[Ubuntu/Samba] admin kan niet meer op server inloggen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nadat iemand de stekker uit de server had getrokken :( kunnen er geen gebruikers meer inloggen op de console van de server. Zowel ROOT als admin. Ook niet via SSH. De Samba gebruikers kunnen nog wel inloggen via de werkstations. Bij het opstarten van de server komen wel verschillende foutmeldingen. Oa CHMOD meldingen.
Wie weet hoe ik dit kan oplossen zonder de server opnieuw te moeten installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 11:04:
Wie weet hoe ik dit kan oplossen zonder de server opnieuw te moeten installeren?
Niemand, want als je niet vertelt wat de foutmeldingen zijn weet niemand wat er aan de hand is :)
Wie is ROOT en wie is admin? Of bedoel je soms root? (en dan vraag ik me nog steeds af wie/wat "admin" is)>
Welke melding krijg je als je in probeert te loggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
MIjn glazen bol zit in de oplader, je moet me dus echt ff helpen! Wat voor foutmeldingen krijg je? Kan je lokaal nog wel inloggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik bedoel inderdaad gewoon "root" en admin is de gebruiker die de installer maakt bij het installeren van de server. De foutmelding zet ik er vanmiddag even bij want die heb ik zo niet bij de hand. Het probleem is dus dat ik niet via het toetsenbord van de server kan inloggen. Wel via Samba maar dan niet als root of admin. Bij heb inloggen op de server zegt hij dan invalid password.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:52

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

www.ubuntuguide.org Hier staan tips om het password te omzeilen, je kan oa de bootloader aanpassen. Maar dan moet je wel fysiek toegang hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Zou een simpele herinstalatie van samba niet helpen? Als het goed is corrigeert apt-get toch automatisch de rechten op de bestanden die vernaggelt zijn?

uit mn hoofd (ben zelf Gentoo gebruiker)
sudo apt-get remove samba
sudo apt-get install samba

back wel eerst je smb.conf op en kopieer em daarna weer terug (let er even op dat na het kopieren het bestand dezelfde rechten heeft). check ook even of de "datadirectory" de rechten samba:samba heeft.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:10

Sosabowski

nerd

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 12:35:
ik bedoel inderdaad gewoon "root" en admin is de gebruiker die de installer maakt bij het installeren van de server. De foutmelding zet ik er vanmiddag even bij want die heb ik zo niet bij de hand. Het probleem is dus dat ik niet via het toetsenbord van de server kan inloggen. Wel via Samba maar dan niet als root of admin. Bij heb inloggen op de server zegt hij dan invalid password.
Je weet dat ubuntu standaard geen root acount heeft? De eerste gebruiker die wordt aangemaakt kan via sudo handelingen als zijnde root uitvoeren. Als je eerste gebruiker admin is moet je daar mee proberen in te loggen. Niet met root dus.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@MR_gadget: Zal ik binnenkort als ik weer in de buurt van de server ben is naar kijken.

@ rainmaker: Samba werkt nog wel alleen fysiek inloggen werkt niet meer.

@IorGie: Root password is veranders met SUDO passwd *password* waardoor ik wel met root kon inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Straphka
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
mja, als je fysieke toegang hebt tot de machine kun je in safemode of rescuemode of hoe dat ook heet in ubuntu (volgens mij heb je dan geen passwd nodig).

Als dit niet werkt, kun je "init=/bin/bash" meegeven met het opstarten, dan zou ie ook niet om een passwd moeten vragen.

Mocht dat ook niet lukken, kun je altijd nog een rescuecd (ubuntu-live/knoppix/whatever) nemen en dan het passwd resetten.

Zonder fysieke toegang gaat het wel tricky worden tho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeNsEi.Ze0n
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-07-2020
Wat ik me afvraag is, hoe jij die foutmeldingen ziet, als je a) niet kan inloggen via ssh, b) geen fysieke toegang hebt tot de server?

Maar langs de andere kant, wat is er gebeurd met de server dat je deze meldingen krijgt?
Pagina: 1