Terminal Server bandbreedte gebruik

Pagina: 1
Acties:
  • 278 views sinds 30-01-2008

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-02 11:31
Ik ben bezig met een opdracht op school. Bij die opdracht wouden we graag een terminal server gebruiken (het hele project is fictief). Alleen nou moeten we ook rekening houden met de bandbreedte gebruik van een terminal server.

Nou is mijn vraag of iemand een schatting kan geven van wat een terminal server verbruikt (in 1 uur of-zo).Het hoeft niet 100% te kloppen het gaat om een indicatie.

Overige info:
We weten al hoeveel de gebruikers gebruiken aan normale bandbreedte (zoals bestanden op slaan op een server en zo)
Aantal werknemers is bekend.
Niet alle werknemers zijn aangesloten via een terminal server.
En ik hoop dat ik het in het goede topic plaats

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:29

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Het ligt er waarschijnlijk aan hoeveel gebruikers je hebt en wat voor soort programma's ze gebruiken (elk programma verbruikt meer/minder kb's etc.) ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:04
Dat ligt aan hoeveel schermwijzigingen er plaats vinden. Maar bij gemiddeld office gebruikt valt het reuze mee. Denk aan enkele kilobytes per seconde.

• cossy nl
Daar was ik al bang voor, laten we er van uit gaan dat we een windows terminal server gebruiken. En dan zou ik graag een schatting per user hebben.
De progamma's die ze gebruiken zijn:
Excact globle 2000
Office 2003.
Andere progamma's spelen niet echt een rol.
De geschatte aantal gebruikers is 180 waarvan een terminal server gebruiken 110.

[ Voor 3% gewijzigd door cossy nl op 11-05-2006 12:17 ]

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:40
Je kan DU-meter installeren en daarmee kijken hoeveel bandbreedte die pakt.

• cossy nl
Het is fictief :P en ik heb zelf niet een terminal server draaien.

• dotcode
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-02 13:15

dotcode

///\00/\\

Je kan het gewoon uitproberen, richt een server in en ga met 4 clas genoten kijken wat de bandbrete gebruik is. Je kan ook de cpu monitoren. Dan weet je gelijk of de cpu of bandbrete de bottel nek is.

• salvador4
  • Laatst online: 22:04
1 a 2 kilobyte per seconde gemiddeld gezien. 2 a 3 mbit is in een geval van 110 gebruikers wel voldoende

• W3lta
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 21:31

W3lta

So i'm a nerd. who cares?

Het verbruik van een terminal server is toch hetzelfde van het inloggen op afstand op een windows xp machine?
Dan moet je geen terminal server oprichten. Dan kan je meten wat je gebruikt met een sessie.
Ik kan zeggen dat ik als ik op afstand inlog op m'n desktop dat enkel grote schermveranderingen meer dan 10 KB/s verbruik.

Kan een mens ooit teveel computers hebben?

• cossy nl
dus ik zou zoiets als vnc ff kunnen starten en dat meten? (of natuulijk microsoft desktop spul)

Verwijderd

Een paar vuistregels voor een KA omgeving:
- 35 kbps per gebruiker
- 15 kbps per printer
- gelijktijdigheid: 50%

Voorbeeld:
Voor een kantoor met 100 medewerkers en 5 printers wordt dan:
- werkstations: 100 x 0,5 x 35 = 1750 kbps
- printers: 5 x 0,5 x 15 = 37,5 kbps
Wat dan neerkomt op een 2 mb verbinding.

Bij een grafische omgeving wordt vaak gerekend met 64 kbps per gebruiker.
En een gelijktijdigheid van 60-75%.
In bovenstaand voorbeeld zou je dan ergens rond de 4 mbps uitkomen.

• cossy nl
Kijk dat is zeer handig, dat betekend dat we inderdaad ruim voldoende netwerk capaciteit hebben :) hartelijk bedankt.

• StevenK
  • Laatst online: 20:58
cossy nl schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 12:18:
Het is fictief :P en ik heb zelf niet een terminal server draaien.
Dan draai je toch een fictieve DU :)

Hou er rekening mee dat de hoeveel verkeer vooral bepaald wordt door de beeldschermresolutie en kleurdiepte, de soort applicatie en het gekozen remote protocol.

(en je had ook gewoon in één van de whitepapers kunnen zoeken, want daar is meer dan genoeg over te vinden, net zoals over wat voor topics nu eigenlijk wel of niet waar op GoT thuis horen)

En ook aanvulling op het schattige, maar niet heel zinvolle rekensommetje hierboven: voor terminal gebruik is de responsetijd veel belangrijker dan de bandbreedte. Je kunt zonder problemen 10 terminal sessies over één 64 kbps digistream draaien, maar over een 128 kbps framerelay draait 't voor geen meter.

[ Voor 22% gewijzigd door StevenK op 11-05-2006 12:51 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• cossy nl
StevenK schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 12:50:
[...]
(en je had ook gewoon in één van de whitepapers kunnen zoeken, want daar is meer dan genoeg over te vinden, net zoals over wat voor topics nu eigenlijk wel of niet waar op GoT thuis horen)
Had ik al gezocht, en van alles gevonden alleen de bandbreedte gebruik kon ik niet terug vinden, vandaar de vraag. Ik moest namelijk concrete cijfers hebben, of in iedergeval cijfers die realistisch zijn.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 18:37
gewoon leuk klooien met virtual pc, kun je zoveel oefenen als je wilt

PSN: djmurcielago

• StevenK
cossy nl schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 12:53:
[...]

Had ik al gezocht, en van alles gevonden alleen de bandbreedte gebruik kon ik niet terug vinden, vandaar de vraag. Ik moest namelijk concrete cijfers hebben, of in iedergeval cijfers die realistisch zijn.
Huh ? als ik http://www.google.com/sea...q=%2Bbandwidth+%2Brdp&lr= dit doe, vind ik toch echt genoeg info...

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• cossy nl
Hmm had nog niet gezocht in combinatie met RDP. Was nog niet bij me opgekomen. maar inderdaad daar staat het we tussen ja. Je hebt gelijk, sorry

Verwijderd

StevenK schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 12:50:
[...]
En ook aanvulling op het schattige, maar niet heel zinvolle rekensommetje hierboven: voor terminal gebruik is de responsetijd veel belangrijker dan de bandbreedte. Je kunt zonder problemen 10 terminal sessies over één 64 kbps digistream draaien, maar over een 128 kbps framerelay draait 't voor geen meter.
Och - ik weet niet.
Een frame relay verbinding met een CIR waarde van 128 kbps werkt prima hoor - is mijn ervaring tenminste. En als het niet werkt, zou ik toch eens gaan klagen bij je leverancier.
Tenzij je iets anders bedoeld met de term: 128 kbps frame relay

En meer in het algemeen:
Natuurlijk zijn er situaties te bedenken waar dat rekensommetje niet opgaat. Daarom zijn het ook vuistregels: niet 100% dekkend voor alle situaties. Maar voldoende om mee te gaan rekenen. Bijvoorbeeld om iets van een begroting op te stellen.

• StevenK
Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 16:12:
[...]

Och - ik weet niet.
Een frame relay verbinding met een CIR waarde van 128 kbps werkt prima hoor - is mijn ervaring tenminste. En als het niet werkt, zou ik toch eens gaan klagen bij je leverancier.
Waar ik er toen mee te maken had was de latency beroerd, vergeleken met digistream. En dat merk je meteen in terminal sessies.

• cossy nl
Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 16:12:
[...]

En meer in het algemeen:
Natuurlijk zijn er situaties te bedenken waar dat rekensommetje niet opgaat. Daarom zijn het ook vuistregels: niet 100% dekkend voor alle situaties. Maar voldoende om mee te gaan rekenen. Bijvoorbeeld om iets van een begroting op te stellen.
En dat is precies wat ik nodig had _/-\o_

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-02 14:37

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Kom op, we gaan hier niet je huiswerk zitten maken.
Pak een server en ga wat testen - misschien leer je er ook nog wat van.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.