Vragen over aanschaf 5.1 geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 23:08
Ik wil voor een betere geluidskwaliteit een nieuwe geluidskaart kopen ter vervanging van mijn onboard geluidskaart op mijn asus K8v deluxe (nu ook als 5.1 aangesloten) Hier een paar vraagjes over. Mijn pc is aangesloten op een Onkyo 5.1 receiver. (TX-SR501-E)

1. Zal de geluidskwaliteit daadwerkelijk verbeteren.
2. Ik wil de geluidskaart het liefst met een optische kabel aansluiten op de versterker. Ik lees nu alleen in de FAQ dat ik dan geen EAX kan krijgen. Is dit waar? en is hier wat aan te doen.
3. Heb ik voordeel van een 24 bits geluidskaart ipv een 16 bits? (mijn receiver kan het wel aan)
4. Tips over geluidskaarten zijn welkom.

Alvast bedankt! _/-\o_

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05:57

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Oke, ik kan niet helpen met al je vragen maar het volgende is handig om te weten:

1: Ik heb een core audigy 2 kaart (best wel oud) en een Asus K8v deluxe (zelfde motherboard als jij dus :))
Het geluid van mijn onboard geluidskaart is echt veel minder mooi. Het is minder vol en voor spelletjes heb je geen aex (dit weet ik niet helemaal zeker).
Ik heb beide geprobeerd en het was volledig duidelijk voor mij dat ik mijn audigy moest blijven gebruiken, bovendien heb je dan betere software om dingen in te stellen.

2: verschil tussen optisch en coax is niet hoorbaar. Het is beide digitaal en met normale goede kabels dus zonder verschil in geluid. Eax is iets wat analoog gedaan wordt (een bewerking vanuit een spelletje samen met je geluidskaart). Het is dus onmogelijk om digitaal (optisch, coax) te combineren met eax.

Wat je het beste kan doen is: Zowel analoog als digitaal aansluiten. Digitaal gebruik je wanneer je dolbi digitaal geluid aangestuurt krijgt (dvd, ac3 etc) en analoog tijdens stereo muziek luisteren en spelletjes.

Tip voor geluidskaart: Iedereen is helemaal gek van X-Fi geluidskaarten. Ikzelf heb er geen ervaring mee. Creative doet het in algemeen goed met geluidskaarten trouwens

[ Voor 44% gewijzigd door Nomad op 11-05-2006 17:46 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Verwijderd

Ik heb zelf een HDA BlueGears X-Mystique 7.1 geluidskaart met hardware DolbyDigital 5.1 encoding. Deze is met een optische kabel aangesloten op mijn homecinema set.

Deze kaart zet alle geluiden in windows realtime om in een DolbyDigital 5.1 signaal.

Ook ondersteund deze kaart
DirectSound 3D Hardware and Software
A3D 1.0
EAX 1.0 and 2.0
HRTF based 3D positional audio (C3DX)

Ik ben er zeer tevreden mee en hij doet precies wat ik wil. (alles 5.1 op de homecinema set)

• SaN
Hartelijk dank voor jullie reacties!
Ik zal de kaart voornamelijk gebruiken voor games, mp3 en divx series (soms met ac3 5.1 geluid) Het gaat niet echt om de surround sound, ook omdat mijn speakers daar simpelweg niet goed voor staan opgesteld als ik achter mijn pc zit. DVD's kijk ik gewoon op mijn tv.

Nog een paar vraagjes:
1. Als je de kaart digitaal aansluit op de receiver, is er dan ook een manier om het geluid wat normaal bijvoorbeeld uit de rechter rear speaker zou komen uit één van de fronts te laten komen? Dit heeft bij mij ook met de positie van de speakers te maken. Ik heb dat nu gemakkelijk opgelost door de speakers analoog aan te sluiten, zo kan ik handmatig bepalen welk geluid uit welke speaker komt. Als dit niet kan dan kan ik het dus beter zo houden (analoog dus) alleen dan met een nieuwe geluidskaart.

2. Is het verschil in kwaliteit tussen een analoge set up en een digitale set up groot?

3. Als ik het goed begrijp zijn er dus kaarten die stereo signalen kunnen versturen over de digitale uitgang zodat de receiver er iets mee kan, en er zijn kaarten die dat niet kunnen? Als dit zo is, wat hebben de kaarten die het wel kunnen dan wat die andere kaarten niet hebben?

Alvast bedankt weer!

Verwijderd

1. Ik kan elke afzonderlijke speaker virtueel oppakken en rond slepen door mij kamer.
Kan dus alle 6 speakers virtueel rechts achter in de hoek zetten zodat alles uit mijn Rechter surround speaker komt, bij wijze van spreken

2. Daar is mijn installatie niet goed genoeg voor om dat te kunnen beoordelen

3. De X-Mystique 7.1 heeft een hardwarematige DolbyDigital 5.1 encoder aanboord, deze zet alles realtime om naar het DD5.1 formaat

• SaN
Dat zijn zeker mooie opties, ik kan alleen zeer weinig vinden over jouw kaart (HDA BlueGears X-Mystique) Iemand enig idee welke kaart er vergelijkbare opties bied? Ik heb al gelezen dat creative de stereo ---> 5.1 niet ondersteund.

edit: Geeft creative niet ook vaak problemen met games? Ik dacht dat is ergens gelezen te hebben...

[ Voor 20% gewijzigd door SaN op 11-05-2006 19:09 ]

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05:57

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ik heb een Z-5500, waarvan ik durf te zeggen dat er best goed geluid uit komt. Klink het beter met digitaal t.o.v. analoog. Nee. Dat hoor je niet. Maar mijn Z-5500 heeft een eigen decoder, dus wanneer ik het digitaal aanstuur en ervoor zorg dat niet mijn geluidskaart het geluid verwerkt, maar het rauw doorstuur naar mijn Z-5500, dan is het geluid zeker beter tijdens films. Muziek daarentegen is mijn geluidskaart beter in. Het liefst wil je beide en dan luister je gewoon wat wanneer het beste klinkt. Wanneer beide partijen zowel analoog als digitaal kunnen, sluit ze dan ook beide aan. Ga zelf luisteren, het blijft namelijk subjectief

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Pagina: 1