Toon posts:

[XP] Sinds een paar dagen trage .exe

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een dag of 3 zit ik met een probleem dat alle .exe bestanden verschrikkelijk traag opstarten, als ik b.v. itunes.exe probeer te starten ging dit eerder altijd onmiddelijk, nu moet ik minstens een minuut wachten voor er uberhaupt iets gebeurt.
Firefox doet er ook veel langer over dan normaal, net als alle andere .exe bestanden.

Een ander opmerkelijk probleem wat tegelijk opgetreden is is dat ik, wanneer ik in windows verkenner op het icoon of de tekst "deze computer" klik, dit verkennerscherm vastloopt. Ik kan hier overheen een nieuwe verkenner window openen, als ik hier op het +je voor "deze computer" klik is er niets aan de hand en kan ik gewoon verder. Het vastgelopen verkennerscherm blijft bevroren bestaan tot ik explorer.exe afsluit en opnieuw opstart.

Mijn PC heeft de volgende specificaties:
Win XP Pro NL SP2
AMD 64 bit 4000+
2 gb DDR RAM
GeForce 7800 GTX
Soundblaster Audigy Platinum
MSI K8N Diamond mobo
Maxtor 200gb HDD

In combinatie met:
Norton Antivirus 2004 (volledig geupdate)
Zonealarm
Hitman Pro

Een virusscan met norton of een online McAfee scan levert niets op, mijn PC is altijd erg schoon gehouden, er staat geen onbekende troep in mijn software lijst en processenlijst. Ik draai regelmatig hitman Pro tegen spy-ware (welke vrijwel nooit iets vindt).
De windows installatie die ik nu gebruik is ongeveer 4 / 5 maand oud.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2006 12:41 ]

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:52

ralpje

Deugpopje

En wat zegt je taskmanager over je cpu en geheugen usage op het moment dat je systeem zo traag is? Wellicht dat er ergens een service op toepassing is die je systeem vertraagt?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Verwijderd

Topicstarter
Het systeem zelf is niet merkbaar trager, ik zie nu wel dat CPU usage op 100% staat in de periode dat ik itunes.exe aanklik en dat hij daadwerkelijk verschijnt, bij processen geeft hij hier dan ook 99% cpu gebruik aan... Pas na tijd op 100% gelopen te hebben vindt er schijfactiviteit plaats waarbij ook de CPU usage fluctueert (duurt ook erg lang), dan springt hij weer op 100% en heeft explorer.exe 99% cpu gebruik in processenlijst, dat duurt ff en vervolgens is er weer schijfactiviteit en een wisselend CPU gebruik... Ben nu een paar minuten dit aan het volgen en het programma is nog steeds niet gestart...

Het lijkt een explorer.exe probleem?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het probleem nu een tijdje aangekeken en ik denk dat het tijd is voor een zinvol kickje :)

Het probleem op mijn PC is als volgt:
Wanneer ik opstart gaat dit prima, alles verloopt vlekkeloos. Wanneer ik iTunes open dan duurt het verSCHRIkkelijk lang, ongeveer een minuut of 2/3 voor hij opgestart is, in deze tijd werkt het starten van andere processen ook ernstig vertraagt en het CPU gebruik gedraagd zich zoals hierboven beschreven.
Ik dacht dat het aan iTunes lag dus ik heb deze eraf geknikkerd en opnieuw geinstalleerd, zelfde probleem. Nu heb ik iTunes opnieuw verwijderd en gebruik nu winamp in de hoop dat die geen last zou hebben van dit probleem, helaas, hetzelfde blijft.

Hiernaast loopt ook een ander mysterieus gevalletje, als ik namelijk windows verkenner open dan loopt het window vast als ik op de tekst of het icoon van de optie "deze computer" klik, vanaf dit moment werkt ook mijn internet niet meer. Na een minuut of 5 tot 10 kan ik het scherm nog steeds niet gebruiken maar wel op de normale manier afsluiten. Internet blijft weg of ENORM traag totaan een reboot.
Mijn PC kan ik na de vastloper van het verkenner scherm gewoon blijven gebruiken alsof er niets aan de hand is, mits offline. Het openen van een nieuw verkennerscherm is geen probleem, de optie "deze computer" werkt wel normaal als ik het "+" icoontje gebruik in plaats van het pictogram of de tekst van de optie.

Zoals in de startpost vermeld is heb ik een uitgebreidde norton antivirus 2004 scan uitgevoerd, een online McAfee scan, meerdere Hitman Pro spy-ware scans en ik gebruik registry mechanic.

Ik vermoed dat het probleem in explorer.exe zit, is er een mogelijkheid dit bestand/proces terug te zetten op "fabrieksinstellingen" of een soort van herinstallatie ervoor te draaien?

Verwijderd

Meestal zijn dit de juiste tijden om aan een verse install van XP te gaan beginnen.
Wat je nog kan proberen is alle drivers vervangen, of indien mogelijk updaten (chipset, lan, video e.d)

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-03 11:29
Ik had een week of 2 terug een soortgelijk probleem. Bij mij waren echter toch ook alle .exe's aangepast door een virus. (was te detecteren met ik denk avg)
Oplossing wat waarschijnlijk het beste werkt is toch windows opnieuw installen (zoals hierboven gezegt), en alle .exe's die je nu hebt niet mee backuppen. (als het toevallig toch een virus blijkt te zijn, hoef je niet meteen weer alles opnieuw te installeren)

Verwijderd

Topicstarter
bueh, ik behandel mijn PCtje met de grootste zorg en ik kan het me niet voorstellen dat er wat voor troep dan ook opstaat, daarnaast was mn laatste re-install ongeveer 3 maanden geleden...

Ik wil niet opnieuw! ;(

Edit: Maar ff drivers n shit proberen

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2006 14:30 ]

Pagina: 1