[linux] Hoe stop ik outbound tranfers van Napster?

Pagina: 1
Acties:

• Victor78
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 20:53
Hoi,

Ik beheer het servertje waarmee ik en mijn 11 huisgenoten sinds kort via ADSL kunnen internetten. Draait op linux, met een ipchains vuurmuurtje. Nu zijn mijn huisgenoten vooral bezig met Napster, wat ik prima vind. Alleen wil ik niet dat anderen ook bij ons kunnen downloaden. Hier voor heb ik 3 redenen.

1. Bij Mxstream beinvloed de upstream de downstream behoorlijk, dus omdat een-of-andere vage gast aan de andere kant van de wereld een nummer van mij wil, kan ik minder snel internetten.

2. We hebben een maandelijkse data-limiet, en aangezien we met veel mensen zijn, komen we zelf al een heel eind. Ik vind het gewoon zonde van onze mb-tjs.

3. Dit lijkt misschien wat paranoide, maar we hebben in huis totaal iets van 2000 mp3tjs en ik heb geen zin om opeens de Buma Stemra aan de deur te hebben. Het abbonement staat op mijn naam, dus ze komen bij mij terecht. Nu zal het allemaal wel meevallen, maar het zou me niets verbazen als ze daar de komende tijd meer mee bezig gaan.

Goed, zul je misschien zeggen, de hele grap van Napster is nu juist dat je nummers download en beschikbaar stelt. Heb je gelijk in, maar ik wil het toch graag zo. En als het niet kan dan blokkeer ik Napster gewoon met m'n vuurmuur, en dan zijn m'n huisgenoten boos.

Mijn vraag is dus, hoe kan ik via m'n firewall (ipchains) instellen dat mijn huisgenoten wel via Napster kunnen blijven downloaden, maar dat anderen dat niet bij ons kunnen?

Verwijderd

Ik geloof dat napster standaard op poort 8290 zijn files ter beschikking stelt aan de buitenwereld.

Als je die poort dus expliciet blokkeert voor de buitenwereld zul je wel kunnen blijven downen.
De buitenwereld ziet dan nog wel de nummers die jullie sharen, maar zodra ze willen downen krijgen ze alleen een timeout:)

• Victor78
Dat werkte niet! Moet ik trouwens udp of tcp gebruiken? Ik heb tcp gedaan. Weet je zeker dat het om poort 8290 gaat? Welke zou het anders kunnen zijn?

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Die poort kan je gewoon instellen in napster, als je bij iedereen dezelfde poort neerzet dan weet je het zeker.

• Victor78
Ik heb zitten kijken, maar ik kan bij die stomme windowsversie die poort nergens instellen. Bij m'n linuxclient gnapster lukte het wel. Hoe stel ik m'n in windows nou in?
Oja het gaat op napster 2.0 beta 9.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-08 20:04
Ik wil precies hetzelfde doen.. alleen is het me nog niet gelukt, de beste oplossing tot nu toe vind ik:

- zeggen dat ze niet mogen uploaden (max. uploads op 0 zetten)
- als ze toch uploaden napster voor hun blokkeren

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Victor78
Het is nu wel gelukt. Inderdaad gewoon een poort blokkeren in je firewall en vervolgens napster dwingen die te gebruiken. Prima. Er staan wel mensen in de wachtrij, wachten, wachten...en dan: timed out! Ha ha.

Bedankt mensen.

• Wirf
Ehhh.. kun je nu nog wel zelf dingen downloaden dan?

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 17:19
ja dat kan...dat werkt zelfs prima.
als je daarnaast nog zorgt dat napster die liedjes niet vind/shared, ben je helemaal klaar, want dan gaat ook niemand iets bij jullie vinden.

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Wirf
Gaaf!

* Wirf is ff zn firewall aan het aanpassen [img=15,15]i/s/wink.gif[/img]

Verwijderd

Op donderdag 25 januari 2001 16:27 schreef Victor78 het volgende:
Ik heb zitten kijken, maar ik kan bij die stomme windowsversie die poort nergens instellen. Bij m'n linuxclient gnapster lukte het wel. Hoe stel ik m'n in windows nou in?
Oja het gaat op napster 2.0 beta 9.
Hmm wazig. Ik heb laatst 2.0 beta 9 over beta 7 heen gezet. toen zat er een optie in om de poort op te geven.
Toevallig heb ik vandaag napster opnieuw geinstalleerd en nu is die optie er niet meer:?:?

Maar goed, je zou natuurlijk met een sniffer (tcpdump) kunnen kijken op welke poort de verbinding met de clients gemaakt wordt zodra iemand 1 van jullie mp3'tjes gaat downen.
Dan is het gewoon een kwestie van dat poortje ff blokken

Verwijderd

Je kan het ook gewoon bij napster zelf uitzetten hoor... Ga naar File -> Preferences -> Sharing en zet daar max. sim. outbound ..... op 0 !!!! Klaar!!!!

Suc6

• Victor78
Dat deed ik ook wel, maar napster vraagt af-en-toe of je niet toch wat wil delen. Die suffe huisgenoten letten dan niet op en klikken bij elke vraag maar gewoon op ja. Vandaar wilde ik het in onze server regelen.
Pagina: 1