sata aansluitingen asus a8n-sli deluxe

Pagina: 1
Acties:

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:28
Ik heb dus een asus a8n-sli deluxe daar zitten op de nvidia controller al 4 sata schijven op aangesloten waarvan 1 de bootschijf (een wd raptor 74 gb), de andere 3 zijn 200gb maxtors.

Nu wil ik meer schijfruimte en is mijn vraag dus kan ik op de silicon image sata aansluitingen op dit moederbord ook gewoon een sata schijf op aansluiten zonder dat ik raid ga draaien?

En als ik een nieuwe HD ga kopen met sata 2 is deze qua snelheid sneller als de raptor? want dan zou ik daar windows op gaan zetten.

verdere specs zijn.

moederbord: asus a8n-sli deluxe
proc: amd x2 4200
geheugen: 4x corsair 512mb XMS
voeding: thermaltake 480 watt silent purepower
videokaart: asus 256mb 6600GT (ja ik weet dat deze niet echt bij het systeem past qua snelheid :P )

Ik heb al op google gezocht maar toch niet echt een antwoord gevonden wat ik zocht.
Mocht ik er namelijk geen op sata aan kunnen sluiten neem ik er gewoon 1 met een ata die kan er altijd in ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk eens in de bios van het ding wat je daar kunt instellen. Vaak is het zo dat je ze wel op ATA modus kunt zetten, of gewoon een array aanmaken op 1 disk (zodat je ze alsnog als singledisk hebt) of als JBOD.

En welke hdd sneller is kun je vast wel halen uit benchmarks, maar s-ata 2 stelt vrij weinig voor t.o.v. s-ata (er zijn alleen wat functies toegevoegd, maar verwacht geen dramatische snelheidstoename).

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Eigenlijk zou je gewoon eens je manual van het moederbord moeten doorlezen. Op jouw moederbord zitten twee S-ATA RAID controllers te weten een S-ATA RAID controller geintergreerd in de Nforce4 chip welke S-ATA II features ondersteund o.a. NCQ en S-ATA300 (3.0Gb/s). De tweede S-ATA RAID controller is de sillicon controller welke geen S-ATA II features ondersteund en de beschikking heeft over een S-ATA150 (1.5Gb/s) interface.

De snelheid tussen een S-ATA300 en S-ATA150 interface is in combinatie met een singel disk te verwaarlozen, dit zal waarschijnlijk pas interessanter worden wanneer je met een RAID setup gaat werken.

Maar op beide controller zou je volgens mij gewoon losse schijven kunnen hangen zonder dat je de RAID functie van de controllers gebruikt. Dus zou je gewoon een enkele schijf op je Sil. controller kun hangen.

De gegevens van de beide controllers vanaf de Asus site:

nForce4 Storage:
- 4 x SATA 3Gb/s
- 2 x UltraDMA 133/100/66/33
- NVRAID : RAID0, RAID1, RAID 0+1 and JBOD span cross SATA and PATA

Silicon Image 3114R RAID controller:
- 4 x Serial ATA with RAID0, 1,10, and RAID5

De Silicon lijkt in iedergeval geen JBOD te ondersteunen.

Maar wil je zeker zijn of de Sil. controller een singel schijf accepteerd is er, maar één echt advies: lees de handleidng even door.

[ Voor 24% gewijzigd door _Dune_ op 11-05-2006 13:54 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-05 05:40
De Silicon ondersteund wel JBOD. Ik heb het gelezen omdat ik 1 disc aan de SIL wilde hangen. Dat kan alleen in de JBOD mode.
Wat ik dus niet weet, stel dat je dit doet en je hangt die HD aan een andere PC met 'gewone' SATA poorten, kan die disc dan lezen ? of is JBOD een soort van RAID die je niet kan lezen zonder JBOD in de RAID op een andere pc te enablen (als ie dat dus heeft)

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 18:40

Ben1985

Tatatata!

De snelheid tussen sata2 en sata is inderdaad te verwaarlozen. Vergeet echter niet dat die raptop 10.000 rpm heeft en een gewone sata2 7200 rpm. Daardoor is onder andere de toegangstijd van de raptor lager.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• -Venom-
dus ik kan gewoon een sata schijf kopen ;).

en als ik het goed begrijp is een raptor dus met instaleren/video bewerken sneller. maar zal een 7200 toerenschijf sneller zijn met windows opstarten? ik dacht altijd dat juist die 10.000 toeren voor snelheid zorgden.

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 18:40

Ben1985

Tatatata!

Nee die 10.000 rpm schijf is juist sneller. Met name met opstarten van je OS. Heb zelf de raptor 36 GB, deze heb ik als bootschijf ingesteld en xp pro start lekker snel op zo. Een stuk sneller dan met mn oude ata/100 schijf.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• -Venom-
dat is mooi, daar staat mijn windows ook op namelijk scheeld weer een nieuwe instal :P.

nu ff een grote schijf bestellen :9~ ruimtegebrek nu 8)7 8)7
Pagina: 1