Toon posts:

[Excel] datatype in cel voorkomt herkenning met V-lookup

Pagina: 1
Acties:
  • 391 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Ik worstel nu al een tijdje met het volgende probleem in Excel:

Wanneer er in een cel een getal staat, dan kan dat gezien worden als number, text, custom en zo nog wat meer mogelijkheden.

Nu krijg ik regelmatig grote sheets met rijen met 10-cijferige getallen. Enkele daarvan hebben 1 of meerdere nullen als eerste digit.
Wanneer ik nu gegevens (prijs) van een getal (artikelnummer) wil halen uit een achterliggende worksheet, dan lukt dat niet met Vlookup. In de ene worksheet staan (als je echt op de cel gaat staan) keurig slechts de getallen. In de cel in de andere worksheet staat er een ' voor het getal. Dit maakt dat Vlookup het getal niet herkent! Heel vervelend, dit werkt niet. Het gaat om nogal grote lijsten met getallen, anders had ik de ' wel handmatig toegevoegd.

De cellen selecteren en de format wijzigen helpt allemaal niets.

Weet iemand raad? Ik word er gek van en het vreet tijd....

Ik gebruik Excel 2000 (9.0.6926 SP-3)

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:46

Dido

heforshe

Copy/paste special, values, dan is de ' weg.
Terugkopieren en het zou moeten werken?

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Topicstarter
Heil u, o, logisch denker. Wat ik al niet geprobeerd heb... Soms geldt oprecht: KISS (Keep It Simple, Stupid). Of beter: TSS (Think Simple, Stupid...)

Hartelijk dank...

p.s. Heet u ook enig idee waar dat ' voor staat/ hoe Excel die gegevens interpreteerd?

Verwijderd

Topicstarter
Bij nader inzien: dat werkt niet altijd! Soms kopieert Excel keurig het ' -teken mee... En dan heb ik er dus nog niets aan... Heeft men nog ideen?

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

' geeft Excel de opdracht om ingevoerde tekens letterlijk te behandelen. Standaard zal Excel 0010 omzetten in 10, en =bla proberen te behandelen als een formule. Met ' vermijdt je dat.

Als je geen voorloopnullen hebt kun je de hele boel omzetten in getallen door er in een tijdelijke kolom door botweg "=A1*1" erop los te laten.

offtopic:
en gebruik (aub) de editknop als je zelf als laatste gepost hebt...

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:46

Dido

heforshe

die ' ken ik nog uit de Lotus 1-2-3 tijd, daarmee gaf je aan dat je text wou invoeren. ' was links uitlijnen, " rechts uitlijnen en ^ centreren (iirc).

Als ie "soms" de ' meekopieert heb ik het vermoeden dat de cellen waaruit ie het niet doet en degene waaruit ie hem wel meekopieert toch een andere opmaak hebben. (Excel heeft echt de neiging in gelijke gevallen gelijk te reageren :) ).

Probeer eens uit te vinden waarin cellen die goed gaan en cellen die foput gaan verschillen. Staat er bij 1 van de twee een leading space voor, misschien?

Wat betekent mijn avatar?

• Mandurang
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-10-2016
Kolom selecteren. Data > Tekst naar kolommen > voltooien
Pagina: 1