Over ander halve maand ga ik weer naar de 24 uur van Le Mans en natuurlijk gaat er dan een foto toestel mee. Ik beschik over een Canon EOS 500n (analoog). Waar ik mee zit is welke film rolletjes ik mee moet nemen. Ik wil namelijk s'nachts ook mooie foto's maken van die auto's als ze met 300+km/h aan komen rijden en dan in de remmen gaan. Op foto gebied ben ik wat dat betreft echt een leek. En welke rolletjes kan ik het beste overdag gebruiken? Ik beschik over een 28-80 en een 80-300 lens.
overdag asa200 en 's avonds asa 800 of 1600 afhankelijk van de lichtsterkte van je objectieven. Let op 1600 moet je niet warm wegstoppen.
En qua focus, Servo met alle focuspunten indien je dat hebt.
Correct me if i'm wrong
En qua focus, Servo met alle focuspunten indien je dat hebt.
Correct me if i'm wrong
[ Voor 13% gewijzigd door Fairy op 11-05-2006 10:21 ]
Ik neem ook een koelbox mee, is het verstandig om daar die rolletjes in te leggen?
Het wil op Le Mans meestal erg warm worden...
Koelbox kan, als je zorgt dat je een vocht arm plekje voor de films hebt, vocht is nl. nog slopender dan temperatuur voor de meeste films, en koelboxen zijn berucht voor hun vochtigheid. (steeds open en weer warme lucht erin, en als luchgt dan weer afkoelt stijgt de luchtvochtigheid rap.)hullepim schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 10:24:
Ik neem ook een koelbox mee, is het verstandig om daar die rolletjes in te leggen?
Een goed afsluitbare zak met verse silagel of droge rijst kan ´t vocht probleem onder controle houden.
©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
Ok, dan doe ik ze wel in een afsluitbare zak ofzo.
Iemand verder nog tips voor Le Mans om mooie platen te maken?
Iemand verder nog tips voor Le Mans om mooie platen te maken?
35mm rolletjes kun je gewoon in het plastic hulsje in een koelbox proppen. Die cilindertjes zijn prima vochtdicht, daar ga je geen last mee krijgen. Silicagel en afgesloten zakken etc. kunnen natuurlijk geen kwaad, maar zijn ook niet strict noodzakelijk voor een dagje schieten.
Wat betreft de film: overdag zou ik lekker 100ASA negatieffilm gebruiken en als het erg bewolkt is of gaat schemeren, stap je over op 400ASA. Als het echt donker is, kun je 1600ASA gebruiken. De 400 en 1600 rolletjes kun je altijd nog één stop (desnoods twee) pushen, zodat je beschikt over snelheden van 100, 400, 800 (400 gepusht), 1600, 3200 (1600 gepusht) en eventueel 6400ASA (1600 2 stops gepusht.)
Laatste tip: neem veel film mee. Meer dan je van plan bent te gaan gebruiken. Je komt altijd tekort op zo'n moment
Wat betreft de film: overdag zou ik lekker 100ASA negatieffilm gebruiken en als het erg bewolkt is of gaat schemeren, stap je over op 400ASA. Als het echt donker is, kun je 1600ASA gebruiken. De 400 en 1600 rolletjes kun je altijd nog één stop (desnoods twee) pushen, zodat je beschikt over snelheden van 100, 400, 800 (400 gepusht), 1600, 3200 (1600 gepusht) en eventueel 6400ASA (1600 2 stops gepusht.)
Laatste tip: neem veel film mee. Meer dan je van plan bent te gaan gebruiken. Je komt altijd tekort op zo'n moment
[ Voor 9% gewijzigd door koraks op 11-05-2006 11:45 ]
Ik kick mijn eigen topic weer even aangezien ik binnenkort weer naar Le Mans ga.
Nu heb ik een Eos 400D gekocht en ik heb hierbij 3 lenzen. de standaard kitlins, een 28-80 utlra sonic van mijn oude eos een een 75-300 van mijn oude. Nu wil ik dus s'nachts mooie foto's maken.
Maar wat vorig jaar dus gebeurde als die auto's op je af komen rijden in de nacht is dat er alleen maar 1 grote lichtbol op de foto staat. Nu vertelde een verkoper in de winkel dat je daarvoor een filter op je lens kan doen zodat dat gereduceerd wordt. Zo'n filter kost dus 110 euro wat ik best wel prijzig vind. Nu vertelde mijn om die fotograaf is dat er geen filter voor bestaat maar dat je een flitser moet gebruiken. Maar ik vraag mij dus af of ik voor dit doeleinde wel een flitser moet gebruiken. Als ik op diverse websites kijk dan zie ik onwijs mooie nachtfoto's van die auto's, maar mij wil het niet lukken. Of je hebt een zwarte vlek of een grote lichtbol. Wie kan mij hierover een zinnig advies geven?
Nu heb ik een Eos 400D gekocht en ik heb hierbij 3 lenzen. de standaard kitlins, een 28-80 utlra sonic van mijn oude eos een een 75-300 van mijn oude. Nu wil ik dus s'nachts mooie foto's maken.
Maar wat vorig jaar dus gebeurde als die auto's op je af komen rijden in de nacht is dat er alleen maar 1 grote lichtbol op de foto staat. Nu vertelde een verkoper in de winkel dat je daarvoor een filter op je lens kan doen zodat dat gereduceerd wordt. Zo'n filter kost dus 110 euro wat ik best wel prijzig vind. Nu vertelde mijn om die fotograaf is dat er geen filter voor bestaat maar dat je een flitser moet gebruiken. Maar ik vraag mij dus af of ik voor dit doeleinde wel een flitser moet gebruiken. Als ik op diverse websites kijk dan zie ik onwijs mooie nachtfoto's van die auto's, maar mij wil het niet lukken. Of je hebt een zwarte vlek of een grote lichtbol. Wie kan mij hierover een zinnig advies geven?
Flitsen ? Ik denk niet dat dat zal werken. Ik kan verkeerd zijn, maar sta je niet veel te ver van die auto's om goede resultaten te behalen met een flits ? straks denken die piloten trouwens nog dat ze te hard rijden, ofzo...
Door te flitsen en met lange sluitertijd te werken, zou je wel een leuk effect kunnen bekomen natuurlijk. Beweging + bevriezing van de actie.
Door te flitsen en met lange sluitertijd te werken, zou je wel een leuk effect kunnen bekomen natuurlijk. Beweging + bevriezing van de actie.
https://fgheysels.github.io/
whoami: filter != flitser ;-).
Ik denk dat de betreffende verkoper een polarisatiefilter bedoelt, dat reflecties tegengaat. Helaas werken zulke filters weer niet bij reflecties van metalen objecten...
Ik denk dat de betreffende verkoper een polarisatiefilter bedoelt, dat reflecties tegengaat. Helaas werken zulke filters weer niet bij reflecties van metalen objecten...
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Wat dat betreft zou ik voor een hoge iso met een korte sluitertijd gaan. Flitsen moet je niet aan beginnen, tenzij je dichtbij staat en echt geen omgevingslicht hebt.
Ik zou zeggen, pak ISO 800 of 1600, groot diafragma (f/2.8 of iets dergelijks), korte sluitertijd, en geen flits.
Als je goed mee kunt trekken, zou ik voor dit effect gaan:

Met flits krijg je namelijk dit:

Ik zou zeggen, ga eens langs de snelweg zitten, om wat te experimenteren. Het liefste met een laptop erbij, zodat je direct eht resultaat kunt bekijken (desnoods via remote shooting).
Ik zou zeggen, pak ISO 800 of 1600, groot diafragma (f/2.8 of iets dergelijks), korte sluitertijd, en geen flits.
Als je goed mee kunt trekken, zou ik voor dit effect gaan:

Met flits krijg je namelijk dit:

Ik zou zeggen, ga eens langs de snelweg zitten, om wat te experimenteren. Het liefste met een laptop erbij, zodat je direct eht resultaat kunt bekijken (desnoods via remote shooting).
Verwijderd
nou ik zou die winkel dus nooit weer binnen lopen eerst een verhaal wat niet waar is en dan nog is probeeren een lens teverkopen van 110 €Garyu schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 11:01:
ik neem aan dat er daar ook straat verlichting is kun je niet op een plek gaan staan die goed
verlicht is en dan iets met iso's spelen in combie van sluitertijd ?? moet toch lukken denk ik.
nog 1 tip dan : probeer de auto's niet van de voorkant tefotograferen maar juist van de zijkant
anders zit je inderdaad met overbelichting van de koplampen !
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2007 11:10 ]
Zo'n vermoeden had ik dus al ja, en het is inderdaad het filter dat hij me wilde verkopen.Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 11:09:
[...]
nou ik zou die winkel dus nooit weer binnen lopen eerst een verhaal wat niet waar is en dan nog is probeeren een lens teverkopen van 110 €
ik neem aan dat er daar ook straat verlichting is kun je niet op een plek gaan staan die goed
verlicht is en dan iets met iso's spelen in combie van sluitertijd ?? moet toch lukken denk ik.
nog 1 tip dan : probeer de auto's niet van de voorkant tefotograferen maar juist van de zijkant
anders zit je inderdaad met overbelichting van de koplampen !
Ik zal inderdaad eens gaan proberen langs de snelweg, dat is wel een goede tip. Er is inderdaad wel licht langs de baan, maar vorig jaar is het dus met mijn analoge eos behoorlijk mis gegaan. Vandaar dat ik nu een digitale heb gekocht zodat ik direct kan zien of het gelukt is. Hierboven zag ik al Le Mans foto's, ga je dit jaar ook weer?
ik ben benieuwd wat voor filter dat zou zijn 
maar 't is vooral techniek... panning (dus meetrekken met de auto), zorgen dat je sluitertijd zo rond de 1/60e tot 1/125e zit en ISO op 1600 (kan best met je 400D).
Een tip: probeer die foto's eens te maken 's avonds in de uurtjes net nadat de zon onder is... dan krijg je wel het 'nacht-effect' maar heb je toch nog wat licht.
maar 't is vooral techniek... panning (dus meetrekken met de auto), zorgen dat je sluitertijd zo rond de 1/60e tot 1/125e zit en ISO op 1600 (kan best met je 400D).
Een tip: probeer die foto's eens te maken 's avonds in de uurtjes net nadat de zon onder is... dan krijg je wel het 'nacht-effect' maar heb je toch nog wat licht.
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Nee, maar even verder heeft hij het wel over flitsen.Garyu schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 11:01:
https://fgheysels.github.io/
Ik zou stiekem toch ook nog m'n analoge camera meenemen en een zwartwit Ilford Delta 3200 rolletje pushen naar 6400 en daar 's nachts een paar van die lekker gruizige foto's mee maken.
Verwijderd
op http://www.digitalfrog.nl/ staan ook wel coole fotos van gumball 3000
maar ja dit is digitaal geschoten en met flitser
maar ja dit is digitaal geschoten en met flitser
Pagina: 1