scherptediepte probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• blacknoise
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-10-2024
Hey, ik heb een 350d, en hiervoor had ik een minolta z1. De scherptediepte van mn 350d is zoveel kleiner, dat ik er problemen mee heb als ik dingen fotografeer, en die in zn geheel scherp wil ipv alleen een deel ervan. Ik was gister een vlinder aan het fotograferen en ik kon em gewoon niet in zn geheel scherp krijgen :| of de achterkant of de voorkant. Als ik het diafragmagetal hoger zet win ik wel aan scherptediepte maar wordt de foto zo donker dat ik zon lage sluitertijd moet gebruiken dat ik een bewogen foto krijg. En als ik mn flitser gebruik, ja dan wordt de foto weer overbelicht. Hoe moet ik dit oplossen?
Deze foto is een goed voorbeeld van mn probleem: alleen de kop is scherm maar de vleugels niet, en dat is voor een vlinder best zonde.
Afbeeldingslocatie: http://www.ckgrafix.com/fotos/vlinderklein.jpg

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Als je meer dof wil moet je nou eenmaal een kleiner diafragma nemen, of wat meer afstand. Als je sluitertijd te lang word door het kleine diafragma kan je je iso nog wat omhoog schroeven en anders een statief/monopod gebruiken.

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-01 07:49
Welke lens gebruik je? (niet geheel onbelangrijk...)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Je doet het in ieder geval goed. Je diafragma moet dicht en het tekort aan licht vang je op door te flitsen. Alleen flits je dus te hard of laat je de flits teveel invloed hebben bij de belichting.

Welke flitser heb je? Vrijwel alle flitsers kun je wil zachter krijgen dan fullpower, ook de ingebouwde van de 350D (kijk eens naar FEC, flash exposure compensation). Mocht dat niet genoeg zijn, doe een papiertje voor je flitser.

Aan de camera kant: iso naar beneden, diafragma verder dicht.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:19
scherptediepte wordt o.m. bepaald door het diafragma, de brandpuntsafstand van je lens en de afstand tov je object.

kleiner f - getal, minder scherptediepte (als in, een kleiner scherp gebied)
grotere brandspuntsafstand -> minder scherptediepte (kleiner scherp gebied)
kleinere afstand tot je object -> minder scherptediepte.
iso naar beneden, diafragma verder dicht.
ISO naar omhoog bedoel je ?

[ Voor 12% gewijzigd door whoami op 11-05-2006 16:14 ]

https://fgheysels.github.io/

• Justawitte
  • Niet online
Gizz schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 16:12:
Mocht dat niet genoeg zijn, doe een papiertje voor je flitser..
Da's ook nog een goede tip. Dat doe ik ook bij macro fotografie, een papiertje in een boogje voor de flitser plakken, waardoor kun je het licht perfect dempen, is dat nog niet genoeg, doe dan gewoon 2 lagen papier overelkaar heen.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-01 19:14
blacknoise schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 16:07:

Deze foto is een goed voorbeeld van mn probleem: alleen de kop is scherm maar de vleugels niet, en dat is voor een vlinder best zonde.
[afbeelding]
Die vlinder is geschoten op
1/320
F4
ISO 100
105mm

Wat je kan doen is bijvoorbeeld
1/160
F8
ISO 200
105mm

Of zelfs
1/160
F12
ISO 400
105mm

Het grote voordeel van je DSLR boven je Minolta Z1 is dat ISO 100 niet het hoogst bruikbare is. ISO 200, 400 en 800 zijn ook nog perfect bruikbaar.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

whoami schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 16:13:
[...]
ISO naar omhoog bedoel je ?
Nee, iso naar beneden? Hij heeft nu teveel licht op de foto staan, dus dan moet je minder lichtgevoelig gaan werken :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:19
Hij zit al op 100 iso, denk niet dat de kans groot is dat hij nog minder kan.
Echter, je hebt wel gelijk -> teveel licht, iso naar beneden.

https://fgheysels.github.io/

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
je kunt ook een grijsfilter gebruiken als je van een teveel aan licht af wilt. Maar voor de hand liggender is het spelen met je flitser en belichtingstijd.

[ Voor 34% gewijzigd door begintmeta op 11-05-2006 17:38 ]

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-01 14:14

n00bs

Het is weer Zomer!

Diafragma waarde hoger zetten, sluitertijd wordt dan wel langer maar kan je opvangen door hogere gevoeligheid als dit nog niet genoeg is een objectief kopen met een grotere lensdiameter zodat hij meer licht kan opvangen en je geen donkere foto's krijgt.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

n00bs schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 17:40:
Diafragma waarde hoger zetten, sluitertijd wordt dan wel langer maar kan je opvangen door hogere gevoeligheid als dit nog niet genoeg is een objectief kopen met een grotere lensdiameter zodat hij meer licht kan opvangen en je geen donkere foto's krijgt.
Ehm, denk je dat als je op f/16 fotografeert en je te weinig licht hebt je opeens wel genoeg licht hebt als je bijvoorbeeld een f/1.8 op f/16 zet? ;)

Verwijderd

Hij heeft toch zat licht op die foto? Dus kan hij makkelijk naar F8 of 11 en een iets langere sluitertijd ~1/120 oid. Wat doen jullie moeilijk :o?

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 18:49:
Hij heeft toch zat licht op die foto? Dus kan hij makkelijk naar F8 of 11 en een iets langere sluitertijd ~1/120 oid. Wat doen jullie moeilijk :o?
blacknoise schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 16:07:
Als ik het diafragmagetal hoger zet win ik wel aan scherptediepte maar wordt de foto zo donker dat ik zon lage sluitertijd moet gebruiken dat ik een bewogen foto krijg.
niet dus

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-01 19:14
Als je naar de EXIF kijkt zie je dat ie op F4, 105mm, 1/320 en ISO 100 heeft geschoten.

1/320 is niet echt een lange sluiter tijd voor een 105 mm focal lenght. 1/160 zou met een stop dichter diafragma ook prima kunnen (F5.6) als hij z'n camera op ISO 100 laat staan. Als ie z'n ISO op 200 zet in plaats van 100 dan kan ie met 1/320 z'n diafragma ook een stop knijpen (F5.6).

Of gewoon 1/320 en ISO 400 foor een diafragma (getal) van F12

Of snap ik het dan niet??? 8)7

[ Voor 32% gewijzigd door martijn_tje op 11-05-2006 19:26 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• blacknoise
lekker veel reacties :)
Ik heb een sigma 105mm 2.8 ex dg macro lens, en alleen de ingebouwde flitser van de 350d.
Ik had inderdaad aardig wat licht op deze foto staan, maar ik heb ook vaak dat ik maar net uitkom met het licht en ik niet een kleiner diafragma kan nemen. En met vooral met insecten die op planten zitten kan ik meestal geen kortere sluitertijd nemen dan 1/200 a 1/300 omdat de planten bewegen, en de insecten ook nog ns bewegen.
Ik zou misschien wel iso200 kunnen gebruiken met dit heldere weer, iso 400 en 800 vind ik te veel ruisen, vooral op de achtergrond krijg ik dan veel ruis.

Een papiertje voor de flitser is idd wel een handige tip, dat gebruik ik soms welles maar is n beetje lastig om snel voor je flitser te plakken als je snel een vlinder moet fotograferen voordat ie weg is.
En ik zal es proberen wat de FEC helemaal omlaag doet met de foto. Ik wist dat het erop zit maar ik had t nog niet veel uitgeprobeerd. Hoe werkt de fec eigenlijk? dimt het je flits, of haalt het de algehele lichtgevoeligheid van de camera omlaag? Want dat bepaald wel of je wel of niet van die paarswitte flitsreflecties krijgt denk ik.

Ik let altijd op het lichtmetertje van de camera en die gaat altijd vet snel naar negatief als ik t diafragma ook maar n beetje dichter knijp, en ik niet een hele lange sluitertijd zoals 1/80 heb ofzo. Ik heb het idee dat ie ook geen rekening houdt met je flitser.. Want ook als ik die open heb blijft t nog op negatief staan, dus weet ik niet hoe ik de fec moet instellen om een goed belichte foto te krijgen.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

FEC= flash exposure compensation. Staat net als je gewone belichtingscompensatie standaard op 0.
Stel je hem op -1 in, dan zal je flitser op 50% van de volgens de flitsmeter benodigde hoeveel licht afgeven. Op -2 25% etc.

Verder: als je geen omgevingslicht wil mengen met je flitslicht dan moet je de sluitertijd zo kort mogelijk instellen (zal wel 1/200e zijn). Verder gewoon eens wat met de FEC proberen.

[ Voor 30% gewijzigd door Gizz op 11-05-2006 22:26 ]

• Justawitte
  • Niet online
blacknoise schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 21:35:
lekker veel reacties :)
Ik heb een sigma 105mm 2.8 ex dg macro lens, en alleen de ingebouwde flitser van de 350d.
Ik had inderdaad aardig wat licht op deze foto staan, maar ik heb ook vaak dat ik maar net uitkom met het licht en ik niet een kleiner diafragma kan nemen. En met vooral met insecten die op planten zitten kan ik meestal geen kortere sluitertijd nemen dan 1/200 a 1/300 omdat de planten bewegen, en de insecten ook nog ns bewegen.
Ik zou misschien wel iso200 kunnen gebruiken met dit heldere weer, iso 400 en 800 vind ik te veel ruisen, vooral op de achtergrond krijg ik dan veel ruis.
Ff buiten het flitsen om, maar als je geen hoge iso wilt gebruiken omdat er dan teveel ruis in de foto komt, en geen langere sluitertijden omdat je dan een bewogen foto krijgt, dan kan je ook nooi meer scherptediepte krijgen. Je zult toch ergens moeten geven om meer dof te krijgen.

Als het fliten niet te doen is met je standaard fliters, en je wilt echt verdergaan met macro fotografie, dan kun je ook nog kijken naar een ringfliter.

• blacknoise
hmm dan moet ik idd maar es kijken naar n ringflitser.. Want met bewogen of ruisige fotos heb k ook niet heel veel aan een grote dof ;) Met mn z1 was dit echt veel makkelijker zeg. Vaag dat r bij n dslr zoveel aanpassingen nodig zijn om grote dof en onbewogen en onberuisde fotos te krijgen. Waarom hebben dlsr's eigenlijk zon heel scherptediepte verhaal met tradeoffs enz. vergeleken met gewone digitale camera's?

Niet dat ik voor macro fotos weer terugwil naar mn z1 hoor, die gebruik ik nu als kiekjes camera wanneer ik t te zonde vind om mn echte camera mee te nemen. :) of als t gwoon niet kan zoals op inqontrol enzo. Daar dachten ze trouwens wel bijna dat mn z1 een dslr was 8)7

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
blacknoise schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 01:19:
Waarom hebben dlsr's eigenlijk zon heel scherptediepte verhaal met tradeoffs enz. vergeleken met gewone digitale camera's?
dSLR's hebben nu eenmaal een groter sensorformaat, wat rechtstreeks leidt tot een kleinere DOF. Maar die grotere sensor betekent van de andere kant wel weer dat je minder ruis hebt en de mogelijkheid tot een kleinere DOF. Dus tradeoffs, jazeker, maar een compact bestaat ook uit compromissen :)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-01 20:15

Barrycade

Through the...

Uit de exif haal ik dat je op manual schiet. Hierdoor moet je ook wel op heel veel punten letten als dSLR beginner (been there don that ;)) om een knappe foto te trekken.

Probeer eerst eens je foto's op de A(perture) stand te nemen. Dan hoef je niet aan je sluitertijd te denken en je lichtmeter te checken. De camera past de sluitertijd aan aan de diafragma stand.

WEL even opletten dat je sluitertijd niet onder de 1/100 komt. Anders zal je zeker bewogen foto's nemen. Dus als je dat ziet, even het diafragma lager zetten. Voor een redelijke scherpe flinder zal je rond de F11 en hoger moeten gaan zitten.

Tip: even oefenen met iets wat niet wegvliegt wil ook helpen en leert je je camera onder controle krijgen. Dus eens gaan "rommelen" met een bloem in de tuin om te kijken wat de invloed is van verschillende instellingen.
Pagina: 1