Toon posts:

Koppeling vestigingen 40 pc's met 1Mbit SDSL voldoende?

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben samen met een collega aan het zoeken naar een oplossing voor het volgende:

We hebben nu een vestiging met ongeveer 45 medewerkers die een PC gebruiken en 40 productiemedewerkers. Op dit moment wordt er gewerkt aan een tweede vestiging, een logistiek centrum ongeveer 20 kilometer bij de huidige vestiging vandaan. Zodra dit pand in gebruik genomen wordt, zullen er ongeveer 30 pc-gebruikers + een aantal servers naar het nieuwe pand verhuizen. Alle productiegerelateerde gebruikers (Ontwikkeling, Kwaliteit etc.) blijven op de huidige locatie.

Het grootste probleem waar we nu mee zitten is de methode voor het koppelen van de netwerken van deze twee vestigingen. Inmiddels zijn de volgende mogelijkheden onderzocht:

1. Straalverbinding. Lekker snel, in feite hoeft er qua netwerk weinig te veranderen want de snelheid is zo hoog dat de huidige netwerkstructuur gehandhaafd kan blijven. Probleem: hoge kosten + 40 meter hoge antennemasten die op een zichtlocatie niet toegestaan zijn.
2. Glasvezelverbindingen. Zelfde voordelen als bij 1. Echter ook veel te kostbaar omdat er vanwege onze exotische, huidige locatie gegraven zal moeten worden. Kosten 300.000 euro per 10 jaar.
3. SDSL-verbindingen. Bij SDSL-verbindingen zullen we met Terminal Servers moeten gaan werken. Gebruikers vanaf huidige locatie loggen in op servers op nieuwe locatie. Probleem: vanwege het slechte kopernetwerk is de maximaal haalbare snelheid 1Mbit. Met stapelen zou je dan nog een stukje sneller kunnen.

De vraag is: In hoeverre is 1 Mbit SDSL bruikbaar. Voor de gewone TS-sessies zal dit prima gaan, maar wat gebeurt er zodra een gebruiker even een grote attachment die op zijn harddisk staat wil invoegen in zijn mail? Of wat doen we met printopdrachten van grafische documenten?

Wie heeft er ervaring/advies voor onze situatie?

Verwijderd

Je geeft zelf het antwoord al , TS gaat prima , maar als je grote bestanden over de 1 Mb lijn stuurt staat alles (even) stil.

Verwijderd

Wij hebben een vergelijkbaar probleem en hebben daar de volgende createive oplossing voor bedacht:

Onze gebruikers hebben de mogelijkheid om documenten te FTPen tussen hun harddisk en de Terminal server omgeving. Door het FTP en Print verkeer (we hebben netwerkprinters) over een andere SDSL lijn te sturen slibt de SDSL lijn waar het RDP verkeer overheen loopt niet dicht :)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

met een behoorlijke cisco kan je met behulp van nbar verschillende RDP streams onderscheiden. Je kan dan dmv QoS het nodige garanderen

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:45
Wij hebben hier een 2mbit SDSL lijn liggen met ongeveer dezelfde situatie.
Door middel van QoS kan je redelijk alles scheiden. Werkt prima.
Wat inderdaad ook een optie is een extra lijn leggen voor ftp / web verkeer.
Kun je misschien ook een goedkope adsl consumer lijn voor gebruiken als je er niet echt afhankelijk van bent. Doen we hier ook.

[ Voor 5% gewijzigd door MADG0BLIN op 11-05-2006 10:07 ]

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
het is alleen niet zo leuk als je alle 20 users tegelijk ts hebt zitten.

Ik zie dat het 20 km van elkaar af ligt dan heb je nogal een probleem met velen dingen.

ook moet je even denken aan de toekomst ik weet niet of het bedrijf wilt doorvoegen.
Maar indien ze dat wel willen is mischien een wat grotere investering niet z'n slecht idee.

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:45
BlueKeenan schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 10:23:

Ik zie dat het 20 km van elkaar af ligt dan heb je nogal een probleem met velen dingen.

ook moet je even denken aan de toekomst ik weet niet of het bedrijf wilt doorvoegen.
Maar indien ze dat wel willen is mischien een wat grotere investering niet z'n slecht idee.
20 mensen op 1mbit met TS gaat volgens mij wel lukken. En wat is het probleem met 20KM? Wij werken hier met 8 vestingen met sommigen met 70KM er tussen. Werkt feilloos.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

ralpje

Deugpopje

BlueKeenan schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 10:23:

Of er nou 20 km of 100 km tussen zit, dat maakt niet uit. Een SDSL verbinding is een SDSL verbinding. Hooguit zal de routing íets anders verlopen, waardoor een milliseconde of 2 hogere ping hebt, dat is wel te overleven volgens mij.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:58

Coach4All

I'm a Coach 4 All

ralpje schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 10:32:
[...]

Of er nou 20 km of 100 km tussen zit, dat maakt niet uit. Een SDSL verbinding is een SDSL verbinding. Hooguit zal de routing íets anders verlopen, waardoor een milliseconde of 2 hogere ping hebt, dat is wel te overleven volgens mij.
Inderdaad, de eventuele overboeking van de lijn kan een veel groter probleem zijn.

En je moet ALLEEN TS over de lijn willen, al het andere over een andere lijn.

(Denk bijvoorbeeld aan een 1MB non overbooked voor je TS verkeer en aan beide kanten goedkoop adsl abo voor printverkeer, bestanden overgooien, surfen, etc etc)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Verwijderd

Topicstarter
Okay, bedankt voor de suggesties. Zijn er mensen die goede ervaringen hebben met het stapelen SDSL-lijntjes?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op een cisco werkt dat gewoon dmv multilink lijntjes nooit problemen mee gehad.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 09:56:
Wij hebben een vergelijkbaar probleem en hebben daar de volgende createive oplossing voor bedacht:

Onze gebruikers hebben de mogelijkheid om documenten te FTPen tussen hun harddisk en de Terminal server omgeving. Door het FTP en Print verkeer (we hebben netwerkprinters) over een andere SDSL lijn te sturen slibt de SDSL lijn waar het RDP verkeer overheen loopt niet dicht :)
Dan zou ik eerder verbindingen bundelen en daar QoS goed op instellen, wordt er niet geftp'd, dan is alles beschikbaar voor de rest.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• ChaserBoZ_
Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 13:40:
Okay, bedankt voor de suggesties. Zijn er mensen die goede ervaringen hebben met het stapelen SDSL-lijntjes?
Ja, geen probleem :)

Verwijderd

Je zou ook je een domain / fileserver in kunnen richten (in een nieuwe ad site) op de nieuwe locatie en per gebruiker of gebruikersgroepen kunnen bepalen waar de files komen te staan. Dan is 1 Mbit ineens ruim voldoende voor de e-mail, domain verkeer en de mensen die zonodig toch een bestandje van de andere server willen openen..

Voor internet zou je er een goedkopere ADSL variant bij kunnen nemen met de SDSL als backup.

Verwijderd

Topicstarter
We hebben nu op de huidige vestiging een 4/1.5 Mbit kabelverbinding van Priority Telecom. Die zouden we goed kunnen gebruiken voor afhandeling van het file- en internetverkeer.

Verwijderd

Topicstarter
@ChaserBoZ_ Men heeft mij verteld dat het bundelen van SDSL-lijnen wel werkt, maar dat de totale snelheid wat minder is vanwege de extra overhead die bundeling veroorzaakt. Klopt dat?

Overigens heb ik al bij een aantal providers een aanvraag gedaan voor bundeling van SDSL-lijnen en dat kunnen ze niet allemaal aanbieden.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Voor je files op de andere site zou je kunnen denken aan DFS en users loggen in op een lokale AD server. Die ene applicatie die dan niet lokaal bereikbaar is gebruik je dan citrix voor (zolang het geen 3D / CAD app is loopt dat wel goed)

Je wil geen files over een WAN verbinding downloaden, als een user 20 sec moet wachten op een bestand (foto 2 MB over 1 mbit lijn) dan wordt de user pissig omdat hij lang moet wachten en de rest van de vestiging zal pissig zijn omdat de verbinding vol zit, vervolgens is je management pissig omdat iedereen moet wachten :p

Ik denk persoonlijk dat je verrast zal zijn hoe weing BB je eigenlijk wel nodig hebt voor je probleem, als je het een beetje goed aanpakt.

succes!

You don't need eyes to see, you need vision

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:23

Illusion

(the art of)

Ben ik de enige die het vreemd vind dat je het over printverkeer hebt??
Wie wil er nou iets 20km verderop printen???
Het bestand naar de andere lokatie FTPen en het dan uit laten printen is iets wat ik me nog voor kan stellen, maar dan kan je dat dus al heel snel over een andere lijn sturen zoals al is voorgesteld.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Als je TS op lokatie A staat en jij werkt op lokatie B dan wil je weldegelijk printen van A naar B :)

You don't need eyes to see, you need vision

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

ralpje

Deugpopje

Om nog maar te zwijgen over mensen op lokatie B die een brief printen die door de postkamer op lokatie A moet worden verwerkt, om maar wat te noemen.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:58

Coach4All

I'm a Coach 4 All

ralpje schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 21:11:
Om nog maar te zwijgen over mensen op lokatie B die een brief printen die door de postkamer op lokatie A moet worden verwerkt, om maar wat te noemen.
Dat levert bij een TS op lokatie A geen verkeer over het WAN op B)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• ChaserBoZ_
Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 15:40:
@ChaserBoZ_ Men heeft mij verteld dat het bundelen van SDSL-lijnen wel werkt, maar dat de totale snelheid wat minder is vanwege de extra overhead die bundeling veroorzaakt. Klopt dat?

Overigens heb ik al bij een aantal providers een aanvraag gedaan voor bundeling van SDSL-lijnen en dat kunnen ze niet allemaal aanbieden.
Zoals ik het zie kost dat minder dan 3% aan extra overhead.

Inderdaad, niet alle ISP's kunnen dit, de zakelijke meestal wel.

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03-2025

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Zet aan beide kanten een behoorlijke Router, en werk met Bandwith management, zorg dat voor citrix/ts sessies minimaal 40% bandbreedte overblijft, dan blijft iedereen gewoon kunnen werken, en resulteren bestandskopieen naar de server toe niet voor uitval.

Verwijderd

Pannenkoekkie schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 12:46:
Zet aan beide kanten een behoorlijke Router, en werk met Bandwith management, zorg dat voor citrix/ts sessies minimaal 40% bandbreedte overblijft, dan blijft iedereen gewoon kunnen werken, en resulteren bestandskopieen naar de server toe niet voor uitval.
Op het moment dat je de lokale harddisk benaderd via de virtuele kanalen van de RDP stream dan schiet je hier niets mee op.

• Bl@ckbird
  • Niet online
Voor het bundelen van SDSL lijnen met een cisco router heb je de WIC-1SHDSL-V3 nodig.
Deze ondersteunt Multi-Link PPP (MLPPP)

Beperkingen:
- Het moet binnen netwerk van één carrier --> of KPN, of BBNed
- Maximaal aantal te bundelen lijnen is vier.
- Het advies is niet meer dan drie. --> Bij meer dan twee DSL lijnen krijg je last van overspraak.
- De bandbreedte is geen beperking. Er kunnen dus bijv. ook twee ADSL2 lijnen gebundeld worden.

Het aantal lijnen dat men kan bundelen is sterk afhankelijk van de lijnkwaliteit.
Aangezien je niet meer dan 1Mbps over een SDSL lijn trekt denk ik dat je niet meer dan 2 SDSL lijnen kunt bundelen.

MLPPP Configuratie:
- ATM interfaces in dezelfde Dialer group zetten
- Op de dialer multilink aanzetten met het commando: ppp multilink

Je kunt kijken naar een CISCO2811-SEC bundeltje. Dit is een 2811 router
met Advanced Security IOS. (Met Firewall en VPN)

In deze router kun je een NM-80GB Content Engine met WAFS software plaatsen. Dit is een lokale cache op de router. Aan de LAN zijde gedraagt het als een Windows print- en fileserver. (CIFS) De content engine comprimeert en optimaliseert dit, voordat het de WAN link opgestuurd wordt.

Andere opties:
- Een belletje doen naar Enertel wanneer je dekking krijgt door hun WiMAX netwerk.

- Satelliet link: Symmetrisch of Asymmetrisch. (Misschien kan de retour via een SDSL link lopen.)
Asymmetrisch --> Kan men in ieder geval grote printopdrachten aan via Citrix.

- Dealtje sluiten met een bedrijf in de omgeving waar men wel een SDLSL lijn op volle snelheid kunnen krijgen. Hier een wireless verbinding naar opzetten m.b.v. twee Aironet 1300 wireless bridges en externe richtantennes.

Edit:
Als je geen gebruik maakt van een Content Engine volstaat overigens een 1841 al met een tweetal WIC-1SHDSL-V3.

[ Voor 5% gewijzigd door Bl@ckbird op 12-05-2006 23:22 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de concrete adviezen. We gaan met een aantal adviezen wat uitzoekwerk verrichten om te kijken wat in onze situatie past. Tegen de tijd dat ik meer weet zal ik onze bevindingen posten.

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-01 23:44
Helaas niet de gelegenheid gehad om alle replies door te lezen.

Zoals iemand al zei. Gebruik gewoon consumer dsl lijnen. Als je twee consumer dsl lijnen hebt ben je nogsteeds goedkoper uit dan een businesslijn. Bijkomende voordelen zijn dat je effectief meer bandbreedte hebt. Verkeer kan je verdelen over twee lijnen. Zijn meerdere creatieve oplossingen voor om dat te scheiden. Tweede voordeel is redundancy. Consumer lijnen zijn 9 vd. 10 keer echt niet slechter dan een business lijn. Ze rennen alleen sneller voor je als het niet werkt. Als je bijvoorbeeld een speedlinq lijn neemt (die leveren geloof ik 2mbit/1mbit) en een KPN lijn heb je weinig kans dat allebei je lijnen down zijn (Op extreme ramp scenarios na).

update:

Zo te zien is mn reply niet helemaal nutteloos.

Als je meerdere dsl lijnen neemt kan je natuurlijk van allerlei dure Cisco apparatuur gebruik gaan maken waar ik niks van af weet. Mijn simpele Zyxeltje thuis heeft de mogelijkheid om, mits de verbinding wegvalt, de boel te rerouten. Als je dit combineert met twee dhcp servers die allebei een andere gateway afgeven. Of een DHCP server met twee pools. Dan heb je een relatief goedkope oplossing. Remember Keep IT Simple Stupid!

[ Voor 26% gewijzigd door QBiT op 12-05-2006 18:35 ]

• Bl@ckbird
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 09:45:
[...]
Op dit moment wordt er gewerkt aan een tweede vestiging, een logistiek centrum ongeveer 20 kilometer bij de huidige vestiging vandaan.
Wat kapitalen per dag kost, als daar de (internet) stekker uit getrokken wordt.
QBiT schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 17:49:
[...]
Ze rennen alleen sneller voor je als het niet werkt.
Wel zo handig als je bedrijf stil ligt vanwege netwerkuitval.
QBiT schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 17:49:
[...]
Als je meerdere dsl lijnen neemt kan je natuurlijk van allerlei dure Cisco apparatuur gebruik gaan maken waar ik niks van af weet.
Hoe kun je dan -instant- stellen dat goedkoop geen duurkoop is?

Ik kan zelf ook een Linux box neerzetten met Zebra er op. Maar als er problemen zijn ben ik alleen aangewezen op het Internet. En heb ik geen support contracten / SLA's om op terug te vallen.

Met een professionele router kun je prima optimalisaties en trafficshaping / QoS plegen op je netwerkverkeer. Wat erg handig is als je internetpijplijn niet zo breed is.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Pagina: 1