[2000] Wachtwoord achterhalen / verwijderen?

Pagina: 1
Acties:
  • 510 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-03 11:49
Beste Tweakers,

Eerst even een schets hoe het zit. Ik krijg een week geleden iemand hier die vraagt of ik even z'n laptop wil her-installeren. Ik zeg zonder dat ik weet over welke OS het gaat, jahoor! Dus eenmaal die laptop hier blijkt dat er Win2k op staat.. Hmm beetje ouderwets maar wat geeft het? Ik de laptop opstarten, gaat allemaal een beetje traag maar oke, kom ik bij een dubieus inlogscherm.. Je moet eerst CTRL+ALT+DEL indrukken voordat je je username en wachtwoord kunt invullen. Alleen het ding is nu, diegene heeft / weet zijn wachtwoord niet meer... Niet erg slim maar kan gebeuren. Dus wat denk je dan als eerst? Veilige Modus opstarten en het daar eens proberen, maar nee hoor, precies hetzelfde scherm..

Dan maar wat rigoreuzer, ik m'n WinXP cd gepakt en die erin gedaan, Boot devide op CD en gaan maar... Niet dus! Hij geeft aan dat de CD niet bootable is, terwijl ik daar nog nooit last mee heb gehad. Dus even een maat opgebeld en gevraagd of ik zijn Win2k cd even mocht lenen, zo gezegd zo gedaan, maar hij geeft precies dezelfde error :|

Nu denk ik dus dat de enigste mogelijkheid is om het wachtwoord eraf te halen en te kijken wat erop staat, alles eraf te gooien behalve windows, en dan de dingen erop te zetten die hij wil.

Maar nu komt de hamvraag, hoe kan ik dit doen? Ik heb geen flauw idee hoe zoiets moet omdat ik nog nooit een wachtwoord heb hoeven zoeken..

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

-Heaget

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:47

DarkSide

theres no place like ::1

Behalve dat ik het raar vindt dat iemand zijn wachtwoord niet weet, als hij vraagt om een her-installatie. Ik ga er dan vanuit de hij niet tevreden is hoe de laptop nu werkt, en er dus wel op kan werken. Maar ja. Bij een aantal laptops kan je behalve de boot volgorde aanpassen ook nog aangeven of het uberhaupt wel mogelijk is om van bv een cd-rom te booten.
Had dit laats ook bij een HP laptop. 1st boot device stond op CD-rom. Maar booten ho maar.
even wat verder snuffelen in de bios stond het booten van opticals op disabled. Misschien dat dit iets is?
Verder kan je de HD misschien als 2e HD in een laptop hangen? Je kan dan booten van een andere OS en zo nog wel bij de data komen van de andere HD. Of met een verloopje aansluiten op je PC.
Over het kraken van wachtwoorden behoren we het eigenlijk niet te hebben. Zijn btw al genoeg topics over geweest met genoeg info. En google is your friend zal ik maar zeggen.

suc6

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Heaget
De Bios is behoorlijk... "compact" zegmaar. Meer dan Booting Device en Time / Date settings is er niet. Dus ook de optie Boot From Opticals staat er niet. Het wisselen van HDD's gaat hem niet worden. Dan zit er nog 1 ding op, het wachtwoord kraken. Nu had ik via de search een webpagina gevonden maar ik kan er niet helemaal wijs uit worden wat ik nu moet downloaden.

http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd/

Ziet er allemaal erg ingewikkeld uit aangezien je redelijk wat moet typen..

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-03 09:15
Kan je zo'n bios met het juiste wachtwoord niet veel uitgebreider maken? Ik heb dit pas ergens gezien. Daar kon de klant wel de tijd en bootvolgorde instellen maar de rest niet. Na het intikken van een password kwamen ineens allerlei tabjes naar voren.

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-02 22:49
Kijk of je een ERD-Commander kunt vinden, evt. ism. een BartPE bootdisk.
Dan kun je het ww resetten. Meer mag ik niet zeggen denk ik.

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-03 16:26

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Ham vraagje van mijn kant:

Wie of wat is "hier".... (bedrijf?)

Als het een laptop van een bedrijf is die een domain heeft, kan de beheerder zo goed als altijd deze laptop toevoegen aan het domain en dan de wachtwoorden aanpassen.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Met alle respect, maar het klink niet echt alsof je weet waar je mee bezig bent..

Hij moet opnieuw geinstalleerd worden, en hij is toevallig tegelijkertijd zijn pass kwijt? Naja, kan inderdaad, maar beetje erg toevallig.

Je kunt ook het schijfje eruit halen, en met een convertje van 5 euro van de computerboer de schijf in je eigen PC zetten. Schijf formatteren als FAT32, Win2k installatiebestanden erop, schijf bootable maken, weer terug in de laptop, en installeren maar..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Laten we eens eerst bij het begin beginnen:
Dus eenmaal die laptop hier blijkt dat er Win2k op staat.. Hmm beetje ouderwets maar wat geeft het?
Niet om het een of ander, maar Windows 2000 is nog steeds een zeer vaak gebruikt OS, zeker in de zakelijke wereld. Het is zeer stabiel, en uitstekend te onderhouden.
k de laptop opstarten, gaat allemaal een beetje traag maar oke, kom ik bij een dubieus inlogscherm.. Je moet eerst CTRL+ALT+DEL indrukken voordat je je username en wachtwoord kunt invullen.
Is niets dubieus aan, dit is een instelling die je kan doen. Bij bedrijven is dit vrijwel ALTIJD het geval. Het is een keuze die je maakt; je logt altijd met dezelfde gebruiker in, of gebruikers moeten naam/wachtwoord invullen. Deze inlog optie is trouwens ook gewoon beschikbaar in Windows XP Professional.
Alleen het ding is nu, diegene heeft / weet zijn wachtwoord niet meer... Niet erg slim maar kan gebeuren. Dus wat denk je dan als eerst? Veilige Modus opstarten en het daar eens proberen, maar nee hoor, precies hetzelfde scherm...
Weet ie het wachtwoord nog waarmee de PC geinstalleerd is? Gebruikersnaam Administrator invullen, en dat installatie-wachtwoord. Misschien is het wachtwoord wel blanco?
Dat je ook niet in safe-mode kan komen is logisch. Het zou een beetje idioot zijn als je zo de beveiliging kon omzeilen.

Dat die CDs als niet-bootable worden gezien, kan te maken hebben met een vieze/kapotte CD-ROM drive.

Kraken.....eigenlijk not done!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
ntpasswd doet hetzelfde als ERD Commander.

Van die site die je zelf aangaf moet je even http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd/bd050303.zip downloaden; uitpakken op een andere machine met een diskdrive; install.bat opstarten en een bootdisk aanmaken..

Bootdisk in de laptop stoppen en hiervan booten en wachtwoord resetten. Alleen lokale accounts kun je resetten. En je laptop moet natuurlijk wel een diskdrive hebben.

Pvouput live

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Heaget schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 09:38:
Dus eenmaal die laptop hier blijkt dat er Win2k op staat.. Hmm beetje ouderwets maar wat geeft het? Ik de laptop opstarten, gaat allemaal een beetje traag maar oke, kom ik bij een dubieus inlogscherm.. Je moet eerst CTRL+ALT+DEL indrukken voordat je je username en wachtwoord kunt invullen.
Wat is hier zo vaag aan :?
Dan maar wat rigoreuzer, ik m'n WinXP cd gepakt en die erin gedaan, Boot devide op CD en gaan maar... Niet dus! Hij geeft aan dat de CD niet bootable is, terwijl ik daar nog nooit last mee heb gehad. Dus even een maat opgebeld en gevraagd of ik zijn Win2k cd even mocht lenen, zo gezegd zo gedaan, maar hij geeft precies dezelfde error :|
Jij beweert dat bootdevice omzetten niet helpt? Kijk even verder, want er bestaan opties om je externe devices te disablen voor booten, wellicht dat dat je wat verder helpt :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Heaget
Coach4All schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 10:55:
Ham vraagje van mijn kant:

Wie of wat is "hier".... (bedrijf?)

Als het een laptop van een bedrijf is die een domain heeft, kan de beheerder zo goed als altijd deze laptop toevoegen aan het domain en dan de wachtwoorden aanpassen.
Hier is bij mij thuis op de zolderkamer.
Met alle respect, maar het klink niet echt alsof je weet waar je mee bezig bent..

Hij moet opnieuw geinstalleerd worden, en hij is toevallig tegelijkertijd zijn pass kwijt? Naja, kan inderdaad, maar beetje erg toevallig.

Je kunt ook het schijfje eruit halen, en met een convertje van 5 euro van de computerboer de schijf in je eigen PC zetten. Schijf formatteren als FAT32, Win2k installatiebestanden erop, schijf bootable maken, weer terug in de laptop, en installeren maar..
Niet iedereen is een tweaker, en niet iedereen zit elke dag achter zijn laptop. Dus het kan best gebeuren dat je je wachtwoord vergeet na bijv. een vakantie. Wat suggereer je trouwens met "een beetje toevallig"? Schijf eruit halen doe ik niet aangezien ik nog nooit een laptop heb open gemaakt.
Jij beweert dat bootdevice omzetten niet helpt? Kijk even verder, want er bestaan opties om je externe devices te disablen voor booten, wellicht dat dat je wat verder helpt
Zoals ik al eerder zij beperkt de Bios zich tot een paar standaard optie's, meer niet.

edit

Het is al gelukt met het programma van die site die ik zelf gaf. Bedankt voor de hulp iig.

[ Voor 5% gewijzigd door Heaget op 11-05-2006 12:28 ]

Pagina: 1