden kost wel heel wat tijd.
Je kunt ook kits verkopen :-) Zakjes met een tekening van hoe jet moet aansluiten, alle anderdelen en een voorgeprogrammeert chippie.

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:44
Nu nog elektrische schema's en onderdelen lijst en ik fiets direct naar de elektroboer :)
Dit is erg mooi :)
Pimp my Bike :o

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:38
Geen PWM effecten?
Lijkt me toch een leuk extraatje als je alle kleuren kunt dimmen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Flasherrr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-11 09:05
Of een "How-To" zou ook niet verkeerd zijn mits je er zin in heb.... Of als je commercieel gaat denken een handleiding. Dat eerste is toch wel beter :9~

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
ice-T schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 19:40:
Geen PWM effecten?
Lijkt me toch een leuk extraatje als je alle kleuren kunt dimmen.
Dan gaat er wel erg veel code werk in zitten, wat ik denk ik niet zo makkelijk kan.
Daarnaast krijg je dan een problemen aangezien je met PWM dus pulsjes gaat sturen, en omdat de figuurtjes ook uit pulsjes bestaan moet je de PWM frequentie hoog leggen, anders zie je dus door het ronddraaien de PWM pulsen. Met als gevolg dat de kleuren niet mooi mengen. Ze mengen voor het oog immers alleen als ze licht geven op hetzelfde punt. Daarnaast vind ik 7 kleuren ruim voldoende ;)
Flasherrr schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 19:52:
Of een "How-To" zou ook niet verkeerd zijn mits je er zin in heb.... Of als je commercieel gaat denken een handleiding. Dat eerste is toch wel beter :9~
Ik ga mijn best doen :) d:)b Denk dat ik een lijstje maak met onderdelen, uitleg over het programma+ voorbeelden, en een schema uiteraard. Hoe je het dan gaat solderen moet ieder voor zich weten, sommige zullen net als bij mij met experimenteer print werken en anderen etsen een print. Daarnaast gebruikte ik SMD weerstanden, wat ook niet iedereen even prettig vind. IIG is het makkelijk om aanpassingen te maken zoals schakelaars etc.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Oh voordat ik het vergeet, ik had 1 magneet sensor gemonteerd, en besefde me opeens dat daardoor de refresh rate nog niet verdubbelde. Nu dus met 2 sensors en het beeld is veel mooier :D Elke teken wordt nu namelijk 2x per omwenteling geplaatst. Meteen maar even de text "pimp my bike" erin gezet :P

• RemcoDelft
Mr_gadget schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 21:11:
Sjonnies met blauwe lampen op/onder hun auto worden wel af en toe van de weg gehaald... Als er teveel fietsers met rare lampen gaan rondrijden, gaan ze er wel extra op letten. Het mag niet, simpel. Hetzelfde geldt voor knipperende voor/achterlichtjes trouwens! Het is simpelweg onduidelijk, en daardoor kan het gevaar opleveren.

• MeMoRy
Bij ons in Delft lijken ze vooral te gaan controleren tegen het einde van het jaar, wanneer ze niet aan hun bonnenquota komen... :(

Maar misschien we een leuk puntje: aan de politie vragen waar fietsverlichting aan moet voldoen volgens de wet....

edit: ik lees net ergens: "• Fietsverlichting: fietsen moeten voorzien zijn van een niet-driehoekige rode reflector aan de achterkant, witte of gele retroreflectoren aan de wielen en vier ambergele of gele retroreflectoren aan de trappers. Bij slecht weer waarbij het zicht wordt belemmerd en als het donker is moeten fietsers voor- en achterlicht voeren."
Volgens de wet dus... is weer lekker vaag geformuleerd...geeft de politie vrijheid om bonnen uit te delen als ze er zin in hebben... :(
Hier een voorbeeld van hoe de politie de regels kan interpreteren...

edit2: gevonden.
De regels
De regels voor fietsverlichting en reflectoren zijn simpel. In het donker en bij slecht zicht, bijvoorbeeld bij mist, is het verplicht met licht aan te rijden. Het licht voor moet wit of geel zijn, het achterlicht rood. De verlichting moet aan de fiets zijn bevestigd en mag niet knipperen. Reflectoren achter op de fiets, op de trappers en aan de zijkant van de wielen zijn verplicht. In België is het ook verplicht om standaard een witte voorreflector op de fiets te hebben, bijvoorbeeld als onderdeel van de koplamp. In Duitsland en Zweden is dat ook het geval. Per 1 januari 2007 wordt het ook in Nederland een wettelijke verplichting.

Boetes
De boetes liggen bij het niet hebben van een deugdelijk voor of achterlicht tussen de 15 en 25 euro. Geen reflectie op achterkant, trappers of wielen levert een boete van 25 euro op.
Reflectoren? Die heeft niemand toch tegenwoordig meer... zeker niet op trappers...

Blijkt ook een site van de overheid te zijn...die linkt weer door naar de voorlichtingsfolder van postbus 51

[ Voor 111% gewijzigd door MeMoRy op 09-06-2006 13:38 ]

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Vanavond lekker ermee door Delft gesjeesd, hoop mensen die opkijken etc. want er komt echt veel licht vanaf in het donker! Mensen die dan "hoi" terug zeggen omdat dat in mijn wiel staat of je nakijken. Erg leuk :P Ook op mijn werk (fietsenwinkel) vonden mijn collega's het erg interresant. Waarschijnlijk ga ik nog een soort van reclame bord versie maken voor bij ons in de winkel, met een los wiel + electro motor.

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09 17:18

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

Jah vette stunt! Zeker doen! Ik zou als ik er langs zou lopen ook ff naar kijken op de manier van:"Hee tof, ff kijken hoe en wat!" :)
Heb net een nieuwe mountainbike en ik zou best wel eens de naam "IDIOT" willen laten draaien in mijn wiel(en)... :D
Wat misschien nog vetter zou zijn, is een hele rits ledjes zo lang als een spaak maken voor nog leukere effecten... wel aardig wat werk of niet?
Lijkt het maar zo of moet je ontzettend hard fietsen om die effecten wel zo te zien als op het filmpje, want je trapt aardig door zie ik...
MeMoRy schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 13:17:
Reflectoren? Die heeft niemand toch tegenwoordig meer... zeker niet op trappers...
Ik heb ze nog op mijn trappers... ;)
Veel moderne fietsen hoor, volgens mij bijna alle zelfs wel...

[ Voor 41% gewijzigd door DaViDoViTsCh op 10-06-2006 04:10 ]

Ici kann uw Werbung staan

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 17:33
DaViDoViTsCh schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 04:01:
Jah vette stunt! Zeker doen! Ik zou als ik er langs zou lopen ook ff naar kijken op de manier van:"Hee tof, ff kijken hoe en wat!" :)
Heb net een nieuwe mountainbike en ik zou best wel eens de naam "IDIOT" willen laten draaien in mijn wiel(en)... :D
Wat misschien nog vetter zou zijn, is een hele rits ledjes zo lang als een spaak maken voor nog leukere effecten... wel aardig wat werk of niet?
Lijkt het maar zo of moet je ontzettend hard fietsen om die effecten wel zo te zien als op het filmpje, want je trapt aardig door zie ik...

[...]

Ik heb ze nog op mijn trappers... ;)
Veel moderne fietsen hoor, volgens mij bijna alle zelfs wel...
Een camera hanteert een hogere refreshrate dan je ook waardoor het inde camera lijkt te kniperen, wat het in wezen ook doet, maar voor je oog lijkt het een beeld te zijn, zo ook bij een foto met lange sluitertijd.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:21
Oeh, dat wordt solderen binnenkort.
Vooral die Pacman is vet!

Vind die 303 kloon van ladyada ook geweldig ga ik maar bestellen denk ik!

[ Voor 40% gewijzigd door Uberprutser op 14-06-2006 19:22 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:13
gast, hier is markt in. als ik jou was zal ik nu een patent uitvragen en een bedrijf die met je in zee wil gaan.. Zullen vast wel dingen al voor bestaan, maar op deze manier ist echt leuk! :)

Wellicht is geel wel toegstaan, autos hebben ook soms geel aan de zeikant. (op je fiets gele reflectors)

[ Voor 41% gewijzigd door blup op 16-06-2006 00:50 ]

Verwijderd

Ach ja met mistlampen voor rijden als er geen mist is, is ook verboden, maar de helft van de planeet doet t.

Gewoon inbouwen, je wordt nog beter gezien ook.

• Ricvdp
Hmm, Ferry, je linkje naar de source is d00d, iemand die hem zou kunnen hosten?

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Hhmm, zal dan wel aan zonnet/versatel/tele2 liggen, ik heb hem naar het mailadres in je profiel gestuurd. Meteen een wat nieuwe versie met andere tekens.

Overigens door het lekkere weer/ andere klusjes nog niet veel verder gekomen met de how-to, maar wat ik heb is IIG wel duidelijk uitgewerkt.

• Ricvdp
Netjes hoor. :) Dit projectje ga ik maar eens een keer namaken. :) Misschien in iets simpelere vorm eerst, later RGB. Het is helemaal niet zo'n moeilijk project, wel leuk. :)
Maar hij werkt verder wel nogsteeds op de manier zoals je fietswiel v1 werkt hè? Dus geen shiftregisters.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
klopt, die shiftregisters heb ik maar achterwege gelaten, en ben met multiplexing gaan werken.

• Ricvdp
Het gaat goed zo hoor. Heb je trouwens ook een schemaatje ofzo hoe je de LEDs op de poorten hebt aangesloten, of een korte uitleg? Ik dacht dus een beetje op deze manier: (per LED, en met een FET dus ipv een tor)
Afbeeldingslocatie: http://img150.imageshack.us/img150/6659/ledje7lv.png
Ik zie trouwens zo weinig weerstanden op jouw printje? :S

offtopic:
ik vond het een beejte onnodig om dit in Eagle uit te tekenen

[ Voor 11% gewijzigd door Ricvdp op 25-06-2006 20:21 ]

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Op zo'n manier IDD, met ook voor de kleur een fet/tor.
Ik heb wel al een plaatje welke in de how-to komt gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3c6355661c1e7dd9345221ade4ebab8a/full.gif
P/N staat voor het type fet. Rechter versie is dus voor 1 kleur led :)

Ik maak gebruik van SMD weerstanden. Dus ze zitten er wel, maar je ziet ze niet B)
Scheelt heel veel plek, want bij liggende montage van normale weerstanden ben je iets van 5 eilandjes kwijt. Het zijn 1206 formaat SMD IC's. Dus ze passen precies tussen/op 2 soldeer eilandjes waarna je ook nog een draadje aan beide kanten kunt solderen.

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 25-06-2006 21:16 ]

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zerora schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 01:55:
... Niet bang dat je gemaakte systeempje gejat wordt als je je fiets ergens parkeerd??
_ferry_ schreef op zondag 14 mei 2006 @ 11:09:
Die kans is er altijd ... De meeste mensen zullen niet eens beseffen wat het is als mijn fiets ergens staat met dat ding in de spaken. ...
Totdat ze ermee gaan rijden en de tekst verschijnt:
'DEZE FIETS HEB IK GEJAT! RIJD MIJ VAN ALLE KANTEN PLAT!'

>:)

• RemcoDelft
MeMoRy schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 13:17:
Hier een voorbeeld van hoe de politie de regels kan interpreteren...
Beetje goedkoop, vind je niet? Het is niet "hoe de politie de regels kan interpreteren", maar simpelweg hoe de regels zijn! En als je dat niet bevalt, mag je het door de rechter laten toetsen, zo werkt onze rechtsstaat. Fietsverlichting hoort op de fiets te zitten, niet op je rug. Daarbij zit dat lampje ook nog eens hoger dan toegestaan, want ook daar zijn grenzen voor!
Het idee van verlichting is dat iedereen hetzelfde heeft, zodat je het eenvoudig kan herkennen. Maak je dat moeilijker, dan neemt de (statistische) kans op een ongeval toe.

De genoemde auto's met mistlichten voor daarentegen zouden ze veel zwaarder moeten straffen! Rare yuppen die denken dat hun Panda een 4x4 in de jungle is als ze er illegale verlichting op voeren...

• Ricvdp
_ferry_ schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 18:27:
[...]

Nee, officieel niet, maar ik ben een aantal keren de politie gepasseert, en gelukkig nog niet aangehouden :)

[...]

Reedcontactjes genoeg, heb ik er ook voor gesereveerd, dus dat komt wel goed.

De 16f628 heeft een EEPROM geheugen, desnoods neem ik er 1 met een groter intern geheugen, maar als het met de 16f628 allemaak werkt kan er altijd nog een grotere/betere in ;) Deze is lekker goedkoop en heeft op zich de belangrijkste functies in huis.

Ik ga eens kijken naar dat MikroBasic, ik heb het idee dat dit gewoon erg lastig is met ASM, voor zover ik er bekend mee ben. maar ik kan geen snelle manier vinden om er serieel data mee uit te gooien, terwijl bijvoorbeeld Basic het commando SHiftOUT heeft waarmee een schuifregister eigenlijk met 1 regel al is aan te sturen. Punt van Proton (de compiler daarvoor) was dat je er maar 50 regels in kwijt kon. Niet genoeg IIG tenzij ik de text/afbeeldingen opsla in het EEPROM gedeelte.
Schopje, ik ga ook een dergelijk project maken, foto's komen wel als het af is, en PICs zijn al onderweg. Ik vraag me alleen af waar ik reedcontacten kan vinden, of dat iemand er toevallig nog een/twee over heeft? Bij Electronica-onderdelen, Eletronica-online, futurlec en wat andere winkels vond ik ze niet.. Danke.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Ik heb ze van 2 fietscomputertjes afgehaald. Lijkt mij dat OA conrad ze wel heeft, gezocht op reed-contact, magneet-contact, deurcontact, magneetsensor enz.?

• Ricvdp
Ik zal ook mijn oude fietscomputer maar eens openmaken dan, dat was eigenlijk mijn alternatief als ik niks kon vinden..

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
je hoeft hem niet open te maken :) gewoon het draadsetje losknippen, het gfedeelte wat aan je voorvork komt is het reedcontact, dus gewoon het snoertje bij de teller zelf afknippen+ strippen :)
De fietsenmaker in de buurt heeft misschien nog wel oude draadsetjes liggen.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Via Google kwam ik ook bij Conrad.nl: Elektromechanische componenten | Reed relais.
De meeste electronica-hobbyboeren hebben ze ook wel liggen.
Pagina: 1