[feat] Moderatorpunten koppelen aan karma

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-09 21:08
Misschien is dit al idee al een keer geopperd (ik kon het iig niet vinden).

Zou het niet goed zijn om bij de berekening van de score van een reactie, rekening te houden met het karma van de moderators?

In formulevorm: eindscore = ∑(karma * modpoint)n / z

Waarin
karma = het karma van moderator n
modpoint = het modpoint wat moderator n aan de post geeft
z = een factor die ervoor zorgt dat de eindscore altijd tussen -1 en 4 uitkomt (ff snel uit het hoofd: z = ∑karman)

Het idee hierachter is dat mensen met een hoog karma (waarvan je mag verwachten dat ze meer kennis en inzicht hebben) een groter gewicht in de schaal leggen dan mensen met een laag karma.

De uitkomst zal zijn dat echt interessante / diepzinnige / relevante posts een hoge score krijgen en sociaal wenselijke, politiek correcte, maar domme posts ("ik vind dat de prijs van software omlaagmoet, ze verdienen zat", een beetje dat werk) een lage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-09 22:37
Iets als dit lijkt me vooral iets voor het forum, gezien het daar echt meer op vraag en antwoord neerkomt, op de frontpage is het meer commentaar op berichten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-10 08:54

JHS

Splitting the thaum.

Op zich vind ik het persoonlijk een leuk idee, maar ik denk dat je wiskunde niet direct klopt. Wat bedoel je met de som uit de karma maal de gegeven moderatie?

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
Het is lang geleden dat ik een formule opstelde, misschien hoeft die z er niet bij. Het gaat me echter niet om de formule, maar om het idee.

Ik leg het ff uit met een voorbeeld:

Stel je hebt drie leden van Tweakers, die een bericht gaan moderaten

A, karma = 1, geeft -1 overbodig
B, karma = 2, geeft +1 grappig
C, karma = 3, geeft +1 inzichtvol

De eindscore wordt dan: 1 + (1*-1 + 2*1 + 3*1) = 5 en dus 4 i.p.v. 1+(-1+1+1)=2 in de oude situatie.

De mening van mensen met een hoger karma weegt dus zwaarder. Je zou nog ergens een factor in moeten stoppen om het Karma niet te zwaar mee te laten wegen en de score niet boven 4 te laten komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Rekcor op 11-05-2006 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:00

botoo

💀 too old to die young

Helaas leert de karma-evolutie ons dat domweg veel en vaak posten uiteindelijk resulteert in een hoger karma. Met andere woorden: een hoog karma hoeft geen resultaat te zijn (en is het ook regelmatig niet) van meer kennis en/of betere reacties.

Een iets betere oplossing zou zijn om je invloed te koppelen aan het aantal karma punten per reactie, maar ook dat is geen eindoplossing omdat je dan afhankelijk blijft van correcte moderaties van de grootste gemene deler, en daar schort het nog wel eens aan.

Overigens zijn op en aanmerkingen op het moderatiesysteem welkom, we hebben nog steeds geen systeem werkklaar dat iedereen tevreden stelt.

Wmb mag dit draadje wel ff naar Tweakers.net Moddereter Forum geschopt worden?

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
Een iets betere oplossing zou zijn om je invloed te koppelen aan het aantal karma punten per reactie
Ik bedoelde idd het aantal karmapunten per reactie (k/r).
maar ook dat is geen eindoplossing omdat je dan afhankelijk blijft van correcte moderaties van de grootste gemene deler, en daar schort het nog wel eens aan
In 'mijn' nieuwe systeem dus niet: daar ben je met name afhankelijk van correcte moderaties van mensen met een hoog k/r (hun moderaties wegen immers zwaarder).

Je zou nog een wijziging door kunnen voeren: alleen mensen met een redelijk k/r (bijv >2,5) mogen modereren. Zo geef je alleen de serieuze posters invloed.

[ Voor 9% gewijzigd door Rekcor op 11-05-2006 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 21:18

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

botoo schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 13:29:

Wmb mag dit draadje wel ff naar Tweakers.net Moddereter Forum geschopt worden?
FA > TMF

[ Voor 17% gewijzigd door Longbeard op 11-05-2006 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Sja, de deling kamre/reacties geeft inderdaad een buitengewoon leuk getal waar je dit soort dingen aan kan ophangen. Ik zie dan zelf geen enkel bezwaar tegen deze gedachte..... maar eerst moet deze kernwaarde uberhuapt in een moderatie-systeem terechtkomen, dan zullen we dit soort dingen ongetwijfeld meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
maar eerst moet deze kernwaarde uberhuapt in een moderatie-systeem terechtkomen, dan zullen we dit soort dingen ongetwijfeld meenemen.
en heb je voor de nieuwsgierige agen onder ons misschien enig idee of, en zo ja, wanneer zoiets dergelijks er echt in gaat komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Rekcor schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 11:41:
Het is lang geleden dat ik een formule opstelde, misschien hoeft die z er niet bij. Het gaat me echter niet om de formule, maar om het idee.
De formule zelf ziet er goed uit, en klopt wiskundig ook. Hij geeft een gewogen gemiddelde, waarbij een hoger karma een hoger gewicht geeft.
Mocht je niet direct zien dat hij klopt: z is een constante die je ook binnen de sommatie mag halen (als hij daar al niet stond, maar dat is niet van belang voor de uitleg). Eenmaal binnen de sommatie kun je omschrijven naar: eindscore = ∑(karman/z) * modpointn), waarbij je karman/z kunt opvatten als de verhouding van de karma van de user die het modpunt geeft ten opzichte van de totale hoeveelheid karma van de users die een beoordeling hebben gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Rekcor schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 14:25:
en heb je voor de nieuwsgierige agen onder ons misschien enig idee of, en zo ja, wanneer zoiets dergelijks er echt in gaat komen?
Dat er veranderingen in het moderatiesysteem gaan komen is nagenoeg zeker, welke veranderingen is onvoorspelbaar. Hoe groter de verandering, hoe langer die op zich zal laten wachten, en dan heb ik het niet over weken of maanden . . .

De insteek is om het systeem zo simpel mogelijk te houden, de moderaties correcter te krijgen (b.v. niet, danwel minder gevoelig voor eens/oneens moderaties), en alles ook nog optimaal user-friendly te hebben.
Helaasch zijn eerdere pogingen om alle neuzen online dezelfde richting in te krijgen gestrand, dus gaan we nu proberen om er een irl sessie aan te wagen met een kleine kerngroep mensen die helemaal thuis zijn in de wensen en de problematiek rond het modden, maar die meeting zal ws pas na de vakanties plaatsvinden. De modmolens draaien traditioneel ne eenmaal _zeer_ langzaam.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Eén van de dingen die we overwegen is om de lieve modjes weer in ere te herstellen, die missen we toch wel. Niet dat de lieve modjes vrachten werk kunnen/moeten verzetten, maar een groep extra- serieuze modders werkt wel prettig 'in het veld' :).

Toch zou zo'n nieuwe lichting lieve modjes helemaal opnieuw samengesteld moeten worden maar de 'bevolking' van TMF lijkt een beetje schraal de laatste tijd :|

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-10 08:54

JHS

Splitting the thaum.

Rekcor schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 13:49:
[...] Je zou nog een wijziging door kunnen voeren: alleen mensen met een redelijk k/r (bijv >2,5) mogen modereren. Zo geef je alleen de serieuze posters invloed.
En goede moddereters die niet posten op de FP dan :) ? Het lijkt me dat die er ook zijn, of niet :P .

[ Voor 7% gewijzigd door JHS op 11-05-2006 17:22 ]

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

JHS schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 17:22:
En goede moddereters die niet posten op de FP dan :) ? Het lijkt me dat die er ook zijn, of niet :P .
Die zijn er ook idd :).

Een ander bijkomend probleem is dat je bij de onderwerpen waar je in thuis bent initieel een keuze moet maken of je gaat modden of dat je zelf een reactie plaatst, eerst even modden en dan een reactie plaatsen kan natuurlijk ook maar daarna is het uit met de mod-pret (en dat terwijl je daar vaak kan modden met enige kennis van zaken).

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
JHS schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 17:22:
[...]
Die zou je kunnen belonen met karma als ze goed moderaten (net als je nu strafpunten krijgt bij het onterecht uitdelen van flamebaits en trolls). Goed moderaten wil zeggen: dezelfde moderatie geven als mensen met een hoog karma/aantal reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:24
Nu worden puntjes opgeteld. Wellicht is het handig om score en tag los te koppelen zodat je kan kiezen tussen bijvoorbeeld +1 informatief en +2 informatief,

De 'eindscore' zou dan worden bepaald door het gemiddelde van de scores, en de tag door de meest voorkomende tag.
Pagina: 1